Banner Image
بهترین مادربرد گیمینگ

معرفی بهترین مادربرد گیمینگ دنیا

امتیاز دهید

مادربرد مانند ستون فقرات کامپیوتر و لپ‌تاپ است و بین سیستم‌های مختلف رایانه ارتباط ایجاد می‌کند. مادربردها می‌توانند با هم تفاوت‌هایی داشته باشند؛ عمده این تفاوت‌ها هم به نوع پلتفرم و نوع سوکت پردازنده بستگی دارد.

مادربردهای امروزه از نظر پلتفرم به دو دسته تقسیم شده‌اند. اینتل و AMD دو دسته پردازنده رایج مادربردها هستند که در بین این دو دسته، پردازنده اینتل بیشتر استفاده می‌شود. سوکت مادربردها اختصاصی هستند و پردازنده‌های مختلف نمی‌توانند با هر سوکت سازگاری پیدا کنند.

مادربردهای گیمینگ ساعات بیشتری تحت پردازش هستند؛ بنابراین در ساخت مادربردهای گیمینگ از تراشه‌های با کیفیت و مقاومت‌تری استفاده می‌کنند. اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص بازی‌های کامپیوتری هستید، باید در مورد مادربرد گیمینگ اطلاعات زیادی کسب کنید؛ زیرا یک سیستم قدرتمند به مادربرد بهتری نیاز دارد.

در ادامه ویژگی‌ها و بهترین مادربرد گیمینگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم، پس برای آشنایی بیشتر با مادربرد و انواع مختلف آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مادربرد چیست؟

آیا پیش آمده که کیس کامپیوتر را باز کرده و داخل آن را بررسی کرده باشید؟ مادربرد همان قطعه داخل کیس کامپیوتر است و وظیفه ایجاد ارتباط میان پردازنده مرکزی و سایر قطعات کامپیوتر را بر عهده دارد.

این سیستم همان‌طور که از نامش پیداست مانند مادر تمام قطعات است. قطعات ضروری تجهیزات کامپیوتر مانند هارد دیسک، کارت گرافیک و واحد پردازنده مرکزی به این مادربرد متصل می‌شوند. این قطعه علاوه‌بر ایجاد ارتباط بین قطعات مختلف کامپیوتر، در انتقال برق کامپیوتر هم نقش به خصوصی دارد.

مادربردها از اجزای اصلی مانند چیپست، سوکت، اسلات، رم و… تشکیل می‌شوند. هر مادربردی قابلیت گنجایش متفاوتی برای رم داشته و از نظر سوکت باهم متفاوت هستند. هنگام روشن شدن کامپیوتر، برق وارد صفحه مادربرد می‌شود.

سپس مادربرد داده‌ها را به قطعه‌های اختصاصی منتقل می‌کند. این وسیله‌ها از نظر پردازنده مرکزی و سایر اعضا به شکل‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. مدل‌های بسیاری از این وسیله در بازار وجود دارد که از بین آن‌ها باید بهترین را برای گیم انتخاب کرد.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: بهترین موس گیمینگ ارزان ویژه گیمرها

به عبارت دیگر، مادربرد همان قطعه درون کیس کامپیوتر است.

به عبارت دیگر، مادربرد همان قطعه درون کیس کامپیوتر است.

نکات مهم مادربرد گیمینگ

  • مادربرد به عنوان منبع تغذیه‌ی رایانه‌ها محسوب می‌شود و تحمل و قدرت رایانه به این تخته مدار بستگی دارد. تمام عملکرد کامپیوتر شما همانند قابلیت یو اس بی، ظرفیت رم و حافظه و … به این وسیله وابسته است؛ بنابراین مدت زمان استفاده از رایانه مستقیما به بر روی مادربرد تاثیر می‌گذارد. هر چقدر قدرت تحمل یک مادربرد بیشتر باشد، می‌تواند مدت زمان بیشتری فعالیت کند.
  • اگر علاقه زیادی به بازی‌های رایانه‌ای دارید و حتی از این راه کسب درآمد می‌کنید بهتر است عملکرد مادربرد را جدی بگیرید. برای تهیه این وسیله نیاز به اطلاعات و دانش فراوانی خواهید داشت. به طوری که باید در مورد رم، حافظه، سوکت و سایر تجهیزات داخلی کیس آشنا شوید.

اما نگران نباشید در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات لازم مادربردها را در اختیار شما قرار دهیم. مادربردهای گیمینگ تحمل اجرای یک بازی سنگین را در کامپیوتر بر عهده می‌گیرند. پس برای عملکرد خوب کامپیوتر در زمان طولانی اجرای بازی‌ به یک مادربرد گیمینگ مناسب احتیاج خواهیم داشت. برای انتخاب درست مادربرد گیمینگ به نکات زیر توجه کنید.

هنگام خرید به عملکرد مادربرد توجه کنید.

توجه به سوکت مادربرد

سوکت مادربرد هر نسل با پردازنده‌ی هم نسل خودش سازگاری می‌یابد و این سازگاری اهمیت زیادی دارد. اگر این دو باهم سازگار نباشند، سیستم، CPU تشکیل شونده را تشخیص نخواهد داد. سوکت‌ها اختصاصی هستند و هر مادربردی از سوکت به خصوصی بهره می‌برد؛ بنابراین باید در انتخاب سوکت مناسب دقت بیشتری به خرج داد.

سایز مادربردها

مادربردها معمولا در سه اندازه ATX ،Micro-ATX و Mini-ITX به بازار عرضه می‌شوند. مادربردهای مینی و ماکرو ظرفیت اسلات‌های PCIe و رم کمتری دارند. اگر قصد اورکلاک کردن سیستم خود را داشته باشید بهتر است از مادربرد ATX استفاده کنید. همچنین در صورتی که کیس رایانه شما اندازه‌ی کوچک‌تری داشته باشد و به مدت زمان زیادی استفاده نشود، می‌توانید از مادربردهای کوچک‌تر استفاده کنید.

۱۰ مورد از بهترین مادربردهای گیمینگ

همان‌طور که گفتیم مادربردها عضو اصلی رایانه‌ها هستند و تقریبا تمام بار کامپیوتر به دوش مادربرد هاست. این وسیله‌ها از نظر انجام وظیفه کار یکسانی انجام می‌دهند؛ اما از نظر ظرفیت باهم متفاوت هستند. در صورت نیاز به مادربرد خوب و با کیفیت باید نکات مهم هر مادربرد را مورد بررسی قرار داد.

برخی از مادربردها هزینه زیادی دارند و در صورت انتخاب اشتباه مادربرد، هزینه‌ای که گذاشتید هدر خواهد رفت. گیمرها معمولا کسانی هستند که بیشترین استفاده را از کامپیوتر می‌برند. چون بازی‌ها از نظر گرافیک، کارکرد و حافظه به رایانه وابسته است و در صورت ناسازگاری بازی دچار ایراد خواهد شد.

پس بهتر است قبل از معرفی خود به عنوان یک گیمر خوب، به انتخاب مادربرد گیمینگ مناسب توجه کنید. برای خرید یک مادربرد گیمینگ مناسب، باید انواع مختلف آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. ما در ادامه به ۱۰ تا از بهترین مادربردهای گیمینگ و مشخصات هر کدام اشاره کرده‌ایم.

مادربرد Gigabyte Z690 Aorus Pro

این مادربرد جز بهترین‌های مادربرد گیمینگ است و با سوکت  Intel LGA 1700، می‌تواند با پردازنده نسل ۱۲ سازگاری پیدا کند. این مدل با چهار اسلات رم DDR5 از ۱۲۸ گیگابایت حافظه بهره می‌برد و از تجهیزات نسل جدید مانند صفحه نمایش و پردازنده‌ی RTX پشتیبانی می‌کند. با توجه به هماهنگی این مادربرد با نسل جدید و قیمت مناسب آن، این مدل می‌تواند برای سیستم شما بهترین گزینه باشد.

مادربرد Gigabyte Z690 Aorus Pro از بهترین مادربردهای گیمینگ

مادربرد Gigabyte Z690 Aorus Pro از بهترین مادربردهای گیمینگ

ایسوس TUF Gaming Z590-Plus WIFI

ابعاد این مادربرد 30.5 x 24.4 سانتی‌متر بوده و جز دسته ATX مادربردها جای می‌گیرد و برای کیس‌های بزرگ و ظرفیت بیشتر رم مناسب است. این مادربرد همانند مدل قبلی از ۴ اسلات رم DDR5 و ۱۲۸ گیگ با پیکربندی دو کاناله تشکیل شده است. این نوع از نسل ۱۱ پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر سوکت و نسل پردازنده مقدار پورت USB مادربرد‌ها مهم هستند که این مدل با دو عدد پورت USB  2.0 قابل استفاده است.

ایسوس TUF Gaming Z590-Plus WIFI از نسل 11 پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کند.

ایسوس TUF Gaming Z590-Plus WIFI از نسل 11 پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کند.

مادربرد Gigabyte X299X Designar 10G  VRM

این مادربرد جز مادربردهای مخصوص گیمینگ بوده و برای این کار طراحی شده است. این مدل از ۸ عدد رم با پیکربندی ۴ کاناله پشتیبانی می‌کند که از دو مدل قبلی از حافظه بیشتری برخوردار است. این مادربرد پرکاربرد گیمینگ به سوکت پردازنده Intel LGA 2066 مجهز شده است. این مدل برای گیمینگ‌های بسیار حرفه‌ای مناسب‌تر است و تا مدت‌های طولانی تحمل بار زیاد را دارد.

مادربرد Gigabyte X299X Designar 10G VRM برای گیمینگ‌های حرفه‌ای مناسب است.

مادربرد Gigabyte X299X Designar 10G VRM برای گیمینگ‌های حرفه‌ای مناسب است.

مادربرد Asus ROG Crosshair VIIi Extreme

مادربرد Asus ROG Crosshair VIIi Extreme برخلاف مدل‌های قبلی به سوکت ADM مجهز شده است. این مدل مادربرد با پردازنده‌های رایزن سری 5000 سازگاری داشته و از طرفی با چهار اسلات رم و حافظه 128 گیگابایت قابل استفاده است.

همچنین قابلیت اورکلاک تا ۵ اسلات رم را دارد. این مدل از ۳ اسلات اصلی PCIe 3×1 تشکیل شده که دو اسلات آن PCIe 4.0 X16 و یک اسلات باقی مانده نیز PCIe 3×1 است.

مادربرد Asus ROG Crosshair VIIi Extreme با پردازنده‌های رایزن سری 5000 سازگاری دارد.

مادربرد Asus ROG Crosshair VIIi Extreme با پردازنده‌های رایزن سری 5000 سازگاری دارد.

مادربرد مدل Asus X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi

این مادربرد شباهت زیادی با مدل قبلی دارد و مانند آن از سوکت ADM پشتیبانی می‌کند. این محصول نیز مبتنی بر  AMD است و سری سوکت آن با نام  AM4 شناخته می‌شود. همچنین مجهز به پردازنده های Ryzen سری 5000 / G-Series 5000Z است.

از نکات تعجب‌آور این محصول وجود ۱۲ پورت یو اس بی در آن است که این مادربرد را جز بهترین‌ها کرده است. در واقع این مادربرد از یک پورت LAN و همچنین 8 پورت SATA تشکیل شده که باعث شده کاربرد این مادربرد افزایش یابد. همچنین مادربرد X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi از چهار اسلات حافظه رم DDR4 دو کاناله با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت و سه اسلات PCIe تشکیل شده است.

کلیک کنید: بهترین هدست‌های گیمینگ ارزان

مادربرد مدل Asus X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi از بهترین‌های مادربرد گیمینگ

مادربرد مدل Asus X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi از بهترین‌های مادربرد گیمینگ

مادربرد Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi

اگر قصد خرید مادربرد گیمینگ دارید بهتر است این مادربرد را در میان لیست خود قرار دهید. وجه تمایز این مدل با مادربردهای گیمینگ قبلی در توان بالای آن است که همچنین به خنک کننده قدرتمند مجهز شده تا به راحتی بتواند پردازنده نسل سوم AMD Ryzen پشتیبانی کند.

برای آشنایی بیشتر با این مادربرد بهتر است بگوییم که این مدل از ۴ اسلات رم با پیکربندی دو کاناله و ۵ عدد اسلات PCie برای عملکرد بهتر گرافیک تشکیل شده است. با توجه به مشخصات خوب این مادربرد و همچنین پشتیبانی آن از پورت نسل 3.2 USB باعث شده، این مادربرد را جز لیست بهترین مادربردها قرار دهیم.

مادربرد Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi به خنک کننده قدرتمند مجهز است.

مادربرد Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi به خنک کننده قدرتمند مجهز است.

مادربرد Gigabyte A520 Aorus Elite

اگر می‌خواهید مادربرد با کیفیت و کم هزینه‌ای خریداری کنید، این مادربرد میان‌رده به راحتی می‌تواند کار شما را راه بیندازد. این مدل به چیپست AMD A520 مجهز شده و از سوکت AM4 بهره می‌برد. همچنین با پردازنده‌های AMD Ryzen سری 5 قابلیت سازگاری دارد و با بهره‌وری از چهار اسلات رم DDR4 بهترین کاربرد را خواهد داشت. علاوه‌بر این، از ۵ اسلات PCie تشکیل شده که کیفیت گرافیک خوبی را ارائه می‌دهد.

مادربرد Gigabyte A520 Aorus Elite با پردازنده رایزن سری 5 سازگاری دارد.

مادربرد Gigabyte A520 Aorus Elite با پردازنده رایزن سری 5 سازگاری دارد.

مادربرد ASRock Promontory x370

این مادربرد جز بهترین و ارزان‌ترین مادربردهای گیمینگ است و قابلیت عملکرد خوبی دارد. این مادربرد از ۱۲۸ گیگ حافظه با پیکربندی دو کاناله بهره می‌برد. به علت طراحی ۱۲ فاز قدرت این مادربرد می‌توان به راحتی آن را اورکلاک کرده و عملکردش را بالا برد.

