Banner Image
آموزش ساخت چراغ مطالعه

آموزش ساخت چراغ مطالعه به روش ساده

امتیاز دهید

مطالعه فقط درس خواندن نیست و یکی از کارهای لذت‌بخش، به‌خصوص قبل از خواب است. مطالعه شبانه نیاز به چراغ مطالعه دارد تا بقیه افراد خانواده را اذیت نکنید. شاید هزینه خرید چنین وسیله‌ای برای شما زیاد باشد و به دنبال آموزش ساخت چراغ مطالعه با وسایل بازیافتی و دورریختنی باشید. برای انجام این کار بهترین راهنمای شما قوه خلاقیت شما خواهد بود و می‌توانید تصور خود را با وسایل اندکی به واقعیت تبدیل کنید.

در کل وسایلی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود از قوطی کنسرو لوبیا گرفته تا تکه چوب‌های بی‌استفاده پتانسیل تبدیل شدن به یک چراغ مطالعه زیبا و جذاب با کمترین هزینه را دارد تا نگاه تحسین‌برانگیز دیگران را به این سازه زیبا جذب کند. اگر کنجکاو هستید که چطور باید این کار را انجام داد و چه وسایلی نیاز دارید، بهتر است ادامه این مطلب از مجله پیندو را حتماً بخوانید.

وسایل موردنیاز برای ساخت چراغ مطالعه

آموزش ساخت چراغ مطالعه با وسایلی دورریختنی و بازیافتی کار چندان سختی نبوده و نیاز نیست مهارت خاصی برای این کار داشته باشید. در واقع انجام چنین کاری به چالش کشیدن قدرت خلاقیت شما است. در ادامه لیست وسایل مورد نیاز برای این کار را ذکر کرده‌ایم تا تهیه کرده و برای شروع کار آماده شوید:

  • یک قوطی بزرگ کنسرو ترجیحاً قوطی کنسرو لوبیا
  • تخته چوبی چهار عدد (بهتر است دوتا از آن‌ها 20 سانتی‌متری و دوتا 10 سانتی‌متری باشند.)
  • سرپیچ لامپ، سیم، کلید روشن و خاموش و لامپ ال ای دی
  • 2 پیچ کوچک و میخ (به تعداد لازم برای وصل کردن پایه)
  • چسب چوب
  • کاتر
  • مته
  • چسب حرارتی
  • یک کاغذ چسبی زیبا، کاغذ زنگی، چسب و اسپری رنگ
وسایل موردنیاز برای ساخت چراغ مطالعه

آموزش ساخت چراغ مطالعه با وسایلی دورریختنی و بازیافتی کار چندان سختی نبوده و نیاز نیست مهارت خاصی برای این کار داشته باشید

مراحل ساخت چراغ مطالعه با قوطی کنسرو

آموزش ساخت چراغ مطالعه با قوطی کنسرو همان‌طوری که اشاره شد کار چندان سختی نیست و می‌توانید با رعایت یک سری نکات در کمترین زمان این کار را انجام دهید. برای ساخت چنین وسیله کاربردی در خانه باید مراحل زیر را انجام دهید:

بیشتر بخوانید:آباژور چیست؟ [فرق آباژور و چراغ خواب]

مرحله یک: قوطی را آماده کنید

در اولین مرحله از آموزش ساخت چراغ مطالعه، قوطی کنسرو را برگردانده و با استفاده از پرگار یا یک شی دایره شکل در مرکز قوطی یک دایره کوچک ترسیم کنید. دایره باید به اندازه‌ای باشد که بخش انتهایی و پیچی لامپ از آن عبور کند. بعد با استفاده از شی‌ نوک‌تیز این دایره را برش دهید و از ته قوطی جدا کنید. در حین کار باید مراقبت باشید که دست خود را نبرید و حتماً دستکش به دست داشته باشید.

مرحله یک: قوطی را آماده کنید

در حین کار باید مراقبت باشید که دست خود را نبرید و حتماً دستکش به دست داشته باشید

مرحله دوم: اتصال پایه اولیه به قوطی

در مرحله بعد باید یک تکه چوب با طول دلخواه را به قوطی وصل کنید. برای این کار باید دو سوراخ با کمک مته زیر آن قسمت دایره‌ای شکل که در پشت قوطی بریده‌اید ایجاد کنید. بعد یک تکه چوب صاف را با استفاده از آن دو سوراخ به زیر قوطی پیچ کنید تا محکم شود و پایه اولیه چراغ مطالعه شما را تشکیل دهد.

مرحله دوم: اتصال پایه اولیه به قوطی

در مرحله بعد باید یک تکه چوب با طول دلخواه را به قوطی وصل کنید

مرحله سوم: تکمیل پایه چراغ مطالعه

یک تکه چوب صاف دیگر بردارید و با کمک اره بخش بالایی آن را اریب برش دهید. در ادامه باید بخش اریب را به صورتی که حالت خمیدگی به چراغ مطالعه بدهد به قطعه چوب اول با میخ یا پیچ وصل کنید. بعد هم در بخش پایانی تکه چوب دومی و در دو سمت آن دو چوب صاف و کوچک 10 سانتی‌متری که داشتید را با چسب چوب بچسبانید. این دو تکه چوب کوچک در اصل پایه چراغ مطالعه شما برای قرار گرفتن روی میز را تشکیل می‌دهد.

مرحله سوم: تکمیل پایه چراغ مطالعه

در ادامه باید بخش اریب را به صورتی که حالت خمیدگی به چراغ مطالعه بدهد به قطعه چوب اول با میخ یا پیچ وصل کنید

مرحله چهارم: وصل کردن سیم و لامپ چراغ مطالعه

در این مرحله از آموزش ساخت چراغ مطالعه باید روی تنه یا همان پایه سوراخ‌هایی برای رد شدن سیم ایجاد کنید. بهتر است دو سوراخ روی پایه عمودی و یکی هم روی پایه خم شده و متصل به قوطی کنسرو با کمک مته درست کنید تا سیم کاملاً به بدنه فیکس شود و شکل وارفته و افتاده‌ای نداشته باشد. بعد که سیم را گذراندید سرپیچ را با کمک چسب حرارتی روی سوراخ پشت قوطی نصب کرده و سیم را به آن وصل کنید. در نهایت هم لامپ را از داخل قوطی رد کرده و داخل سرپیچ بچرخانید تا سفت شود.

بیشتر بخوانید: ساخت استند چوبی برای گلدان در خانه

مرحله چهارم: وصل کردن سیم و لامپ چراغ مطالعه

در این مرحله از آموزش ساخت چراغ مطالعه باید روی تنه یا همان پایه سوراخ‌هایی برای رد شدن سیم ایجاد کنید

مرحله پنجم: تزئین و زیباسازی چراغ مطالعه

در مرحله نهایی از آموزش ساخت چراغ مطالعه باید این وسیله را زیباتر و جذاب‌تر کنید. می‌توانید از برچسب کاغذی برای تزئین روی قوطی کنسرو استفاده کنید. همچنین به جای برچسب‌های کاغذی می‌توانید از اسپری رنگ استفاده کرده و پایه و قوطی‌ کنسرو را رنگ کنید. می‌توانید رنگ آن را با توجه به چیدمان و سایر اجزای اتاق انتخاب کنید تا همخوانی با دکوراسیون شما داشته باشد. همچنین اگر در بین وسایل فرزندتان خرده‌های کاغذ رنگی بلااستفاده وجود دارد، آن‌ها را به اشکال مختلف در آورده و روی چراغ مطالعه بچسبانید. اگر این چراغ برای کودک شما است، با چسباندن چشم و گوش می‌تواند قیافه جذاب‌تری هم پیدا کند.

مرحله پنجم: تزئین و زیباسازی چراغ مطالعه

در مرحله نهایی از آموزش ساخت چراغ مطالعه باید این وسیله را زیباتر و جذاب‌تر کنید

نکات مهم برای ساخت چراغ مطالعه با قوطی کنسرو

  1. قبل از شروع کار به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک سیم تهیه کنید که سوئیچ روشن و خاموش روی خود آن نصب باشد و برای روشن یا خاموش کردن این چراغ مطالعه مجبور نشوید هر بار آن را به پریز برق بزنید یا از پریز بکشید.
  2. همچنین باید اشاره کرد که فقط از لامپ‌های LED استفاده کنید؛ زیرا آن‌ها گرم نخواهند شد و باعث نمی‌شود قوطی کنسرو داغ شده و دست زدن به آن برای شما خطرناک باشد.
  3. برای ساخت چراغ مطالعه، ایمنی شما مهم‌تر از هر چیزی است، برای همین حتماً دستکش به دست داشته باشید و در حین کار با مته عینک بزنید تا تراشه چوب در چشم شما نرود.
  4. همچنین به دلیل استفاده از وسایلی چون مته و کاتر بهتر است کودکان و حیوانات خانگی را از محل ساخت این چراغ مطالعه دور نگه دارید.
  5. از هر نوع قوطی بزرگ چون کنسرو لوبیا، رب و … می‌توانید برای ساختن این چراغ مطالعه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:ساخت کتابخانه خانگی با وسایل دور ریختنی و کارتن!

سخن پایانی

آموزش ساخت چراغ مطالعه هیچ محدودیتی ندارد، کافی است این بار که در حال تمیز کردن انباری خود هستید ببینید چه وسایلی دارید که می‌تواند برای این کار قابل ‌استفاده باشد. حتی شاخه خشک درختان هم می‌تواند یک پایه متفاوت و مدرن برای چراغ مطالعه شما باشد. ساخت چراغ مطالعه با قوطی کنسرو همان‌طور که اشاره شد بسیار آسان بوده و برای این کار حتی به دانشی در زمینه نجاری هم نیاز ندارید. امیدواریم با این ایده یک چراغ مطالعه قشنگ برای میز تحریر خود آماده کنید.

سوالات متداول

  • برای پایه این چراغ مطالعه از چه وسایل دیگری می‌توان استفاده کرد؟

می‌توانید پایه این چراغ را در سیمان قرار داده و یک پایه بتنی زیبا برای آن تهیه کنید یا روی یک ظرف دایره‌ای شکل بچسبانید. تنها نکته مهم این است که پایه باید سنگین باشد تا چراغ مطالعه شما واژگون نشود.

  • چه نوع قوطی برای ساخت چراغ مطالعه بهتر است؟

قوطی فلزی کنسرو چون کنسرو لوبیا، رب و …، بهترین انتخاب برای ساخت این ایده هستند؛ زیرا از فضای کافی برای قرار گرفتن لامپ برخوردار بوده و ارتفاع خوبی دارند.

  • برای رنگ کردن چراغ مطالعه از چه وسایلی استفاده کنیم؟

اسپری رنگ، کاغذ رنگی، چسب‌ رنگی و هر چیزی که فکر می‌کنید باعث زیبایی آن می‌شود برای تزئین و زیباسازی آن کاربردی خواهد بود و هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + چهار =