Banner Image

پلی استیشن چیست و چه تفاوتی با پلی استیشن پلاس دارد؟

امتیاز دهید

پلی استیشن آن‌قدر معروف است که کمتر کسی پیدا می‌شود اسم آن را نشنیده باشد. همیشه تعداد زیادی از دوستانمان عاشق بازی با پلی استیشن بودند؛ اما پلی استیشن چیست و چرا بین همگان از کودک تا بزرگسال محبوب است؟ پلی استیشن نه‌تنها یک کنسول بازی، بلکه به یک عنصر فرهنگی در دنیای سرگرمی تبدیل شده که افراد بسیاری را به ‌سوی خود جلب کرده است. اگر به دنیای پر هیجان بازی‌ها علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از پلی استیشن، کارکرد و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید در ادامه این مقاله با همراه باشید تا اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

پلی استیشن چیست؟

پلی استیشن را می‌توان انقلابی در صنعت بازی و سرگرمی دانست که اولین بار در دسامبر 1994 توسط شرکت سونی ساخته و به بازار عرضه شد. سونی از زمان انتشار پلی استیشن تا به امروز یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کنسول بازی در جهان بوده است.

پلی استیشن چیست

از زمان تولید دستگاه پلی‌ استیشن تاکنون مدل‌های مختلفی از جمله پلی استیشن یک و بعد از آن پلی استیشن 2 (PS2)، پلی استیشن 3 (PS3)، پلی استیشن 4 (PS4) و آخرین نسخه آن پلی استیشن 5 (PS5) به بازار عرضه شده است. هر ورژن جدیدی از این دستگاه، ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند بهبود گرافیک، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و قدرت پردازش سریع‌تری را ارائه می‌دهد تا گیمرهای بیشتری را به‌ سمت خود جذب کند.

پلی استیشن به ‌دلیل کارایی و تعهد به ارائه بازی‌های باکیفیت از سایر کنسول‌های بازی تمایز دارد و از جایگاه‌ ویژه‌ای بین گیمرها برخوردار است. این دستگاه همواره به ‌عنوان میزبانی برای برخی از محبوب‌ترین و جدیدترین بازی‌ها از جمله بازی “Final Fantasy VII” و “Metal Gear Solid” گرفته تا بازی‌های جدیدتری مانند “Spider-Man: Miles Morales” و “Demon’s Souls” به‌حساب آمده است.

بیشتر بخوانید: گیفت کارت پلی استیشن چیست؟

اکانت پلی استیشن

ساخت اکانت پلی استیشن به شما اجازه می‎دهد تا به تعداد زیادی از بازی‌ها دسترسی داشته باشید؛ بنابراین اگر به‌طور مداوم بازی می‌کنید، ساخت اکانت و دسترسی آنلاین به شما کمک می‌کند تا برای خرید سی دی بازی‌ها هزینه اضافی متحمل نشوید. در ادامه، مراحل ساخت اکانت پلی استیشن را برایتان توضیح می‌دهیم.

اکانت پلی استیشن

  • به وب‌سایت سونی وارد شوید و روی عبارت «ایجاد حساب» کلیک کنید.
  • بعد از وارد کردن ایمیل، رمز عبور و کشور/منطقه خود را انتخاب کنید. (در این مرحله اگر داخل ایران هستید بهتر است کشور آمریکا یا انگلیس را انتخاب کنید،‌‌ زیرا گیف کارت‌های آن‌ها به ‌راحتی قابل خریداری هستند).
  • اطلاعات شخصی مورد نیاز مانند نام، تاریخ تولد و آدرس خود را وارد کنید (یادتان باشد که سنتان باید بالای ۱۸ سال باشد).
  • در مرحله بعد، شرایط و سیاست حفظ حریم خصوصی را بپذیرید، سپس یک ایمیل برای شما ارسال می‌شود که باید آن را تایید کنید.
  • پس از تایید ایمیل، می‌توانید در کنسول خود یا از طریق وب‌سایت پلی استیشن وارد حساب خود شوید.

لازم به‌ توضیح است که برخی از مراحل یا اطلاعات مورد نیاز در کشورهای مختلف و نوع اکانت، متفاوت است.

بازی‌های پلی استیشن

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، پلی استیشن مجموعه وسیع و اختصاصی از بازی‌ها را در اختیار دارد که توسط شرکت سونی و یا دیگر استودیوهای بازی انحصارا برای پلی استیشن تولید می‌شود. برخی از بهترین بازی‌ها پلی استیشن عبارت‌اند از:

  • Ghost of Tsushima
  • The Last of Us Part II
  • Bloodborne
  • Uncharted 4: A Thief’s End
  • Marvel’s Spider-Man
  • God of War
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Sackboy: A Big Adventure
  • Street Fighter V

تفاوت پلی استیشن و ایکس باکس

به دلیل موفقیت چشمگیر پلی استیشن، مایکروسافت نیز تصمیم گرفت کنسول بازی ‌خود را به بازار عرضه کند.‌ این کنسول که ایکس باکس نام گرفت در سال 2001 به دنیای گیم وارد شد. این دستگاه به‌ عنوان یک سیستم سرگرمی همه کاره عمل ‌می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد که در کنار بازی به تماشای فیلم و گوش دادن موسیقی بپردازند.

تفاوت پلی استیشن و ایکس باکس

ایکس باکس توانست در مدت کوتاهی مخاطبان گسترده‌ای را به سمت خود جذب کند تا مایکروسافت هم به ‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در صنعت بازی شناخته شود. هدف مایکروسافت از تولید ایکس باکس ساخت دستگاهی بود که برای مخاطبان گسترده‌تری جذاب باشد و بستری برای بازی‌ها و تجربیات جدید فراهم کند. بعد از موفقیت اولیه این کنسول، مایکروسافت به توسعه آن پرداخت و مدل‌های دیگری از جمله Xbox 360، Xbox One و Xbox Series X/S را به بازار عرضه کرد؛ اما ایکس باکس و پلی استیشن باوجود شباهت‌های بسیار از تفاوت‌هایی نیز برخوردار هستند که در ادامه مقاله پلی استیشن چیست به آن‌ها می‌پردازیم.

  • از لحاظ طراحی کنسول، ایکس باکس دارای طراحی مربعی شکل و جعبه‌ای است، در حالی که پلی استیشن ظاهری منحنی دارد.
  • هر دو کنسول دارای بازی‌های انحصاری هستند و شما فقط می‌توانید آن‌ها را در همان کنسول بازی کنید. ایکس باکس دارای مجموعه‌ای قوی از بازی‌هایی با کاراکتر اول شخص است، در مقابل پلی استیشن یک مجموعه بزرگ بازی‌های انحصاری را در اختیار دارد.
  • ایکس باکس یک سرویس اشتراکی به نام Xbox Game Pass دارد که به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با پرداخت هزینه ماهانه به مجموعه‌ای از بازی‌ها دسترسی داشته باشند. از طرفی دیگر سونی نیز یک سرویس مشابه به اسم PlayStation Now را راه‌اندازی کرده است.
  • سخت‌افزار: ایکس باکس از لحاظ سخت‌افزاری از پلی استیشن قوی‌تر است. در مقابل پلی‌استیشن با بهینه‌سازی‌ نرم‌افزار و تجربه کاربری بهتر توانسته است عقب ‌ماندگی خود را جبران کند.
  • قیمت: کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن قیمت‌های مشابهی دارند، اما هزینه بازی‌ها، خدمات آنلاین و لوازم جانبی هریک متفاوت است‌.

بیشتر بخوانید: ایکس باکس لایو چیست و چه تفاوتی با xbox gold دارد؟

پلی استیشن پلاس چیست و چه تفاوتی با پلی استیشن معمولی دارد؟

با توجه به استقبال گسترده از ‌ دستگاه پلی استیشن و بازی‌های آن، شرکت سونی تصمیم گرفت که خدمات آنلاین بیشتری را در اختیار مشتریان قرار دهد، از ‌این‌ رو سرویس پلی استیشن پلاس را معرفی کرد.

پلی استیشن پلاس چیست

این سرویس مزایای زیادی را در اختیار کاربران پلی استیشن قرار می‌دهد که در ادامه مطلب پلی استیشن چیست به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بازی‌های چند نفره آنلاین؛ با خرید سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس می‌توانید با دوستانتان به‌صورت آنلاین بازی کنید یا آنکه به انجمن‌‌های مختلف گیمرها از سراسر جهان بپیوندید.
  • بازی‌های رایگان ماهانه: با خرید اشتراک پلی استیشن پلاس، هر ماه مجموعه‌ای از بازی‌های رایگان را دریافت می‌کنید.
  • دسترسی زودهنگام به نسخه‌های نمایشی و بتا: به بازی‌های جدید زودتر از دیگران دسترسی خواهید داشت و می‌توانید قبل از انتشار برای عموم، آن‌ها را امتحان کنید.
  • تخفیف‌های انحصاری: با تهیه اشتراک پلی استیشن پلاس، در زمان خرید بازی‌ها و سایر محتوای موجود در فروشگاه پلی‌ استیشن، تخفیف‌های مناسبی دریافت خواهید کرد.
  • فضای ذخیره‌سازی ابری: 100 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری دریافت خواهید کرد که امکان دسترسی به بازی‌های ذخیره ‌شده را برایتان فراهم می‌کند.

لازم به توضیح است که سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس در دستگاه‌های پلی استیشن 3 به بعد قابل استفاده است.

جمع‌بندی

در این مطلب به این سوال که پلی استیشن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد پاسخ دادیم و این دستگاه را از زوایای مختلف بررسی کردیم. به‌طور خلاصه پلی استیشن یک کنسول بازی است که می‌توانید جدیدترین بازی‌ها را باکیفیت بالا در آن انجام دهید. این دستگاه توسط شرکت سونی و در ورژن‌های مختلفی به بازار عرضه شده که هم‌اکنون آخرین مدل آن PS5 است. شرکت سونی برای کاربرانی که از دستگاه پلی استیشن استفاده می‌کنند مزایای مختلفی در نظر گرفته که یکی از آن‌ها سرویس پلی استیشن پلاس است. از طریق این سرویس و با پرداخت مبلغ کمی می‌توانید به بازی‌های زیادی به‌صورت آنلاین دسترسی داشته باشید و با دوستان یا افراد دیگر عضو انجمن‌های پلی استیشن به بازی بپردازید.‌

سوالات متداول

  • آیا پلی استیشن فقط برای بازی است؟

اگرچه پلی استیشن در درجه اول یک پلتفرم بازی است، اما سرگرمی‌های دیگری مانند پخش ویدئو و موسیقی را نیز ارائه می‌دهد.

  • آیا می‌توان با پلی استیشن به‌ صورت آنلاین بازی کنیم؟

بله؛ پلی‌استیشن قابلیت‌های بازی آنلاین را دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا با سایر بازیکنان از طریق اینترنت بازی کنند. لازم به ذکر است که برخی از بازی‌های آنلاین به خرید اشتراک پلی استیشن پلاس نیاز دارند.

  • چگونه پلی استیشن را به اینترنت وصل کنیم؟

می‌توانید پلی استیشن را با استفاده از کابل Wifi به اینترنت متصل کنید. ذکر این نکته لازم است که برای انجام بازی آنلاین در پلی استیشن به یک اینترنت قوی و پایدار نیاز دارید.

  • آیا می‌توانیم از دسته بازی پلی استیشن در کامپیوتر استفاده کنیم؟

بله؛ برخی از دسته‌های بازی دستگاه پلی استیشن را می‌توانید در کامپیوتر نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که برخی از کامپیوترها برای استفاده از دسته‌های پلی استیشن به نرم‌افزارهای مخصوصی نیاز دارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 1 =