Banner Image
شاخص چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم

چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم

امتیاز دهید

ساده‌ترین راه برای اینکه رنگ فانتزی روی موهای خود بزنید یا رنگ اصلی شما یکدست شود این است که پیش از هر کاری از اکسیدان استفاده کرده و اصطلاحاً موهای خود را دکلره کنید؛ اما بسیاری از افراد با توجه به ضررها و آسیب‌های گهگاه جبران‌ناپذیر مواد شیمیایی به مو، از خود می‌پرسند که: چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم تا از شر چنین آسیب‌هایی در اما باشیم.

وقتی صحبت از زیبایی و به ‌طور خاص مو می‌شود، رنگ کردن اولین چیزی است که به ذهن خطور می‌کند. با توجه به ترند بودن رنگ‌های روشن شاید کمتر کسی به این نکته فکر کند که در خانه و با مواد طبیعی هم مو را می‌توان به پایه مدنظر رساند. در این مطلب به شما پیرامون 8 ماده طبیعی و ترکیب جادویی که با آن می‌توان یک اکسیدان خانگی بدون ضرر تهیه کرد توضیح خواهیم داد.

8 ترکیب جادویی که مانند اکسیدان عمل می‌کنند

استفاده بیش ‌از حد اکسیدان روی مو و دکلره کردن احتمال بروز مشکلاتی چون سوختگی، شکستگی و نارنجی شدن موهایتان را به دنبال دارد. برای تغییرات کم و روشن کردن مو در خانه بدون اکسیدان روش‌های طبیعی جایگزین وجود دارد. مواد مورد نیاز برای این کار در هر انباری و آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. پس به جای فکر کردن مدام به اینکه چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم، یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید. البته تداوم در استفاده از روش‌های زیر از شروط اصلی اثربخشی آن‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:بهترین ماسک مو چیست؟ [3 ماسک موی قوی خانگی]

روش اول: از آب‌لیمو برای روشن کردن رنگ موهای خود استفاده کنید

زندگی نعمتی به نام لیمو را به ما هدیه داده است که فقط برای تهیه یک نوشیدنی خنک تابستانی یا چاشنی سوپ در زمستان کاربرد ندارد. در واقع استفاده از آب‌لیمو یک روش آسان برای روشن کردن رنگ موها در خانه است. فقط فراموش نکنید که اگر پوست سبزه با رنگ موی تیره دارید، لیمو ممکن است بهترین گزینه نباشد که در جواب به سوال چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم، پیدا خواهید کرد؛ زیرا می‌تواند رنگ‌های برنجی و نارنجی روی مو ایجاد کند. برای موهای بور و خرمایی می‌توانید از لیمو استفاده کنید. برای این کار باید:

  1. یک کاسه را با آب‌لیمو پر کرده و یک برس ریمل تمیز یا برس رنگ را در آن فرو کنید و روی رشته موهای خود بکشید.
  2. بعد از 15 تا 30 دقیقه آن را با شامپو بشویید و روی تمام موها از نرم‌کننده استفاده کنید.

تکنیک دیگری که برای استفاده از لیمو جهت روشن کردن رنگ موها وجود دارد به شرح زیر است:

  1. دو قسمت آب را با یک قسمت آب‌لیمو در یک اسپری بریزید و روی موهای مرطوب بزنید. این کار می‌تواند موهای شما را یک تا دو سطح روشن کند.
  2. برای اثربخشی بهتر به نور خورشید نیاز دارید. پرتوهای خورشید به افزایش اسیدیته مرکبات کمک خواهد کرد تا موها را روشن کند. پس بهتر است چند دقیقه زیر نور خورشید بنشیند.
  3. بعد از آن از یک نرم‌کننده روی موهای خود استفاده کنید، زیرا آب‌لیمو می‌تواند موهای شما را به شدت خشک کند.
  4. هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.
روش اول از آب‌لیمو برای روشن کردن رنگ موهای خود استفاده کنید

استفاده از آب‌لیمو یک روش آسان برای روشن کردن رنگ موها در خانه است

روش دوم: یک اکسیدان خانگی با پر اکسید هیدروژن و جوش‌شیرین درست کنید

این دو ماده را به صورت خمیری ترکیب کنید تا با استفاده از آن موهای شما یک تا دو درجه روشن شوند و مدام از خود نپرسید که چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم. البته کارشناسان زیبایی توصیه می‌کنند، قبل از استفاده از مخلوط روی کل سر، یک تست روی بخشی از موهای خود انجام دهید؛ زیرا پر اکسید هیدروژن ممکن است منجر به آسیب یا خشکی شدید مو شود. اگر همه‌ چیز خوب پیش رفت، باید مراحل زیر را اجرا کنید:

  1. یک فنجان جوش‌شیرین را با سه قاشق غذاخوری پر اکسید هیدروژن ترکیب کنید.
  2. خمیر را روی مو بمالید و بگذارید بماند.
  3. نتایج را هر 10 تا 15 دقیقه بررسی کرده و به مدت ‌زمان لازم برای رسیدن به سطح سبکی مورد نظر خود توجه کنید.
  4. بسته به اینکه موهای شما چقدر تیره است، حداکثر 30 تا 60 دقیقه خمیر را مانند ماسک بگذارید. مدت زمانی که محلول روی مو می‌ماند، تعیین می‌کند که موهای فرد چقدر روشن می‌شود.
  5. زمانی که موهایتان به رنگ دلخواه رسید شامپو بزنید. از یک نرم‌کننده یا ماسک مو مغذی هم استفاده کنید تا تارهای موی شما مرطوب شوند.
  6. هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.
روش دوم یک اکسیدان خانگی با پر اکسید هیدروژن و جوش‌شیرین درست کنید

این دو ماده را به صورت خمیری ترکیب کنید تا با استفاده از آن موهای شما یک تا دو درجه روشن شوند

روش سوم: پر اکسید استفاده کنید

یکی دیگر از جواب‌ها به این سوال که چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم، استفاده از پر اکسید هیدروژن بدون جوش‌شیرین برخلاف روش قبل است. برای این کار باید:

  1. یک دسته مو کوچک جدا کنید. مقداری پر اکسید را روی یک توپ پنبه‌ای بریزید و آن را روی موهای خود به صورت عمودی بکشید. از نزدیک ریشه شروع و به سمت نوک مو حرکت کنید.
  2. هر قسمت از مو را در یک تکه فویل بپیچید.
  3. این روند را ادامه دهید تا تمام موهای شما به پر اکسید هیدروژن آغشته شود.
  4. بعد از 30 تا 60 دقیقه با توجه به میزان روشنی مدنظر برای موهایتان، آن‌ها را با شامپو بشویید.
  5. هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

بیشتر بخوانید:ماسک مو دوفاز چیست؟ کاربرد اسپری دو فاز

روش چهارم: یک معجون روشن‌کننده مو با عسل درست کنید

این شیرین‌کننده طبیعی یک ستاره واقعی در دنیای زیبایی به شمار می‌رود و آن را می‌توان در ماسک‌های صورت و ماسک‌های مو خانگی استفاده کرد. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است و حتی می‌تواند موها را روشن کند. در واقع اصل عسل حاوی مقادیر بسیار کمی پر اکسید هیدروژن است که می‌تواند رنگ موهای شما را روشن‌تر کرده و مانند یک اکسیدان خانگی عمل کند. پس اگر این سوال را در ذهن دارید که چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم، یکی از ترکیبات زیر را امتحان کنید:

  1. عسل + آب یا سرکه: دو قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب یا سرکه مخلوط کنید. مخلوط را روی موها بمالید تا به ‌طور یکنواخت پخش شود و اجازه دهید حدود 60 دقیقه بماند و سپس شامپو بزنید. برای شفافیت بیشتر، سعی کنید آب را با دو فنجان سرکه سفید عوض کنید. سرکه به روشن شدن ملایم موها و همچنین حل کردن چربی کمک می‌کند.
  2. عسل + نرم‌کننده: ¼ فنجان عسل خام را با ¼ فنجان نرم‌کننده مخلوط کرده و روی موهای مرطوب بمالید. از یک شانه استفاده کنید تا مخلوط به ‌طور مساوی در سراسر مو پخش شود. کلاه رنگ بگذارید، به رختخواب بروید و صبح مخلوط را با شامپو بشویید.
  3. عسل + دارچین + روغن‌زیتون: این برای موهای بلوند عالی است، زیرا افزودن دارچین به عسل، رنگ بلوند گرم مایل به قرمز ایجاد می‌کند. یک فنجان عسل را با دو فنجان آب مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری دارچین و یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید. مخلوط را به‌ طور مساوی روی موهای مرطوب بمالید، قبل از خواب با کلاه رنگ بپوشانید و صبح آن را با شامپو بشویید.

نکته: از این ترکیبات هفته‌ای یک الی دو بار استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

روش چهارم یک معجون روشن‌کننده مو با عسل درست کنید

از این ترکیبات هفته‌ای یک الی دو بار استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید

روش پنجم: از سرکه سیب استفاده کنید

یکی دیگر از عناصر قهرمان زیبایی و سلامتی، سرکه سیب است که می‌توان از آن برای تمیز کردن عمیق و روشن کردن موها استفاده کرد. از سرکه سیب اغلب بعد از شامپو کردن به ‌عنوان یک شوینده استفاده می‌شود، زیرا به از بین بردن کثیفی، چربی و رسوب اضافی مواد شوینده در مو کمک می‌کند. اگر دوست دارید بدانید که چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم آن هم با سرکه سیب بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

بیشتر بخوانید:خواص شگفت‌انگیز روغن نارگیل برای ابرو و مژه

  1. نصف فنجان سرکه سیب را با 1 فنجان آب مخلوط کنید.
  2. پس از شامپو کردن و حالت دادن به موهایتان، از مخلوط سرکه سیب استفاده کنید.
  3. اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند و با آب بشویید.
  4. هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

روش ششم: از چای بابونه خوش ‌عطر استفاده کنید

دم‌نوش بابونه علاوه بر خواص آرامش‌بخشی که برای جسم و روح دارد، برای روشن کردن رنگ موها نیز کاربردی است. برای استفاده از آن باید:

  1. کمی بابونه دم کنید و بعد بگذارید خنک شود.
  2. این چای را در یک بطری اسپری خالی بریزید و روی موهای خود بپاشید. تمام موها یا تک‌تک قسمت‌های مدنظر را به این دم‌نوش آغشته کنید.
  3. در آفتاب بنشینید و حدود 30 دقیقه اجازه دهید که روی موهایتان بماند.
  4. موها را با شامپو بشویید و با نرم‌کننده تمام کنید.
  5. 1-2 بار در هفته تا زمانی که به نتایج دلخواه خود برسید این کار را انجام دهید.
روش ششم از چای بابونه خوش‌عطر استفاده کنید

دم‌نوش بابونه علاوه بر خواص آرامش‌بخشی که برای جسم و روح دارد، برای روشن کردن رنگ موها نیز کاربردی است

روش هفتم: ریواس خوشمزه را دست‌کم نگیرید

اگر هنوز هم از خود می‌پرسید که چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم، بهتر است ریواس خوشمزه را دست‌کم نگیرید. شما نیاز خواهید داشت به یک‌چهارم فنجان ریواس خرد شده و 2 فنجان آب. گیاه ریواس به ‌عنوان یک روشن‌کننده خوب برای موهای بلوند یا قهوه‌ای روشن عمل می‌کند، زیرا حاوی اسید اگزالیک است. برای استفاده از آن باید مراحل زیر را اجرا کنید:

  1. ریواس را در 2 لیوان آب بجوشانید.
  2. مایع دم‌کرده ریواس را صاف کرده و کنار بگذارید تا خنک شود.
  3. پس از خنک شدن، محلول را روی موهای خود بمالید و بگذارید حدود 10 دقیقه بماند. این مخلوط را برای مدت طولانی‌تری روی پوست قرار ندهید؛ زیرا پکتین موجود در ریواس می‌تواند موهای شما را چسبناک کند.
  4. موهای خود را با شامپو و بعد نرم‌کننده بشویید.
  5. هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

بیشتر بخوانید:آیا شامپو فری سولفات باعث ریزش مو میشود

روش هشتم: از نمک استفاده کنید

نمک کوتیکول‌های موهای شما را باز کرده و آن‌ها را از داخل به بیرون روشن می‌کند. بهتر است از نمک دریا استفاده کنید. اگر این سوال به ذهنتان خطور کرده که چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم آن هم با نمک دریایی باید:

  1. 1 قاشق غذاخوری نمک را با نصف فنجان آب گرم حل کنید.
  2. محلول را در یک بطری اسپری بریزید و روی موهای خود بپاشید تا کاملاً به آن آغشته شود.
  3. بگذارید محلول آب و نمک حدود 15 دقیقه روی موهای شما بماند. برای نتایج بهتر، در ‌حالی ‌که منتظر اثربخشی هستید، زیر آفتاب بنشینید.
  4. بعد موهای خود را بشویید و حالت دهید.
  5. هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.
روش هشتم از نمک استفاده کنید

3. بگذارید محلول آب و نمک حدود 15 دقیقه روی موهای شما بماند. برای نتایج بهتر، در ‌حالی ‌که منتظر اثربخشی هستید، زیر آفتاب بنشینید

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد به این سوال پاسخ داده شود که چگونه اکسیدان خانگی درست کنیم. البته نباید فراموش کنید که مواد طبیعی چون آب‌لیمو، سرکه، جوش‌شیرین و … همگی در صورت تداوم در استفاده رنگ موهای شما را روشن می‌کنند. اگر برای روشن کردن موهای خود و رنگ کردن آن عجله دارید، بهتر است به سراغ دکلره بروید که البته مضرات خاص خود چون شکستگی و سوختگی مو را به همراه دارد.

سوالات متداول

  • آیا روشن کردن رنگ مو بد است؟

دکلره کردن با مواد شیمیایی به موهای شما آسیب می‌رساند؛ اما استفاده از مواد طبیعی این آسیب‌ها را کمتر به دنبال دارد.

  • هر چند وقت یک‌بار می‌توانم موهایم را بدون آسیب رساندن به آن دکلره کنم؟

استفاده از این روش‌های طبیعی به شما این امکان را می‌دهد که 2 تا 3 بار در ماه بدون هیچ آسیبی موهای خود را سفید کنید.

  • خمیردندان می‌تواند موها را روشن کند؟

شواهد حاکی از آن است که استفاده از خمیردندان روی موهایتان برای مدت طولانی ممکن است موهایتان را روشن کند. با این ‌حال، مطالعات علمی محدودی برای اثبات این ادعا در دسترس است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =