Banner Image
شاخص کاپشن گورتکس چیست

کاپشن گورتکس چیست

امتیاز دهید

اگر مدام نام «GORE-TEX» را می‌شنوید و می‌خواهید درباره کارهایی که این ماده می‌تواند برای شما انجام دهد بیشتر بدانید، جای درستی آمده‌اید. گورتکس به دلیل استفاده در تولید پارچه‌های ضد آب، ضد باد و قابل‌تنفس شهرت دارد. حال اگر می‌خواهید بدانید که کاپشن گورتکس چیست و چه کاربردی دارد، ادامه این مطلب را بخوانید. در ادامه پیرامون تاریخچه، نوع ساختار، نحوه تولید و … صحبت شده است. در این راهنما، ما به شما کمک می‌کنیم تا با گورتکس آشنا شوید و هر آنچه را که باید در مورد این ماده جادویی بدانید به شما می‌گوییم.

گورتکس چیست؟

GORE-TEX را می‌توان به‌ عنوان یک پارچه بسیار بادوام، قابل‌تنفس، ضد آب و ضد باد تعریف کرد. به همین دلیل است که احتمالاً متوجه شده‌اید برای تولید لباس، کفش و لوازم جانبی قابل ‌استفاده در فضای باز کاربرد زیادی دارد. گورتکس از پلی تترا فلوئورواتیلن منبسط‌شده یا به اختصار PTFE – phew ساخته شده است!

گورتکس چیست

گورتکس از پلی تترا فلوئورواتیلن منبسط‌شده یا به اختصار PTFE – phew ساخته شده است

تاریخچه تولید گورتکس

قبل از آنکه به سراغ پرسش مهم این مقاله یعنی کاپشن گورتکس چیست، برویم باید نگاهی به تاریخچه آن هم بیندازیم. Wilbert L. Gore، خالق GORE-TEX و بنیان‌گذار W.L. Gore and Associates، کار خود را در شرکت DuPont در دهه 1940 آغاز کرد. گور در طول فعالیت خود در این شرکت شیفته PTFE، یکی از جذاب‌ترین پلاستیک‌های تولیدی شرکت DuPont شد. در سال 1958، ویلبرت کار خود را در DuPont ترک کرد تا بیشتر در مورد پتانسیل‌های PTFE تحقیق کند.

بیشتر بخوانید:وسایل مورد نیاز برای کمپ یک روزه (لیست کامل)

ویلبرت با کمک همسرش ژنویو و پسرش باب آزمایش‌های گسترده‌ای را روی PTFE انجام داد و سعی داشت ویژگی‌های پنهان آن را آشکار کند. سال‌ها تحقیق بی‌نتیجه خانواده گور را ناامید کرد و سرانجام در سال 1969 باب گور (پسر خانواده) متوجه شد که وقتی PTFE را تحت شرایط و گرمای خاصی با ‌سرعت بالا کشش می‌دهد، منجر به ایجاد یک ماده فوق‌العاده قوی و متخلخل می‌شود که جذب آب کمی دارد.

گورتکس چگونه کار می‌کند؟

برای آنکه بدانید کاپشن گورتکس چیست، باید در مورد نحوه عملکرد پارچه مورد استفاده برای تولید آن هم اطلاعات داشته باشید. شاید تولید پارچه‌ای که در برابر نفوذ آب و باران مقاوم باشد کار نسبتاً ساده‌ای به چشم بیاید؛ اما تولید پارچه‌ای که نفوذ باران را مسدود کند و در عین‌ حال اجازه دهد عرق از آن خارج شود، کار بسیار دشوارتری است. راز موفقیت GORE-TEX در این امر به دلیل تعدادی از ویژگی‌های خاص آن است که عبارت‌اند از:

برخورداری از یک غشای نازک

در قلب فناوری GORE-TEX یک غشای بسیار نازک قرار دارد. این غشا حاوی بیش از 9 میلیارد منافذ میکروسکوپی بوده که تقریباً 20000 بار کوچک‌تر از یک قطره آب است، اما 700 برابر بزرگ‌تر از یک مولکول بخار رطوبت خواهد بود. این ویژگی یعنی آب به شکل مایع خود قادر به عبور به داخل غشا نیست؛ اما آب به‌ عنوان بخار و رطوبت (مثلاً عرق) اجازه دارد به بیرون منتقل شود.

گورتکس چگونه کار می‌کند؟

آب به شکل مایع خود قادر به عبور به داخل غشا نیست؛ اما آب به‌ عنوان بخار و رطوبت (مثلاً عرق) اجازه دارد به بیرون منتقل شود

 لمینت شدن

یکی دیگر از ویژگی‌های GORE-TEX لمینت آن است. این ویژگی به زمانی اطلاق می‌شود که غشای نازک گورتکس با پارچه بدنه اصلی کاپشن به هم متصل شوند. اگر یک کاپشن گورتکس را برگردانید می‌بینید که از داخل دارای برچسب‌هایی بوده که باعث اتصال لایه نازک گورتکس به بدنه اصلی لباس شما و اصطلاحاً لمینت شده است.

بیشتر بخوانید:معرفی ۱۰ نمونه از بهترین کوله پشتی کوهنوردی

کاپشن گورتکس چیست و چگونه تولید می‌شود؟

تولید کاپشن یکی از پرکاربردترین حیطه‌های استفاده از الیاف گورتکس است. این فرآیند در 4 مرحله انجام می‌شود که عبارت است از:

  1. تولید PTFE: ابتدا، PTFE به شکل میله، بلوک یا سایر اشکال بزرگ و جامد تولید می‌شود. در این فرآیند فلورسپار، اسید هیدروفلوئوریک و کلروفرم با قرار گرفتن در معرض گرما با هم ترکیب می‌شوند و TFE حاصل در دمای اتاق به شکل گاز درمی‌آید. TFE که به‌ صورت مایع در شرایط سرد و تحت‌فشار ذخیره می‌شود، در معرض پرسولفات آمونیوم قرار می‌گیرد و با استفاده از پلیمریزاسیون با آب ترکیب خواهد شد. این فرآیند منجر به تولید PTFE می‌شود.
  2. کشش: سپس بلوک‌های حاصل از PTFE دوباره گرم شده و به ‌سرعت کشیده می‌شوند تا یک رشته نازک تشکیل شود.
  3. پیوند با پلی اورتان: GORE-TEX دارای یک لایه ePTFE با یک لایه پلی اورتان (PU) ترکیب می‌شود.
  4. افزودن به پوشاک و موارد دیگر: در بیشتر موارد، گورتکس در زیر بالاترین لایه لباس دوخته می‌شود. در نتیجه، آب می‌تواند از لایه بالایی نفوذ کند، اما پس از رسیدن به GORE-TEX متوقف می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربرد کاپشن گورتکس چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد گورتکس گفته شد حال می‌دانید که 4 ویژگی مهم و کاربردی دارد که عبارت است از:

  • ضد آب بودن
  • ضد باد بودن
  • ضد کولاک بودن
  • قابلیت تنفس در هنگام تعریق
مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربرد کاپشن گورتکس چیست؟

در یک نگاه کلی از این لباس برای فعالیت در فضای باز می‌توان استفاده کرد

کاربرد کاپشن گورتکس

این چهار ویژگی به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که اصلی‌ترین کاربردهای کاپشن گورتکس چیست. در یک نگاه کلی از این لباس برای فعالیت در فضای باز می‌توان استفاده کرد. فعالیت‌هایی که شما قادر به استفاده از چنین کاپشنی برای آن هستید شامل موارد زیر می‌شود:

  • کوهنوردی
  • دوچرخه‌سواری
  • دویدن در فضای باز (اسکای رانینگ)
  • سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی در فضای باز
  • اسکی

بیشتر بخوانید:استایل پاییزی مردانه در سال 2023

چنین فعالیت‌هایی در فضای باز بدون شک شما را در معرض تغییرات آب‌وهوایی شدید قرار می‌دهد. خیس شدن به‌خصوص حین کوهنوردی و صخره‌نوردی باعث می‌شود تا انرژی بدن شما به ‌سرعت تحلیل برود و حتی باعث هیپوترمی خواهد شد. پوشیدن کاپشن گورتکس به شما در گرم و خشک ماندن حین چنین فعالیت‌هایی کمک خواهد کرد. نکته دیگر اینکه حجم کمتری داشته و به شما در داشتن فعالیت‌های آزادانه کمک خواهد کرد.

تمیز کردن کاپشن گورتکس

حال که می‌دانید که کاپشن گورتکس چیست باید نحوه نگهداری و شستشوی صحیح آن را بدانید تا ویژگی‌های مهم آن چون قابلیت تنفس، ضدآب بودن و… در حین تمیز کردن حفظ شود. بهتر است برچسب کاپشن خود را قبل از هر کاری مطالعه کنید تا اطلاعات در مورد دمای آب و نحوه شستن آن را به دست بیاورید. همچنین فراموش نکنید که غشای گورتکس بسیار نازک است و در صورت رعایت نکردن نکات زیر آسیب می‌بیند:

  • بهتر است کاپشن گورتکس را با دست بشویید تا کیفیت آن از بین نرود.
  • در صورتی‌ که قصد دارید برای شستن کاپشن خود از ماشین لباسشویی استفاده کنید، باید روی دور ملایم بوده و دمای آب نیز بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نباشد.
  • برای شستن کاپشن گورتکس خود به‌هیچ‌وجه از مواد شوینده قوی چون لکه‌بر، سفیدکننده و … استفاده نکنید.
  • برای شستن کاپشن گورتکس بهتر است از شوینده‌ها و پودرهای معمولی هم استفاده نکنید. باید شوینده‌ مورد استفاده بدون آلکالاین باشد.
  • در نهایت برای خشک کردن چنین لباسی باید آن را در هوای آزاد آویزان کنید.
تمیز کردن کاپشن گورتکس

بهتر است برچسب کاپشن خود را قبل از هر کاری مطالعه کنید تا اطلاعات در مورد دمای آب و نحوه شستن آن را به دست بیاورید

سخن پایانی

امیدواریم با کمک این مطلب به جواب سوال خود یعنی کاپشن گورتکس چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد، رسیده باشید. اگر قصد دارید به‌ صورت حرفه‌ای به کوهنوردی یا ورزش بپردازید، این لباس را برای خود تهیه کنید. البته باید توجه داشته باشید که برندهای مختلف تولیدکننده کاپشن گورتکس قیمت مختلفی را برای چنین محصولی در نظر دارند که باید قبل از خرید راجع به آن تحقیق کنید.

سوالات متداول

  • کاربرد کاپشن گورتکس چیست؟

از چنین کاپشنی به دلیل ضدآب و ضد باد بودن برای ورزش‌هایی در محیط باز چون دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، صخره‌نوردی و … استفاده می‌شود.

  • مهم‌ترین ویژگی گورتکس چیست؟

ضد آب بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گورتکس به شمار می‌رود. البته باید اشاره کرد که تعرق را به بیرون هدایت کرده و دارای قابلیت تنفس است.

  • بهترین راه شستن کاپشن گورتکس چیست؟

شستشوی دستی بهترین راه برای تمیز کردن چنین کاپشنی است. در صورت استفاده از ماشین لباسشویی باید چرخه کوتاه و دارای دمای کمتر از 40 درجه سانتی‌گراد باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 12 =