Banner Image

پیشنهاد بازی

امتیاز دهید

بازی یکی از راه‌های جذاب برای گذراندن اوقات فراغت، سرگرمی و خاطره‌سازی با دوستان و خانواده است. بازی‌ها از هر نوع چه بردگیم یا دیجیتال می‌توانند نشاط‌آور و آرامش‌بخش باشند. پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره جزو آن پیشنهادات جذابی است که نمی‌توان دست رد به سینه آن زد. بازی‌ها چه در تنهایی و چه دسته‌جمعی انجام شوند باعث بهبود سلامت روانی، کاهش استرس، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، بهبود عملکرد شناختی و موارد دیگر می‌شوند. همچنین تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله را آموزش داده و خلاقیت را افزایش می‌دهند. با این توضیحات اگر دوست دارید بهترین بازی‌های دورهمی و تک نفره را بشناسید بهتر است این مطلب از مجله پیندو را از دست ندهید.

پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره

بسیاری از ما به دنبال این هستیم که به دور از گوشی و شلوغی‌های کار، ساعات خوشی را در کنار دوستان و خانواده سپری کنیم. بردگیم‌ها، بازی‌های فکری و … به ما در رسیدن به این هدف کمک خواهند کرد و برای همین است که اغلب ما در دورهمی یا تنهایی از دیگران می‌خواهیم پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره بدهند. اگر شما هم جزو این دسته هستید بهتر است یکی از 15 بازی زیر را خریداری کنید و لذت ببرید.

1.     بازی اونو

بازی کارتی Uno یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های دورهمی برای تمام دوران است. این بازی در سال 1971 توسط یک آرایشگر آمریکایی به نام مرل رابینز اختراع شد و از آن زمان تاکنون بیش از 151 میلیون نسخه فروخته است. با این توضیحات در صدر لیست پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره قرار می‌گیرد. Uno را می‌توان تنها با دو بازیکن یا حداکثر 10 بازیکن بازی کرد. نحوه برنده شدن در بازی اونو این است که اولین نفر باشید که دستش از کارت‌ها خالی می‌شود. یک کارت در زمین برگردانده می‌شود و هر بازیکن باید کارتی با عدد یا رنگ مشابه آن زمین بگذارد. از کارت‌های اکشن چون جریمه 2 کارتی، 4 کارتی، ریورس، استپ و … برای افزایش کارت در دست حریف و برنده شدن خود می‌توان استفاده کرد.

  • بازی 2 تا 10 نفره
  • مناسب تمام سنین
بازی اونو

بازی کارتی Uno یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های دورهمی برای تمام دوران است

2.     بازی فکری آزول

آزول یا آزوله‌ها در اصل به معنی کاشی‌های سرامیکی سفید و آبی هستند که توسط مورها ساخته می‌شدند. زمانی که پادشاه پرتغال مانوئل اول، در بازدید از کاخ الحمرا در جنوب اسپانیا، شیفته زیبایی خیره‌کننده کاشی‌های موری شد، این هنر را به کشور خود برد و بلافاصله دستور داد که کاخ خود در پرتغال را با کاشی‌های دیواری مشابه تزئین کنند.

بیشتر بخوانید:لگو اسباب بازی چیست

این بازی نام خود را از همین آزوله‌ها گرفته و در آن شما به‌ عنوان یک هنرمند کاشی‌کاری، برای تزیین دیوارهای کاخ سلطنتی به چالش کشیده شده‌اید. در بازی Azul، بازیکنان به نوبت کاشی‌های رنگی را خریداری و از آن استفاده می‌کنند و بر اساس نحوه قرار دادن کاشی‌ برای تزئین کاخ امتیاز می‌گیرند. امتیاز اضافی برای الگوهای خاص از چیدمان و مجموعه‌های کامل به دست می‌آید. هدر رفتن هر کاشی به امتیاز بازیکن آسیب می‌رساند. بازیکنی که در پایان بازی بیشترین امتیاز را کسب کند برنده است.

  • بازی 2 تا 4 نفره
  • مناسب برای بالای 8 سال
بازی فکری آزول

در بازی Azul، بازیکنان به نوبت کاشی‌های رنگی را خریداری و از آن استفاده می‌کنند

3.     بازی فکری مدل دورهمی مافیا

مافیا از آن دسته پارتی گیم‌هایی به شمار می‌رود که در دسته بازی‌های نقش مخفی قرار می‌گیرد. شما در این بازی باید شنونده خوبی باشید تا ببرید. بازی به دو ساید سیاه (مافیا) و سفید (شهروند) تقسیم می‌شود. مافیا همدیگر را می‌شناسند؛ اما شهروندان نه و باید با توانایی‌های خود مافیا را شناخته و از بازی بیرون کنند تا برنده شوند. اگر در این لیست پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره به دنبال یک بازی پرهیجان با امکان بازی تعداد زیادی از افراد هستید، مافیا بهترین انتخاب است.

  • بازی 7 نفر به بالا
  • مناسب برای بالای 10 سال
بازی فکری مدل دورهمی مافیا

مافیا از آن دسته پارتی گیم‌هایی به شمار می‌رود که در دسته بازی‌های نقش مخفی قرار می‌گیرد

4.     بازی مونوپولی

در این بازی 4 محله اصلی در 4 ضلع زمین ‌بازی وجود دارد که هر کدام خانه‌های همرنگی با نام مخصوص و ایستگاه‌ها و اداراتی دارند. در ابتدای بازی مقداری بودجه مشخص به فرد داده می‌شود و با تاس ریختن بازی آغاز خواهد شد. باید تمرکز اصلی روی خرید خیابان‌های همرنگ باشد تا بعد از خرید تمامی آن‌ها بتوانید خانه و هتل بسازید و از کسانی که به واسطه عدد تاس در خانه‌های شما توقف می‌کنند، اجاره بگیرید. این بازی برای تقویت هوش اقتصادی بسیار مفید است و با خرید آن می‌توانید ساعات زیادی با آن سرگرم شوید و هیجان را تجربه کنید.

  • بازی 2 تا 8 نفره
  • مناسب برای بالای 8 سال
بازی مونوپولی

در ابتدای بازی مقداری بودجه مشخص به فرد داده می‌شود و با تاس ریختن بازی آغاز خواهد شد

5.     بازی ساختنی جانگورو مدل حیوانات

اگر دوست دارید یک بازی تک نفره بخرید و با آن کودکان خود را سرگرم کنید، بازی ساختنی جانگورو مدل حیوانات را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این بازی شامل قطعات زیادی از الگوهای هندسی است که فرزند شما می‌تواند با کنار هم قرار دادن آن‌ها، حیوانات مختلف بسازد. انجام این بازی به تقویت قوه تخیل در کودکان کمک زیادی خواهد کرد.

  • بازی تک نفره
  • مناسب برای بالای 3 سال

بیشتر بخوانید:بهترین کنسول بازی قابل حمل در ایران

بازی ساختنی جانگورو مدل حیوانات

اگر دوست دارید یک بازی تک نفره بخرید و با آن کودکان خود را سرگرم کنید، بازی ساختنی جانگورو مدل حیوانات را به شما پیشنهاد می‌کنیم

6.     بازی لگو

نمی‌توان یک لیست برای پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره درست کرد و در آن نامی از لگو نبرد. این بازی را هم می‌توان تک نفره و هم چند نفره انجام داد. شما باید با قطعات کوچک آن، مجموعه‌ای از الگوهای مختلف را بسازید. این بازی ساختنی تا حد زیادی به ‌دقت و قوه تخیل فرد متکی است و می‌توانید تا ساعات زیادی با آن سرگرم باشید.

  • بازی تک نفره و چند نفره
  • مناسب برای کودکان و بزرگسالان
بازی لگو

این بازی ساختنی تا حد زیادی به ‌دقت و قوه تخیل فرد متکی است

7.     بازی منچ و ماروپله

یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین بازی برای دورهمی‌ها ماروپله و منچ است. شما در این بازی یاد می‌گیرید چگونه استراتژی درستی برای برنده شدن بچینید. البته باید اشاره کرد که چون از تاس در بازی استفاده می‌شود، برنده شدن در آن به‌خصوص بخش ماروپله به شانس متکی است.

  • بازی 2 تا 4 نفره (مدل‌های 6 نفره هم وجود دارد)
  • مناسب برای کودکان و بزرگسالان
بازی منچ و ماروپله

یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین بازی برای دورهمی‌ها ماروپله و منچ است

8.     بازی هاسبرو مدل Twister

یکی از بازی‌های پرنشاطی که شادی و تحرک را به خانه و دورهمی‌های شما می‌آورد، بازی هاسبرو مدل Twister است. گردونه‌ای در این بازی وجود دارد که با چرخاندن آن محل قرار گرفتن دست‌ها و پاهای شما روی صفحه بازی مشخص می‌شود. گاهی موقعیت‌ها آن‌قدر پیچیده و خنده‌دار می‌شود که حس می‌کنید دست و پایتان در هم گره خورده است. این بازی علاوه بر نشاط باعث می‌شود تا کمی تحرک داشته باشد و سطح انرژی خود را بالا ببرید.

بیشتر بخوانید:بهترین صندلی گیمینگ برای عاشقان بازی!

  • بازی 2 تا 4 نفره
  • مناسب برای بزرگسالان و کودکان ۶ سال به بالا
بازی هاسبرو مدل Twister

یکی از بازی‌های پرنشاطی که شادی و تحرک را به خانه و دورهمی‌های شما می‌آورد، بازی هاسبرو مدل Twister است

9.     بازی فکری دوز

در ادامه پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره نوبت به بازی دوز می‌رسد. این بازی دو نفره لیگ جهانی هم دارد و باید مهره‌های خود را در یک خط عمودی، افقی یا مورب در کنار هم قرار دهید تا برنده شوید. البته حریف شما هم بیکار ننشسته و سعی می‌کند مانع این کار شود. این بازی تفکر خلاق و مهارت تصمیم‌گیری را در شما افزایش خواهد داد.

  • بازی 2 نفره
  • مناسب برای نوجوانان و بزرگسالان
بازی فکری دوز

این بازی دو نفره لیگ جهانی هم دارد و باید مهره‌های خود را در یک خط عمودی، افقی یا مورب در کنار هم قرار دهید تا برنده شوید

10. روبیک

این مکعب جذاب تا ساعاتی شما را به‌ صورت تک نفره سرگرم خواهد کرد. شما باید با حرکات چرخشی سعی کنید تا رنگ‌های یکسان در یک سمت این مکعب کنار یکدیگر قرار دهید و وقتی این اتفاق برای تمام سطوح افتاد، بازی تمام خواهد شد. در صورت پیشرفت در بازی با تکمیل این مکعب می‌توانید زمان بگیرد و مدام رکورد خود را کاهش دهید.

  • بازی تک نفره
  • مناسب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان
روبیک

شما باید با حرکات چرخشی سعی کنید تا رنگ‌های یکسان در یک سمت این مکعب کنار یکدیگر قرار دهید

11. تخته نرد

نمی‌توان پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره داد ولی از تخته نرد نام نبرد. این بازی تاریخی علاوه بر هیجان بالا در تقویت هوش و توانایی حل مسئله فرد اثر دارد. بازی تخته نرد دو نفره بوده و شما باید مهره‌های خود را به سمت راست تخته خانه که روبه‌روی شما قرار دارد حرکت دهید و در نهایت باید مهره‌ها را به نوبت از بازی خارج کنید. بازیکنی که این کار را زودتر انجام دهد برنده خواهد شد.

  • بازی 2 نفره
  • مناسب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان
تخته نرد

این بازی تاریخی علاوه بر هیجان بالا در تقویت هوش و توانایی حل مسئله فرد اثر دارد

12.                       بازی فکری لال بازی

اگر عاشق فرهنگ ایران زمین و ضرب‌المثل‌ها هستید، در این لیست از پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره نوبت به معرفی لال بازی می‌رسد. این بازی در واقع همان پانتومیم است و هر بازیکن باید ضرب‌المثل روی کارتی را کشیده و با زبان بدن و حرکات خود به هم‌تیمی‌های خود بفهماند. تیمی که امتیاز بیشتری بگیرد برنده خواهد بود.

  • بازی 4 نفره به بالا
  • مناسب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان
بازی فکری لال بازی

این بازی در واقع همان پانتومیم است و هر بازیکن باید ضرب‌المثل روی کارتی را کشیده و با زبان بدن و حرکات خود به هم‌تیمی‌های خود بفهماند

بیشتر بخوانید:بهترین بازی فکری برای کودکان 6 ساله

13.                       گربه‌های انفجاری

گربه‌های انفجاری یکی از بازی‌های استراتژیک و ریسکی به شمار می‌رود که باید کارت‌های در دست خود را حفظ کنید. هر کسی کارت گربه انفجاری را از زمین بردارد و کارتی به نام خنثی‌کننده نداشته باشد از بازی اخراج می‌شود. آخرین فردی که در بازی می‌ماند برنده است. کسانی که از بازی اونو لذت می‌برند، بدون شک گربه‌های انفجاری را هم دوست خواهند داشت.

  • بازی 4 تا 5 نفره
  • مناسب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان
گربه‌های انفجاری

گربه‌های انفجاری یکی از بازی‌های استراتژیک و ریسکی به شمار می‌رود که باید کارت‌های در دست خود را حفظ کنید

14.                       بازی میخ جادویی

بازی میخ‌های جادویی در لیست پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره جزو بازی‌های بسیار مهیج است که نیاز به هوش و توانایی حل مسئله دارد. اجزای این بازی چندین میخ درهم پیچیده هستند که باید با اتکا به هوش خود راهی برای جدا کردن آن‌ها پیدا کنید. این بازی محدودیت سنی ندارد و برای تقویت هوش کودکان شما انتخاب بسیار خوبی است.

  • بازی تک نفره
  • مناسب برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان
بازی میخ جادویی

بازی میخ‌های جادویی در لیست پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره جزو بازی‌های بسیار مهیج است که نیاز به هوش و توانایی حل مسئله دارد

15.                       بازی فکری یارات مدل جیجرو

در ادامه پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره نوبت به جیجرو می‌رسد که در میان بازی‌های آموزشی‌، فکری و بازی حافظه قرار می‌گیرد. محدودیت سنی برای انجام این بازی وجود ندارد و شما باید الگوی کلی با قطعات کوچکی که در اختیار دارید، قرار دهید. کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد تا این بازی را به پایان برسانید و به خود آفرین بگویید.

  • بازی تک نفره
  • مناسب برای بزرگسال، کودک، نوجوان
بازی فکری یارات مدل جیجرو

محدودیت سنی برای انجام این بازی وجود ندارد و شما باید الگوی کلی با قطعات کوچکی که در اختیار دارید، قرار دهید

سخن پایانی

با پیشنهاد بازی دورهمی و تک نفره در این مقاله همراه شما بودیم تا خیلی راحت‌تر بتوانید یک راه سرگرمی سالم برای خود، اعضای خانواده و دوستانتان فراهم کنید. فراموش نکنید بازی از هر نوعی چه فکری، ساختنی یا ورزشی باشد، شما را شاد و سرگرم کرده و به سلامت روح و جسمتان کمک زیادی خواهد کرد.

سوالات متداول

  • فواید بازی دورهمی چیست؟

انجام بازی مخصوصاً به ‌صورت دورهمی در مرحله اول شما را از انزوا خارج کرده و روح فعالیت جمعی را در شما زنده می‌کند. سلامت روحی و جسمی نیز از دیگر مزایای بازی‌های دورهمی است.

  • آیا انجام بازی تک نفره مفید است؟

بله بسیاری از بازی‌های تک نفره باعث تقویت توانایی حل مسئله و قوه خلاقیت در شما خواهند شد و نیازی نیست که همیشه بازی دورهمی انجام داد.

  • کدام بازی‌های دورهمی در دنیا معروف است؟

مونوپولی، آزول، اونو، منچ، تخته نرد و گربه‌های انفجاری از معروف‌ترین بازی‌های دورهمی در جهان شناخته شده و برخی از آن‌ها حتی به‌ صورت لیگ جهانی با جایزه برگزار می‌شوند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 11 =