Banner Image
علت سیاه شدن تصویر تلویزیون

علت سیاه شدن تصویر تلویزیون چیست؟

امتیاز دهید

سیاه شدن تصویر تلویزیون یکی از مشکلات رایجی است که پس از خرید تلویزیون رخ می‌دهد. این مشکل به قدری آزاردهنده است که صاحب تلویزیون را کاملاً عصبی خواهد کرد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد تلویزیون روشن شده، برنامه‌ها اجرا می‌شود ولی شما هیچ تصویری را مشاهده نخواهید کرد. در واقع رنگ صفحه‌نمایش تیره می‌شود و شما رنگی به جز رنگ مشکی مشاهده نمی‌کنید؛ اما به‌راستی دلیل بروز این مشکل چیست؟ چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ در این مقاله بررسی خواهیم کرد که علت سیاه شدن تصویر تلویزیون چیست؛ بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات کافی درباره این مشکل رایج تلویزیون‌ها داشته باشید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با سایت پیندو همراه باشید.

علت سیاه شدن تصویر تلویزیون

سیاه شدن تصویر تلویزیون یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد آن را تجربه می‌کنند. این مشکل با توجه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و تا زمانی که علت آن را تشخیص ندهید، قادر نخواهید بود که مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید. در این بخش مهم‌ترین علت سیاه شدن تصویر تلویزیون را برای شما شرح می‌دهیم.

سیاه شدن تصویر تلویزیون یکی از مشکلات رایج تلویزیون‌ها است.

1- خراب شدن پنل تلویزیون

خراب شدن پنل یکی از دلایل مهمی است که باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون می‌شود. پنل‌های تلویزیون جزو قطعات آسیب‌پذیر تلویزیون هستند و طول عمر محدودی دارند؛ بنابراین زمانی که عمر مفید خود را از دست بدهند باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون خواهند شد.

بیشتر بخوانید: کامپوننت در تلویزیون چیست؟

2- سوختن پیکسل

سوختن یا مردن پیکسل یکی دیگر از دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون است. اگر مشکل تیره شدن صفحه‌نمایش به خاطر سوختن پیکسل باشد، لازم است که قطعه مورد نظر به‌طور کلی تعویض شود. برای این کار لازم است که از یک متخصص کمک بگیرید. البته باید دقت داشته باشید که امروزه تلویزیون‌ها به‌صورت پیشرفته ساخته می‌شوند و به دلیل استفاده از فناوری‌هایی همچون QLED و SUHD میزان سوختگی پیکسل تا حدود زیادی کاهش یافته است.

3- خرابی بک لایت

خرابی بک لایت نیز به‌عنوان علت سیاه شدن تصویر تلویزیون در نظر گرفته می‌شود. زمانی که بک لایت دچار آسیب‌دیدگی شود، باعث ایجاد لکه‌های سیاه رنگ روی صفحه‌نمایش می‌شود. این مشکل به مرور زمان حادتر شده و باعث خراب شدن کل صفحه‌نمایش می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید از این مشکل جلوگیری کنید، باید هر چه زودتر برای برطرف کردن خرابی بک لایت تلویزیون اقدام نمایید.

خرابی بک لایت، علت سیاه شدن تصویر تلویزیون

آسیب به بک لایت باعث ایجاد لکه‌های سیاه رنگ روی صفحه‌نمایش می‌شود.

4- طول عمر تلویزیون

همان‌طور که می‌دانید لوازم برقی دارای طول عمر مفید خاص هستند. زمانی که طول عمر تلویزیون به حد نصاب خود برسد با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. به همین منظور قطعات تلویزیون باید در زمان مشخص تعویض شوند. اگر این کار را به موقع انجام دهید، می‌توانید از سیاه شدن تصویر تلویزیون جلوگیری کرده و طول عمر تلویزیون را افزایش دهید.

5- خراب شدن بردهای تلویزیون

خراب شدن بردهای تلویزیون نیز در لیست علت سیاه شدن تصویر تلویزیون قرار می‌گیرند. برد پاور، برد منبع تغذیه، برد درایور، برد اصلی و برد تی کوین از جمله بردهای مهم تلویزیون هستند که در صورتی خراب شدن باعث آسیب دیدن ال ای دی و سیاه شدن تصویر تلویزیون می‌شوند. در اغلب مواقع خراب شدن برد به دلیل سوختن خازن یا آسیب دیدن کابل ریبون است؛ بنابراین با تعویض قطعات آسیب‌دیده به‌راحتی می‌توانید سیاه شدن تصویر تلویزیون را برطرف کنید.

برای مطالعه بیشتر: تلویزیون Bost ساخت کجاست؟

6- به هم خوردن تنظیمات تلویزیون

اغلب اوقات علت سیاه شدن تصویر تلویزیون مربوط به مشکلات فنی دستگاه است؛ اما گاهی اوقات پیش می‌آید که به دلیل ست نبودن تنظیمات تلویزیون، شاهد سیاه شدن تصویر آن هستیم. فعال بودن تایمر خواب تلویزیون، خراب بودن کابل کواکسیال، عدم اتصال تلویزیون به ورودی صحیح و ایرادات مربوط به کابل‌ها و دستگاه‌های جانبی از جمله مواردی هستند که منجر به سیاه شدن تصویر تلویزیون می‌شوند؛ بنابراین باید تمام این موارد را چک کنید تا از سالم بودن تنظیمات تلویزیون اطمینان حاصل فرمایید.

رفع مشکل سیاه شدن تصویر در انواع تلویزیون

پس از این که علت سیاه شدن تصویر تلویزیون را فهمیدید، نوبت به برطرف کردن آن می‌رسد. روش برطرف کردن این مشکل با توجه به برند سازنده تلویزیون و همچنین علت سیاه شدن تصویر کاملاً متفاوت است. پس اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن سیاه شدن تصویر تلویزیون را برطرف کنید و برنامه‌های مورد علاقه خود را همانند قبل مشاهده کنید، بهتر است که این بخش را از دست ندهید.

این که تلویزیون شما ساخت کدام برند است هیچ تفاوتی ندارد؛ چرا که باید ابتدا علت دقیق سیاه شدن تصویر را پیدا کنید. زمانی که علت مشخص شد لازم است که قطعه خراب را تعمیر یا تعویض کنید. دقت داشته باشید که اغلب مواقع دلیل سیاه شدن تصویر تلویزیون مربوط به بک لایت تلویزیون است. پس ابتدا باید بک لایت به‌طور کامل بررسی شود. سپس می‌توانید دلایل دیگر را ارزیابی کنید تا مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید. توجه داشته باشید که به دلیل حساس بودن تلویزیون‌ لازم است که از یک فرد متخصص و حرفه‌ای برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

رفع مشکل سیاه شدن صفحه تلویزیون

عموم سیاهی تصویر تلویزیون مربوط به سیاه شدن بک لایت آن است.

کلیک کنید: تلویوزیون آیوا ساخت کجاست؟

سخن پایانی

تلویزیون یک وسیله کاربردی است که در اوقات فراغت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما گاهی اوقات شاهد این هستیم که تلویزیون دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و شما را به دردسر می‌اندازد. یکی از مشکلات رایج تلویزیون، سیاه شدن صفحه‌نمایش است. تیره شدن تصویر تلویزیون دلایل مختلفی دارد و برای این که بتوانید این مشکل را برطرف کنید باید علت آن را شناسایی کنید. در این مقاله علت سیاه شدن تصویر تلویزیون و نحوه برطرف آن را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

  • کدام یک از تلویزیون‌ها بیشتر در معرض مشکل سیاه شدن تصویر قرار می‌گیرند؟

سیاه شدن تصویر تلویزیون جزو مشکلات است که برای همه تلویزیون‌ها رخ می‌دهد؛ اما در حالت کلی تلویزیون‌های دارای ال ای دی ضعیف و با طول عمر بالا بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

  • هزینه تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون چقدر است؟

هزینه تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون بستگی به علت سیاه شدن تصویر، قطعات استفاده شده برای تعمیر و همچنین برند سازنده تلویزیون دارد؛ بنابراین نمی‌توان قیمت ثابت یا مشخصی برای هزینه تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون در نظر گرفت.

  • دلیل سیاه شدن تصویر تلویزیون چیست؟

سیاه شدن تصویر تلویزیون به دلیل بروز مشکلات فنی یا به هم خوردن تنظیمات تلویزیون رخ می‌دهد. لذا باید تمام جوانب را بسنجید تا بتوانید علت اصلی سیاه شدن تصویر تلویزیون را تشخیص دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =