Banner Image
تمیز کردن موکت

ساده‌ترین روش برای تمیز کردن موکت در خانه!

5/5 - (2 امتیاز)

موکت یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز هر خانواده‌ای است که بیشتر از هر چیزی احتیاج به مراقبت دارد. ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما تمیز کردن موکت و مراقبت از آن، کار چندان پیچیده‌ای نیست. چراکه شما می‌توانید در منزل و با استفاده از مواد شوینده خانگی این کار را انجام دهید؛ اما تمیز کردن موکت اصول و نکات خاص خود را دارد و اگر رعایت نشود باعث آسیب‌دیدگی موکت می‌شود. پس باید با دقت و حوصله کافی این کار را انجام دهید. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه موکت را تمیز کنیم؛ بنابراین اگر قصد تمیز کردن موکت در منزل را دارید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با سایت پیندو همراه باشید.

تمیز کردن موکت در منزل

تمیز کردن موکت در ایام نزدیک به عید یا در سایر روزهای سال از اهمیت زیادی برخوردار است. موکت‌ها نقش مهمی در منزل ایفا می‌کنند و لازم است که هنگام کثیف شدن، موکت‌ها را تمیز کنید. برای شستشوی موکت‌ها و تمیز کردن آن‌ها نیاز نیست که همیشه به قالی‌شویی مراجعه کنید. چراکه داخل منزل نیز می‌توانید موکت‌های کثیف شده را تمیز کنید.

تمیز کردن موکت در منزل

برای این کار باید از شوینده‌های خانگی استفاده کنید. در واقع شما با استفاده از ترکیب کردن شوینده‌های خانگی می‌توانید آلودگی‌های موجود روی موکت را به‌طور کامل پاک کرده و موکت‌هایی تمیز داشته باشید. برای این کار می‌توانید از ترکیباتی همچون سرکه و نمک، سرکه و جوش شیرین یا ترکیب زمین‌شوی (جوش شیرین، صابون و اسانس لیمو) استفاده کنید.

در صورتی که می‌خواهید شستشوی موکت‌ها را با خیال راحت انجام دهید، می‌توانید از بخار شور استفاده کنید. این دستگاه خانگی قدرت بسیار زیادی دارد و به شما این فرصت را می‌دهد که موکت‌های کثیف شده را با سرعت بالا و با کیفیت بالایی تمیز کنید. دقت داشته باشید که پس از شستشوی موکت با بخار شور باید حتما موکت را خشک کنید تا دچار آسیب‌دیدگی نشود.

نکات مهم و ضروری برای تمیز کردن موکت

برای این که بتوانید موکت‌های کثیف شده را بهتر و راحت‌تر تمیز کنید لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • تحت هیچ شرایطی از وایتکس و شوینده‌های حاوی کلر برای تمیز کردن موکت استفاده نکنید.
  • در صورت مشاهده لکه روی موکت، در اولین فرصت برای لکه بری اقدام کنید تا جای لکه روی موکت نماند.
  • در جارو زدن به موکت زیاده‌روی نکنید. چون این کار باعث کاهش کیفیت موکت و کهنه دیده شدن آن می‌شود.
  • برای شستشوی موکت از آب خیلی گرم استفاده نکنید چراکه باعث آسیب‌دیدگی بافت موکت می‌شود.
  • موکت را در جهت خواب الیاف بشویید.

بیشتر بخوانید: برای شستن فرش سفید چه باید کرد؟

روش تمیز کردن موکت در منزل با شامپو فرش

موکت جزو وسایلی است که به شدت در معرض آلودگی و کثیفی قرار می‌گیرد و ممکن است به‌صورت مداوم کثیف شود. در صورتی که شدت این کثیفی زیاد نباشد لازم نیست که مدام به قالی‌شویی مراجعه کنید. بلکه می‌توانید با استفاده از شامپو فرش و داخل خانه این کار را انجام دهید. شامپو فرش یکی از شوینده‌های قوی و منحصر‌به‌فردی است که برای تمیز کردن انواع فرش و موکت استفاده می‌شود.

برای تمیز کردن موکت با شامپو فرش باید ابتدا نوع و میزان کثیفی موجود روی موکت را تشخیص دهید. در مرحله بعدی باید با استفاده از جاروبرقی آشغال‌های ریز و گرد و غبار را از روی موکت جمع‌آوری کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید شستشو و تمیز کردن موکت‌ها را با دردسر کمتری انجام دهید. نکته قابل توجهی که در رابطه با شستشوی موکت با شامپو فرش وجود دارد، انتخاب شامپو فرشی کاربردی و متناسب با جنس موکت است.

در واقع شما باید از شامپو فرشی استفاده کنید که هیچ آسیبی به موکت وارد نکرده و در عین حال عملکرد خوبی داشته باشد. سپس مقداری از شامپو فرش را با آب مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج تمیز روی سطح موکت بکشید. باید اجازه دهید که کثیفی‌ها به‌طور کامل از بین بروند سپس می‌توانید با یک دستمال تمیز، نم و آلودگی‌های باقی‌مانده روی موکت را پاک کنید.

لکه گیری موکت

گاهی اوقات موکت‌ها کاملا جزئی کثیف می‌شوند و نیاز به تمیز شدن فوری دارند. به عبارتی برخی اوقات ممکن است ریختن موادی همچون چای، قهوه، آدامس، روغن، چربی و… باعث لکه گرفتن موکت و ایجاد بوی بد شود. در چنین شرایطی باید فورا دست به کار شوید و شستشوی موکت را آغاز کنید. البته فرآیند لکه‌گیری با توجه به نوع لکه و جنس موکت متفاوت خواهد بود.

لکه گیری موکت

در این بخش از مقاله چگونه موکت را تمیز کنیم؟ روش لکه‌گیری موکت را برای شما شرح می‌دهیم. برای لکه‌گیری موکت باید از پاک کننده‌ها و محلول‌های خانگی استفاده کنید. این محلول‌ها قدرت پاک‌کنندگی بسیار خوبی دارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید لکه‌های موجود روی موکت را به راحتی پاک کنید.

بیشتر بخوانید: موکت مناسب آشپزخانه (بهترین موکت برای فضای آشپزی)

معرفی پاک کننده‌ها و محلول‌های خانگی مناسب برای لکه گیری موکت

یکی از روش‌های ایده‌آل برای لکه‌گیری موکت استفاده از پاک‌کننده خانگی است. برای این کار می‌توانید از پاک کننده‌هایی همچون سرکه و آب داغ، جوش شیرین و سرکه سفید، پراکسید هیدروژن و سرکه، پراکسید هیدروژن و آب‌لیمو، سرکه و نمک و همچنین سرکه و پودر ذرت استفاده کنید. هر یک از این محلول‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و قدرت لکه بری فوق‌العاده‌ای دارند.

پس هر زمان که احساس کردید موکت‌ها احتیاج به لکه‌گیری دارند، می‌توانید از محلول‌های معرفی شده استفاده کنید. این محلول‌ها خاصیت تمیزکنندگی بالایی دارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید انواع لکه‌ها را به آسانی پاک کنید. دقت داشته باشید که محلول‌های ذکر شده هیچ‌گونه آسیبی به بافت موکت وارد نمی‌کنند. پس با خیال راحت می‌توانید از این ترکیبات برای پاک کردن لکه از روی موکت استفاده کنید.

چگونه پالاز موکت را تمیز کنیم؟

پالاز موکت یکی از انواع موکت است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. نحوه تمیز کردن پالاز موکت همانند سایر موکت‌ها است ولی باید دقت زیادی برای انجام این کار به خرج دهید. برای تمیز کردن پالاز موکت باید از ترکیباتی همچون آب و آب‌لیمو یا از شامپو فرش استفاده کرد. در واقع شما باید ابتدا این مواد را به‌صورت اسپری روی موکت بپاشید و سپس به کمک اسفنج، لکه‌ها و آلودگی‌های روی پالاز موکت را از بین ببرید.

تمیز کردن پالاز موکت

دقت داشته باشید که نباید از دستمال برای تمیز کردن پالاز موکت استفاده کنید. چراکه این کار نه تنها هیچ کمکی به شما نمی‌کند بلکه باعث می‌شود که لکه‌ها روی موکت مالیده شده و شدت کثیفی افزایش یابد. پس با استفاده از محلول‌های خانگی و کمک گرفتن از اسفنج می‌توانید این آلودگی‌ها را به راحتی پاک کرده و زیبایی را به پالاز موکت هدیه دهید.

بیشتر بخوانید: موکت تایل چیست و کجا استفاده می‌شود؟

چگونه پرز موکت را از بین ببریم؟

اغلب موکت‌ها و فرش‌های موجود در بازار دارای پرز هستند. زمانی که شما موکت‌ را داخل خانه پهن می‌کنید و روی آن راه می‌روید پرزها به لباس‌های شما می‌چسبند و شما را به دردسر خواهند انداخت؛ اما جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چراکه با استفاده از چند راهکار ساده می‌توانید پرز موکت را از بین ببرید. این کار به شما کمک می‌کند که موکت‌های تمیز و زیبا داشته باشید و بدون هیچ‌گونه مسئله‌ای از آن‌ها استفاده کنید.

از بین بردن پرز موکت

  • از مکش جاروبرقی برای جمع کردن پرزها و موهای موجود روی موکت استفاده کنید.
  • یک پارچه تمیز بردارید و سپس آن‌ را به خوبی خیس کنید. در مرحله بعدی باید چند بار این پارچه را روی موکت بکشید تا پرزها از روی موکت جمع شوند.
  • موکت را یک بار به‌طور کامل بشویید تا پرزهای موجود روی آن به شدت کاهش یابد.
  • با استفاده از فرچه‌های خیس، پرز موکت را از بین ببرید.
  • از برس و پرز جمع کن‌ها برای رفع این مشکل استفاده کنید.

سخن پایانی

موکت جزو وسایل مهم و ضروری است که داخل همه خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات کاربردی دائم در معرض کثیفی و آلودگی قرار دارند؛ بنابراین مهم است که نحوه تمیز کردن و مراقبت از موکت را به خوبی یاد بگیرید. در این مقاله بررسی کردیم که چگونه موکت را تمیز کنیم. این موضوعات نحوه شستشو و تمیز کردن موکت در منزل، تمیز کردن پرز موکت و همچنین معرفی نکات مهم برای انجام بهتر این کار بود. به کمک نکات ذکر شده داخل این مقاله می‌توانید موکت‌های کثیف شده را به راحتی و بدون این که آسیبی به موکت وارد شود تمیز کنید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

  • آیا امکان تمیز کردن موکت در منزل وجود دارد؟

بله در صورتی که میزان کثیفی موکت در حد جزئی و ایجاد چند لکه باشد می‌توانید موکت را با استفاده از شوینده‌ها و محلول‌های خانگی تمیز کنید.

  • بهترین محلول‌های خانگی برای تمیز کردن موکت کدام اند؟

سرکه و آب داغ، جوش شیرین و سرکه سفید، پراکسید هیدروژن و سرکه، پراکسید هیدروژن و آب لیمو، سرکه و نمک و سرکه و همچنین پودر ذرت از جمله بهترین محلول‌های خانگی برای تمیز کردن موکت شناخته می‌شوند.

  • برای تمیز کردن موکت چه روش‌هایی وجود دارد؟

برای تمیز کردن موکت می‌توانید از محلول‌های خانگی کمک بگیرید یا موکت را به قالی‌شویی تحویل دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =