Banner Image
راهنمای خرید اسپرسوساز اتوماتیک و خانگی

راهنمای خرید اسپرسوساز اتوماتیک و خانگی

امتیاز دهید

عاشقان اسپرسو همواره به ‌دنبال دستگاهی هستند که طعم خوش و عطر دل‌انگیز دانه‌های قهوه را با بالاترین کیفیت و در یک شات در اختیارشان قرار دهد. از ‌این‌رو مطالعه راهنمای خرید اسپرسوساز به آن‌ها کمک می‌کند که دستگاه بهتری انتخاب کنند و طعم دلنشین یک اسپرسوی بی‌نظیر را بچشند.

تهیه اسپرسو با کیفیت و خوش طعم تنها دغدغه دوستداران خانگی اسپرسو نیست؛ بلکه صاحبان کافه‌ها نیز می‌خواهند با یک شات اسپرسوی به یاد ماندنی مشتریان خود را به خانه بفرستند. خرید یک اسپرسوساز با کیفیت به شناخت انواع مختلف این دستگاه، نحوه کار و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد که در ادامه و با خواندن مطلب راهنمای خرید اسپرسوساز با آن آشنا می‌شوید.

دستگاه اسپرسوساز چیست ‌و نحوه کار آن چگونه است؟

اگر بخواهیم به‌صورت ساده نحوه کار دستگاه اسپرسوساز را توضیح دهیم باید بگوییم که این دستگاه آب را می‌جوشاند تا بخار ایجاد شود سپس بخار را از طریق یک لوله نازک به ظرفی که دانه‌های آسیاب شده قهوه در آن قرار دارد انتقال می‌دهد. از طرفی دیگر آب داغ با فشار به هد گروه وارد می‌شود که خروجی این فرایند یک شات اسپرسو است.

بیشتر بخوانید:طرز استفاده از موکاپات برای یک قهوه کافی شاپی!

به‌طور کلی می‌توان گفت هر شات اسپرسو با کیفیت با ۹ بار فشار دانه‌های آسیاب شده قهوه به‌ دست می‌آید‌. این فشار توسط یک پمپ داخلی که در دستگاه اسپرسوساز وجود دارد ایجاد می‌گردد. آب نیز از طریق یک المنت گرم شده و به بخار تبدیل می‌شود. لازم به توضیح است که شما می‌توانید دستگاه‌ اسپرسوساز را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که طعم دلخواه خود را به دست آورید.

دستگاه اسپرسوساز چیست ‌و نحوه کار آن چگونه است؟

هر شات اسپرسو با کیفیت با ۹ بار فشار دانه‌های آسیاب شده قهوه به‌ دست می‌آید‌

اسپرسوساز چه انواعی دارد؟

امروزه انواع مختلفی از دستگا‌ه‌های اسپرسوساز وجود دارد که هر یک دارای عملکرد متفاوت و برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاهی که با هدف تهیه یک اسپرسوی خوش طعم در منزل خریداری می‌شود با اسپرسازی که در یک کافه شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است. قبل از اقدام به خرید این دستگاه بهتر است با انواع مختلف آن که در ادامه مطلب راهنمای خرید اسپرسوساز بیان می‌شود، آشنا شوید.

اسپرسوساز چه انواعی دارد؟

دستگاهی که با هدف تهیه یک اسپرسوی خوش طعم در منزل خریداری می‌شود با اسپرسازی که در یک کافه شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرد، متفاوت است

دستگاه اسپرسوساز نیمه اتوماتیک

دستگاه اسپرسوساز نیمه اتوماتیک، دستگاه محبوب یک باریستا است. تنظیم دما و فشار آب توسط دستگاه انجام می‌شود، باقی موارد را باریستا به‌صورت دستی انجام می‌دهد که به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد. این دستگاه به باریستا اجازه می‌دهد تا مواردی مثل زمان عصاره‌گیری را تغییر دهد. مزیت‌های استفاده از دستگاه نیمه اتوماتیک عبارتند از:

  • دستگاه پیچیدگی خاصی ندارد و کار با آن بسیار آسان است. ولی برای دم کردن اسپرسو در این دستگاه به اندکی مهارت نیاز دارید.
  • نسبت به ماشین‌های اتوماتیک و فوق اتوماتیک ارزان‌تر است.
  • انعطاف‌پذیری این دستگاه و امکان تغییر عوامل موثر در تهیه اسپرسو موجب شده که توجه افراد کنجکاو نسبت به خرید آن جلب شود.
نیمه اتومات

تنظیم دما و فشار آب توسط دستگاه انجام می‌شود، باقی موارد را باریستا به‌صورت دستی انجام می‌دهد که به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد

دستگاه اسپرسوساز سوپر اتوماتیک

دستگاه اسپرسوساز سوپر اتوماتیک برای آسیاب کردن قهوه از یک چرخ خودکار استفاده می‌کند. تفاوت این دستگاه با مدل نیمه اتوماتیک در آن است که به جای قرار دادن تفاله‌های قهوه در پورتافیلتر آن‌ها را آسیاب کرده و دم می‌کند. این مورد موجب می‌شود قهوه‌ تازه باشد و با عطر فوق‌العاده‌ای حاضر شود. ویژگی دستگاه سوپر اتوماتیک شامل موارد زیر است:

  • این دستگاه به دلیل خودکار بودن آن نیاز به مهارت و دانش خاصی ندارد. به جز پر کردن جای مخصوص آب و قهوه، بقیه موارد توسط خود دستگاه انجام می‌شود.
  • خرید این دستگاه بدین معنی نیست که نمی‌توانید هیچ تغییری در تنظیمات آن ایجاد کنید، برخی از مدل‌های اسپرسوساز سوپر اتوماتیک به شما اجازه می‌دهد عوامل موثر در ساخت یک شات اسپرسو را تنظیم کنید.
سوپر اتوماتیک

دستگاه اسپرسوساز سوپر اتوماتیک برای آسیاب کردن قهوه از یک چرخ خودکار استفاده می‌کند

دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک

در این دستگاه «دم آوری» به صورت خودکار انجام ‌می‌شود. پمپ دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک هنگامی که آب به درجه موردنظر برسد، به‌طور خودکار خاموش می‌شود و به دخالت باریستا نیازی ندارد. برخی از ویژگی‌های این دستگاه عبارتند از:

  • استفاده از این دستگاه به مهارت و دانش خاصی نیاز ندارد.
  • دستگاه دارای پیچیدگی خاصی نیست و به‌راحتی می‌توانید یک اسپرسو تهیه کنید.
  • به دلیل ساده بودن دستگاه هزینه تعمیر و نگهداری از آن زیاد نیست.
اتوماتیک

پمپ دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک هنگامی که آب به درجه موردنظر برسد، به‌طور خودکار خاموش می‌شود و به دخالت باریستا نیازی ندارد

دستگاه اسپرسوساز دستی

این دستگاه برای عاشقان قهوه که تهیه آن به‌‌صورت سنتی را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنند، بهترین انتخاب است‌.‌ همانطور که از اسم اسپرسوساز دستی پیداست همه کارهای آن باید توسط نیروی انسانی انجام شود و از دکمه روی آن خبری نیست؛ بنابراین دم کردن قهوه در اسپرسوساز دستی به مهارت بالایی نیاز دارد. از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به تجربه و مهارت برای دم کردن قهوه نیاز دارد.
  • دستگاه ساده و از دوام بالایی برخوردار است.
  • به دلیل کوچک بودن سایز، این‌‌ دستگاه به فضای زیادی احتیاج ندارد.
  • طراحی شیک و دلنشینی دارد تا جایی ‌که داشتن یک عدد از این دستگاه حتی برای دکور در آشپزخانه جذاب است.
دستی

این دستگاه برای عاشقان قهوه که تهیه آن به‌‌صورت سنتی را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنند، بهترین انتخاب است‌

امکانات و ویژگی‌های مهم دستگاه اسپرسوساز که باید به آن توجه کنید!

