Banner Image

چگونه غذای گربه درست کنیم؟

امتیاز دهید

گربه‌ها به عنوان یک حیوان خانگی ملوس، با طبیعت اسرارآمیز و گاهی مشکل‌پسند خود شناخته می‌شوند. یکی از مسئولیت‌های کلیدی همه صاحبان گربه‌ها این است که مطمئن شوند این موجود بازیگوش تغذیه مناسبی دریافت می‌کند. در حالی که خوراک‌های کارخانه‌ای بی‌شماری برای تغذیه گربه در دسترس هستند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند غذای گربه خانگی درست کنند تا رژیم غذایی کنترل شده‌ای شامل غذاهای تازه و سالم متناسب با نیازهای غذایی گربه، به بدن او برسانند. اگر سوال شما این است که چگونه غذای گربه درست کنیم، در این مقاله روش‌های مختلف تهیه غذای گربه در خانه را بررسی می‌کنیم که شامل غذاهایی بر پایه سویا، جگر مرغ، دل مرغ، پای مرغ، بال مرغ و حتی غذای خشک گربه است:

طرز تهیه غذای گربه با سویا

توجه داشته باشید که استفاده از سویا به‌ عنوان یک منبع اصلی تغذیه برای گربه‌ها توصیه نمی‌شود. گربه‌ها از گوشت‌خواران بی‌چون و چرا در طبیعت هستند؛ یعنی بدن آن‌ها با رژیم غذایی سازگار است که عمدتاً از پروتئین‌های حیوانی تشکیل شده باشد. با اینکه سویا یک منبع پروتئینی کامل برای انسان‌ها محسوب می‌شود، اما فاقد برخی از اسیدهای آمینه ضروری است که گربه‌ها برای رشد به آن‌ نیاز دارند؛ بنابراین، تغذیه گربه‌ها با رژیمی که عمدتاً بر پایه سویا باشد، می‌تواند منجر به عدم تعادل تغذیه‌ای شود که به نوبه خود در طول زمان، منجر به مشکلات سلامتی بزرگ‌تری مانند مشکلات گوارشی، اختلال در رشد و نمو و مشکلات پوست یا مو می‌شود.

غذای گربه

استفاده از سویا به‌ عنوان یک منبع اصلی تغذیه برای گربه‌ها توصیه نمی‌شود.

اگر قصد دارید غذای گربه را خودتان درست کنید، لازم است پروتئین‌های حیوانی را در اولویت قرار دهید. با این حال، اگر به دلایل خاصی (مانند آلرژی یا محدودیت‌های غذایی) می‌خواهید برخی از مواد گیاهی مانند سویا را در برنامه تغذیه گربه بگنجانید، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید تا غذایی که تهیه می‌کنید با تغذیه اصولی گربه‌ها مطابقت داشته باشد.

در اینجا یک دستورالعمل ساده برای تهیه غذای خانگی گربه قید شده که با در اولویت قرار دادن پروتئین حیوانی، حاوی مقدار متعادلی از سویا است:

  • مواد اولیه:
  1. گوشت بدون چربی پخته شده (مرغ، بوقلمون، گوشت گاو یا ماهی) – 70٪
  2. سویا یا دانه سویا پخته شده – 10٪
  3. سبزیجات پخته و ریز خرد شده (هویج، نخود، اسفناج، سیب‌زمینی) – 10٪
  4. برنج پخته شده یا جوانه گندم (اختیاری، در مقادیر کم) – 10٪
  • طرز تهیه:
  1. گوشت را کاملاً بپزید و آن را به قطعات کوچک خرد کنید.
  2. دانه‌های سویا یا سویای خیس‌خورده را بپزید و له کنید.
  3. سبزیجات را بپزید و ریز رنده کنید.
  4. اگر از برنج یا جوانه گندم استفاده می‌کنید، آن‌ها را طبق دستورالعمل قید شده روی بسته‌بندی بپزید.
  5. گوشت پخته شده، سویا، سبزیجات و برنج را با نسبت مناسب با هم مخلوط کنید.
  6. غذای گربه را در ظروف در بسته در یخچال برای وعده‌های غذایی چند روزه نگهداری کرده یا برای ماندگاری بیشتر، آن را فریز کنید.

بیشتر بخوانید:پرورش بلدرچین تخمگذار [ آموزش 0 تا 100]

طرز تهیه غذای گربه با جگر مرغ

جگر مرغ اگر به اندازه کافی و به شکل صحیح تهیه شود، می‌تواند یک مکمل مفید برای رژیم غذایی گربه باشد. جگر مرغ منبع خوبی از عناصر ضروری برای گربه‌ها از جمله پروتئین، ویتامین‌های A، B و D و همچنین مواد معدنی مانند آهن و روی است. این مواد مغذی از سلامت بدنی، سیستم ایمنی و سطح انرژی گربه شما حمایت می‌کنند. البته توصیه می‌شود که جگر مرغ را به صورت پخته به گربه بدهید؛ زیرا پختن آن به از بین بردن پاتوژن‌ها و کاهش خطر آلودگی باکتریایی بالقوه در جگر خام منجر می‌شود. می‌توانید جگر پخته را به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگر، به دفعات محدود در برنامه غذایی گربه بگنجانید.

غذای جگر مرغ برای گربه

جگر مرغ اگر به اندازه کافی و به شکل صحیح تهیه شود، می‌تواند یک مکمل مفید برای رژیم غذایی گربه باشد.

در اینجا دستورالعملی ساده و مطمئن برای تهیه غذای گربه با استفاده از جگر مرغ وجود دارد:

  • مواد اولیه:
  1. جگر مرغ
  2. ران یا سینه مرغ (تقریباً دو برابر مقدار جگر مرغ)
  3. آب یا آب مرغ بی‌نمک
  4. سبزیجات پخته و له شده (مانند هویج یا نخود فرنگی)
  5. مقدار کمی برنج پخته شده، بلغور جو دوسر پخته شده یا جوانه گندم
  • طرز تهیه:
  1. جگر مرغ را تمیز کرده و چربی اضافی را جدا کنید. می‌توانید برای راحتی بیشتر، آن را به قطعات کوچک برش دهید.
  2. جگر مرغ را در آب جوش بریزید تا در حدود 15 دقیقه، کاملاً پخته شود.
  3. ران یا سینه مرغ را جداگانه بپزید و سپس اجازه دهید که خنک شود.
  4. جگر مرغ و تکه‌های مرغ پخته شده را میکس کنید تا مخلوطی نسبتاً یکدست به دست آید. همچنین می‌توانید مقدار کمی آب یا آب مرغ بی‌نمک به این مخلوط اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد.
  5. اگر سبزیجاتی مد نظر دارید، قبل از افزودن به مخلوط، آن‌ها را بپزید و له کنید. همچنین می‌توانید مقدار کمی برنج پخته‌ شده یا بلغور جو دوسر را برای افزایش فیبر اضافه کنید، اما در این قسمت زیاده‌روی نکنید.
  6. می‌توانید این مخلوط را در ظروف در بسته در یخچال، به مدت چند روز نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی‌تر آن‌ها را در فریزر قرار دهید و پیش از مصرف، آن را گرم کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین گیاهان آپارتمانی برای منزل شما !

طرز تهیه دل مرغ برای گربه

دل مرغ اگر به درستی تهیه شود و بیشتر از چند عدد در روز سرو نشود، می‌تواند مکمل مناسبی برای رژیم غذایی گربه باشد. دل مرغ نیز منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدهای مورد نیاز گربه به ویژه تورین، محسوب می‌شود. با این حال، مهم است که از پخته شدن دل مرغ پیش از تغذیه گربه، اطمینان حاصل کنید؛ زیرا گوشت خام می‌تواند حامل باکتری‌ها، انگل‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زایی باشد که سلامت ما و گربه‌ها را تهدید می‌کنند.

در اینجا یک روش ساده برای تهیه غذای گربه با استفاده از دل مرغ آورده شده است:

  1. دل مرغ تازه‌ای را از یک منبع معتبر خریداری کنید. مطمئن شوید که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و حتی برای مصرف انسان مناسب است.
  2. با رعایت بهداشت، دست‌ها و هر سطحی که با دل مرغ تماس پیدا می‌کند، بشویید.
  3. دل مرغ را زیر آب سرد بگیرید تا خون اضافی یا آلودگی از بین برود.
  4. آن‌ها را در قابلمه‌ای بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که کاملاً روی آن‌ها را بپوشاند.
  5. پس از به جوش آمدن آب، حدود 15-20 دقیقه اجازه دهید که‌ دل‌ها بپزند.
  6. پس از پختن کامل دل‌ها، اجازه دهید خنک شوند.
  7. می‌توانید دل‌ها را به قطعات کوچک و قابل کنترل برای گربه خرد کنید. حتماً قسمت‌های سفت یا چرب را بردارید.
  8. دل مرغ پخته و خرد شده را به عنوان غذای اصلی یا بخشی از وعده‌های غذایی گربه خود آماده کنید و باقی‌مانده آن را در ظرف در بسته برای چند روز در یخچال نگه دارید.

بیشتر بخوانید:راه های افزایش فروش فروشگاه [راهنمای 2023]

دل مرغ

پای مرغ برای گربه

پای مرغ منبعی غنی از پروتئین و آمینواسیدهای ضروری برای گربه‌ها بوده و قادر است به تنهایی یا در ترکیب با مواد غذایی دیگر مصرف شود. روشی ایمن و ساده برای تهیه غذای گربه با پای مرغ وجود دارد:

  1. می‌توانید پای مرغ را بدون افزودن ادویه، چاشنی یا افزودنی تا زمانی که کاملاً پخته شود بجوشانید یا بخارپز کنید.
  2. پس از پخت‌وپز، پوست، ناخن یا قسمت‌های سفت اضافی را جدا کنید.
  3. برخی از صاحبان گربه ترجیح می‌دهند استخوان‌های پای مرغ را قبل از غذا دادن به گربه‌هایشان جدا کنند. با این وجود که استخوان‌های پای مرغ پخته شده معمولاً نرم و قابل هضم هستند، این کار می‌تواند آرامش خاطر بیشتری را برای شما فراهم کند.
  4. پای مرغ آماده شده را برای تأمین بخشی از رژیم غذایی متعادل گربه خود سرو کنید.

به یاد داشته باشید که لازم است سایر منابع پروتئین و مواد مغذی ضروری را برای اطمینان از سلامت کلی گربه خود به کار ببرید.

پای مرغ برای گربه

تنوع در رژیم غذایی گربه ضروری است و پای مرغ نباید تنها منبع تغذیه آن باشد.

تنوع در رژیم غذایی گربه ضروری است و پای مرغ نباید تنها منبع تغذیه آن باشد.

بال مرغ برای گربه

به طور کلی، توصیه می‌شود به گربه‌ها غذایی متعادل و کامل بدهید که به شکل ویژه برای رفع نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها فرموله شده باشد. البته مقادیر کمی از مرغ پخته، بدون استخوان و ساده یک غذای گاه به گاه برای تغذیه گربه قابل قبول است.

مرغ خام، از جمله بال مرغ، خطر آلودگی باکتریایی مانند سالمونلا یا ای‌کولی را به همراه دارد که هم برای گربه و هم برای انسان مضر و خطرناک است که خوشبختانه پختن کامل مرغ به کاهش عوارض این خطر کمک می‌کند. علاوه بر آن، استخوان‌های مرغ یک خطر خفگی بالقوه هستند و می‌توانند به آسیب‌های داخلی در گوارش گربه منجر شوند؛ بنابراین، اگر قصد دارید قسمت پراستخوانی مانند بال را به گربه خود بدهید، آن را در دمای مطمئن بپزید و استخوان‌هایش را جدا کنید.

  • مواد اولیه:
  1. بال مرغ بدون استخوان و بدون پوست
  2. منبع اسیدهای چرب ضروری (مانند روغن ماهی)
  3. منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری (با دامپزشک خود مشورت کنید)
  4. آب برای هیدراتاسیون
  • طرز تهیه:
  1. بال‌های مرغ را تا زمانی که رنگ صورتی خود را از دست بدهند، بپزید.
  2. آن‌ها را به قطعات کوچک ریز کنید و مطمئن شوید که هیچ استخوانی باقی نمانده است.
  3. قطعات ریز بال مرغ را با روغن ماهی یا مواد غذایی دیگر ترکیب و تا چند روز در یخچال نگهداری کنید.
بال مرغ برای گربه

بال‌های مرغ را تا زمانی که رنگ صورتی خود را از دست بدهند، بپزید.

طرز تهیه غذای خشک گربه در خانه

اگر از صاحبان گربه بپرسید چگونه غذای گربه درست کنیم، اکثراً غذای خشک را پیشنهاد می‌دهند. به دلیل نیاز به تغذیه مناسب و ایمن غذا، تهیه غذای خشک خانگی گربه کمی پیچیده‌تر از تهیه غذای مرطوب است، اما غذای خشک آماده با ماندگاری بالا، صرفه اقتصادی، کثیف‌کاری کمتر و تنوع بیشتر برای همه سنین و سلیقه‌ها است و گزینه مناسبی برای صاحبان پرمشغله گربه‌ها به شمار می‌روند. همچنین نمی‌توان از تأثیر جویدن غذای خشک در تناسب وزن و سلامت دندان‌های گربه چشم‌پوشی کرد.

غذاهای خشک آماده با فرمولاسیون استاندارد در همه پت‌شاپ‌ها در دسترس هستند و نیازی نیست که وقتتان را صرف تهیه آن کنید؛ اما اگر قصد درست کردن غذای خشک گربه را دارید، بهتر است با دامپزشک مشورت کرده تا بتوانید نیازهای غذایی خاص گربه را رعایت کنید.

غذای خشک برای گربه

اگر از صاحبان گربه بپرسید چگونه غذای گربه درست کنیم، اکثراً غذای خشک را پیشنهاد می‌دهند

سخن پایانی

این که چگونه غذای گربه درست کنیم، اولین و مهم‌ترین سوالی است که پیش از قبول سرپرستی گربه، باید به جواب آن برسید. تهیه غذای خانگی گربه، راه‌های زیادی را برای تطبیق رژیم غذایی با نیازها و سلایق منحصر‌به‌فرد گربه‌های خانگی می‌گشاید. با این حال، مهم است که قبل از ایجاد هرگونه تغییر قابل توجه در رژیم غذایی گربه خود، با یک دامپزشک مشورت کنید. گربه‌ها نیازهای غذایی خاصی دارند و برای اطمینان از سلامت سیستم ایمنی، گوارش و رفاه کلی آن‌ها، باید تغذیه مناسبی داشته باشند.

سوالات متداول

  • آیا غذای خانگی برای گربه ضرر دارد؟

در حالی که غذای خانگی گربه می‌تواند ایمن و مغذی باشد، اما عدم رعایت تعادل غذایی در رژیم آن‌ها به مشکلات گوارشی و سوءتغذیه منجر خواهد شد. قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی، با دامپزشک خود مشورت کنید.

  • چه مکمل‌هایی برای گربه ضروری هستند؟

مکمل‌های رایج عبارتند از تورین، اسیدهای چرب امگا 3 و کلسیم. تصمیم‌گیری در مورد مکمل‌ مورد نیاز گربه به تشخیص دامپزشک بستگی دارد.

  • چه مواد غذایی برای گربه مضر است؟

غذاهای خاصی مانند پیاز، سیر، انگور، شکلات، استخوان و مواد پروتئینی خام می‌توانند برای گربه‌ها سمی باشند. همیشه در رابطه با مواد غذایی تحقیق کرده و با دامپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید موادی که استفاده می‌کنید برای گربه شما بی‌خطر هستند.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =