Banner Image
ارتفاع استاندارد میز تحریر

ارتفاع استاندارد میز تحریر چقدر است؟

امتیاز دهید

عادت به پشت میزنشینی برای انجام کار و مطالعه علاوه بر مزایای فراوان، معایبی هم دارد؛ از کمردرد و گردن ‌درد گرفته تا خستگی مفرط. اینجا است که توجه به ارتفاع استاندارد میز تحریر اهمیت پیدا می‌کند. در واقع تناسب ابعاد یک میز تحریر عامل اصلی برای کاهش مشکلاتی بوده که این سبک کار و تحصیل ممکن است برای شما رقم بزند. اگر شما هم عادت دارید ساعات طولانی پشت میز بنشینید، بهتر است به نکاتی که در مورد ابعاد و ارتفاع یک میز تحریر استاندارد در ادامه آمده است توجه ویژه داشته باشید.

اهمیت استفاده از میز تحریر با ابعاد مناسب

ارتفاع استاندارد میز تحریر و ابعاد مناسب آن در درجه اول از مشکلاتی مانند آرتروز، ساییدگی مهره گردنی، گردن درد، کمردرد، کاهش میزان تمرکز و خستگی را از بین می‌برد. علاوه بر مزایایی که یک میز تحریر استاندارد برای سلامت دارد، دیگر محاسن خرید آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

کاهش هزینه‌ها: انتخاب یک میز با ابعاد مناسب باعث می‌شود تا یک وسیله کاربردی در خانه و محل کار داشته باشید. اگر به این استانداردها توجه نکنید، ممکن است میز خریداری شده برای استفاده مناسب نباشد و به قول قدیمی‌ها پول خود را در جوی آب بریزید. همچنین باعث بروز مشکلاتی برای سلامت می‌شود که درمان آن‌ها هزینه بیشتری از خرید یک میز می‌طلبد.

راحتی بیشتر: اگر دانش‌آموز یا کارمند هستید و زمان زیادی را پشت میز می‌گذرانید، باید به ارتفاع استاندارد میز تحریر توجه ویژه داشته باشید. به‌خصوص اینکه در طولانی مدت حفظ ارگونومی بدن و راحتی جز با خرید یک میز مناسب امکان‌پذیر نیست.

مدیریت بهتر وسایل: یک میز تحریر استاندارد باید فضای کافی برای قرار دادن وسایل ضروری برای مطالعه و کار داشته باشد. علاوه بر این نباید آن‌قدر بزرگ باشد که هر بار برای برداشتن وسیله‌ای مجبور به بلند شدن از جای خود شوید.

شاید خواندن این مقاله برای شما جذاب باشد: ساخت کتابخانه خانگی با وسایل دور ریختنی

میز تحریر استاندارد

یک میز تحریر استاندارد باید فضای کافی برای قرار دادن وسایل ضروری برای مطالعه و کار داشته باشد

ابعاد یک میز تحریر استاندارد

ارتفاع استاندارد میز تحریر تنها یک بخش از ماجرا است و در کنار آن باید به طول، عرض، عمق و مساحت میز هم در هنگام خرید توجه داشته باشید. یک سری استانداردهای جهانی در این زمینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

طول عرض فضای پشت میز

فضای پشت همان فاصله میز تحریر شما تا دیوار است که باید حدود 120 سانتی‌متر باشد. این میزان فاصله برای جابه‌جایی راحت‌ صندلی است و اینکه برای بیرون کشیدن آن با مشکل مواجه نشوید. البته برای کاربری خانگی و با توجه به محدودیت فضا فاصله پشت میز تا 90 سانتی‌متر هم قابل‌قبول است.

طول عرض فضای پشت میز

فضای پشت میز تحریر تا دیوار باید حدود 120 سانتی‌متر باشد

عمق میز و طول استاندارد

عرض استاندارد یا همان عمق میز تحریر هم اغلب بین 60 تا 75 سانتی‌متر است. طول استاندارد میز تحریر بین 70 تا 150 سانتی‌متر تعریف می‌شود که انتخاب از بین این اعداد به فضای مورد نیاز شما و وسایلی که قرار است روی میز قرار دهید هم بستگی دارد.

ارتفاع از زمین

ارتفاع استاندارد میز تحریر اصولاً بین 73 تا 77 سانتی‌متر تعریف شده است. با این ‌وجود یک فرمول وجود دارد که با توجه به قد خود بهترین ارتفاع را انتخاب کنید. این فرمول عبارت است از اینکه ارتفاع استاندارد یک میز تحریر بعد از نشستن پشت آن باید به ‌قدری باشد که گردن بیش از 20 درجه خم نشود.

ارتفاع استاندارد میز تحریز از زمین

ارتفاع استاندارد میز تحریر بین 73 تا 77 سانتی‌متر است.

بهترین جنس میز تحریر

میز تحریرها از متریال‌های متنوعی ساخته می‌شوند. گاهی برای ساخت میز تحریر فقط از یک ماده و گاهی اوقات از ترکیب دو یا حتی چند ماده استفاده می‌شود. انتخاب از بین آن‌ها به سلیقه خودتان بستگی دارد و نکته مهم این است که به ارتفاع استاندارد میز تحریر دقت داشته باشید.

کلیک کنید: لیست کامل لوازم التحریر پیش دبستانی

میزهای چوبی؛ محبوب و بادوام

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین مواد برای ساخت میز تحریر، انواع چوب مانند چوب‌ سخت یا چوب مهندسی‌ شده از جمله ام دی اف و لمینت است. چوب‌های سخت یا طبیعی قیمت بیشتری نسبت به ام دی اف و لمینت دارند. البته باید اشاره کرد که هر دو نوع چوب از زیبایی خاص و دوام بالایی برخوردار هستند.

میز تحریر چوبی

میز تحریر چوبی

میزهای پلاستیکی؛ متنوع، سبک و ارزان

میز‌های تحریر پلاستیکی دارای رنگ‌های متنوع و شادی هستند و برای همین گزینه ایده‌آلی برای کودکان به شمار می‌روند. علاوه بر این تمیز کردن آن‌ها نسبت به چوب راحت‌تر بوده و سبک‌تر بودن آن‌ها برای ایمنی کودک بهتر است.

میزهای فلزی؛ مستحکم و جذاب

میزهای فلزی به ‌طور کامل از این جنس ساخته نمی‌شوند؛ زیرا در صورت رعایت ارتفاع استاندارد میز تحریر وزن بالایی خواهند داشت و حمل آن‌ها مشکل خواهد بود. برای همین اغلب پایه و بدنه فلزی دارند و برای سطح ‌رویی آن‌ها از چوب یا حتی پلاستیک استفاده می‌شود. همین نکته دلیل استحکام و دوام بالای میزهای فلزی است.

میز تحریر فلزی

میز تحریر فلزی

میزهای شیشه‌ای؛ مدرن و چشم‌نواز

شیشه هم درست مانند فلز، از جمله متریالی است که بیشتر به ‌صورت ترکیبی برای ساخت میز تحریر استفاده می‌شود. پایه‌های این نوع میزها اغلب از جنس فلز یا چوب بوده و روی آن را با شیشه می‌پوشانند که زیبایی چشم‌نوازی دارد و برای فضاهای مدرن مناسب است.

ابعاد مناسب میز تحریر با توجه به سن

برای خرید میز تحریر باید به سن و قد فردی که قرار است پشت آن بنشیند توجه داشت. به‌ عنوان یک قاعده کلی باید بعد از قرار گرفتن فرد پشت میز سطح رویی و آرنج فرد در یک خط صاف قرار بگیرند. همچنین منظور از ارتفاع استاندارد میز تحریر این است که بعد از نشستن پشت میز و تنظیم صندلی هنگامی که پا روی زمین قرار می‌گیرد، زانوی فرد باید زاویه 90 درجه داشته باشد.

ابعاد استارندارد میز تحریر با توجه به سن

برای خرید میز تحریر به سن و قد فردی که قرار است پشت آن بنشیند توجه کنید.

میز تحریر برای کودکان

برای کودکان بین 3 تا 4 سال باید میزی با ارتفاع 46 سانتی‌متر تهیه شود. همچنین ارتفاع استاندارد میز تحریر برای کودکان بین 4 تا 6 سال 53 سانتی‌متر، 6 تا 8 سال 59 سانتی‌متر و بین 8 تا 11 سال 64 سانتی‌متر است.

میز تحریر برای نوجوانان

در وهله اول باید به همان قاعده کلی که برای تعیین ارتفاع و نحوه قرار گرفتن دست و زانو گفته شد، توجه داشته باشید. نکته مهم بعد برای راحتی نوجوانان پشت میز این است که اگر بین 11 تا 14 سال سن دارند، میزی با ارتفاع 71 سانتی‌متر تهیه کنید.

میز تحریر برای بزرگسالان

دقیقاً تمام قواعد کلی که برای خرید میز تحریر استاندارد گفته شد باید برای بزرگسالان هم رعایت شود. در یک نگاه کلی ارتفاع استاندارد میز تحریر برای بزرگسالان بین 75 تا 77 سانتی‌متر است و هنگام نشستن پشت میز نباید فشاری روی گردن یا کمر حس شود.

میز تحریر بزرگسالان

ارتفاع استاندارد میز تحریر برای بزرگسالان بین 75 تا 77 سانتی‌متر است

جمع ‌بندی

در این مطلب سعی شد تا علاوه بر بررسی ارتفاع استاندارد میز تحریر برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، بهترین جنس این نوع میز را هم به شما معرفی کنیم. فراموش نکنید که اگر عادت به مطالعه یا انجام کار پشت میز تحریر دارید، سلامت و راحتی شما در اولویت است نه هیچ‌چیز دیگری. خرید یک میز با ابعاد استاندارد یعنی فاصله گرفتن شما از آرتروز، کمردرد، خستگی مفرط و … که آفتی برای سلامت هستند.

مقاله مرتبط: لیست کامل لوازم التحریر کلاس اول

سوالات متداول

  • قیمت یک میز تحریر استاندارد چقدر است؟

قیمت میز تحریر استاندارد قبل از هر چیزی به متریال مورد استفاده برای ساخت و بعد از آن به ابعاد میز بستگی دارد.

  • یک میز تحریر باید چقدر شیب داشته باشد؟

از نظر علمی میز تحریر نباید هیچ‌گونه شیبی داشته باشد و وقت دست روی سطح میز قرار می‌گیرد باید در یک خط صاف باشند.

  • برای یک کودک 7 ساله ارتفاع میز تحریر باید چقدر باشد؟

برای کودکان بین 6 تا 8 سال بهتر است میز تحریری را انتخاب کنید که ارتفاع آن 59 سانتی‌متر باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =