Banner Image
کنسول چیست؟

کنسول چیست؟ کاربرد و انواع میز کنسول

امتیاز دهید

وقتی صحبت از جذابیت‌های بصری باشد، بدون شناخت یک وسیله یا دانستن کاربردش باز هم می‌توان از آن لذت برد. دکوراسیون منزل مثال خوبی برای این موضوع است. با این حال اگر کاربرد یک محصول را بدانیم قطعاً بهتر و اصولی‌تر می‌توانیم از آن استفاده کنیم. کنسول یکی از وسایلی است که معمولاً در هر خانه‌ای وجود دارد؛ اما اکثر ما اطلاعات کافی در مورد آن نداریم. اگر شما هم نمی‌دانید کنسول چیست و چه کاربردی دارد، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

میز کنسول چیست؟

کنسول یک وسیله دکوراتیو به شکل میز است که ‌به صورت چسبیده به دیوار قرار داده می‌شود. هرچند ویژگی اصلی این محصول زیبایی و نمای ظاهری آن است، اما استفاده‌های زیادی هم می‌توان از آن داشت. با این وجود پیش از این که در مورد کاربردهای میز کنسول صحبت کنیم، بهتر است بیشتر با آن آشنا شویم. کنسول‌ها از نظر ظاهری بسیار متنوع هستند و آن‌ها را در اندازه، طرح و رنگ‌های مختلفی می‌توان خریداری کرد؛ اما تقریباً همه آن‌ها یک رویه و چند پایه هستند و معمولاً تعدادی جا برای قرار دادن وسایل مختلف دارند. بسیاری از کنسول‌ها به همراه آینه عرضه می‌شوند که به آن‌ها آینه کنسول می‌گویند. آینه را می‌توان هم به دیوار نصب کرد و هم روی میز به دیوار تکیه داد. این که علاوه بر آینه روی کنسول چه چیزی باید قرار داد تا حد زیادی به خود شما و سلیقه‌تان بستگی دارد؛ اما در بخش‌های بعدی مطلب در مورد آن نیز صحبت می‌کنیم.

انواع کنسول چیست

می‌توان کنسول را در انواع متفاوت تهیه کرد

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: برای خرید مبل به چه نکاتی دقت کنیم؟

کاربرد کنسول چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کاربرد اصلی میز کنسول ارتقای ظاهری محیط خانه است. اگر میز کنسول را به درستی انتخاب کنید، نمای اتاق یا پذیرایی شما پیش و پس از قرار دادن میز کنسول تفاوت زیادی خواهد کرد. کشوها و فضاهای مختلف کنسول هم محل مناسبی برای قرار دادن وسیله‌های مختلف هستند. مدارک، کلیدها و کاغذهای یادداشت از جمله وسایلی هستند که قرار دادن آن‌ها در کنسول راه خوبی برای استفاده از کنسول خواهد بود.

انواع کنسول

تا اینجای کار فهمیدیم که کنسول‌ها در کاربرد و ویژگی‌ها تقریباً شبیه به هم هستند؛ اما وقتی صحبت از انواع کنسول در میان باشد، با تنوع گسترده‌ای روبرو هستیم. در ادامه با هم می‌بینیم تفاوت انواع مختلف کنسول چیست.

انواع کنسول از نظر متریال

کنسول هم مانند بسیاری دیگر از المان‌های دکوری خانه از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود. چوب و فلز مهم‌ترین قسمت این متریال‌ها هستند که هرکدام نمای متفاوتی را برای میز کنسول فراهم می‌کنند. ساخت میز کنسول با ترکیب این دو متریال نیز بسیار رایج است و نظر خریداران زیادی را به خود جلب می‌کند.

انواع کنسول از نظر متریال

چوب و فلز از مهم‌ترین موادی هستند که در ساخت کنسول به کار می‌روند

انواع کنسول از نظر ابعاد

یکی دیگر از پارامترهایی که در میز کنسول‌های مختلف تفاوت ایجاد می‌کند، ابعاد آن‌ها است. شما می‌توانید خرید میز کنسول را با توجه به سلیقه و البته اندازه فضای خانه خود انجام دهید. این تفاوت در ابعاد نه‌تنها در مورد طول میز کنسول وجود دارد؛ بلکه عرض و ارتفاع آن را نیز شامل می‌شود.

انواع کنسول از نظر تزیینات ظاهری

فرقی نمی‌کند که علاقه‌مند به دکوراسیون سنتی باشید یا مدل‌های مینیمال را بپسندید. در هر صورت تنوع میز کنسول آن‌قدر بالا هست که بتوانید مدل مورد نظر خود را پیدا کنید. میز کنسول سلطنتی، میز کنسول آینه‌کاری شده و کنسول مدرن هم از جمله گزینه‌ها برای انتخاب شما در هنگام خرید این وسیله هستند.

انواع کنسول از نظر تعداد و نوع تقسیم ‌بندی فضاها

گفتیم که تقریباً تمام کنسول‌ها فضاهایی برای قرار دادن اشیا مختلف دارند؛ اما نوع تقسیم‌بندی و تعداد این فضاها نیز در مدل‌های مختلف با هم فرق می‌کند. یک کنسول ممکن است دارای دو کشو و دو فضای بدون درب باشد؛ در حالی که یک محصول دیگر تمام قسمت‌ها را به کشو اختصاص داده است. درب لولا دار و درب کشویی از جمله دیگر چیزهایی هستند که اجرای آن‌ها در کنسول می‌تواند باعث تفاوت آن از دیگر مدل‌ها شود. برخی انواع کنسول حتی هیچ‌کدام از این‌ها را ندارند و صرفاً دارای طبقاتی برای قرار دادن وسایل عادی یا دکوری هستند.

جای مناسب برای قرار دادن میز کنسول در خانه

یکی از نکاتی که در استفاده بهینه از کنسول اهمیت دارد، محل قرار دادن آن در خانه است. کنسول شما هرچقدر هم که زیبا و خاص باشد، اگر در محل نامناسبی قرار بگیرد نمی‌تواند وظیفه خود را به عنوان یک وسیله دکوراتیو به خوبی انجام دهد. ممکن است شما هم تا به‌ حال چند بار کنسول خود را جابجا کرده و باز هم در آخر پرسیده باشید که کنسول را باید در کجا قرار دهم؟ برای همین بهترین گزینه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

پذیرایی

احتمالاً قرار دادن میز کنسول در پذیرایی یکی از اولین گزینه‌هایی است که به آن فکر می‌کنید. بیشتر مردم این فضا را محل مناسبی برای آینه کنسول می‌دانند و در واقع همین‌طور هم هست. کنسول می‌تواند نمای پذیرایی را به میزان چشمگیری متحول کند. آینه و دیگر وسایل دکوراتیو مثل شمعدان، ساعت رومیزی، مجسمه و حتی ظروف تزیینی چیزهایی هستند که می‌توان روی کنسول قرار داد.

اما ممکن است بپرسید در فضای پذیرایی، دیگر کاربردهای کنسول چیست؟ کلیدها، اسناد، کاغذهای یادداشت و دفترچه تلفن همه جزو وسایلی هستند که می‌توانند داخل کشوهای کنسول قرار بگیرند. علاوه بر این هنگامی که قصد دارید از مهمان‌های خود پذیرایی کنید، میز کنسول باز هم به کارتان می‌آید؛ زیرا هم سطح میز و هم کشوها و کمدهای آن می‌تواند وسایل لازم را در خود جای داده و شما را از رفت‌وآمد مکرر به آشپزخانه راحت کند.

میز کنسول برای پذیرایی

میتوان وسایل مختلفی را داخل کشوهای کنسول قرار داد.

اتاق خواب

قرار دادن میز کنسول در اتاق خواب یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید برای این وسیله در نظر بگیرید. اکثر ما پس از خواب و پیش از خروج از اتاق به ظاهر خود رسیدگی می‌کنیم. این موضوع به‌خصوص در زمان‌هایی که مهمان در خانه حضور دارد اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. برای همین وجود یک آینه کنسول می‌تواند تأثیر زیادی در راحتی انجام این کار داشته باشد. قرار دادن لوازمی مثل ادکلن، مام، اسپری خوشبو کننده و لوازم آرایش نیز روش خوبی برای استفاده از فضای روی میز است. کشوها و فضاهای دیگر میز کنسول هم می‌توانند از اکسسوری‌ها و بدلیجات شما نگهداری کنند. اگر در اتاق خواب خود آباژور دارید، میز کنسول یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید آن را قرار دهید.

کلیک کنید: فلاسک شیشه‌ای یا استیل؟ (راهنمای انتخاب بهترین مدل)

اتاق کار

اگر یک فضای جداگانه به عنوان اتاق کار در اختیار دارید، قرار دادن میز کنسول در آن انتخاب خوبی خواهد بود؛ اما فایده چنین استفاده‌ای از کنسول چیست؟ میز کنسول اتاق کار می‌تواند به طور هم‌زمان نقش یک وسیله دکوراتیو و یک نظم دهنده را ایفا کند. سطح روی میز جایگاه مناسبی برای قرار دادن تقویم، سررسید یا حتی یک تابلو است. کشوهای آن نیز برای نگهداری اسناد، مدارک و سایر لوازم مربوط به کار شما فضای کارآمدی خواهند بود.

روبروی درب ورودی

فضای جلوی درب نیز محل مناسب برای قرار دادن کنسول محسوب می‌شود. به این ترتیب هنگام ورود و خروج به خانه می‌توانید ظاهر خود را در آینه کنسول ببینید و وسایلی مثل کلید و سویچ خودرو را در آن قرار دهید. این شیوه از دکوراسیون به شما کمک می‌کند وسایل یا اسنادی که با بیرون از خانه سروکار دارند در نزدیک‌ترین مکان به درب ورودی نگه‌داری شوند.

چیدمان روی میز کنسول

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، چیدمان روی میز کنسول بستگی به محل قرارگیری آن دارد. با این حال بد نیست فهرستی از گزینه‌های مناسب برای این کار را نام ببریم تا بتوانید از آن ایده بگیرید.

  • تابلو
  • آباژور
  • تقویم
  • گلدان
  • قاب عکس
  • وسایل آنتیک
  • ظروف دکوری
  • ساعت رومیزی
  • استند جواهرات
  • شمع و شمعدان
  • مجسمه دکوراتیو
  • آینه دکوراتیو
  • جا عودی و اسانس سوز

حال که فهمیدیم گزینه‌های مختلف برای چیدمان میز کنسول چیست، باید به رعایت تعادل نیز تأکید کنیم. زیاده‌روی در قرار دادن وسایل مختلف روی کنسول نه‌تنها باعث جذابیت فضا نمی‌شود بلکه به زیبایی آن نیز آسیب می‌زند. پس فقط چند مورد را انتخاب کنید و در عین حال به هماهنگی آن‌ها با هم نیز توجه داشته باشید.

چیدمان روی میز کنسول

زیاده‌روی در قرار دادن وسایل مختلف روی کنسول نه‌تنها باعث جذابیت فضا نمی‌شود بلکه به زیبایی آن هم آسیب خواهد زد.

ست کردن آینه کنسول با وسایل خانه

چیزی که در مورد آینه کنسول بی‌نهایت اهمیت دارد، همان موضوعی است که در مورد سایر وسایل دکوراتیو نیز باید رعایت کرد؛ یعنی ست بودن آن با دیگر اجزای موجود در فضای خانه. برای این که در این زمینه موفق باشید، باید پیش از خرید کنسول کارتان را شروع کنید. اگر خانه خود را با دکوراسیون مدرن و مینیمال چیدمان کرده‌اید، کنسول هم باید از همین قانون تبعیت کند. کنسول ساده گزینه خوبی برای چنین خانه‌هایی بوده و رنگ آن نیز بهتر است از یک مورد تجاوز نکند؛ اما در مورد دکوراسیون‌های پیچیده‌تر می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که بدنه آن‌ها دو، سه یا حتی تعداد بیشتری رنگ دارد.

ست کردن رنگ کنسول با مبلمان، دیوارها و حتی پرده‌ها راه خوبی برای ایجاد هارمونی بین وسایل خانه است.

یک راه دیگر این است که ببینید متریال به کار رفته در کنسول چیست و آیا مشابه آن را قبلاً به کار برده‌اید؟ مثلاً کنسول چوبی به خوبی با سایر وسایل ساخته شده از چوب هماهنگ می‌شود. در مورد فلز هم همین مسئله وجود دارد و برای چیدمان فضایی که فلزات در آن نقش پررنگی دارند، خرید کنسول فلزی توصیه می‌شود.

جمع‌بندی

میز کنسول یکی از اجزای مبلمان خانه است که بیشتر جنبه دکوری و تزیینی دارد. با این حال استفاده‌های دیگری نیز از کنسول می‌توان داشت. قرار دادن دکوری‌جات مختلف روی میز و نگه‌داری از وسایل کوچک با استفاده از کشوها و کمدهای میز از جمله کاربردهای کنسول هستند. هرچند آینه کنسول یک گزینه عالی و هیجان‌انگیز برای تغییر دکوراسیون است، اما نباید فراموش کرد که نکات مهم در خرید میز کنسول چیست. ابعاد، مدل، قیمت و البته جایی که می‌خواهید میز را در آن قرار بدهید از جمله مواردی هستند که باید در نظر بگیرید.

میز کنسول چیست

میتوان از کنسول به وجوه مختلفی استفاده کرد

مقاله مرتبط: حوله خشک کن چیست؟

سوالات متداول

  • آیا می‌توان از میز کنسول به عنوان میز کار استفاده کرد؟

اگر ابعاد میز کنسول شما کافی است و مقاومت لازم را هم دارد، می‌توانید از آن به عنوان میز کار در فضاهای کوچک نیز استفاده کنید. البته خلوت نگه داشتن روی کنسول را نباید فراموش کنید.

  • چگونه بهترین سایز میز کنسول را انتخاب کنم؟

تصمیم‌گیری در مورد ابعاد میز کنسول را باید با توجه به ابعاد فضا و سایز دیگر اجزای مبلمان انجام دهید. بزرگ یا کوچک بودن بیش از حد کنسول چیزی است که در هنگام خرید باید از آن دوری کنید.

  • برای تمیز کردن کنسول چه باید کرد؟

پاک کردن سطح میز کنسول بستگی به متریالی دارد که از آن ساخته شده است. در تمیز کردن کنسول چوبی باید احتیاط زیادی به خرج دهید زیرا برخی مواد شوینده و پاک کننده می‌توانند به آن آسیب بزنند. در مورد کنسول فلزی دست شما بازتر است؛ اما باید مراقب خراشیدگی در رنگ بدنه باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهارده =