Banner Image
ضبط فیلم از تلویزیون

آموزش کامل و قدم به قدم ضبط فیلم از تلویزیون

امتیاز دهید

با ضبط فیلم از تلویزیون‌ می‌توانید محتوای نمایشی دلخواه خودتان را در یک حافظه ذخیره کنید و هر زمان که خواستید آن را دوباره تماشا کنید یا از آن برای تولید محتوا بهره ببرید. اما چگونه می‌توانیم یک فیلم را از تلویزیون ضبط کنیم؟

در این بخش ترفندهای ضبط فیلم از انواع تلویزیون را به شما نشان می‌دهیم و توضیح‌ می‌دهیم در هر تلویزیون با چه روشی‌ می‌توانید محتوای دلخواه‌تان را در حافظه مورد نظر ذخیره کنید. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آموزش ضبط فیلم از تلویزیون

برای ضبط فیلم و محتواهای نمایشی از تلویزیون،‌ می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. خوشبختانه در حال حاضر بیشتر تلویزیون‌های جدید در بازار امکاناتی برای ضبط فیلم در اختیار کاربر‌ می‌گذارند؛ در تلویزیون‌های قدیمی هم‌ می‌توانید با دستگاه‌های جانبی، محتوا را ضبط کنید.

اما نکته مهمی که پیش از آموزش ضبط فیلم در تلویزیون باید در نظر داشته باشید حجم فیلم و کیفیت ذخیره سازی آن است. از آنجایی که کیفیت و حجم محتواهای ویدیویی بالاست، باید حواستان به فضای ذخیره سازی که انتخاب کردید باشد.

معمولا ضبط هر 10 دقیقه فیلم به فضایی حداقل نزدیک به 1 گیگابایت نیاز دارد. بنابراین اگر قصد خرید حافظه جانبی دارید، باید روی ظرفیت 16 گیگابایت و بیشتر سرمایه‌گذاری کنید و بعد از ضبط محتوای یک تا 2 ساعته، آن را به سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ منتقل کنید.

کدام تلویزیون قابلیت ضبط دارد؟

بیشتر تلویزیون‌های هوشمندی که امروزه در بازار به فروش‌ می‌رسند، قابلیت ضبط فیلم دارند. به عنوان مثال تلویزیون‌های ال جی، سونی، سامسونگ، پاناسونیک، دوو، شیائومی و… در تنظیمات خود بخشی را برای ضبط فیلم از تلویزیون طراحی کردند.

بنابراین برای ضبط فیلم در تلویزیون‌های هوشمند، دردسر خاصی وجود ندارد. اما حتی اگر تلویزیون شما قدیمی است و امکانات تلویزیون‌های هوشمند را ندارد،‌ می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه مقاله توضیح‌ می‌دهیم، فیلم، سریال، مسابقه و هر محتوایی را که دوست دارید از روی تلویزیون ضبط کنید.

برای اینکه مطمئن شوید تلویزیون شما قابلیت ضبط فیلم دارد یا نه،‌ می‌توانید به سراغ دفترچه راهنمای دستگاه‌تان بروید. بیشتر تلویزیون‌هایی که این قابلیت را دارند از پورت USB بهره‌ می‌برند و روی کنترل ریموت آنها یک دکمه قرمز رنگ با عبارت REC طراحی شده است.

کلیک کنید: با مزایا و معایب محافظ صفحه تلویزیون آشنا شوید

نحوه ضبط فیلم از انواع تلویزیون

تنظیمات ضبط فیلم در تلویزیون برندهای مختلف، با هم تفاوت دارد. برای اطلاع از این تنظیمات بهترین راه مراجعه به دفترچه راهنماست. با این حال در ادامه روش‌های رایج برای ضبط فیلم در تلویزیون‌های سامسونگ، ال جی، دوو، اسنوا و شیائومی را توضیح می‌دهیم.

ضبط فیلم از تلویزیون سامسونگ

در تلویزیون‌های سامسونگ برای ضبط فیلم بعد از اتصال حافظه جانبی و تایید اتصال توسط تلویزیون، باید در تنظیمات وارد بخش Scheduling شوید. سپس حافظه مورد نظر برای ضبط فیلم را انتخاب کنید و روی گزینه Recording بزنید.

در این مرحله معمولا تلویزیون سامسونگ شروع به اسکن حافظه متصل به خود‌ می‌کند. در نهایت زمانی که گزینه Proceed را بزنید، ضبط فیلم در تلویزیون سامسونگ شروع‌ می‌شود.

در تلویزیون‌های سامسونگ معمولا 30 تا 45 ثانیه بعد از دستور کاربر، ضبط شروع خواهد شد. در برخی از مدل‌های تلویزیون سامسونگ‌ می‌توان فرمت فایل ذخیره شده را هم تعیین کرد یا مشخص کرد که چه زمانی ضبط متوقف شود.

تنظیمات ضبط فیلم در تلویزیون برندهای مختلف

تنظیمات ضبط فیلم در تلویزیون برندهای مختلف

ضبط فیلم از تلویزیون ال جی

برای ضبط محتوا در تلویزیون‌های ال جی ابتدا باید دکمه Q.Menu را فشار دهید تا Screen Remote به نمایش درآید. سپس باید بخشی را که شبیه به ساعت است انتخاب کنید تا Progress bar را ببینید.

در این مرحله‌ می‌توان با انتخاب گزینه Rec ضبط را شروع یا با زدن روی Recording Stop آن را متوقف کرد. علاوه بر این بعد از اتصال حافظه خارجی به تلویزیون ال جی،‌ می‌توان با زدن دکمه Record روی کنترل ریموت، این کار را انجام داد و با زدن دکمه Stop آن را متوقف کرد.

در تلویزیون ال جی،‌ می‌توان با زدن دکمه Record روی کنترل ریموت، فرایند ضبط را انجام داد.

در تلویزیون ال جی،‌ می‌توان با زدن دکمه Record روی کنترل ریموت، فرایند ضبط را انجام داد.

ضبط فیلم از تلویزیون دوو

برای ضبط فیلم در تلویزیون‌های دوو بسته به مدل تلویزیون،‌ می‌توانید از دستگاه‌های ضبط کننده یا فلش مموری استفاده کنید.

برای ضبط با روش اول، شما نیاز به یک دستگاه ضبط کننده دیجیتال و یک کابل HDMI دارید. ابتدا دستگاه ضبط کننده را به پریز برق وصل کنید و سپس کابل HDMI را از خروجی آن به ورودی تلویزیون دوو متصل کنید. سپس تلویزیون را روشن کرده و منبع ورودی را به HDMI تغییر دهید.

حالا می‌توانید با استفاده از ریموت کنترل دستگاه ضبط کننده، برنامه‌های مورد نظرتان را ضبط و سپس پخش کنید. توجه داشته باشید که برای ضبط برنامه‌های پخش شده در گذشته، باید از قابلیت Time Shift استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد به عقب یا جلو برگردید.

ضبط فیلم از تلویزیون اسنوا

در تلویزیون‌های اسنوا بعد از اتصال حافظه خارجی و انتخاب کانال و برنامه مورد نظرتان، وارد بخش تنظیمات تلویزیون شوید و حافظه متصل شده را تایید کنید. حالا کافی است گزینه Recording را بزنید تا ضبط محتوا آغاز شود.

البته روند ضبط فیلم در تلویزیون‌های مختلف اسنوا ممکن است متفاوت باشد. بنابراین اگر روش بالا جواب نداد، بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه خودتان را بررسی کنید.

مقاله مرتبط: علت سیاه شدن صفحه تلویزیون چیست؟

ضبط فیلم از تلویزیون شیائومی

اگر می‌خواهید از روی تلویزیون شیائومی فیلم و سریال ضبط کنید، ابتدا باید یک حافظه جانبی مانند فلش مموری یا هارد اکسترنال را به پورت USB تلویزیون وصل کنید. سپس با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون، به منوی تنظیمات بروید و گزینه‌ای که با نام PVR یا ضبط برنامه مشخص شده را انتخاب کنید.

در این قسمت می‌توانید تنظیمات مربوط به ضبط فیلم مانند کیفیت، حجم، زمان شروع و پایان و غیره را مشخص کنید. پس از اعمال تنظیمات مورد نظر، برای شروع ضبط کافی است دکمه REC را روی ریموت کنترل فشار دهید. برای متوقف کردن ضبط نیز دکمه STOP را فشار دهید.

فایل‌های ضبط شده در حافظه جانبی که به تلویزیون وصل کردید با فرمت MP4 ذخیره خواهند شد و می‌توانید آنها را در هر دستگاه دیگری که قابلیت پخش MP4 دارد، تماشا کنید.

ضبط فیلم با تلویزیون شیائومی

ضبط فیلم با تلویزیون شیائومی

انواع روش‌های ضبط فیلم از تلویزیون

اگر می‌خواهید فیلم‌های مورد علاقه‌تان را از تلویزیون ضبط کنید، روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. برخی از تلویزیون‌های جدید حافظه داخلی دارند که به شما اجازه‌ می‌دهند تا حجم مشخصی از محتوا را ضبط کنید.

با این حال سه روش متداول برای ضبط فیلم از همه مدل‌های تلویزیون استفاده از فلش مموری، دستگاه PVR و دستگاه DVR است که در ادامه آنها را توضیح‌ می‌دهیم.

استفاده از فلش مموری

این روش ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای ضبط فیلم از تلویزیون است. در این روش فقط کافی است که یک فلش مموری با حجم کافی به پورت USB تلویزیون متصل کنید و با استفاده از منوی تلویزیون، برنامه‌ای را که می‌خواهید ضبط کنید انتخاب کنید.

بعد از پایان برنامه، می‌توانید فلش مموری را جدا کنید و فایل ضبط شده را در کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگر پخش کنید. این روش مزایایی مانند سهولت استفاده، قابل حمل بودن و قابلیت پخش در دستگاه‌های مختلف را دارد. اما نکات منفی آن نیز شامل محدود بودن حجم فلش مموری، عدم قابلیت ضبط برنامه‌های همزمان و تنظیم زمان ضبط به صورت خودکار است.

استفاده از فلش مموری برای ضبط فیلم

استفاده از فلش مموری برای ضبط فیلم

استفاده از دستگاه PVR

دستگاه PVR یا Personal Video Recorder یک دستگاه جانبی است که به تلویزیون متصل می‌شود و قابلیت ضبط برنامه‌های تلویزیون را به صورت دیجیتال در حافظه خود دارد. شما می‌توانید با استفاده از ریموت کنترل دستگاه، برنامه‌ای را که در حال پخش است یا در آینده پخش خواهد شد، ضبط کنید.

همچنین با دستگاه PVR می‌توانید برنامه‌ای را که در حال پخش است، متوقف کنید و بعد از چند لحظه یا دقیقه ادامه دهید. این قابلیت Pause Live TV نام دارد. این روش مزایایی همچون ظرفیت بالای حافظه، قابلیت ضبط برنامه‌های همزمان، قابلیت تنظیم زمان ضبط به صورت خودکار و قابلیت Pause و Rewind Live TV را دارد.

نکات منفی این روش شامل هزینه بالای خرید دستگاه، نیاز به فضای جانبی برای نصب دستگاه و عدم قابلیت پخش محتوای ضبط شده در دستگاه‌های دیگر است.

مقاله مرتبط: بهترین مارک محافظ صفحه تلویزیون

استفاده از دستگاه DVR

DVR مخفف Digital Video Recorder است و یک دستگاه جانبی است که به تلویزیون متصل می‌شود و قابلیت ضبط فیلم از کانال‌های دیجیتال را دارد. برخی از تلویزیون‌های هوشمند نیز دارای DVR داخلی هستند.

برای استفاده از این روش ضبط فیلم از تلویزیون باید یک هارد دیسک خارجی را به DVR وصل کرده و سپس کانال مورد نظر را انتخاب کنید. با فشردن دکمه Record روی ریموت کنترل، عملیات ضبط فیلم شروع می‌شود و با فشردن دکمه Stop پایان می‌پذیرد. فایل ضبط شده در هارد دیسک ذخیره می‌شود و شما می‌توانید آن را در هر زمان دیگری پخش کنید.

استفاده از Digital Video Recorder برای ضبط فیلم

استفاده از Digital Video Recorder برای ضبط فیلم

ضبط فیلم در حافظه تلویزیون

برخی از تلویزیون‌های هوشمند، به خصوص سامسونگ، ال جی و اسنوا، دارای حافظه داخلی هستند که قابلیت ضبط فیلم را فراهم می‌کنند. برای استفاده از این روش نیاز به هیچ دستگاه جانبی ندارید و فقط با فشار دادن چند کلید، می‌توانید فیلم مورد نظرتان را ضبط کنید.

بعضی از تلویزیون‌ها نیز این امکان را می‌دهند که ساعت شروع و پایان ضبط فیلم را تعیین کنید و تلویزیون به صورت خودکار عمل کند. فایل ضبط شده در حافظه تلویزیون ذخیره می‌شود و شما می‌توانید آن را با استفاده از منو و گزینه Playback پخش کنید.

جمع بندی

یکی از قابلیت‌های کاربردی تلویزیون‌های هوشمند، امکان ضبط فیلم و سریال از کانال‌های مختلف است. برای این کار به یک حافظه جانبی مانند فلش یا هارد اکسترنال نیاز داریم که با پورت USB تلویزیون سازگار باشد. علاوه بر این در تلویزیون‌های قدیمی هم‌ می‌توانیم به کمک دستگاه‌های ضبط مثل ستاپ باکس و PVR، محتوا را ضبط کنیم.

روش ضبط فیلم در تلویزیون برندهای مختلف ممکن است کمی با هم متفاوت باشد، اما اصول اولیه آن یکسان است. در این مقاله سعی کردیم ترفندها و روش‌های ضبط فیلم از تلویزیون را توضیح دهیم. برای آموزش بیشتر در مورد ضبط فیلم در تلویزیون‌های هوشمند، بهتر است به سراغ دفترچه راهنمای دستگاه خودتان بروید.

ممکن است به خواندن این مقاله علاقه‌مند باشید: دانگل چیست؟ انواع دانگل گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون

سوالات متداول

  • برای ضبط فیلم از تلویزیون فلش مموری چند گیگ نیاز است؟

هر 10 دقیقه ضبط ویدیو حدود 1 گیگابایت حافظه نیاز دارد. با توجه به محتوایی که می‌خواهید ضبط کنید، باید حجم فلش مموری را در نظر داشته باشید.

 

  • برای ضبط فیلم از تلویزیون سامسونگ چه کنم؟

در تنظیمات، وارد بخش Scheduling شوید و حافظه مورد نظر (فلش مموری یا هارد اکسترنال) را انتخاب کنید و روی Recording بزنید تا ضبط شروع شود.

 

  • چطور بفهمیم برای ضبط فیلم از تلویزیون چه کنم؟

دستورالعمل ضبط فیلم در تلویزیون‌های برندها و مدل‌های مختلف با هم فرق دارد. دستور ضبط را می‌توانید در دفترچه دستگاه خودتان پیدا کنید.

 

  • برای ضبط فیلم از تلویزیون چه چیزی نیاز است؟

اگر تلویزیون پورت USB دارد، با اتصال فلش مموری یا هارد اکسترنال می‌توانید فیلم مورد نظرتان را ضبط کنید. در تلویزیون‌های قدیمی‌تر برای این کار نیاز به دستگاه PVR یا ستاپ باکس دارید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 16 =