Banner Image
پلی استیشن vr چیست؟

پلی استیشن vr چیست؟

امتیاز دهید

خرید پلی استیشن وی آر بدون شک آرزوی خیلی از گیمرها است. شاید سوال کنید که پلی استیشن vr چیست؟ باید گفت که این سیستم واقعیت مجازی محصول شرکت سونی و یک انقلاب برای تجربه بازی در دنیای سه ‌بعدی است. با این ‌وجود اگر دوست دارید بیشتر در مورد اینکه پلی استیشن وی آر چیست و چه خصوصیاتی دارد بدانید، ادامه این مطلب شما را با دنیای جدیدی در بازی روبرو خواهد کرد. با ما در این مقاله از سایت پیندو همراه باشید تا شما را با دنیای اسرارآمیز پلی استیشن وی آر آشنا کنیم.

پلی استیشن vr چیست؟

PlayStation VR یکی از سیستم‌های واقعیت مجازی محسوب می‌شود که به‌ صورت اختصاصی برای کنسول‌های بازی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 طراحی و تولید شده است. این سیستم دارای عینک واقعیت مجازی، دوربین و کنترلر حرکتی است.

پلی استیشن vr چیست؟

کار عینک پلی استیشن vr چیست؟

عینک آن دو صفحه‌ نمایش OLED با رزولوشن 1080 × 960 دارد که تصاویر سه ‌بعدی شگفت‌انگیزی را به شما ارائه می‌دهد. این صفحه‌های نمایش کیفیت بالایی دارند و یک تجربه غنی از دنیای واقعیت مجازی را به بازیکنان هدیه می‌دهند.

کار سیستم کنترلر پلی استیشن وی آر چیست؟

این سیستم کنترلر اجازه می‌دهد تا حرکات در دنیای واقعی به دنیای واقعیت مجازی انتقال یابد و به شما این امکان را می‌دهد تا کارهای مختلفی چون بازی با تفنگ، پرتاب کردن وسایل و حرکت را با کمک آن انجام دهید. با استفاده از این سیستم، بازیکنان می‌توانند مانند غواصی در دنیای واقعیت مجازی غوطه‌ور شوند و تجربه‌ای خاص و بی‌نظیر از بازی کردن در یک محیط سه ‌بعدی را به خود هدیه دهند.

کار دوربین پلی استیشن vr چیست؟

یکی دیگر از خصوصیات PlayStation VR این است که دوربینی قوی دارد. این دوربین حرکات دست و سر بازیکن را تشخیص داده و به او اجازه می‌دهد که در دنیای واقعیت مجازی به آسانی حرکت کند. در نهایت به ‌عنوان یک نکته مهم باید گفت که این سیستم واقعیت مجازی فقط برای کنسول‌های پلی استیشن 4 و 5 تولید شده است و با سایر کنسول‌ها یا دستگاه‌های بازی سازگاری ندارد.

برای مطالعه بیشتر: چگونه عکس HDR بگیریم؟

انواع پلی استیشن vr کدامند؟

شاید جالب باشد بدانید که شرکت سونی تاکنون فقط دو نوع از پلی استیشن VR را طراحی کرده و توسعه داده است. در ادامه در مورد اینکه تفاوت این دو نوع پلی استیشن vr چیست و مشخصات هر کدام صحبت خواهد شد.

1.       PlayStation VR (PS VR)

این سیستم واقعیت مجازی در سال 2016 میلادی به ‌صورت اختصاصی برای کنسول بازی پلی استیشن 4 معرفی شد. این محصول از همان زمان تا به امروز به‌ عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های واقعیت مجازی در بازار جهانی شهرت دارد. اگر از خود می‌پرسید که امکانات پلی استیشن وی آر چیست؟ در پاسخ باید گفت که دارای عینک واقعیت مجازی با دقت 1080p، دوربین کنترل حرکتی، دو کنترلر و کابل‌های مورد نیاز برای اتصال به کنسول بازی شما است.

PlayStation VR (PS VR)

2.      PlayStation VR 2 (PS VR 2)

کمپانی بزرگ و قدرتمند سونی در حال حاضر مشغول به طراحی و توسعه سیستم جدید واقعیت مجازی به نام PlayStation VR 2 بوده که برای کنسول بازی پلی استیشن 5 کاربردی است. شاید بپرسید تفاوت این نسل با نسخه اول پلی استیشن vr چیست؟

باید گفت که این سیستم از رزولوشن بالاتری نسبت به نسل قبل برخوردار است تا تصاویر باکیفیت‌تری به بازیکن ارائه بدهد. همچنین، کنترلر دستی بیشتر و دوربین‌های جدیدتری در این محصول استفاده شده است. به ‌طور کلی، PS VR 2 کیفیت بالاتر، عملکرد بهتر و قیمت بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد.

PlayStation VR 2

کاربرد پلی استیشن وی آر

اگر یک گیمر حرفه‌ای باشید و اخبار دنیای تکنولوژی را همیشه رصد کنید، شاید هیچ وقت از خود نپرسید که کاربرد پلی استیشن vr چیست و به چه دردی می‌خورد؛ اما اگر به‌ تازگی پا در دنیای شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی گذاشته‌اید، بد نیست با کاربردهای عجیب و جذاب این محصول آشنا شوید.

 

بازی‌های واقعیت مجازی

کاربرد اصلی پلی استیشن VR برای انجام بازی‌های واقعیت مجازی است. با استفاده از آن، شما می‌توانید بازی‌های سه ‌بعدی در واقعیت مجازی را انجام دهید که تجربه خارق‌العاده‌ای‌ برایتان رقم می‌زند. با این سیستم بازی‌های مختلف از ژانر مانند سرگرمی، مسابقه‌ای، ورزشی و … در قالب بازی‌های VR در دسترس شما قرار دارد.

کاربردی برای آموزش

شاید تعجب کنید که در پاسخ به سوال کاربرد پلی استیشن vr چیست، از آموزش نام برده شود؛ اما واقعیت این است که از پلی استیشن وی آر به‌ عنوان یک ابزار آموزشی هم استفاده می‌شود. برای مثال، در آموزش پزشکی و پرستاری، این سیستم به شما امکان می‌دهد تا به شکل عملی و در دنیای واقعیت مجازی، به درمان بیماری‌های مختلف بپردازید. همچنین برای آموزش رانندگی کاربردی است و به شما اجازه می‌دهد تا با یک ماشین در دنیای مجازی رانندگی کنید.

پلی استیشن vr و آموزش

تفریح و سفر مجازی

پلی استیشن VR به ‌عنوان یک ابزار تفریحی هم شناخته می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید به دنیای مجازی سفر کنید و در طول این سفر تجربه‌ هیجان‌انگیز و خاصی برای بازدید از مکان‌های مختلف برایتان رقم بخورد. برای مثال با مراجعه به بخش سفرهای مجازی این سیستم می‌توان به جنگل‌های آمازون، کوهستان دیدنی هیمالیا، اقیانوس‌ها و … سفر کرد.

فیلم و موسیقی

اگر هنوز از خود می‌پرسید کاربرد پلی استیشن vr چیست، می‌توانید به‌ عنوان یک ابزار برای لذت بردن از فیلم و موسیقی استفاده کنید. با استفاده از این سیستم، امکان پخش فیلم‌ها و کلیپ‌ها به ‌صورت واقعیت مجازی برای شما فراهم شده است. همچنین با کمک آن می‌توانید به موسیقی گوش دهید و تجربه‌ یک کنسرت واقعیت مجازی را در خانه داشته باشید.

تبلیغات و بازاریابی

پلی استیشن VR در صنعت تبلیغات و بازاریابی هم کاربردی است. برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از این سیستم تجربه‌ یک تور مجازی برای یک هتل، رستوران یا مکان تفریحی به مشتریان خود هدیه دهید و از آن به ‌عنوان یک تبلیغ هدفمند و جذاب استفاده کنید.

کلیک کنید: HDR یا محدوده دینامیکی گسترده چیست؟

تبلیغات و بازاریابی با پلی استیشن vr

نحوه کار با پلی استیشن vr چگونه است؟

برای کار با این دستگاه، ابتدا باید دستگاه پلی استیشن 4 خود را به یک تلویزیون یا نمایشگر متصل کنید. بعد مراحل زیر را گام‌به‌گام انجام دهید:

  1. نیاز به اتصال دستگاه پلی استیشن VR به پلی استیشن 4 است. برای این کار، باید کابل‌های دستگاه VR را به پلی استیشن 4 وصل کنید.
  2. در گام بعدی هم باید کنترلرهای مخصوص VR را به دستگاه خود متصل کنید.
  3. سپس باید پلی استیشن 4 خود را روشن کنید و دستگاه VR را نصب کنید.
  4. در نهایت کنترلرها را در دست بگیرد و آماده‌ استفاده از آن شوید.
  5. برای اجرای بازی‌های سازگار با سیستم VR، باید بازی مورد نظر خود را با استفاده از دستگاه پلی استیشن 4 اجرا کنید.
  6. پس از وارد شدن به بازی، هدست و عینک را آماده کرده و با استفاده از کنترلرها بازی را آغاز کنید.

در کنار بازی‌های VR، شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید از برنامه‌های دیگری استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید به فیلم‌ها و کلیپ‌های VR دسترسی پیدا کرده یا از برنامه‌های آموزشی، موسیقی و … استفاده کنید.

نحوه کار با پلی استیشن vr

نقد و بررسی پلی استیشن vr

قبل از آنکه بدانید مشخصات پلی استیشن vr چیست و هر بخش از این سیستم چه خصوصیاتی دارند، بهتر است نگاهی به جدول مشخصات این محصول بیندازید:

مشخصات پلی استیشن vr
نمایشگر ·        دو نمایشگر OLED با اندازه 5.7 اینچ

·        رزولوشن بالا

·        نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز

 

سنسورها شش حسگر حرکتی شامل:

·        یک حسگر شتاب ‌سنج

·        یک ژیروسکوپ

·        یک مغناطیس‌سنج

·        دو دکمه‌ی لمسی

·        یک دکمه بازگشت

کنترلر دو عدد کنترلر دارای حسگر با قابلیت لمس و تشخیص حرکت دست
صدا ·        هدست صوتی استریو

·        میکروفون داخلی جهت گفتگو در بازی‌های آنلاین

 

اتصالات پورت HDMI

پورت USB

AUX

سازگاری سازگار با پلی استیشن 4 و نسخه‌ جدیدتر آن
وزن 615 گرم

 

در کل، مشخصات و خصوصیات پلی استیشن وی آر چون کارکرد قابل‌ قبول و تصاویری باکیفیت بالا، حسگرهای حرکتی دقیق و کنترلرهای حسگردار و خوش‌دست، باعث شده است تا تجربه واقعیت مجازی شگفت‌انگیزی برای شما رقم بزند. اگر دوست دارید بدانید که مشخصات دقیق پلی استیشن vr چیست به موارد زیر توجه کنید:

مشخصات نمایشگر

شاید بپرسید که اصلی‌ترین خصوصیت پلی استیشن وی آر چیست، این محصول دارای دو نمایشگر اولد 5.7 اینچی است که از رزولوشن 1920*1080 برخوردار است. نرخ تازه‌سازی تصویر در این نمایشگرها 120 هرتز است، برای همین تجربه بازی بدون تأخیر و لگ را خواهید داشت. تمامی این مشخصات در کنار هم باعث می‌شود تا تصویر بسیار واضح و باکیفیتی داشته باشید.

سنسورهای پلی استیشن وی آر

همان‌طور که در جدول مشخصات این محصول دیدید داری شش حسگر است. این شش حسگر شامل یک حسگر شتاب‌ سنج، یک ژیروسکوپ، یک مغناطیس‌سنج، دو دکمه‌ لمسی و یک دکمه بازگشت است. دقت بالای این حسگرها باعث می‌شوند تا جابجایی شما در دنیای واقعی به ‌درستی و با کمترین خطا در دنیای مجازی شبیه‌سازی شود.

ویژگی‌های کنترلر

کنترلرهای خوش‌دست و جذاب این محصول یکی از مشخصاتی است که در پاسخ به سوال پلی استیشن vr چیست، باید به آن اشاره کرد. این دو عدد کنترلر دارای حسگرهایی با قابلیت لمس و تشخیص حرکت دست هستند و به شما ای امکان را می‌دهند تا از قابلیت‌های مختلف و متعدد بازی‌های مجازی استفاده کنید.

کیفیت صدا

این سیستم واقعیت مجازی دارای هدست صوتی استریو و میکروفون داخلی برای گفتگو هنگام انجام بازی‌های آنلاین است. هدست 40 میلی‌متری پلی استیشن وی آر دارای فرکانس پاسخ‌گویی 20 هرتزی است و برای همین کیفیت صدای بسیار مناسبی دارد.

اتصالات و درگاه‌های ارتباطی

شاید بپرسید راه ارتباطی پلی استیشن وی آر چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟ وجود پورت HDMI و پورت USB راه‌های ارتباطی این دستگاه است که به شما امکان اتصال هدست به کنسول و دستگاه‌های دیگر را می‌دهد. علاوه بر این دو دارای پورت AUX برای اتصال هدفون یا هدست صوتی دیگر و پورت انتقال داده‌های HDMI برای اتصال دستگاه‌های جانبی دیگر مانند دسته بازی یا دوربین است.

طراحی و کیفیت ساخت

وزن کم و طراحی ارگونومیک این محصول به شما اجازه می‌دهد تا خیلی راحت و بدون خستگی تجربه بازی در دنیای مجازی را داشته باشید. همچنین این محصول بند سری و بند گردنی قابل تنظیم دارد تا وقتی شما هدست را به‌ صورت مناسب روی سر بگذارید از جای خود تکان نخورد حتی وقتی هیجان‌زده هستید و بالا و پایین می‌پرید. کیفیت ساخت بالا و استفاده از متریال‌های باکیفیت برای تولید این محصول، عمر طولانی و مقاومت بالای آن را تضمین می‌کند.

پلی استیشن vr

مزایا و معایب پلی استیشن وی آر چیست؟

بدون شک اولین سوالی که هنگام خرید به ذهن خطور می‌کند این است که مزایا و معایب پلی استیشن vr چیست و آیا ارزش خرید دارد؟ این محصول به ‌عنوان یک دستگاه واقعیت مجازی پیشرفته و با قابلیت‌های بی‌شمار می‌تواند تجربه‌ای جذاب و نوین از بازی‌ها و سایر برنامه‌های VR را برای کاربران فراهم کند. البته در کنار مزایا، معایبی هم دارد که عبارت‌اند از:

مزایا پلی استیشن وی آر

  • تجربه‌ کاربردی شگفت‌انگیز و بسیار واقع‌گرایانه
  • برخورداری از کیفیت تصویر بسیار بالا
  • نمایشگری با رنگ‌های شفاف و روشن
  • دارای کنترلرهای قدرتمند و قابل ‌اعتماد
  • دارای برنامه‌های مختلف برای بازی، سرگرمی و آموزش
  • امکان دسترسی به بازی‌های انحصاری طراحی‌ شده برای این دستگاه
  • دارای کاربری بسیار ساده و آسان

معایب پلی استیشن vr

  • قیمت بالای دستگاه و لوازم جانبی آن
  • نیاز به سیستم پلی استیشن 4 برای استفاده از آن
  • نیاز به محیطی بزرگ و مناسب برای استفاده به دلیل تحرک
  • امکان ناراحتی و تهوع برای برخی از افراد به دلیل تغییر قابل ‌توجه زاویه دید

کلام آخر

پلی استیشن vr چیست و چه کاربردی دارد از جمله سوالات مهمی است که سعی شد در این مقاله به آن‌ها پاسخ داده شود. به ‌طور کلی، پلی استیشن VR یک سیستم واقعیت مجازی بسیار قدرتمند و باکیفیت است. با این‌ حال، قیمت بالا و برخی محدودیت‌ها برای استفاده از آن باعث شده است تا بسیاری از خرید آن منصرف شوند. حال که می‌دانید پلی استیشن وی آر چیست بهتر است نظرات خود را در مورد آن با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است مطالعه این مقاله برای شما جالب باشد: گیفت کارت پلی استیشن چیست؟

سوالات متداول

  • چرا قیمت پلی استیشن وی آر بالا است؟

به دلیل استفاده از سیستم واقعیت مجازی، نمایشگر باکیفیت و امکانات متعدد دیگر این محصول دارای قیمت بالایی است.

  • کاربرد اصلی پلی استیشن vr چیست؟

این محصول در وهله اول برای بازی طراحی شده است. همچنین می‌توان از آن برای فیلم، موسیقی، آموزش و تور مجازی استفاده کرد.

  • از پلی استیشن وی آر برای چه کنسول بازی می‌توان استفاده کرد؟

این محصول به ‌صورت اختصاصی برای پلی استیشن 4 و 5 طراحی و تولید شده است و با کنسول‌های بازی دیگر سازگار نیست.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =