Banner Image
رنگ کردن گلدان سفالی

آموزش رنگ کردن گلدان سفالی به روش ساده

امتیاز دهید

یکی از زیباترین وسایل دکوری در منزل، گلدان است که این گلدان‌ها در جنس و طرح و رنگ‌های مختلف تولید شده و متناسب با هر سلیقه و دکوراسیونی قابل هماهنگی هستند. گلدان‌های سفالی دارای شکل ظاهری بسیار زیبایی بوده که با رنگ کردن گلدان سفالی می‌توان نما و جلوه‌ای ویژه به آن بخشید. به ‌همین منظور در این محتوا به آموزش رنگ کردن گلدان سفالی می‌پردازیم.

افرادی که در زمینه سفالگری فعالیت می‌کنند به ‌راحتی می‌توانند گلدان‌های سفالی را تهیه و تولید کنند. همچنین دیگر افراد نیز می‌توانند متناسب با سلیقه خود گلدانی سفالی با شکل ظاهری متفاوت سفارش دهند. در همین راستا دسترسی به این نوع از گلدان‌ها بسیار راحت‌تر است و در صورتی ‌که آموزش کافی و کامل از نحوه رنگ کردن گلدان سفالی داشته باشید، می‌توانید با خرید گلدان‌های خام و رنگ آمیزی در منزل جلوه و طرح دلخواه به آن‌ها ببخشید.

مراحل رنگ کردن گلدان سفالی

پیش ‌از آن ‌که به بررسی رنگ کردن گلدان بپردازیم، ابتدا باید مراحل آماده‌سازی این گلدان را بدانید.

آماده‌سازی گلدان

در قدم اول گلدان شما باید کاملاً تمیز باشد. برای این کار می‌توانید سطح آن را با آب و صابون یا محلول‌های مناسب شستشو داده و کاملاً خشک کنید. دقت کنید که هنگام رنگ کردن هیچ رطوبتی نباید روی گلدان باشد. پس از خشکی تمامی قسمت‌های آن اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر گلدان شما دارای ترک یا شکستگی است، حتماً  آن را اصلاح کرده و به ‌طور کلی ایرادات گلدان را برطرف کنید.

مراحل رنگ کردن گلدان سفالی

اگر گلدان شما دارای ترک یا شکستگی است، حتماً آن را اصلاح کرده و به ‌طور کلی ایرادات گلدان را برطرف کنید

 آماده کردن رنگ

پس ‌از آن‌ که آماده‌سازی گلدان به ‌طور کامل به اتمام رسید و تمام آلودگی‌ها از سطح آن برطرف شد، به مرحله آماده‌سازی رنگ می‌رسیم. بسته به این ‌که رنگ انتخابی شما از نوع رنگ‌های آکریلیک باشد یا رنگ‌های آبرنگی، مراحل مختلفی دارد.

اگر از رنگ‌های مخصوص استفاده می‌کنید، نیاز دارید که پودر رنگ را در حلال مناسب حل کرده و سپس با قلم‌مو بر روی گلدان سفالی بمالید. قلم‌موهایی که برای این کار می‌توانید استفاده‌ کنید متنوع هستند و بسته به ابعاد گلدان از سایزهای کوچک و نیم سانتی‌متری تا سایزهای بزرگ پنج سانتی‌متری را شامل می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید طراحی بر روی گلدان داشته باشید می‌توانید از قلم‌موهایی با نوک سوزنی برای کشیدن طرح‌های زیبا استفاده کنید. به‌ طور کلی مرحله رنگ زدن با توجه به تجربه، دانش و سلیقه افراد متفاوت است.

بیشتر بخوانید:آموزش کاشت ریحان در گلدان

 خشک شدن

پس ‌از آن‌ که کار رنگ ‌آمیزی شما تمام شد، حتماً زمان کافی به گلدان دهید تا تمامی رنگ‌های روی آن خشک شود. دقت کنید که عدم توجه و صبر کافی در این مرحله ممکن است منجر به در هم تنیدن رنگ‌ها و از دست دادن ظاهر زیبای گلدان شما شود.

ایجاد لایه محافظ

پس ‌از آن‌ که کار رنگ زدن تمام شد، با ایجاد لایه محافظ به کمک لاک یا پولیش می‌توانید ماندگاری رنگ روی گلدان را بیشتر کنید. این لایه‌های محافظ از رنگ گلدان سفالی در مقابل تماس با مواد شیمیایی، رطوبت، قرار گرفتن در معرض نور و خراشیده شدن و موارد دیگر محفوظ می‌دارند.

 از چه طیف رنگ‌هایی برای گلدان سفالی می‌توان استفاده کرد؟

طیف رنگ‌هایی که بر روی گلدان سفالی قابل‌ استفاده هستند بسیار متنوع بوده و بسته به سلیقه فرد یا دکوراسیون محیطی که قرار است گلدان در آن قرار گیرد، متفاوت‌اند.  اما متداول‌ترین رنگ‌هایی که بر روی گلدان سفالی به ‌کار می‌روند موارد زیر هستند:

 از چه طیف رنگ‌هایی برای گلدان سفالی می‌توان استفاده کرد؟

طیف رنگ‌هایی که بر روی گلدان سفالی قابل‌ استفاده هستند بسیار متنوع بوده و بسته به سلیقه فرد متفاوت‌اند

رنگ سفید

ترکیب رنگ سفید با حالت قهوه‌ای گلدان، ظاهر بسیار زیبا بر روی آن به وجود می‌آورد. بسیاری از افرادی که به‌ دنبال گلدان سفالی ساده و شیک هستند ترجیح می‌دهند که رنگ گلدان خود را به رنگ سفید درآورند. همچنین ترکیب رنگ سفید با سبز گیاهانی که داخل گلدان کاشته می‌شود، ظاهر بسیار زیبا فراهم می‌کند.

 رنگ هایی طبیعی و ملایم

رنگ‌هایی نظیر قهوه‌ای کم‌ رنگ یا ملایم، کرم، آجری و… برای گلدان سفالی بسیار زیبا هستند و حالت سفالی و قدیمی آن را حفظ می‌کنند. با ایجاد یک لایه رنگ طبیعی بر روی گلدان سفالی ضمن محافظت از بدنه گلدان، می‌توانید ظاهر طبیعی آن را نگه دارید.

 رنگ‌های زنده

استفاده از رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد و بنفش بر روی گلدان‌ها باعث ایجاد انرژی در محیط شده و می‌تواند نظرات را به خود جلب کند. معمولاً گلدان‌های رنگی برای طاقچه و یا اتاق ‌خواب‌ها بسیار مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: ساخت استند چوبی برای گلدان در خانه

موارد گفته ‌شده جزو متداول‌ترین رنگ‌هایی است که برای گلدان سفالی به ‌کار می‌رود؛ اما به ‌طور کلی هر فرد متناسب با سلیقه خود می‌تواند یک یا ترکیبی از رنگ‌ها را اختیار کرده و بر روی گلدان سفالی اعمال کند.

  استفاده از چه جنس رنگ‌هایی برای گلدان مناسب است؟

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که کدام جنس رنگ بر روی گلدان سفالی ماندگاری بالاتری دارد؟ برای ماندگاری بالاتر رنگ‌ها خوب است که از رنگ‌های مخصوص گلدان سفالی یا کارهای هنری استفاده کرده تا نگرانی بابت از بین رفتن رنگ یا پاک شدن آن در اثر عواملی نظیر شست‌وشو نداشته باشید. از جمله ماندگارترین رنگ‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد که دارای ویژگی‌های بهتر و دوام بالاتر هستند:

 استفاده از چه جنس رنگ‌هایی برای گلدان مناسب است؟

برای ماندگاری بالاتر رنگ‌ها خوب است که از رنگ‌های مخصوص گلدان سفالی یا کارهای هنری استفاده کنید

 رنگ‌های سرامیکی

رنگ‌های سرامیکی به‌ طور خاص و ویژه برای رنگ ‌آمیزی سطوح سرامیکی به ‌کار می‌روند، اما به ‌دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا در مقابل حرارت و رطوبت، ماندگاری بالاتری داشته و رنگ آن‌ها تغییر نمی‌کند. ضمن آن ‌که از خود گلدان سفالی نیز محافظت کرده و مانع خراب شدن آن می‌شود. معمولاً این رنگ‌ها را برای تثبیت باید در دمای بالا قرار داد تا به ‌اصطلاح رنگ پخته شود. در نهایت کار پوششی بسیار مقاوم و محکم بر روی سطح سفال ایجاد می‌شود.

 رنگ آکریلیک

از دیگر رنگ‌های پرکاربرد برای استفاده بر روی گلدان‌های سفالی می‌توان به رنگ‌های آکریلیک اشاره داشت. این رنگ‌ها دارای ماندگاری بالا و مقاومت خوب در مقابل عوامل محیطی نظیر حرارت، آب و نور هستند. علاوه‌ بر این، نمونه فوق با سرعت بالایی خشک می‌شود و بر حسب سلیقه ظاهری مات یا براق به گلدان می‌دهد. تنوع رنگ‌های آکریلیک بسیار زیاد بوده و با هر سلیقه‌ای سازگاری دارد.

رنگ روغنی

از دیگر رنگ‌هایی که می‌توانید بر روی گلدان سفالی به‌ کار ببرید، رنگ‌های روغنی هستند که در کنار ماندگاری بالا، ظاهری زیبا نیز دارند. برای خشک شدن کامل رنگ روغن زمان زیادی نیاز است و حتی برای افزایش ماندگاری آن از لاک‌های مخصوص یا پوشش‌های محافظ نیز می‌توان استفاده کرد، این ‌گونه رنگ‌ها ظاهر زیبایی داشته و انتخاب مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید:دکوراسیون پاییزی خانه ایرانی

به ‌طور کلی اگر بخواهید رنگ گلدان با ماندگاری بالا داشته باشید، توصیه می‌کنیم که رنگ‌های آکریلیک را انتخاب کنید. همچنین برای محافظت بهتر می‌توانید از لاک یا پوشش‌های حفاظتی استفاده کنید تا رنگ گلدان سفالی شما ثابت و بدون تغییر باقی بماند.

 نکات مهم در رنگ کردن گلدان سفالی

در ادامه بررسی پیرامون گلدان سفالی و رنگ کردن آن، به نکات مهم می‌رسیم. با رعایت این نکات ضمن داشتن گلدانی زیبا، ماندگاری رنگ را نیز بالا می‌برید.

  • اولین و مهم‌ترین نکته آن است که حتماً پیش ‌از کار رنگ ‌آمیزی، سطح گلدان خود را کاملاً تمیز و خشک کنید. در این پاک کردن هیچ ‌گونه آلودگی یا گرد و غبار نباید بر روی گلدان باقی بماند و همچنین باید کاملاً خشک شود و رطوبتی نداشته باشد.
  • نکته مهم دیگر انتخاب رنگ با جنسی مناسب است. همان‌طور که گفتیم برای آن‌ که ماندگارترین رنگ را بر روی گلدان خود داشته باشید، استفاده از رنگ‌های آکریلیک توصیه می‌شود.
  • یکی از موارد مهم هنگام رنگ کردن گلدان سفالی، زیرسازی صحیح است. برای زیرسازی می‌توانید از پرایمر استفاده کنید که حالت چسبنده ایجاد کرده و ماندگاری رنگ را نیز بالاتر می‌برد.
  • لایه‌بندی و خشک شدن نیز از نکات مهمی است که هنگام رنگ کردن گلدان باید به آن توجه ویژه شود. رنگ‌ها باید به شکل لایه‌ای بر روی بدنه گلدان اعمال شوند و هر لایه کاملاً خشک شود. دقت کنید که رعایت لایه‌بندی و خشک شدن بسیار مهم است و عدم توجه به آن در نهایت بر روی ماندگاری کار تأثیر منفی می‌گذارد.
  • استفاده از پوشش‌های محافظ نیز دیگر نکته‌ای است که در هنگام رنگ کردن گلدان سفالی باید به آن توجه داشت. این پوشش‌ها می‌توانند حالت لاک یا پولیش باشند که ماندگاری رنگ را بالاتر برده و همچنین از آن در مقابل خراشیدگی، رطوبت و دیگر آسیب‌ها محافظت می‌کند.
  • مراقبت و نگهداری پس ‌از رنگ کردن گلدان سفالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. دقت کنید به گلدان شما ضربه‌ای وارد نشود یا با سطوح سفت و مواد شیمیایی تماس پیدا نکند. در این‌ صورت می‌توانید ماندگاری بسیار بالایی از گلدان و رنگ آن داشته باشید.

با رعایت نکات گفته‌ شده بدون شک رنگ‌آمیزی بسیار دل‌چسبی بر گلدان سفالی داشته و ماندگاری آن را بالا می‌برید.

 نکات مهم در رنگ کردن گلدان سفالی

لایه‌بندی و خشک شدن از نکات مهمی است که هنگام رنگ کردن گلدان باید به آن توجه ویژه شود

جمع‌بندی

گلدان‌های سفالی جزو لوازم دکوری هستند که رنگ کردن آن کار آسانی است. افراد با تهیه گلدان‌های خام سفالی و رنگ‌ آمیزی در منزل می‌توانند جلوه‌ای ویژه به گلدان و فضای داخلی منزل خود ببخشند. این گلدان‌ها در ابعاد مختلف قابل تهیه هستند و قیمت مناسبی نیز دارند، همچنین تهیه آن برای تمامی افراد مقدور است.

اما برای رنگ کردن گلدان سفالی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که از جمله این نکات می‌توان به استفاده از رنگ‌های مناسب، فرصت کافی برای خشک شدن رنگ، آماده‌سازی گلدان پیش‌ از کار و موارد دیگر اشاره داشت. با رعایت نکاتی که در محتوای فوق و در راستای رنگ کردن گلدان‌هایی از جنس سفالی بیان کردیم، می‌توانید تمامی گلدان‌های سفالی خود را رنگ‌آمیزی کرده و ماندگاری رنگ آن‌ها را نیز بالا ببرید.

جمع بندی

گلدان‌های سفالی جزو لوازم دکوری هستند که رنگ کردن آن کار آسانی است

 سوالات متداول

  • مراحل رنگ کردن گلدان سفالی به چه صورت است؟

به ‌طور کلی برای رنگ کردن گلدان‌هایی از جنس سفال باید مراحلی نظیر آماده‌سازی گلدان، آماده کردن رنگ، زمان کافی برای خشک شدن و ایجاد لایه محافظ را رعایت کرد.

  • از چه رنگ‌هایی برای گلدان‌هایی با جنس سفال می‌توان استفاده کرد؟

از جمله بهترین رنگ‌ها برای این کار که ماندگاری بالایی نیز دارند می‌توان به رنگ‌های سرامیکی، آکریلیک و روغنی اشاره داشت.

  • مهم‌ترین نکات در رنگ کردن گلدان چیست؟

نکات زیادی باید در حین رنگ کردن گلدان‌های سفالی رعایت شود، اما از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتخاب رنگ مناسب، ایجاد زیرسازی اصولی و صحیح و فرصت کافی برای خشک شدن اشاره داشت.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. مهدی پاسخ

    ممنون از توضیحات خوبتون
    ولی گلدان همیشه در معرض رطوبت هست واین رطوبت باعث میشه رنگ بریزه
    برای اون چه راه کاری پیشنهاد می دین؟

  2. مهدی پاسخ

    ممنون از توضیحات خوبتون
    ولی گلدان همیشه در معرض رطوبت هست و رنگ می ریزه
    به خصوص رنگ سفید که بعداز کاشت گیاه و دو سه بار آبیاری زرد میشه وکلا زیبایش رو از دست می ده
    برای اون هم راهکار دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =