Banner Image
امتیاز دهید

انسان‌ها همواره به دنبال آن هستند تا با به کار بردن لوازم جانبی، فضا و دکوراسیون محیط خود را زیباتر کنند. یکی از این لوازم می‌تواند گلدان‌های شیشه‌ای باشد که زیبایی و جلوه‌ای خاص به محیط می‌بخشد. تزیین گلدان شیشه‌ای با انواع لوازم ریز و سنگ‌های رنگی، شن ‌رنگی، گل خشک و موارد دیگر امکان‌پذیر است و می‌توان آن را با هر محیط و هر رنگی هماهنگ و سازگار ساخت.

به طور کلی گلدان‌های شیشه‌ای جزو ابزارهای محبوب در تزیینات و طراحی داخلی ساختمان‌ها، دفاتر و ادارات به شمار می‌آیند که علاوه بر نمایش گل و سنگ و ماسه داخل خود، می‌توانند برای نمایش شمع و دیگر تجهیزات دکوری نیز به کار روند. ایده‌های تزیین گلدان شیشه‌ای بسیار بالا است که در این محتوا به بررسی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

 مراحل تزیین گلدان شیشه‌ای

مراحل تزیین گلدان شیشه‌ای شامل بخش‌های مختلفی‌ است که با رعایت این بخش‌ها، می‌توانید گلدان‌های خود را متناسب با هر محیط و هر سلیقه‌ای که دوست دارید تزیین کنید.

انتخاب گلدان

مهم‌ترین قدم برای این کار، انتخاب گلدانی مناسب است. این گلدان شیشه‌ای باید در شکل و سایز مورد نظر شما انتخاب شود. اگر می‌خواهید تزیینات داخل گلدان به خوبی از بیرون نشان داده شود، توصیه می‌کنیم که حتما گلدان‌های شیشه‌ای شفاف را انتخاب کنید؛ اما اگر تمایلی ندارید که این تزیینات خیلی چشمگیر باشند و هدف اصلی شما نمایش گل‌های داخل آن است، می‌توانید از گلدان‌های شیشه‌‌ای مات نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:گلدان شیک برای پذیرایی چی بخریم؟

برای محل‌های بزرگ مانند سالن‌های پذیرایی یا سالن‌های مراجعه دفاتر و غیره بهتر است گلدان‌های شیشه‌ای در ابعاد بسیار بزرگ را انتخاب کنید تا جلوه‌ بهتری به محیط داده و نظر مخاطب را جلب کند.

مراحل تزیین گلدان شیشه‌ای

مهم‌ترین قدم برای این کار، انتخاب گلدانی مناسب است

 انتخاب مواد تزیینی

پس از آن که گلدان را انتخاب کردید، به انتخاب موارد تزیینی برای تزیین گلدان شیشه‌ای می‌رسیم. این مواد بسیار متنوع هستند و می‌توانند شامل گل و سنگ، شن و ماسه، چوب‌های تزیینی، گیاهان خشک و دیگر اشیای زیبا باشند. انتخاب هر یک از این موارد بر اساس سبک تزیین محیط و سلیقه شخصی امکان‌پذیر است.

سازماندهی و ترکیب

حال که دو بخش مهم یعنی گلدان و مواد تزیینی داخل آن را دارید، به ترتیبِ قرار دادنِ آن‌ها باید توجه کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از روش لایه‌بندی است، به طوری که مواد را به حالت لایه لایه روی هم بریزید. به عنوان مثال شن‌هایی با رنگ‌های مختلف را به طور لایه‌ای با قطرهای متفاوت در گلدان ریخته که ظاهر بسیار زیبا به آن می‌بخشد.

همچنین می‌توان لابه‌لای این شن‌های رنگی از سنگ ریزه یا سنگ درشت رنگی استفاده کرد و در قسمت بالایی گل خشک نیز به کار برد. روش لایه‌بندی باعث ایجاد عمق و ابعاد مختلف در گلدان می‌شود که جزو روش‌های رایج برای تزیین آن به شمار می‌آید. همچنین می‌توانید انواع گل‌های مصنوعی و یا حتی گل‌های طبیعی را نیز در گلدان شیشه‌ای با تزیینات فوق نگهداری کنید.

مراحل ترئین

روش لایه‌بندی باعث ایجاد عمق و ابعاد مختلف در گلدان می‌شود که جزو روش‌های رایج برای تزیین آن به شمار می‌آید

 نکات مهم در تزیین گلدان شیشه‌ای

در تزیین این گلدان توجه به نکاتی بسیار حائز اهمیت بوده که با رعایت آن‌ها تناسب بین تزیینات داخل گلدان و محیط و گل‌هایی که قرار است در گلدان باشند بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:آموزش رنگ کردن گلدان سفالی به روش ساده

 تعادل و تناسب

مهم‌ترین عامل تعادل و تناسب بین گلدان، گلی که داخل آن قرار می‌گیرد و مواد تزیینی است. باید مواد تزیینی را به گونه‌ای در کنار هم قرار دهید که به تعادل بین رنگ‌ها و اشکال برسید. استفاده از تمامی تزیینات در یک گلدان و کنار هم شاید ظاهر آن را شلخته کند و منجر به ایجاد ناهماهنگی شود.

نکات مهم در تزئین گلدان شیشه‌ای

مهم‌ترین عامل تعادل و تناسب بین گلدان، گلی که داخل آن قرار می‌گیرد و مواد تزیینی است

تعادل بین رنگ و الگوها

رنگ‌هایی که برای گلدان استفاده می‌شود باید با هم تناسب داشته باشند تا الگوهایی زیبا به وجود بیاورند. شما می‌توانید از ترکیب رنگ‌های مختلف و الگوهای هندسی استفاده کنید و یا حتی داخل این گلدان شیشه‌ای برگ گل‌های طبیعی نیز به کار ببرید.

 نورپردازی

برای آنکه جلوه‌ گلدان بهتر شود می‌توانید از سیستم‌های نورپردازی استفاده کنید. این نورپردازی می‌تواند به طور طبیعی باشد؛ بدین شکل که گلدان را در نور و یا زیر لامپ یا جلوی پنجره قرار دهید. همچنین می‌توانید از نورپردازی‌های مستقیم مانند قرار دادن منبع نور در داخل گلدان و یا استفاده از ریسه‌هایی نوری استفاده کنید.

نکات مهم

برای آنکه جلوه‌ گلدان بهتر شود می‌توانید از سیستم‌های نورپردازی استفاده کنید

ایده‌های تزیین گلدان شیشه‌ای

در ادامه با مثال چند ایده و لوازم برای تزیین گلدان شیشه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم:

استفاده از گیاهان خشک مناسب

برخی گیاهان خشک ظاهر بسیار خوبی در گلدان شیشه‌ای ایجاد می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به گیاهان پونه، لوندر، آویشن، گون، گل سرخ، خزه، گل کلم و زیتون اشاره داشت. این گیاهان خشک تنوع بسیار بالایی از لحاظ رنگ و فرم و ارتفاع دارند و در ترکیب با یکدیگر ظاهری بسیار جذاب به گلدان شیشه‌ای می‌بخشند.

ایده‌های تزیین گلدان شیشه‌ای

گل‌های خشک به تنهایی یا همراه با گیاهان خشک در گلدان شیشه‌ای به کار می‌روند و برای تزیین آن گزینه بسیار مناسبی هستند

 گل‌های خشک

گل‌های خشک به تنهایی یا همراه با گیاهان خشک در گلدان شیشه‌ای به کار می‌روند و برای تزیین آن گزینه بسیار مناسبی هستند. محبوب‌ترین و بهترین گل‌های خشک شامل گل رز، آویشن، حنا، آنتوریوم، گل آفتابگردان، بابونه، زنبق و لیمو هستند.

بیشتر بخوانید: ساخت استند چوبی برای گلدان در خانه

تنوع رنگ

سعی کنید در چیدمان گلدان شیشه‌ای حتما تنوع رنگ داشته باشید و گل‌های خشک با رنگ‌های متنوع انتخاب کنید. به عنوان مثال استفاده از ترکیب رنگ‌های زنبق سفید و گل‌های خشک آبی یا آویشن بنفش در کنار پونه صورتی می‌تواند یک تزیین زیبا برای گلدان شیشه‌ای شما باشد.

ارتفاع و فرم

می‌توانید به کمک استفاده از گیاهان خشک با ارتفاع و فرم‌های متفاوت، تنوع بیشتری در تزیین گلدان شیشه‌ای ایجاد کنید. برای مثال گیاهی مانند آسپراگوس را به همراه گیاهان کوتاه‌تر مانند گون ترکیب کنید و در گلدان شیشه‌ای به کار ببرید.

ترکیب متریال

برای تزیین گلدان شیشه‌ای و ایجاد زیبایی در آن می‌توان از ترکیب متریال‌های مختلف مانند چوب یا حتی قوطی‌های فلزی استفاده کرد.

ایده‌های تزیین گلدان شیشه‌ای2

برای تزیین گلدان شیشه‌ای و ایجاد زیبایی در آن می‌توان از ترکیب متریال‌های مختلف مانند چوب یا حتی قوطی‌های فلزی استفاده کرد

شن و ماسه

استفاده از شن و ماسه به گلدان شیشه‌ای طراوت ‌و تازگی می‌بخشد و با ایجاد حالت لایه‌ای، پایه‌ گلدان را محکم و زیباتر کرده و حتی به بهبود زهکشی آب در گلدان کمک می‌کند. در نتیجه با به کار بردن این متریال حتی می‌توان گل‌های طبیعی را نیز در گلدان شیشه‌ای نگهداری کرد.

چوب و قطعات چوبی

قطعات چوبی طبیعت و گرما را به گلدان می‌بخشند که استفاده از تکه‌های درخت، قطعات چوب برشته شده و یا تابلوهای چوبی کوچک در کنار گلدان یا داخل آن ترکیب زیبا و دوست داشتنی به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید:چیدمان روی میز کنسول

برگ و ورق خزه

استفاده از برگ و خزه تزیین زیبا برای گلدان شیشه‌ای بوده که می‌توان آن را در کنار گیاهان خشک قرار داد و یا حتی یک گلدان شیشه‌ای به طور کامل با خزه تزیین شده و عکس‌های کوچک از بالای گلدان آویزان کرد.

برگ و ورق خزه

استفاده از برگ و خزه تزیین زیبا برای گلدان شیشه‌ای بوده که می‌توان آن را در کنار گیاهان خشک قرار داد

مواد قابل بازیافت

استفاده از مواد قابل بازیافت مانند کاغذهای رنگی، کاغذهای باطله یا روزنامه، قطعات پلاستیکی، تکه پارچه‌های رنگی و… می‌تواند باعث ایجاد تزیینات خلاقانه داخل گلدان شود.

مواد و تجهیزاتی که می‌توان برای تزیین گلدان شیشه‌ای به کار برد بسیار متنوع هستند، تنها کافی ست کمی سلیقه به خرج دهید و ایده‌ مناسب برای این تزیین را به کار ببرید.

کلام آخر

گلدان شیشه‌ای جزو لوازم دکوری بسیار محبوب در منازل و دیگر مکان‌های عمومی به شمار می‌آید که با تزیین آن می‌توان جلوه‌های بسیار خاصی به محیط بخشید. تنوع طرح و ابعاد گلدان‌های شیشه‌ای بسیار زیاد هستند که متناسب با نوع محیط و مواردی که قرار است داخل گلدان به کار روند انتخاب می‌شود.

برای تزیین گلدان شیشه‌ای می‌توان از انواع متریال چوبی، سنگ‌های رنگی، شن و ماسه رنگی و … استفاده کرد و با ایجاد حالت لایه‌ای به عمق گلدان به زیبایی آن افزود. همین تنوع در تزیین سبب شده تا یک گلدان شیشه‌ای ساده متناسب با هر سلیقه‌ای تزیین شود.

جمع بندی

گلدان شیشه‌ای جزو لوازم دکوری بسیار محبوب در منازل و دیگر مکان‌های عمومی به شمار می‌آید که با تزیین آن می‌توان جلوه‌های بسیار خاصی به محیط بخشید

سوالات متداول

  • برای تزیین گلدان شیشه‌ای از چه متریالی می‌توان استفاده کرد؟

برای تزیین این گلدان استفاده از انواع شن و ماسه رنگی، سنگ رنگی، گل خشک و چوب و … امکان‌پذیر هستند.

  • در خرید گلدان شیشه‌ای به چه نکاتی باید توجه داشت؟

در خرید این محصول به ابعاد، شکل، مات یا شفاف بودن شیشه آن و موارد دیگر باید توجه داشت.

  • کدام سبک چیدمان در گلدان شیشه‌ای به عمق آن می‌افزاید؟

سبک لایه‌ای و چیدن شن و سنگ و ماسه رنگی با قطر‌های مختلف روی هم سبب ایجاد عمق و حالت زیبا در گلدان شیشه‌ای می‌شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 4 =