Banner Image
آشنایی با ارورهای تردمیل

ارورهای تردمیل و 18 خطای خیلی مهم!

5/5 - (3 امتیاز)

اگر اهل ورزش باشید و از تردمیل استفاده می‌کنید، احتمالا گاهی به ارورهایی برمی‌خورید که بر روی مانیتور نمایش داده می‌شوند. بسیاری از این ارورها در دفترچه راهنمای همان دستگاه توضیح داده شده است. گاهی این خطاها بسته به نوع برند متفاوت است؛ با این حال بسیاری از ارورها در همه دستگاه‌ها مشترک است. هر کدام از این ارورها نشان دهنده مشکل خاصی در تردمیل است که در این مقاله قصد داریم در مورد آن‌ها صحبت کنیم و ارورهای تردمیل را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

منظور از ارورهای تردمیل چیست؟

سازندگان تردمیل چند کد متفاوت در دستگاه تردمیل گذاشته‌اند که هر کدام گویای یک مشکل در کارکرد تردمیل است. این ارورها به منظور هشدار دادن به کاربران است که از وجود مشکل آگاه شوند و بتوانند آن را رفع کنند.

مشکل در کارکرد تردمیل

از آن جایی که مشکلات بسیاری در کارکرد تردمیل ممکن است اتفاق بیفتد، هر کدام از این مشکلات با کد خاص بر روی مانیتور نشان داده می‌شوند. در ادامه مقاله هر کدام از این ارورها را به تفکیک شرح خواهیم داد.

انواع ارور تردمیل و توضیح هر کدام

ارور E0: کد خطای E0 به کلید ایمنی دستگاه مرتبط است. هنگامی که این خطا را مشاهده کردید، چک کنید که کلید ایمنی در جای خود قرار گرفته است یا نه.

ارور E1: کد خطای E1 یکی از رایج‌ترین ارورهای تردمیل است. مشاهده این خطا به این معنی است که کنسول دستگاه، اطلاعات سرعت را دریافت نمی‌کند. معمولا در این مواقع بهتر است تسمه را روغن‌کاری کنید.

روغن کاری تردمیل با توجه به نوع و مدل سازنده متفاوت است. حتما در این موارد به دفترچه راهنمای دستگاه‌تان توجه کنید.

یکی از دیگر از دلایل ارور E1 این است که حرکت مداوم تسمه، احتمال خرابی و فرسایش برد کنترل و موتور را افزایش می‌دهد. اگر چند ثانیه بعد از راه‌اندازی، تردمیل متوقف شد، سنسور سرعت را چک کنید. ممکن است سنسور سرعت خراب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

ارور E2: در هنگام مشاهده خطای E2 باید به سنسور سرعت تردمیل مشکوک شوید. برای چک کردن سنسور سرعت، غلتک عقبی تردمیل را بررسی کنید.

ارور E3: اگر دستگاه مشکل موتور داشته باشد، این خطا را روی مانیتور مشاهده خواهید کرد. در این مواقع با یک شخص متخصص صحبت کنید و بهتر است خودتان کاری انجام ندهید.

ارور E5: کد خطای E5 مخصوص مدل‌های TR2000e و TR3000e است. اگر این خطا را در دستگاه خود مشاهده کردید، مشکل دستگاه‌تان به حسگرهای تاشو مربوط می‌شود. در صورت مشاهده این ارور، سنسورها را بررسی کنید. اگر مشکلی نبود حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

در انواع مدل‌های دیگر این خطا مربوط به منبع تغذیه تردمیل است. هنگامی که میزان ولتاژ برق ورودی کم باشد، این ارور را مشاهده خواهید کرد.

ارور E6: اگر IC برد درایور مشکل داشته باشد، این ارور بر روی دستگاه نمایش داده می‌شود.

ارور E7: خطای E7 برای زمانی است که مقدار پتانسیومتری که توسط کنسول دریافت می‌شود، خارج ار محدوده است. این خطا هنگامی رخ می‌دهد که دسته آسیب دیده است. برای رفع این مشکل مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • دستگاه را از برق بکشید، چند ثانیه صبر کنید و دوباره به برق بزنید.
  • تست l/0 را انجام دهید. این صفحه مقدار پتانسیومتر موتور شیب را نمایش می‌دهد. شیب دستگاه را بررسی کنید.
  • اگر شیب دستگاه پایین است، دکمه شیب بالا را فشار دهید.
  • هنگامی که شیب عرشه زیاد شد، می‌توانید برای تعدیل کردن آن از دکمه شیب پایین استفاده کنید.
  • در حالت شیب متوسط، 5 ثانیه ستگاه را خاموش و روشن کنید.
  • در این مرحله، عرشه به سمت موقعیت صفر حرکت می‌کند.

ارور E9: در صورت مشاهده این خطا، دستگاه را یکبار خاموش و روشن کنید. اگر همچنان خطا را مشاهده کردید، با یک فرد متخصص صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه

سایر ارورهای تردمیل

به جز ارورهای 9 گانه تردمیل، 3 ارور رایج دیگر وجود دارد که مربوط به دکمه پاور (POWER) و دکمه استارت (START) است.

خطای تردمیل

POWER ERROR:

دکمه POWER برای روشن و خاموش کردن دستگاه است. در صورت مشاهده این خطا،  کابلی که برق را به دستگاه می‌رساند را بررسی کنید و از وجود برق در دستگاه مطمئن شوید.

START ERROR:

اگر دستگاه شما حرکت نمی‌کند، دلیل آن می‌تواند ایرادات بردهای الکترونیک باشد. در این مواقع شما چاره‌ای جز عوض کردن برد ندارید. البته گاهی سوختن موتور باعث می‌شود که دستگاه حرگت نکند. در هر صورت اگر به این مشکل برخوردید حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا دلیل اصلی این خطا را پیدا و رفع کند.

MONITOR ERROR:

این ارور مربوط به مایتور یا همان صفحه نمایشگر است. در صورت مشاهده چنین خطایی، همه اتصالات مربوط به مانیتور را بررسی کنید.

ایراداتی که حین کار با تردمیل ممکن است پیش بیاید

بعضی از مشکلاتی که در رابطه با تردمیل وجود دارد، به کارکرد دستگاه مربوط می‌شود و در واقع ارور محسوب نمی‌شود؛ هیچ کدی هم روی مانیتور نمایش داده نمی‌شود اما در کار دستگاه اختلال ایجاد می‌کند.

ایراد تسمه:

اگر در هنگام حرکت، تسمه تردمیل صدا دهد، یا صفحه چروک شد، یا به یک سمت کشیده شد به این دلیل است که تسمه دچار ایراد شده است. معمولا برای مشکلاتی که برای تسمه تردمیل اتفاق می‌افتد، آن را بعد از 600 ساعت کار تعویض می‌کنند.

تسمه تردمیل

کار نکردن کلید استارت:

هنگامی که دکمه‌ها کار نمی‌کنند، معمولا 3 سناریو مطرح می‌شود. اول از همه ممکن است ایراد از آسیب دیدن پنل زیر دکمه‌ها باشد. علت دوم به دلیل ایراداتی است که مربوط به IC دستگاه است. و اگر علت اول و دوم کار نکرد، احتمالا این مشکل به دلیل از بین رفتن کابل بالا و پایین دستگاه است. در هر صورت بهتر است از یک متخصص برای رفع مشکل کار نکردن دکمه‌ها کمک بگیرید.

خاموش شدن تردمیل به صورت خود به خود:

یادتان باشد هر جا مشکل خاموش شدن تردمیل، روشن نشدن، ریست و غیره اتفاق افتاد، بهتر است کابل اتصالات را بررسی کنید. همچنین بهتر است سری هم به فیوز کنتور بزنید، حواس‌تان باشد که جریان کنتور نباید از 20 آمپر کمتر باشد. اگر در حین کار، دستگاه خود به خود خاموش شد، مشکل مربوط به موتور یا تسمه است.

برق گرفتگی روی تردمیل:

این مشکل را جدی بگیرید! اگر در هنگام کار با تردمیل دچار برق گرفتگی شدید، حواس‌تان باشد که دستگاه دچار ساییدگی تسمه شده و باید در سریع‌ترین زمان ممکن عوض شود. زیرا مشکل تسمه، ایراد در برد یا موتور را به همراه خواهد داشت که اگر رفع نشود، آسیب جدی به دستگاه‌تان وارد خواهد شد.

برق گرفتگی روی تردمیل

عدم نمایش ضربان قلب:

حسگرهای ضربان قلب، روی دسته دستگاه تعبیه شده است. قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که دستان خود را به درستی روی دسته قرار می‌دهید. دست‌های شما به طور میانگین باید 20 ثانیه روی دسته تردمیل باشد تا دستگاه ضربان قلب شما را شناسایی کند. اگر با این وجود، همچنان دستگاه ضربان قلب‌تان را نمایش نداد، کابل‌های اتصالات را بررسی کنید.

بوی سوختگی دستگاه:

همانطور که قبلا هم گفتیم، بوی سوختگی دستگاه به دلیل اصطکاک تسمه با کف تردمیل است. این اتفاق را جدی بگیرید و اگر دچار برق گرفتگی شدید، به سرعت دستگاه را قطع کنید و قبل از روشن کردن مجدد با یک متخصص صحبت کنید.

 

سوالات متداول

علت خاموش شدن ناگهانی تردمیل چیست؟

خاموش شدن ناگهانی تردمیل به قطع شدن کابل دستگاه مربوط می‌شود.

سنسور سرعت تردمیل کجاست؟

سنسور سرعت تردمیل در غلتک عقبی تردمیل قرار گرفته است.

اگر تردمیل ارور داد چه باید کرد؟

در صورت مشاهده ارور، یکبار دستگاه را خاموش و روشن کنید، اگر همچنان ارور را مشاهده کردید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =