Banner Image
تست آداپتور دوربین مداربسته

بهترین تست آداپتور دوربین مداربسته

5/5 - (3 امتیاز)

دوربین‌های مداربسته ابزاری هستند که برای نظارت و امنیت در محیط‌های مختلف استفاده می‌شوند. اما چگونه می‌توانیم از کارکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنیم؟ برای این کار نیاز به تست آداپتور دوربین مداربسته داریم تا خیالمان از کارکرد آن راحت باشد.

در این بخش 2 روش تست این دوربین‌های امنیتی را توضیح‌ می‌دهیم و درباره مشکلات رایج در دوربین‌های مداربسته و تعمیر و تعویض آنها صحبت‌ می‌کنیم. همراه ما باشید.

2 روش تست آداپتور دوربین مداربسته

برای تست آداپتور در دوربین مداربسته می‌توانید از دو روش ساده استفاده کنید.

روش اول استفاده از یک آداپتور جایگزین با مشخصات مشابه است. اگر با اتصال آداپتور جدید، دوربین روشن شود و تصویر نمایش داده شود، یعنی آداپتور قبلی خراب است و باید آن را تعویض کنید. اما اگر با آداپتور جدید هم دوربین کار نکند، ممکن است مشکل از دوربین یا کابل‌های اتصال باشد.

روش دوم استفاده از یک اهم‌متر یا ولت‌متر برای اندازه‌گیری جریان و ولتاژ خروجی آداپتور است. برای این کار سر کابل آداپتور را باز کنید و سیم‌های مثبت و منفی را به دو سر اهم‌متر یا ولت‌متر وصل کنید. سپس آداپتور را به برق متصل کنید و مقادیر نمایش داده شده را با مقادیر نوشته شده روی آداپتور مقایسه کنید.

اگر جریان و ولتاژ خروجی با جریان و ولتاژ نوشته شده همخوانی نداشته باشند، یعنی آداپتور خراب است و باید تعویض شود.

کلیک کنید: کنوکتور چیست؟ آشنایی با پرکاربردترین سیستم گرمایشی

علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته

یکی از مشکلات رایج در دوربین‌های مداربسته سوختن آداپتور است. آداپتور یک قطعه الکترونیکی است که برق شهری 220 ولت را به برق 12 ولت تبدیل‌ می‌کند. این مقدار برق برای روشن شدن و عملکرد دوربین‌های مداربسته نیاز است. علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • استفاده از آداپتور تقلبی و بی‌کیفیت
  • نوسانات برق شهری و افت‌وخیز ولتاژ
  • ضربه خوردن، شکستگی و خیس شدن آداپتور
  • فاصله زیاد بین آداپتور و دوربین مداربسته
  • نصب نادرست و نامناسب آداپتور

آشنایی با انواع آداپتور دوربین مداربسته

بعد از تست آداپتور دوربین مداربسته اگر متوجه شدید آداپتور آن سوخته، باید به سراغ تعمیر یا تعویض این قطعه بروید. اما برای این کار قدم اول آشنایی با انواع آداپتور در این دوربین‌های امنیتی است. آداپتور دوربین مداربسته را بر اساس تعداد دوربین‌های قابل اتصال به آنها می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • آداپتورهای تکی: این نوع آداپتورها برای هر دوربین یک آداپتور جداگانه دارند و به صورت مستقل از هم کار می‌کنند. این نوع آداپتور مناسب برای نصب دوربین‌های کم و در فواصل نزدیک به یکدیگر است.
  • آداپتورهای مرکزی: این نوع آداپتورها برای چندین دوربین، یک آداپتور واحد دارند و به صورت همزمان به تمام دوربین‌ها انرژی می‌دهند. این نوع آداپتور مناسب برای نصب دوربین‌های زیاد و در فواصل دور از یکدیگر است.
تعمیر آداپتور دوربین مداربسته

تعمیر آداپتور دوربین مداربسته

معایب آداپتورهای تکی

  • هزینه بالا: برای هر دوربین یک آداپتور تکی لازم است که باعث افزایش هزینه نصب و خرید‌ می‌شود.
  • اشغال فضا: آداپتورهای تکی به تعداد دوربین‌ها نیاز به پریز برق دارند که فضای زیادی را اشغال‌ می‌کنند و ظاهر زشتی به سیستم‌ می‌دهند.
  • خطر برق گرفتگی: در صورت عدم رعایت استانداردهای ایمنی، آداپتورهای تکی ممکن است باعث برق گرفتگی افراد یا خراب شدن دوربین‌ها شوند.

معایب آداپتورهای مرکزی

  • نصب پیچیده: نصب آداپتورهای مرکزی نسبت به آداپتورهای تکی پیچیده‌تر است و نیاز به کابل‌کشی و تنظیم ولتاژ دارد.
  • افت ولتاژ: در صورت استفاده از کابل‌های طولانی یا بی‌کیفیت، ممکن است ولتاژ برق به دوربین‌ها کافی نباشد و باعث کاهش عملکرد یا خاموش شدن آنها شود.
  • حساس به نوسانات برق: آداپتورهای مرکزی در صورت قطع و وصل شدن برق یا تغییرات ناگهانی در ولتاژ، ممکن است خراب شوند یا دوربین‌ها را خراب کنند.

مقاله مرتبط: چگونه اسپلیت را روی گرما تنظیم کنیم؟

آداپتور دوربین مداربسته را تعمیر کنیم یا تعویض؟

اگر با تست آداپتور دوربین مداربسته متوجه شدید که این قطعه سوخته و یا خراب شده است، می‌توانید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

برای تعمیر آداپتور، ابتدا باید علت خرابی را بررسی کنید. ممکن است سیم‌های آداپتور قطع شده باشند یا فیوز آن سوخته باشد. در این صورت می‌توانید سیم‌ها را به هم متصل و یا فیوز را عوض کنید. اما اگر مشکل از خود آداپتور باشد، بهتر است آن را تعویض کنید.

برای تعویض آداپتور باید یک آداپتور جدید با ولتاژ و جریان مناسب بخرید و آن را به دوربین مداربسته وصل کنید. مراقب باشید که پلاریته سیم‌های آداپتور را درست وصل کنید.

تعویض آداپتور باید یک آداپتور جدید

تعویض آداپتور باید یک آداپتور جدید

نکات مهم در تست آداپتور دوربین مداربسته

  • قبل از اتصال آداپتور به دوربین، بررسی کنید که ولتاژ و جریان خروجی آداپتور با مشخصات دوربین همخوانی دارد.
  • از آداپتورهای با کیفیت و استاندارد استفاده کنید تا از خطر آسیب دیدن دوربین یا ایجاد نویز در تصویر جلوگیری کنید.
  • بعد از اتصال آداپتور به دوربین، تصویر را روی یک مانیتور یا گوشی هوشمند مشاهده کنید و برای بررسی کیفیت تصویر، به جزئیات مختلف توجه کنید. مثلا بررسی کنید که رنگ‌ها واقع‌گرایانه هستند؛ تصویر وضوح بالایی دارد؛ نورپردازی مناسب است و نویز یا تصاویر خط‌خطی وجود ندارد.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل در تصویر، ابتدا سعی کنید با تغییر تنظیمات دوربین یا آداپتور مشکل را رفع کنید. اگر مشکل حل نشد، ممکن است آداپتور یا دوربین خراب باشد که نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

جمع بندی

تست آداپتور دوربین مداربسته یک فرایند است که در آن عملکرد و کیفیت دوربین‌های مداربسته که به یک آداپتور متصل هستند را بررسی می‌کنند. این تست به منظور اطمینان از سازگاری، پایداری و امنیت دوربین‌ها و آداپتور انجام می‌شود که در این بخش با 2 روش تست این قطعه آشنا شدیم.

اگر با تست آداپتور در دوربین مداربسته متوجه خرابی یا سوختن آن شدید، بهتر است یک قطعه جدید و باکیفیت را جایگزین آن کنید تا کیفیت ضبط تصاویر توسط دوربین، به حالت اول برگردد و بتوانید بدون نگرانی از دوربین امنیتی خودتان بهره ببرید.

ممکن است مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد: چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

سوالات متداول

  • روش تست آداپتور دوربین مداربسته چیست؟

با استفاده از آداپتور جایگزین با مشخصات مشابه با ولت‌متر و اهم‌متر می‌توان خرابی آداپتور را تست کرد.

  • علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته چیست؟

استفاده از آداپتور بی‌کیفیت، نوسانات برق شهری، شکستگی و خیس شدن آداپتور و فاصله زیاد بین آداپتور و دوربین می‌تواند باعث سوختن آداپتور شود.

  • چه نوع آداپتورهایی برای دوربین‌های مداربسته وجود دارند؟

2 نوع آداپتور تکی و آداپتور مرکزی را می‌توانید برای دوربین مداربسته تهیه کنید.

  • آداپتور تکی برای دوربین مداربسته بهتر است یا آداپتور مرکزی؟

با توجه به سیستم امنیتی، نوع آداپتور را انتخاب کنید. آداپتور تکی برای نصب دوربین‌های کم در فواصل نزدیک به هم مناسب است و آداپتور مرکزی به عکس.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =