Banner Image
تخته نرد چیست

تخته نرد چیست؟

امتیاز دهید

کمتر کسی پیدا می‌شود که نداند تخته نرد چیست و چطور آن را بازی می‌کنند. تخته نرد یک بازی رومیزی دو نفره محبوب و پرطرفدار است که بازی با آن حدود 5000 سال پیش در بین‌النهرین برای سرگرمی و گذراندن اوقات خوش آغاز شد. این تخته شامل 30 قطعه (به نام چکرز) است که در امتداد 24 “نقطه” مثلثی قرار گرفته‌اند. هدف بازی این است که هر 15 مهره خود را به‌ صورت استراتژیک به سمت راست تخته حرکت دهید و سپس آن‌ها را یکی‌یکی از بازی بیرون بیاورید. در این بازی از تاس استفاده می‌شود و برای همین بیشتر به شانس در آغاز متکی است. برای آگاهی از تاریخچه، قوانین و فواید این بازی خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تاریخچه بازی تخته نرد

تخته نرد یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های جهان است. اکتشافات باستان‌شناسی در بین‌النهرین باستان – عراق امروزی – نشان می‌دهد که قدمت آن به 5000 سال قبل بازمی‌گردد. با این ‌حال زادگاه دقیق تخته نرد همچنان مورد بحث بوده و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصری‌ها، سومری‌ها و ایرانی‌ها همگی از این بازی‌ لذت می‌بردند که شبیه به بازی تخته نرد امروزی است. آنچه می‌دانیم این است که تاریخچه تخته نرد طولانی، پیچیده و دور از انتظار است.

این بازی را می‌توان در آثار هنری Hieronymous Bosch، چاسر و شکسپیر و دو تابلوی معروف نقاشی دیواری تخته نرد در پمپئی (79 پس از میلاد) عاشقان چینی در حال نواختن «سوگوروکو» (1820) یافت. موری نام اولین کسی بود که در دهه 1600 این بازی را تخته نرد نامید و از آن زمان تاکنون قوانین تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

تاریخچه بازی تخته نرد

اکتشافات باستان‌شناسی در بین‌النهرین باستان – عراق امروزی – نشان می‌دهد که قدمت تخته نرد به 5000 سال قبل بازمی‌گردد

اجزای اصلی تخته نرد چیست؟

اگر تا به ‌حال تجربه خرید تخته نرد و بازی با آن را نداشته‌اید، باید بدانید که این بازی دارای یک سری اجزای اصلی و مهم است تا هنگام خرید از وجود آن مطمئن شوید. این اجزا عبارت‌اند از:

  • زمین بازی یا همان تخته اصلی
  • دو تاس
  • جام تاس یا تاس‌ریز
  • 15 مهره سیاه و 15 مهره سفید
  • تاس دو (داو) که در بازی ایرانی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اجزای اصلی تخته نرد چیست؟

اگر تا به ‌حال تجربه خرید تخته نرد نداشته‌اید، باید بدانید که این بازی دارای یک سری اجزای اصلی و مهم است تا هنگام خرید از وجود آن مطمئن شوید

چگونه تخته نرد بازی کنیم؟

حال که می‌دانید تخته نرد چیست، چه عناصری دارد و چه تاریخ عظیمی را پشت سر گذاشته است، نوبت به قواعد بازی می‌رسد. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، تخته نرد یک بازی است که یادگیری آن یک دقیقه طول می‌کشد اما کسب مهارت در آن یک عمر طول خواهد کشید.

بیشتر بخوانید:دیزاین اتاق گیمینگ با وسایل ساده!

بازی با قرار دادن مهره‌های هر بازیکن بر روی مثلث‌های خاص یا “نقاط” آغاز می‌شود. تخته به چهار ربع تقسیم می‌شود: تخته خانگی، تخته بیرونی و تخته خانه و بیرونی حریف. هدف بازی تخته نرد این است که تمام مهره‌های خود را روی تخته خود حرکت دهید (نقاط یک تا شش) و سپس هر مهره را از تخته خارج کنید. اولین کسی که تمام مهره‌های خود را بیرون ببرد برنده بازی است. شاید از خود بپرسید که قواعد اصلی تخته نرد چیست و چگونه باید مهره‌ها را حرکت داد. به‌ طور کلی قواعد این بازی را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • پس از انداختن تاس‌ها، عدد روی هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده تعداد خانه‌هایی است که مهره شما می‌تواند حرکت کند. یک مهره می‌تواند مجموع عدد دو تاس را حرکت کند یا برای هر عدد یک مهره را حرکت دهید.
  • مهره شما نمی‌تواند در خانه‌ای که یک جفت از مهره‌های حریف هست برود، مگر اینکه یک مهره باشد و شما آن را بزنید.
  • اگر هر دو تاس یک عدد را نشان داد، باید چهار برابر آن را حرکت کنید؛ به ‌طور مثال اگر جفت 3 آورید باید 4 بار 3 یا مجموع آن 12 را با مهره بازی کنید.
  • هر بازیکن می‌تواند هر تعداد مهره که خواست را در هر خانه قرار دهد؛ اما در برخی از کشورها چون انگلستان قرار دادن بیش از 5 مهره در یک خانه غیرمجاز است.
چگونه تخته نرد بازی کنیم؟

تخته نرد یک بازی است که یادگیری آن یک دقیقه طول می‌کشد اما کسب مهارت در آن یک عمر طول خواهد کشید

نحوه اتمام بازی تخته نرد چگونه است؟

شاید بخواهید بدانید که راز برنده شدن در بازی تخته نرد چیست و چگونه این بازی تمام خواهد شد. قواعد اتمام آن را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • پس از آنکه در طول بازی تمام مهره‌های خود را در 6 ستون یا 6 خانه سمت راست تخته خود جمع کردید، باید یکی‌یکی مهره‌ها را از زمین خارج کنید. برای این کار نیاز به تاس انداختن است و هر که زودتر تمام مهره‌ها را از زمین خارج کند برنده خواهد بود.
  • اگر عدد 3 و 5 آوردید باید یک مهره از خانه شماره 5 و یکی دیگر را از خانه شماره 3 خارج کنید. در صورتی‌ که مهره‌ای که در خانه مدنظر نداشتید باید این اعداد را بازی کنید.
  • اگر جفت بیاورید می‌توان 4 مهره از همان خانه عدد تاس خارج کرد؛ به ‌طور مثال اگر جفت 4 آوردید و چهار مهره در خانه 4 داشتید، همه مهره‌ها را می‌توان خارج کرد. اگر کم‌تر از 4 مهره در خانه 4 باشد، می‌توان بقیه را از خانه 3 خارج کرد.
  • اگر بازیکن روبه‌روی شما تا زمانی که آخرین مهره را از تخته خارج می‌کنید، نتوانسته باشد هیچ مهره‌ای در 6 خانه سمت راست وارد کند، اصطلاحاً مارس شده و 2 امتیاز بیشتر به حریف تعلق می‌گیرد، گویی 2 بار بازی را برده است.
نحوه اتمام بازی تخته نرد چگونه است؟

برای این کار نیاز به تاس انداختن است و هر که زودتر تمام مهره‌ها را از زمین خارج کند برنده خواهد بود

مزایای بازی تخته نرد

بسیاری از ما ممکن است به گیم بردهایی چون تخته نرد را به چشم تفریحی برای تعطیلات یا اوقات فراغت نگاه کنیم و ندانیم که مزایای بازی تخته نرد چیست. این نوع بازی‌ها دارای طیف وسیعی از مزایا برای سلامت جسم و روح هستند و مزایای تخته نرد را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

بیشتر بخوانید:هدیه خاص و متفاوت برای دوستم چی بخرم؟

 حافظه و مهارت شناختی را بهبود می‌بخشد

تخته نرد می‌تواند حافظه و توانایی‌های شناختی را در افراد در هر سنی تقویت کند. از طریق انجام بازی‌های رومیزی، قشر جلوی مغز و هیپوکامپ به ‌نوعی ورزش می‌کنند. این نواحی مسئول شکل‌گیری حافظه و فرآیندهای فکری پیچیده هستند؛ بنابراین، جنبه‌های استراتژیک و تاکتیکی بازی برای فعال کردن این مناطق عالی است.

خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد

با توجه به ورزش‌هایی که مغز شما از طریق بازی روی تخته انجام می‌دهد، خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر کاهش می‌یابد. همان‌طور که اشاره شد به ‌نوعی تمرین و ورزش مغزی برای سالم نگه‌داشتن آن است.

 سطح اندورفین را افزایش می‌دهد

اتفاقات هیجان‌انگیز در طول بازی چون جفت آوردن متوالی، زدن مهره حریف و … جریان اندورفین را در درون ما افزایش می‌دهد، این‌ها مواد شیمیایی عصبی هستند که احساس شادی ما را افزایش خواهند داد. همچنین فشارخون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

 سطح اندورفین را افزایش می‌دهد

اتفاقات هیجان‌انگیز در طول بازی چون جفت آوردن متوالی، زدن مهره حریف و … جریان اندورفین را در درون ما افزایش می‌دهد

همدلی را تقویت می‌کند

شاید هنوز هم برای شما سوال باشد که مزیت بزرگ بازی تخته نرد چیست؟ در پاسخ باید گفت که چه چیزی از خنده، شادی، شفقت، همدلی و اعتماد به دیگران مهم‌تر است؟ این بازی شاید بین دو نفر باشد اما شادی و هیجان آن یک جمع را همدل کرده و سر شوق می‌آورد.

بیشتر بخوانید:لگو اسباب بازی چیست

 انزوا را کاهش می‌دهد

از آنجایی‌ که برای بازی تخته نرد به دو بازیکن نیاز است، تعامل اجتماعی را تقویت کرده و می‌تواند به کاهش احساس انزوا کمک کند. تنهایی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی متعدد مرتبط است و داشتن گروهی از دوستان برای بازی تخته نرد می‌تواند به حل این مسائل و ایجاد محیطی با روابط مثبت کمک کند.

 اعتماد‌به‌نفس را افزایش می‌دهد

گیم بردهایی چون تخته نرد با توجه به نوع بازی و تعاملاتی که در جریان آن رخ می‌دهد، می‌توانند به افزایش عزت‌نفس کمک کنند. محیطی که این بازی ایجاد می‌کند احساس ایمان به توانایی‌های خود و مهارتتان در تصمیم‌گیری را تقویت خواهد کرد.

 اعتماد‌به‌نفس را افزایش می‌دهد

گیم بردهایی چون تخته نرد با توجه به نوع بازی و تعاملاتی که در جریان آن رخ می‌دهد، می‌توانند به افزایش عزت‌نفس کمک کنند

رشد مغزی کودکان را تقویت می‌کند

یک بازی رومیزی مانند تخته نرد روشی سرگرم‌کننده برای آموزش مفاهیم ریاضی و احتمالات به کودکان است. همچنین یک محیط اجتماعی سالم برای ایجاد پیوند کودکان و بزرگسالان را فراهم می‌کند. همچنین سایر مهارت‌های مهم مانند کنار آمدن با باخت را هم یاد می‌گیرند که برای زندگی آن‌ها درس بسیار مهمی است.

سخن پایانی

حال که می‌دانید تخته نرد چیست و از مزایای آن برای ذهن و جسم آگاه شده‌اید، بهتر است به ‌عنوان یک هدیه جذاب برای خود تخته نرد بخرید. پیندو مرجع خوبی برای خرید این بازی است. می‌توانید انواع تخته نرد از جنس‌ها مختلف و با قیمت‌های متنوع را در پیندو بیابید و بهترین گزینه از نظر ظاهر و بودجه را برای خود بخرید.

سوالات متداول

  • اگر حریف یک مهره در خانه داشته باشد و من همان عدد را بیاورم چه می‌شود؟

اگر حریف شما یک مهره تکی روی یک نقطه داشته باشد و شما مهره خود را روی آن نقطه قرار دهید، مهره حریف شما بیرون می‌رود و باید دوباره آن مهره را از ابتدا بازی کند.

  • معنی اصطلاح مارس در بازی تخته نرد چیست؟

اگر بازیکن روبروی شما تا زمانی که آخرین مهره را از تخته خارج می‌کنید، نتواند هیچ مهره‌ای در 6 خانه سمت راست وارد کند، اصطلاحاً مارس شده و 2 امتیاز بیشتر به شما تعلق می‌گیرد، گویی 2 بار بازی را برده‌اید.

  • اگر یک عدد جفت در بازی بیاوریم باید مهره را چگونه حرکت دهم؟

اگر هر دو تاس یک عدد را نشان داد، باید چهار برابر آن را حرکت کنید. به ‌طور مثال اگر جفت 3 آورید باید 4 بار 3 یا مجموع آن 12 را با مهره بازی کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 6 =