Banner Image
بهترین استابلایزر خانگی

استابلایزر چیست؟ معرفی 5 مورد از بهترین استابلایزر خانگی

امتیاز دهید

امروزه با افزایش قیمت لوازم خانگی برقی و هزینه تعمیر آن‌ها، مراقبت و جلوگیری از خرابی محصولات برقی در خانه به یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم تبدیل شده و افراد زیادی با روش‌های مختلف سعی می‌کنند از هرگونه خطری که سلامت لوازم خانگی آن‌ها را در معرض خرابی قرار می‌دهد، جلوگیری کنند. یکی از این روش‌ها کنترل جریان برق است، به عبارتی استفاده از دستگاه‌هایی که مانع ورود جریان برق با ولتاژ نامناسب به لوازم خانگی برقی می‌شوند، امکان آسیب به لوازم برقی را کاهش می‌دهند؛ به عنوان مثال به کمک بهترین استابلایزر خانگی می‌توانید جریان برق منزل خود را کنترل کنید.

عده زیادی برای محافظت از لوازم خانگی برقی از محافظ برق استفاده می‌کنند که اقدامی هوشمندانه برای جلوگیری از خرابی کالاهای برقی خانه است؛ اما این دستگاه‌ها تنها با کاهش یا افزایش ولتاژ، جریان برق را قطع می‌کنند. همچنین برای هر یک از دستگاه‌های برقی یک محافظ برق لازم خواهید داشت؛ به همین دلیل استفاده از دستگاه استابلایزر خانگی که جریان برق خانه را به ‌صورت کامل کنترل می‌کند، بسیار کاربردی‌تر و ایمن‌تر است. در ادامه این مقاله از پیندو با بررسی کامل Stabilizer و معرفی 5 مورد از بهترین استابلایزر خانگی همراه ما باشید.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ نوعی محافظ هوشمند برای لوازم الکتریکی در خانه یا ادارات است که با تنظیم ولتاژ برق ورودی از آسیب به لوازم خانگی از جمله ماشین لباسشویی، کولر، تلویزیون، کامپیوتر، ماشین ظرف‌شویی، یخچال و فریز، ماکروفر و کنسول بازی جلوگیری می‌کند؛ استفاده از بهترین استابلایزر خانگی می‌تواند ایمنی و طول عمر محصولات برقی در خانه شما را افزایش دهد؛ اما این دستگاه چگونه کار می‌کند؟ آیا مانند محافظ برق معمولی تنها جریان برق را قطع می‌کند؟

نحوه کارکرد بهترین استابلایزر خانگی این‌گونه است که جریان برق ورودی را دریافت می‌کند و در صوت نیاز با کاهش یا افزایش جزئی، ولتاژ آن را به 220 ولت می‌رساند تا جریان برق ثابت و بدون نوسان را برای لوازم برقی فراهم کند. در واقع جریان برقی که به خانه‌ها می‌رسد، دارای نوسان است و در برخی مواقع این نوسان به میزان زیادی کاهش یا افزایش می‌یابد که به سرعت دچار آسیب و سوختن لوازم برقی می‌شود، در این شرایط وجود بهترین استابلایزر خانگی از لوازم برقی موجود در خانه محافظت می‌کند.

کلیک کنید: استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست

استابلایزر چیست

چرا استابلایزر مهم است؟

ولتاژ برق شهری 220 ولت است و به همین دلیل اکثر تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی به گونه‌ای تولید می‌شوند که با برق 220 ولت کار کنند؛ البته بسیاری از این دستگاه‌ها می‌توانند با ولتاژ نزدیک به 220 ولت نیز به فعالیت خود ادامه دهند اما با گذشت زمان، بازدهی آن‌ها کاهش می‌یابد و با استهلاک شدید پس از مدتی به ‌طور کامل دچار خرابی می‌شوند که با توجه به قیمت نسبتاً بالا در لوازم خانگی، محافظت از آن‌ها امری مهم و ضروری است.

استفاده از بهترین استابلایزر خانگی، نوسانات جریان برق را کنترل کرده و در صورت وجود نوسان، ولتاژ آن‌ها را به 220 ولت تبدیل و سپس به جریان برق خانه ارسال می‌کند. اهمیت استابلایزر زمانی به چشم می‌آید که با کم و زیاد شدن شدت جریان برق یا قطع و وصلی آن، هیچ‌گونه آسیبی به دستگاه‌های برقی موجود در خانه شما وارد نمی‌شود.

نحوه کار استابلایزر

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که بسیاری از کاربران پیش از خرید بهترین استابلایزر خانگی با آن مواجه می‌شوند این بوده که نحوه فعالیت استابلایزر چگونه است؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، در صورت بروز نوسان در جریان برق، محافظ‌های برق وظیفه قطع کامل جریان برق را به عهده دارند؛ اما دستگاه استابلایزرها این‌گونه عمل نمی‌کنند و در چنین شرایطی افزایش یا کاهش ولتاژ را جبران خواهند کرد. به عبارتی این دستگاه در صورت افزایش ولتاژ می‌تواند آن را کاهش دهد و بالعکس. در این صورت لوازم خانگی برقی شما نه تنها خاموش نمی‌شوند، بلکه با بهترین ولتاژ ممکن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

استابلایزر چطور کار می‌کند؟

استابلایزر چطور کار می‌کند؟

مزایای استفاده از استابلایزر

استفاده از بهترین استابلایزر خانگی مزایای بسیاری دارد. در واقع این دستگاه‌ها فرآیند جبران نوسانات برق شهری را به عهده دارند و به کمک آن‌ها می‌توانید از هرگونه آسیب به لوازم خانگی الکتریکی از جمله یخچال، تلویزیون و ماشین لباسشویی بر اثر نوسان ولتاژ برق جلوگیری کنید. به‌ طور کلی مزیت اصلی استابلایزر محافظت از لوازم برقی موجود در خانه محسوب می‌شود که نتیجه آن طول عمر بیشتر محصولات برقی و فعالیت آن‌ها با بالاترین راندمان است.

علاوه بر موارد گفته شده، استابلایزرها مزایای دیگری نیز دارند؛ استفاده از بهترین استابلایزر خانگی از لوازم برقی خانگی شما در برابر اتصال کوتاه، افزایش ولتاژ بر اثر صاعقه یا کاهش ناگهانی آن محافظت می‌کند. به ‌طور کلی مزایای استابلایزر عبارتند از تثبیت برق شهری، کنترل اتصالات ناگهانی و کاهش هزینه برق.

انواع استابلایزر

بهترین استابلایزر خانگی در دو نوع مختلف وجود دارد. نوع اول آن دسته از استابلایزرهایی هستند که به‌ صورت کلی در ورودی برق خانه متصل می‌شوند و جریان ورودی را تنظیم می‌کنند؛ اما یک نوع دیگر نیز وجود دارد که مانند محافظ‌های برق به ‌طور اختصاصی به یک یا چند دستگاه وصل می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید با خرید استابلایزر یخچال و فریز، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی، به‌ صورت جداگانه از هر یک از آن‌ها محافظت کنید. همچنین در برخی مواقع استابلایزرهای ویژه‌تری مانند استابلایزر آسانسور یا کولرگازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین استابلایزرها از نظر نوع تکنولوژی و فناوری استفاده شده برای تنظیم جریان برق نیز به 3 نوع تقسیم می‌شوند که عبارتند از استابلایزر رله‌ای، استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر سوئیچینگ.

برای مطالعه بیشتر: انواع فیوز برق ساختمان

رله‌ای

در این نوع استابلایزرها یک نوع ترانس که دارای چند رله است وجود دارد؛ این رله‌ها خروجی سیم‌‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که با برق 220 ولت (برق شهری یا خانگی) هماهنگ شوند. همچنین این نوع استابلایزرها به ‌صورت پله‌ای جریان برق را تنظیم و اصلاح می‌کنند.

اگر به دنبال بهترین استابلایزر خانگی هستید تا مناسب جلوگیری از نوسان‌های ناگهانی باشد، نوع رله‌ای بازدهی بهتری برای شما خواهد داشت. همچنین این نوع استابلایزرها نوسان ولتاژ برق را تا 20 ولت تشخیص می‌دهند و در صورت کاهش ولتاژ به 200 یا افزایش آن به 240 ولت، دستگاه شروع به کار می‌کند.

 سروو موتوری

این نوع استابلایزرها فاقد رله و دارای ترانسی حلقوی و مدور هستند و نسبت به نوع رله‌ای دقت بالاتری دارند و نوسانات را در کمتر از 3 ولت شناسایی می‌کنند؛ استابلایزر سروو موتوری از یک سیستم مکانیکی تشکیل شده ‌است و به همین دلیل نسبت به نوع رله‌ای سرعت کمتری دارد. استفاده از این نوع استابلایزر بیشتر مناسب نقاطی بوده که ولتاژ برق به ‌صورت دائمی بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال است، زیرا در شناسایی و تنظیم نوسانات ناگهانی کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

استابلایزرهای سروو موتوری بیشتر برای دستگاه‌های حساس به نوسان برق مانند دستگاه‌های برقی پزشکی و صنعتی استفاده می‌شوند؛ پس در انتخاب بهترین استابلایزر خانگی نیز می‌توانیم این نوع دستگاه‌ها را در نظر داشته ‌باشیم؛ اما با توجه به دامنه کاربرد نسبتاً بالایی که دارد، با قیمت بیشتری نیز تولید و عرضه می‌شود.

 سوئیچینگ

این نوع دستگاه که با نام استابلایزر استاتیکی نیز شناخته می‌شود، نسبت به دو نوع قبلی سرعت و دقت بسیار بیشتری دارد. در استابلایزرهای سوئیچینگ یک کانورتور الکترونیکی وجود دارد که ولتاژ خروجی را به میزان لازم تغییر می‌دهد. در این نوع استابلایزر شناسایی نوسان ولتاژ برق تا 1 ولت نیز ممکن است. همچنین به دلیل صدا و استهلاک پایین و عدم نیاز به تعمیرات دوره‌ای، به عنوان بهترین استابلایزر خانگی جهت محافظت از لوازم برقی نیز شناخته می‌شود. البته دو نوع قبلی نیز کیفیت لازم را دارند و شما باید با توجه به نیاز و شرایط نوسانات برقی محل خود نسبت به خرید بهترین استابلایزر خانگی اقدام کنید.

انواع استابلایزر

انواع استابلایزر

نکات مهم در خرید استابلایزر

در این بخش مهم‌ترین نکاتی که در خرید و استفاده از بهترین استابلایزر خانگی باید به آن توجه کنید را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ با وجود این که از ابتدای مقاله به ‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم به این نکات اشاره کرده‌ایم، بهتر است به ‌صورت جداگانه و خلاصه نیز از این نکات یاد کنیم.

  • توجه به توان مدنظر برای انتخاب بهترین استابلایزر. (انتخاب دستگاه با توان بیشتر از مجموع توان دستگاه‌های برقی موجود در خانه)
  • برای انتخاب بهترین استابلایزر خانگی از کارشناسان مربوطه مشورت بگیرید تا متناسب با دستگاه‌های موجود در خانه خود، انتخابی مطمئن داشته ‌باشید.
  • انتخاب انواع استابلایزر از نظر تکنولوژی؛ به عنوان مثال برای استفاده‌های نرمال و خانگی استابلایزرهای رله‌ای گزینه مناسبی هستند.
  • بهترین استابلایزر خانگی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
  • بهتر است محصولی که خریداری می‌کنید شامل خدمات پس از فروش باشد.

تفاوت استابلایزر و محافظ برق

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، محافظ برق تنها با نوسانات برق و کاهش و افزایش ولتاژ، جریان برق را قطع کرده تا از آسیب به دستگا‌ه‌های برقی جلوگیری به عمل آورد، اما استابلایزر فراتر از آن عمل می‌کند و تا میزان مشخصی ولتاژ پایین یا بالا را جبران خواهد کرد، به عبارتی جریان برق را به ثبات می‌رساند تا طول عمر و سلامت لوازم برقی را افزایش دهد. همچنین این دستگاه نوسانات ناگهانی مانند افزایش ولتاژ به دلیل صاعقه را نیز تنظیم می‌کند؛ پس استفاده از بهترین استابلایزر خانگی نسبت به محافظ برق نتیجه بهتری دارد. جدول زیر بیانگر تفاوت استابلایزر و محافظ است:

قابلیت‌ها استابلایزر محافظ برق
جبران نوسان برق دارد ندارد
قطع جریان برق در زمان بحران دارد دارد
محافظت در برابر اتصال کوتاه یا افزایش ناگهانی ولتاژ دارد ندارد
برق‌دهی هنگام قطعی برق ندارد ندارد

 

بهترین استابلایزر برای یخچال

استفاده از یخچال و فریزر محدود به بازه زمانی خاصی نیست و در همه خانه‌ها، یخچال و فریزرها بدون توقف روشن هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بدیهی است با این شرایط که جریان برق در یخچال‌ و فریزر به‌ صورت دائمی وجود دارد، بیشتر در معرض خطر نوسانات برق قرار بگیرند؛ پس استفاده از یک استابلایزر اختصاصی برای یخچال و فریزر می‌تواند انتخاب مطمئن‌تری باشد.

یخچال و فریزر به دلیل فعالیت مداومی که دارند، بسیار حساس‌تر از سایر لوازم خانگی هستند، چرا که کوچک‌ترین نوسان برق در هر ساعت از شبانه‌روز بر روی آن‌ها تأثیرگذار است. امروزه انواع استابلایزرها برای یخچال تولید می‌شوند که اغلب از نوع سوئیچینگ یا استاتیکی هستند؛ زیرا این نوع استابلایزرها با دقت و سرعت بیشتری نوسان برق را تا 1 ولت کمتر یا بیشتر شناسایی و جبران می‌کنند.

کلیک کنید: پریز برق ارت دار چیست؟

بهترین استابلایزر برای یخچال

بهترین استابلایزر برای یخچال

معرفی 5 مورد از بهترین استابلایزر خانگی

اکنون با انواع استابلایزر آشنا شدیم و می‌دانیم استابلایزر چیست، چه کاربردی دارد و مهم‌تر از آن چه مزایایی دارد. در این بخش نیز 5 مورد از بهترین استابلایزر خانگی موجود در بازار را برای شما معرفی خواهیم کرد تا با خرید محصول مورد نظر خود، از آسیب‌هایی که نوسان ولتاژ برق به لوازم خانگی برقی شما وارد می‌کند جلوگیری کنید.

1- استابلایزر فاراتل مدل AVR32F

اولین موردی که به عنوان بهترین استابلایزر خانگی معرفی می‌کنیم، فاراتل مدل AVR32F است. این دستگاه با ظرفیت 8000 VAmax و از جنس فلز ساخته شده و حداکثر جریان انتقالی آن 23 آمپر است. همچنین یک پریز دارد و ولتاژ 135 تا 265 ولت را دریافت و تنظیم می‌کند؛ به عبارتی اگر جریان برق کمتر از 135 ولت و بیشتر از 265 ولت باشد، دستگاه به ‌صورت خودکار جریان برق را قطع می‌کند.

این دستگاه از قابلیت‌های متنوعی مانند نصب به‌ صورت دیواری و هشداردهنده صوتی نیز برخوردار است، همچنین برای کولرهای گازی تا BTU/h24000 نیز قابل استفاده است.

استابلایزر فاراتل مدل AVR32F

استابلایزر فاراتل مدل AVR32F

2- استابلایزر فاراتل مدل STB2000

حداکثر توان قابل پشتیبانی این استابلایزر 2000 VAmax و جریان انتقالی آن 5.5 آمپر است. بدنه این دستگاه از جنس فلز طراحی شده و علاوه بر دکمه روشن و خاموش، دو عدد پریز نیز بر روی آن وجود دارد. همچنین این دستگاه دارای یک فیلتر برای محافظت از دستگاه‌های مصرفی است و ولتاژ 180 تا 250 ولت را دریافت و تنظیم می‌کند. به عبارتی تا 40 ولت کمتر و 30 ولت بیشتر از میزان نرمال برق شهری را ساپورت می‌کند و در صورت کاهش یا افزایش بیشتر باعث قطع برق می‌شود.

استابلایزر فارتل STB2000

استابلایزر فارتل STB2000

3- استابلایزر پرنیک مدل XI-14

مورد بعدی که به عنوان بهترین استابلایزر خانگی معرفی می‌کنیم، تثبیت کننده یا استابلایزر پرنیک مدل X-Intelligent 14 است. این دستگاه با ظرفیت 14000 ولت آمپر گزینه مناسبی برای محافظت از لوازم خانگی برقی محسوب می‌شود. همچنین مانند دو مدل قبلی این استابلایزر نیز از جنس فلز ساخته شده ‌است.

بازه ولتاژ قابل دریافت در این استابلایزر بین 153 تا 270 ولت است و در صورت کاهش یا افزایش ولتاژ ورودی نسبت به بازه 153 تا 270، دستگاه جریان برق خروجی را قطع خواهد کرد، اما در غیر این صورت به کار خود ادامه می‌دهد.

این دستگاه از فناوری سوئیچینگ و کنترل تمام دیجیتال برخوردار است و در صورت دو فاز شدن برق، کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ و اتصال کوتاه از لوازم برقی متصل به خود محافظت می‌کند.

استابلایزر پرنیک مدل XI 14

استابلایزر پرنیک مدل XI 14

4- استابلایزر فاران مدل STB

این استابلایزر از نوع رله‌ای و تک فاز است و یک نمایشگر LED برای نشان دادن ولتاژ ورودی و ولتاژ تنظیم شده خروجی بر روی آن وجود دارد؛ حداکثر توان قابل پشتیبانی در این دستگاه 5000VA معادل 3000W است و توانایی دریافت و تنظیم ولتاژ 140 تا 260 ولت را دارد.

این دستگاه دارای جریان ورودی 22.7 آمپر است و در صورت نوسان ولتاژ به کمتر از 140 و بیشتر از 260 ولت، دستگاه جریان برق را قطع می‌کند و خاموش می‌شود. لازم به ذکر است این دستگاه دارای یک پریز و یک ترمینال در خروجی است و دستگاه باید توسط نصاب وصل شود.

استابلایزر فاران مدل STB

استابلایزر فاران مدل STB

5- استابلایزر تکنوپارس مدل STB8000

آخرین مدلی که به عنوان بهترین استابلایزر خانگی معرفی می‌کنیم، استابلایزر تکنوپارس مدل STB8000 است که ظرفیت توان قابل پشتیبانی آن 8 کیلووات خواهد بود. این دستگاه در صورت نوسان جریان برق بیشتر از 275 ولت و کمتر از 140 ولت، خروجی برق را قطع کرده تا از ورود جریان برق با ولتاژ نامناسب به لوازم برقی جلوگیری کند.

این استابلایزر رله‌ای فاقد پریز و دارای ترمینال پیچی مقاوم در برابر گردوغبار و رطوبت بوده و درجه‌بندی الکتریکی آن IP46 است و بیشتر برای پکیج، تلویزیون، یخچال و فریز، ماشین لباسشویی، کولر و ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود.

استابلایزر تکنوپارس

استابلایزر تکنوپارس

جمع‌بندی

استابلایزر به عنوان یک دستگاه تثبیت ولتاژ برق محسوب می‌شود که در مقایسه با محافظ برق، بسیار پیشرفته‌تر و بهتر است در واقع این دستگاه می‌تواند جریان ورودی برق شهری را دریافت کند و در صورت وجود نوسان در ولتاژ برق، آن را تنظیم و به دستگاه‌های برقی انتقال دهد؛ این محصول علاوه بر تنظیم ولتاژ برق، در برابر کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق، اتصال کوتاه و افزایش جریان برق بر اثر رعدوبرق نیز مقاوم است و از آن جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از استابلایزر به دلیل نوسان شدید برق در مناطق مختلف و قیمت بالای لوازم خانگی برقی بسیار حائز اهمیت است.

بهترین استابلایزر خانگی در انواع مختلف رله‌ای، سوئیچینگ و سروو موتوری تولید می‌شوند و ویژگی‌های مختلفی دارند؛ مانند حداکثر توان قابل پشتیبانی، حداقل ولتاژ ورودی، حداکثر ولتاژ ورود و امکانات ویژه دیگر در انتخاب بهترین دستگاه موثر هستند.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: چگونه اسپلیت را روی گرما تنظیم کنیم

سوالات متداول

  • بهترین استابلایزر خانگی از کدام برند است؟

برندهای مختلفی مانند پرنیک، فاران، کاوه، فاراتل، پلوز و امگا وجود دارند که استابلایزرهای مناسب و باکیفیتی عرضه می‌کنند؛ البته شما می‌توانید با توجه به مشخصات فنی محصول مورد نظر، از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

  • قیمت استابلایزر خانگی حدوداً چقدر است؟

حدود قیمت برای خرید بهترین استابلایزر خانگی بسیار گسترده است و با توجه به مشخصاتی که هر محصول دارد، قیمت آن از 2 میلیون تا 50 میلیون تومان متغیر خواهد بود.

  • استابلایزر رله‌ای بهتر است یا سوئیچینگ؟

استابلایزرهای سوئیچینگ دقت و سرعت بالاتری دارند، اما بهترین استابلایزر خانگی می‌تواند از نوع رله‌ای نیز باشد؛ انتخاب بهترین گزینه به شرایط جریان برق خانه شما بستگی دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 7 =