این مدل از پردازنده سوکت AMD 7 1700 پشتیبانی می‌کند. در نتیجه به علت قیمت کم و قابلیت انجام اورکلاک روی آن ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

اطلاعات بیشتر را در این مقاله بخوانید: بهترین کیبور گیمینگ ارزان برای حرفه‌ای‌ها

مادربرد ASRock Promontory x370 دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه است.

مادربرد ASRock Promontory x370 دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه است.

مادربرد گیمینگ GA-A320M-S2H

اگر به دنبال مادربرد گیمینگ با قیمت ارزان و عملکرد متوسط هستید، این مادربرد مناسب شماست. این مدل شامل چیپست DIMM 2 بوده و از سوکت DDR4 پشتیبانی می‌کند. این مادربرد مناسب سیستم عامل ویندوز 10، 64 بیتی و ویندوز 7، 64 است و همچنین برای پشتیبانی از ویندوز 7، 64 بیتی، نیاز به برنامه دارد. این محصول از ۵ فن حرفه و ۲ فن هدر هیبریدی تشکیل شده و از سوکت PCie برای کیفیت گرافیک پشتیبانی می‌کند.

این مادربرد دارای عملکرد متوسط و قیمت کم است.

این مادربرد دارای عملکرد متوسط و قیمت کم است.

مادربرد MSI H310 LGA 1151

این مادربرد در بین ارزان قیمت‌ترین مادربردهای گیمینگ قرار گرفته و از نسل هشتم سوکت intel core پشتیبانی می‌کند. تفاوت این مادربرد با مادربردهای قبلی ایجاد صدای استادیومی است که صدای بازی‌ها را لذت بخش‌تر می‌کند.

پورت و پین‌های این مادربرد عملکرد خوبی دارند و این مدل به راحتی نصب می‌شود. این مادربرد از سوکت Intel -5-9400f و رم DDR4 2666 پشتیبانی می‌کند. ارزان قیمت است؛ اما برخلاف تصور از مواد با کیفیتی تشکیل شده است. بهتر است برای خرید با صرفه این مادربرد را برای رایانه خود خریداری کنید.

این مادربرد در کنار قیمت مقرون‌به‌صرفه از مواد با‌کیفیتی ساخته و تولید شده است.

این مادربرد در کنار قیمت مقرون‌به‌صرفه از مواد با‌کیفیتی ساخته و تولید شده است.

سخن آخر

در صورت علاقه‌مندی به بازی‌های کامپیوتری می‌توانید سیستم خود را تنظیم کرده و از آن بهره ببرید. یکی از اعضای حیاتی کامپیوتر مادربردها هستند. همان‌طور که از نامشان پیداست مانند مادر لوازم کامپیوتر عمل کرده و بین سایر اعضای آن ارتباط برقرار می‌کند.

مادربردها شکل‌ و ظرفیت متفاوتی دارند و از این نظر از هم متمایز می‌شوند. به خاطر همین در انتخاب مادربردها باید به تمام قطعات کامپیوتر توجه کنید؛ زیرا مادربردها به سوکت پردازنده، رم، کارت گرافیک و … بستگی دارند. بهتر است قبل از خرید و صرف هزینه‌های اضافی به بررسی و مقایسه مادربردها پرداخته و سپس خریداری کنید.

امیدواریم که مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

مقاله مرتبط: بهترین ماوس پد گیمینگ برای گیمرها

سوالات متداول

  • آیا مادربردهای ارزان قیمت، کیفیت کمتری دارند؟

قطعا کیفیت مادربردها به قیمت آن‌ها بستگی خواهد داشت؛ زیرا مادربردهای با کیفیت از قطعات بیشتری تشکیل می‌شود. اما در بین مادربردهای ارزان قیمت مادربرد با کیفیت هم یافت می‌شود که کار شما را راه می‌اندازند‌.

  • بهترین مادربردهای گیمینگ کدام‌اند؟

مادربردهای MSI H310 LGA 1151، GA-A320M-S2H، ASRock Promontory x370، Gigabyte A520 Aorus Elite، Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi، Asus X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi، Asus ROG Crosshair VIIi Extreme، Gigabyte X299X Designar 10G  VRM، TUF Gaming Z590-Plus WIFI و Gigabyte Z690 Aorus Pro جزو بهترین‌های گیمینگ هستند.

  • مادربردها از چه نظر باهم تفاوت دارند؟

مادربردها از نظر نوع پردازنده، نوع حافظه و امکانات دیگر با یکدیگر تفاوت دارند.

 

  • در هنگام خرید مادربرد گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر قصد خرید مادربرد گیمینگ دارید حتما به کارکرد آن توجه کنید. همچنین درباره، رم، حافظه، سوکت و دیگر امکانات آن اطلاعات کافی داشته باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 4 =