توجه به جزییات می‌تواند منجر به خرید اسپرسوساز بهتری شود. بعضی از دستگاه‌ها دارای امکانات و ویژگی‌هایی هستند که نه تنها تجربه استفاده از آن‌ها را لذت بخش کرده بلکه ما را سریع‌تر به هدفمان می‌رساند. در ادامه مطلب راهنمای خرید اسپرسوساز به برخی از ویژگی‌های این دستگاه که می‌تواند در انتخاب آن به شما کمک کند اشاره می‌کنیم. لازم به ذکر است که نکات زیر به ‌عنوان راهنمای خرید قهوه ساز نیز کاربردی است.

امکانات و ویژگی‌های مهم دستگاه اسپرسوساز که باید به آن توجه کنید!

بعضی از دستگاه‌ها دارای امکانات و ویژگی‌هایی هستند که نه تنها تجربه استفاده از آن‌ها را لذت بخش کرده بلکه ما را سریع‌تر به هدفمان می‌رساند

کنترل دمای آب با استفاده از PID

دما تأثیر مستقیمی بر کیفیت قهوه دارد‌. به‌طور مثال دمای بالاتر موجب می‌شود که قهوه تلخ شود و دمای پایین نیز آن را ترش می‌کند. کارشناسان بهترین دما برای اسپرسو را بین ۸۸ تا ۹۵ سانتی‌گراد می‌دانند که بهترین وسیله برای کنترل آن PID است. البته استفاده از نشانگر PID برای افراد حرفه‌ای که در‌ تهیه اسپرسو ماهر هستند، توصیه نمی‌شود؛ اما برای افراد مبتدی، یک ویژگی ضروری در دستگاه اسپرسو به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:با قهوه‌ساز خانگی خود فراتر از مرزهای قهوه پیش بروید!

نشانگر سطح آب

شاید با شنیدن نشانگر آب با خود بگویید که این یک ویژگی اضافه‌ است که نیازی به آن ندارید؛ ولی این‌گونه نیست! نشانگر‌‌ آب به شما می‌گوید که برای یک یا چند فنجان قهوه دقیقا به چه میزان آب نیاز دارید، بنابراین اسپرسو سریع‌تر آماده می‌شود.

قابلیت تهیه کف شیر

قهوه‌ای که باید به آن شیر اضافه شود روز‌به‌روز طرافداران بیشتری پیدا می‌کند‌‌. به‎عنوان راهنمای خرید اسپرسوساز توصیه می‌شود دستگاهی با توانایی تهیه فوم بخرید تا اسپرسوی جذاب‌تری تهیه کنید. البته لازم به‌ توضیح است که دستگاه‌های جداگانه‌ای برای تهیه فوم شیر اسپرسو در بازار وجود دارند که با توجه به امکان دریافت این عملکرد در‌ خود اسپرسوساز، خرید یک دستگاه جداگانه منطقی به‌ نظر نمی‌رسد.

سیستم‌های قطع خودکار

در ادامه مطلب راهنمای خرید قهوه ساز و اسپرسوساز باید سیستم قطع خودکار را به شما معرفی کنیم. این قابلیت مخصوص کسانی است که خاموش کردن دستگاه را فراموش می‌کنند! برخی از مدل‌های دستگاه اسپرسوساز دارای سیستم خاموشی خودکار است که شما می‌توانید با تنظیم آن روی عدد پنج دقیقه تا دو ساعت، از دستگاه بخواهید که خودبه‌خود خاموش شود.

تعمیر و نگهداری

هر‌‌‌ دستگاه الکترونیکی ممکن است خراب شود. دستگاه اسپرسوساز نیز از این قاعده مستثنا نیست! بنابراین در هنگام خرید، دستگاهی که اجزای آن به‌راحتی جدا می‌شود و قابلیت تعویض کردن در آن وجود دارد را در اولویت قرار دهید. این قابلیت به شما کمک می‌کند که به‌راحتی بتوانید قسمت‌های کثیف یا خراب دستگاه اسپرسوساز را جدا کرده و تمیز یا تعمیر کنید.

نکات مهم خرید یک اسپرسوساز باکیفیت

قبل از اقدام به خرید اسپرسوساز، از جمله نکات کلیدی که باید به آن توجه کنید میزان بودجه،‌ فضای کافی یا عملکرد مورد انتظارتان از دستگاه است؛ اما رعایت این نکات به تنهایی کافی نیست! فرض کنید بودجه کافی‌ و مکان مناسبی را برای تهیه یک دستگاه اسپرسوساز در نظر گرفته‌اید، انتخاب و خرید این دستگاه بدون شناخت از امکانات و اجزای آن غیرممکن است. برای آشنایی بیشتر با اجزای این دستگاه در ادامه مطلب راهنمای خرید اسپرسوساز با ما همراه باشید.

دیگ بخار یا بویلر

یکی از قطعات مهم دستگاه اسپرسو دیگ بخار است که به ‌طور معمول از فلز برنج ساخته می‌شود. هرچه سایز دیگ بخار بزرگتر باشد آب جوش بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد، در نتیجه تعداد شات‌های اسپرسوی بیشتری خواهید داشت؛ بنابراین در هنگام خرید دستگاه اسپرسو به ظرفیت دیگ بخار‌ آن توجه کنید.‌

بیشتر بخوانید:طرز استفاده از قهوه ساز دستی، برقی و دو فنجانه

پورتا فیلتر

پورتا فیلتر وسیله‌ای است که دانه‌های قهوه بعد از آسیاب شدن به داخل آن ریخته می‌شود. پرتافیلتر به عصاره‌گیری قهوه کمک می‌کند و موجب می‌شود اسپرسو طعم بهتری داشته باشد.

پورتافیلتر

پورتا فیلتر وسیله‌ای است که دانه‌های قهوه بعد از آسیاب شدن به داخل آن ریخته می‌شود

میزان دما

دمای بهینه در هنگام دم کردن بر طعم نهایی اسپرسو تأثیر دارد. اگر به ‌دنبال طعم واقعی اسپرسو هستید با خرید دستگاه‌های مجهز به ترموستات PID می‌توانید به این خواسته خود نزدیک شوید.

میزان فشار

اگر اسپرسو نوشیده باشید، هاله کرم رنگی روی آن مشاهده کرده‌اید. این هاله کرم رنگ را اصطلاحاً کرما می‌گویند که از روغن‌های موجود در قهوه و از طریق فشار ایجاد می‌شود. بهترین میزان فشار برای دستگاه‌های اسپرسو، ۹ بار فشار است که البته این مقدار در دستگاه‌های خانگی دیده نمی‌شود.

نازل بخار

نازل بخار یک لوله فلزی است که بخار را وارد شیر می‌کند و موجب می‌شود فوم یا کف روی شیر تشکیل شود. طراحی لوله‌ها در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است. توصیه می‌شود دستگاهی خریداری‌ کنید که دارای میله‌های متحرک باشد تا دچار مشکل نشوید.

آسیاب قهوه

آسیاب قهوه نکته بسیار مهمی است که در راهنمای خرید قهوه ساز باید به آن توجه داشته باشید. دستگاه‌های اتوماتیک و فوق اتوماتیک از آسیاب داخلی قهوه برخوردار هستند. بهتر است دستگاهی خریداری کنید که توانایی تنظیم دقیق مقدار آسیاب را داشته باشد تا شات‌های بهتری‌ آماده شود.

گروه دم

گروهی از قطعات که شامل پورتافیلتر، سردم و گاهی سایز اجزای کنترل دما است. این ویژگی بیشتر در ماشین‌های نیمه اتوماتیک دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:12 مدل از بهترین قهوه سازهای خانگی موجود در بازار

پمپ

اسپرسوسازهای خانگی دارای پمپ فشار داخلی هستند؛ زیرا فشار آب لوله‌کشی برای دم کردن اسپرسو کافی نیست. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم برای دریافت طعم بهتری از آسیاب قهوه به ۹ بار فشار نیاز است.

راهنمای خرید اسپرسوساز صنعتی و نیمه صنعتی

رویای داشتن کافه‌ای زیبا که اسپرسوهای خوشمزه به دست مشتریانش برساند یکی از خیال‌های شیرین بسیاری از ما است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید رویای خود را با واقعیت پیوند بزنید و به ‌دنبال خرید اسپرسوساز صنعتی برای کافه تازه تأسیس خود هستید، توجه به نکات زیر که به ‌عنوان راهنمای خرید قهوه ساز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد ‌می‌تواند در انتخاب یک دستگاه مناسب کمکتان کند.

نوع دستگاه

در‌ ابتدا درباره دستگا‌های مختلف اسپرسوساز تحقیق کنید و تعداد شات اسپرسوی روزانه را تخمین بزنید. لطفا در‌ این مورد واقع بین باشید و دستگاهی متناسب با نیز خود بخرید!

هد گروه‌

هد گروه قسمتی از دستگاه اسپرسوساز است که آب از داخل آن به پرتافیلتر ریخته می‌شود.‌ این وسیله حالت صافی مانند دارد. در دستگاه‌های اسپرسوساز حرفه‌ای ۵ یا ۶ هدگروه وجود دارد.

هد-گروه

هد گروه قسمتی از دستگاه اسپرسوساز است که آب از داخل آن به پرتافیلتر ریخته می‌شود

ظرفیت مخزن بخار

ظرفیت دیگ بخار به تعداد هد گروه دستگاه بستگی دارد. در دستگاه‌هایی با هد گروه بیشتر،‌ دیگ بزرگتری‌ قرار داد.‌

دو مخزن بخار

امروزه بسیاری از دستگاه‌های صنعتی اسپرسوساز دارای دو مخزن هستند که یکی برای قهوه و دیگری برای بخار استفاده می‌شود.

سهولت استفاده

دستگاهی بخرید که استفاده از آن راحت باشد. در هنگام خرید دستگاه می‌توانید از فروشنده بخواهید تا عملکرد دستگاه و نحوه کار آن را توضیح دهد. یادتان باشد که از تعداد زیاد دکمه یا چراغ دستگاه نترسید!

کیفیت‌‌ دستگاه

درست است که‌ دستگاه‌های با کیفیت گران‌تر هستند اما می‌توان با تحقیق و بررسی دستگاهی با قیمت مناسب پیدا کرد که اسپرسوی با کیفیتی در اختیارتان می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی کدام است؟

ابعاد دستگاه

قبل از خرید دستگاه اسپرسوساز، فضای کافه خود را در نظر بگیرید. آیا جای کافی برای دستگاه بزرگتر دارید؟‌ پاسخ به این سوال می‌تواند دردسرها و جابجایی بعد از خرید دستگاه را کم کند!

ابعاد دستگاه

قبل از خرید دستگاه اسپرسوساز، فضای کافه خود را در نظر بگیرید

قیمت

قیمت همیشه یک عامل تعیین کننده به حساب می‌آید. اگر برای خرید دستگاه اسپرسوساز با محدودیت بودجه مواجه هستید می‌توانید یک دستگاه کارکرده با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر تهیه کنید.

جمع بندی

در مطلب راهنمای خرید اسپرسوساز کوشیدیم یک اطلاعات کامل و جامع در زمینه انواع اسپرسوساز، نحوه کار و نکات مهم خرید این دستگاه را در اختیارتان قرار دهیم تا انتخاب مناسبی داشته باشید. امروزه انواع مختلفی از اسپرسوساز در بازار وجود دارد که عواملی از جمله سلیقه، کارایی و میزان بودجه شما تعیین می‌کند که مدل دستی، اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و یا سوپر اتوماتیک را انتخاب کنید. دستگاه‌ دستی یا اهرمی مدلی است که بیشتر توسط عاشقان تهیه اسپرسو به روش سنتی، کاربرد دارد. مدل‌های تجاری و صنعتی نیز موجود است که در کافه‌های پرمشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + هفده =