Banner Image
شاخص شمع گوش چیست

شمع گوش چیست

امتیاز دهید

ممکن است با مرور خدمات یک سالن زیبایی، به عبارت پاک‌سازی گوش با شمع مواجه شوید و این سوال در ذهن شما ایجاد شود که شمع گوش چیست و چه کاربردهایی دارد. این روش به‌ عنوان یکی از راه‌های ایمن برای تمیز کردن جرم گوش و بهبود شنوایی شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب در مورد روش استفاده از شمع گوش، مزایا و معایب آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. همچنین روش‌های جایگزین خانگی به جای شمع گوش نیز به شما معرفی خواهد شد.

شمع گوش چیست؟

شمع گوش یک تکه کاغذ توخالی و مخروطی شکل بوده که به موم زنبور عسل، پارافین یا ترکیبی از این دو ماده آغشته شده است. طول هر شمع گوش حدود 12 الی 15 سانتی‌متر است. استفاده از یک شمع گوش معمولاً توسط یک متخصص طب سنتی، ماساژ درمانگر یا متخصص سالن زیبایی انجام می‌شود. هرگز نباید آن را روی خود امتحان کنید، حتی اگر می‌دانید نحوه انجام کار چگونه است. این کار فقط خطر آسیب‌دیدگی شما را افزایش می‌دهد.

شمع گوش چیست؟

شمع گوش یک تکه کاغذ توخالی و مخروطی شکل بوده که به موم زنبور عسل، پارافین یا ترکیبی از این دو ماده آغشته شده است

کاربرد شمع گوش چیست؟

همان‌طور که اشاره شد شمع گوش یا مخروط گوش به عمل قرار دادن یک شمع روشن و مخروطی شکل در گوش گفته می‌شود. این روش نوعی طب سنتی به شمار می‌رود که هزاران سال است که انجام می‌شود. گرمای شمع جرم گوش را بالا و به داخل مخروط کاغذی می‌کشد. مردم از شمع گوش برای حذف جرم، بهبود شنوایی و درمان عفونت گوش استفاده می‌کنند. همچنین به ‌عنوان راهی برای درمان موارد زیر هم استفاده می‌شود:

  • عفونت سینوسی
  • سردرد
  • آنفولانزا
  • گلودرد

همچنین ادعا می‌شود که این روش برای کنترل فشارخون و استرس کاربرد دارد؛ اما تحقیقات علمی دقیقی برای اثبات این ادعا انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:کاسه تبتی چیست

نحوه استفاده از شمع گوش و مراحل خارج کردن جرم گوش

حال که می‌دانید شمع گوش چیست، ممکن است در مورد نحوه استفاده از آن نیز کنجکاو شده باشید. مراحل استفاده و کار با شمع گوش به شرح زیر است:

  1. فرد متخصص در این زمینه از شما می‌خواهد به پهلو بخوابید. در این حالت یک گوش به سمت بالا خواهد بود.
  2. انتهای نوک تیز شمع در گوش شما قرار می‌گیرد. انتهای باز آن را روشن می‌شود.
  3. همان‌طور که شمع می‌سوزد و کوتاه می‌شود 15 دقیقه زمان صرف خواهد شد.
  4. شعله با دقت توسط فرد خاموش می‌شود.
  5. پس از انجام این کار می‌توان شمع را باز کرد تا مواد داخل آن نمایش داده شود.

در مورد نحوه عملکرد آن هم باید گفت که گرمای شعله شمع یک حالت خلأ ایجاد کرده و برای همین باعث مکش جرم گوش و مواد زائد به داخل شمع می‌شود.

مزایای استفاده از شمع گوش

برای بسیاری این دغدغه وجود دارد که مزایای شمع گوش چیست و آیا ارزش امتحان کردن دارد. سازندگان و متخصصان مزایای زیادی برای آن مطرح می‌کنند. برخی از مزایای پیشنهادی شمع گوش عبارت‌اند از:

مزایای استفاده از شمع گوش

با بیرون کشیدن آرام هرگونه ضایعات از گوش به کاهش درد و فشار سینوسی کمک می‌شود

1.     از بین بردن جرم اضافی گوش

از ‌آنجایی ‌که جرم گوش یک ماده طبیعی است که در گوش تولید می‌شود تا به تمیزی و سلامت آن‌ها کمک کند، منطقی است که حذف جرم اضافی به شنوایی بهتر منجر شود. همچنین با بیرون کشیدن آرام هرگونه ضایعات از گوش به کاهش درد و فشار سینوسی کمک می‌شود.

2.     کمک به بهبود شنوایی

می‌دانید از نظر بسیاری افراد مهم‌ترین مزیت شمع گوش چیست؟ بهبود شنوایی! در واقع فرآیند از بین بردن جرم اضافی به کاهش فشار پشت گوش کمک می‌کند و باعث شنوایی بهتر می‌شود. اعتقاد بر این است که شمع‌های گوش می‌توانند با تمیز کردن شیپورهای استاش (گوش داخلی را به هم متصل می‌کنند) به بهبود توانایی شنوایی شما کمک کنند. این امر باعث بهبود تعادل و فشار در گوش میانی هم می‌شود که می‌تواند شنیدن را آسان‌تر کند.

3.     کاهش سردرد

گفته می‌شود که شمع‌های گوش می‌توانند به کاهش میزان درد ناشی از سردردهای میگرنی کمک کنند. مکش ملایم و گرما به کاهش فشار روی رگ‌های خونی خاص کمک می‌کند و در صورت تجربه سردرد تنشی، تسکین می‌یابد. لطفاً توجه داشته باشید که همه انواع سردرد با استفاده از این فرآیند کاهش نمی‌یابد! اگرچه ممکن است برای برخی موثر باشد، اما همه افراد کاهش درد را تجربه نمی‌کنند.

4.     کمک به بهبود سرگیجه و حالت تهوع

گفته می‌شود که شمع گوش به کاهش سرگیجه و حالت تهوع کمک می‌کند. در واقع با پاک کردن مجرای گوش، هرگونه جرم انباشته‌ شده که ممکن است باعث تجمع مایع یا فشار در اطراف گوش داخلی شما شود، به کاهش سرگیجه و حالت تهوع کمک می‌کند. لطفاً توجه داشته باشید که استفاده از شمع گوش یک روش درمانی صد درصدی برای تعادل مایع گوش میانی به شمار نمی‌رود، اما می‌تواند برخی از علائم آن را تسکین دهد!

5.     کمک به بهبود عفونت سینوسی و سرماخوردگی

در مورد اینکه مزایای شمع گوش چیست، گفته می‌شود که می‌تواند به عفونت‌های سینوسی و سرماخوردگی کمک کند؛ زیرا به پاک کردن جرم و عفونت انباشته ‌شده کمک می‌کند. این کار به بدن شما اجازه می‌دهد تا به ‌طور طبیعی با عفونت مبارزه کند، نه اینکه مخاطی در گوش ایجاد شده و باعث فشار و درد شود.

کمک به بهبود عفونت سینوسی و سرماخوردگی

این کار به بدن شما اجازه می‌دهد تا به ‌طور طبیعی با عفونت مبارزه کند، نه اینکه مخاطی در گوش ایجاد شده و باعث فشار و درد شود

6.     کمک به کاهش استرس

بسیاری از افراد پس از شمع گوش احساس آرامش و خلق‌وخوی بهتری دارند. فرآیند شمع گوش ممکن است با پاک کردن گوش‌ها و سینوس‌ها استرس و اضطراب را کاهش دهد که می‌تواند باعث بهبود تنفس نیز شود. برای بسیاری از افراد این روشی موثر برای کمک به خواب بهتر خواهد بود!

7.     رفع گلودرد

اگر باز هم این سوال را در ذهن دارید که اصلاً فایده شمع گوش چیست، باید گفت برای کمک به تسکین گلودرد هم مفید است. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد:

  • یکی اینکه می‌تواند جرم اضافی مجرای گوش را حذف کند که باعث کاهش فشار و درد می‌شود.
  • مورد دیگر به دلیل گرمای مرتبط با این فرآیند است که به باز شدن مجرای بینی کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد راحت‌تر نفس بکشید.
  • همچنین به مایعات اجازه می‌دهد تا راحت‌تر تخلیه شوند و به کاهش گلودرد کمک می‌کند.

8.     ایجاد حس آرامش

فرآیند استفاده از شمع گوش می‌تواند به ایجاد حس آرامش کمک کند. در واقع گرمای ملایم و مکش به کاهش استرس کمک می‌کند که به ‌طور کلی خلق‌وخوی آرام‌تری در شما ایجاد خواهد کرد. توصیه می‌شود این کار را در پایان روز یا قبل از خواب استفاده کنید تا به خواب آرام نیز کمک کند.

بیشتر بخوانید:شمع تراپی چیست

عوارض جانبی استفاده از شمع گوش چیست؟

شمع گوش با عوارض جانبی خاص خود همراه است و احتمال بروز حوادث و مشکلات زیر را افزایش می‌دهد:

  • سوختگی در صورت، مجرای گوش، پرده گوش، گوش میانی
  • آسیب به گوش
  • سوراخ شدن پرده گوش
  • خون‌ریزی
  • عفونت گوش

البته باید گفت که این عوارض در اثر بی‌احتیاطی یا انجام آن توسط فرد بی‌تجربه بیشتر رخ می‌دهد. برای همین توصیه می‌شود شمع گوش را به تنهایی و در خانه امتحان نکنید، به‌خصوص اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید.

عوارض جانبی استفاده از شمع گوش چیست؟

توصیه می‌شود شمع گوش را به تنهایی و در خانه امتحان نکنید، به‌خصوص اگر تجربه‌ای در این زمینه نداری

گزینه‌های بهتر و ایمن‌تر جایگزین برای شمع گوش

شاید با مطالعه عوارض جانبی و خطرات آن در ذهن شما این سوال نقش ببندد که ایمن‌ترین روش جایگزین شمع گوش چیست تا به کمک آن از شر جرم گوش رها شد. به‌ طور قطع بهترین راه مراجعه به پزشک برای تمیز کردن گوش است. همچنین می‌توانید روش‌های خانگی زیر را برای حذف جرم گوش امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:شمع وارمر چیست و چه کاربردی دارد؟

1.     قطره نرم‌کننده جرم گوش

قطره‌های بدون نسخه می‌توانند جرم گوش را نرم کرده و از جای خود خارج کند. این محلول‌ها ممکن است شامل مواد زیر باشد:

  • آب‌اکسیژنه
  • استیک اسید
  • سدیم بیکربنات
  • گلیسیرین

همیشه دستورالعمل‌های سازنده یک قطره را به دقت بخوانید و دنبال کنید. این اطلاعات نشان می‌دهد که چند قطره باید استفاده کرد و چه مدت باید صبر کنید.

2.     روغن‌های طبیعی و کاربردی

برخی افراد از روغن برای نرم کردن جرم گوش استفاده می‌کنند. تحقیقات علمی زیادی در مورد مزایای آن وجود ندارد، اما آسیب‌های جدی و عوارضی هم نخواهد داشت. برای این کار می‌توان روغن‌های زیر را استفاده کرد:

  • روغن ‌زیتون
  • روغن بچه

یکی از راه‌های استفاده از روغن ‌زیتون برای حذف جرم گوش بدین شکل است که یک قطره‌چکان را با روغن زیتون پر کنید. سر خود را روی یک بالش با شیب قرار دهید و دو تا سه قطره از آن را در گوش مسدود‌ شده اضافه کنید. چند دقیقه صبر کرده و برای پاک کردن روغن اضافی از دستمال‌ کاغذی استفاده کنید. این کار را دو بار در روز به مدت یک تا دو هفته تکرار کنید.

گزینه‌های بهتر و ایمن‌تر جایگزین برای شمع گوش

همیشه دستورالعمل‌های سازنده یک قطره را به دقت بخوانید و دنبال کنید

3.     پراکسید هیدروژن 3 درصد

اگر می‌خواهید بدانید که روش جایگزین شمع گوش چیست، بهتر است از پراکسید هیدروژن استفاده کنید. محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد را در اصل باید به ‌عنوان قطره گوش به کار برد. تصور می‌شود که وقتی این محلول حباب می‌زند جرم گوش از هم جدا خواهد شد. برای این کار باید:

  • قطره‌چکان را با پراکسید هیدروژن پر کنید.
  • سر خود را به پهلو خم کنید.
  • 5 تا 10 قطره از آب‌اکسیژنه را به گوش مسدود شده اضافه کنید.
  • برای چند دقیقه بی‌حرکت بمانید.
  • گوش را به سمت پایین خم کنید تا محلول و جرم خارج شود.

4.     جوش‌شیرین

استفاده از جوش‌شیرین و آب یکی دیگر از راه‌حل‌های رفع جرم گوش است. این محلول قرار است تجمع جرم گوش را از بین ببرد. برای استفاده از آن باید:

  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با 2 قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید.
  • سر خود را به پهلو خم کنید.
  • 5 تا 10 قطره به گوش مسدود شده اضافه کنید.
  • یک ساعت صبر کنید و بعد گوش خود را با آب بشویید.

سخن پایانی

در بخش ابتدایی این مقاله در پاسخ به این سوال که شمع گوش چیست گفته شد که شمع‌های مخروطی توخالی هستند که نوک تیز آن در گوش شما قرار می‌گیرد، در حالی ‌که انتهای دیگر آن روشن است. اعتقاد بر این است که گرما باعث ایجاد حالت مکش شده و جرم گوش را بیرون می‌کشد. این امر باعث می‌شود شنوایی بهبود بخشد و شرایطی مانند عفونت سینوسی و سرماخوردگی را درمان کند. البته نباید فراموش کنید که شمع گوش بی‌خطر نیست و می‌تواند صدمات جدی ایجاد کند. برای همین فردی باید این کار را انجام دهد که تخصص و تجربه کافی دارد.

سوالات متداول

  • آیا شمع‌های گوش واقعاً نتیجه می‌دهند؟

شمع‌های گوش سال‌ها است که برای حذف جرم از مجرای گوش استفاده می‌شوند و اعتقاد بر این بوده که حرارت یک حالت مکش برای خارج کردن جرم از گوش ایجاد می‌کند.

  • چه زمانی باید از شمع گوش استفاده کنم؟

گوش‌درد اغلب به دلیل ایجاد جرم در آن است. شمع گوش می‌تواند با بیرون آوردن این جرم فشار روی گوش را کم کرده، صدای وزوز و درد آن را هم کاهش دهد.

  • مدت‌ زمان مورد نیاز برای استفاده از شمع گوش چقدر است؟

به‌ طور متوسط درمان دو گوش به کمک این روش بین 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد. در واقع هر شمع بین 10-15 دقیقه داخل یکی از گوش‌های شما می‌سوزد تا جرم را خارج کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + دوازده =