Banner Image
کالیمبا چیست

کالیمبا چیست؟

امتیاز دهید

اگر علاقه‌مند به یادگیری موسیقی و نواختن طیف گسترده‌ای از سازها هستید، به‌خصوص سازهای منحصربه‌فردتر، بدون شک کالیمبا یکی از سازهایی است که باید بزنید؛ اما شاید از خود بپرسید که کالیمبا چیست، در کدام دسته از سازها قرار می‌گیرد و به چه شکل نواخته می‌شود. کالیمبا با نام پیانوی شستی هم شناخته می‌شود، یک ساز موسیقی است که نباید صدای جذاب آن را از دست بدهید. مسلماً یکی از آسان‌ترین سازها برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها بوده و محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است! در ادامه با این ساز که صدایی جادویی دارد آشنا خواهید شد.

کالیمبا چیست؟

کالیمبا یک ساز یا آلت موسیقی دستی با تارهای فلزی است که برای تولید صدا باید روی تارهای آن زد. بدنه آن اغلب از چوب ساخته می‌شود، اما انواع دیگری مانند اکریلیک و شیشه نیز محبوب هستند. وقتی این ساز نواخته می‌شود، صدایی شفاف، روشن و تقریباً ضربه‌ای ایجاد می‌کند. همچنین باید اشاره کرد اغلب روی کلید C Major  کوک می‌شود که صدای بسیار دل‌نشینی به کالیمبا می‌دهد.

کالیمبا چیست؟

کالیمبا یک ساز یا آلت موسیقی دستی با تارهای فلزی است که برای تولید صدا باید روی تارهای آن زد

کالیمبا از چه ساخته شده است؟

بدون شک قبل از خرید باید بدانید که جنس کالیمبا چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت بدنه معمولاً از چوب سخت آفریقایی ساخته می‌شود، اما کالیمباهای ساخته شده از اکریلیک و فلزی نیز وجود دارند! قلاب‌ها یا زبانه‌های کالیمبای مدرن همیشه از فلز، به‌ ویژه از فولاد فنری ساخته می‌شوند. این دو ماده توسط قطعه‌ای به نام پل به یکدیگر متصل می‌شوند. پل معمولاً مجموعه‌ای از سه میله فلزی یا چوبی است.

بیشتر بخوانید:انواع ساز دهنی

صدای کالیمبا چگونه است؟

صدای کالیمبا صدایی روشن و شفاف کاملاً شبیه صدای بادگیر یا زنگ است. صدا معمولاً با نواختن قلاب‌های فلزی با انگشتان شست یا گاهی اوقات دیگر انگشتان تولید می‌شود و بسته به نحوه ضربه زدن انگشت‌ها، این صدا می‌تواند ملایم‌تر یا ضربی و بلندتر باشد.

تاریخچه کالیمبا

برای آنکه بهتر بدانید کالیمبا چیست بد نیست به تاریخچه و قدمت این ساز هم مروری داشت. کالیمبا گذشته جالبی دارد و می‌توان ریشه آن را به آفریقا و خانواده سازهای معروف به مبیرا نسبت داد. در واقع شکل جدید کالیمبا از ابزاری نشات می‌گیرد که حدود 3000 سال پیش در غرب آفریقا اختراع شد. در آن زمان کلیدها معمولاً از بامبو ساخته می‌شدند. کلیدهای فلزی حدود 1300 سال پیش به وجود آمدند و در سراسر آفریقا بسیار محبوب شدند، به‌ ویژه برای مردم شونا در زیمبابوه. این مردم شونا بودند که نام «مبیرا» را به این ساز سنتی دادند. Mbira از خانواده سازهایی است که به نام lamellaphones شناخته می‌شوند. مبیرا انواع مختلفی دارد و در مجالس اجتماعی و مراسم مذهبی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کالیمبا یک نسخه مدرن از مبیرا به شمار می‌رود.

طراحی مدرن و امروزی کالیمبا را می‌توان به یک اتنوموزیکولوژیست به نام هیو تریسی نسبت داد. در اوایل دهه 1900، تریسی به آفریقا، به‌ ویژه زیمبابوه سفر کرد و فوراً جذب موسیقی و سازهای سنتی آنجا شد. پیانوی شستی پس از بازگشت به انگلستان در دهه 1950، با الهام از مبیرا شناخته شد و هیو تریسی تصمیم گرفت آن را کالیمبا بنامد. خود این شخص شروع به ساخت توزیع آن ‌در سراسر جهان کرد. از آن زمان به بعد، کالیمبا محبوبیت بیشتری پیدا کرد و به یک ساز شناخته‌ شده در سراسر جهان تبدیل شد.

تاریخچه کالیمبا

کالیمبا گذشته جالبی دارد و می‌توان ریشه آن را به آفریقا و خانواده سازهای معروف به مبیرا نسبت داد

شناخت ساختار و اجزای کالیمبا

برای آنکه بدانید کالیمبا چیست باید در مورد آناتومی و ساختار آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. این ساز معمولاً از دو قسمت اصلی یعنی بدن و تاین‌ها تشکیل شده است. با این ‌وجود می‌توان جزئی‌تر هم به بررسی ساختار این ساز با صدای جادویی پرداخت.

بدنه

بدنه بخش اصلی کالیمبا است که اغلب از چوب ساخته می‌شود. البته این روزها از شیشه، اکریلیک و گاهی مواد دیگر نیز برای ساخت بدنه آن استفاده می‌شود. کیفیت ساخت بدنه در صدای این ساز اثر زیادی دارد و بخشی است که باید آن را سالم و تمیز نگه دارید.

تاین یا زبانه

تاین یا زبانه به میله‌های فلزی گفته می‌شود که به‌ صورت عمودی به سمت بالای کالیمبا و به سمت پایین نصب شده‌اند. کالیمباهای استاندارد 17 تاین دارند، اما در برخی از مدل‌ها ممکن است این تعداد بسیار کمتر یا حتی بسیار بیشتر باشد.

شناخت ساختار و اجزای کالیمبا

اگر می‌خواهید بدانید که اصلی‌ترین جزء کالیمبا چیست باید به پل اشاره کرد

 پل

اگر می‌خواهید بدانید که اصلی‌ترین جزء کالیمبا چیست باید به پل اشاره کرد. این پل به‌ صورت افقی از روی کالیمبا می‌گذرد و بدنه را از تیغه‌ها جدا می‌کند. طول قلاب‌ها نسبت به پل تعیین کننده این است که هر زبانه در هنگام نواختن چه نت یا گامی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:کاخن چیست؟ معرفی کامل ساز کاخون

حفره صوتی

سوراخ صوتی جلویی به تقویت صدای کالیمبا کمک می‌کند. همه کالیمباها حفره صدا ندارند؛ زیرا این بخش منحصر به کالیمبای توخالی است. مشابه سوراخ صوتی جلویی، حرفه‌های صوتی پشتی هم وجود دارد که برای تغییر صدای یک نت استفاده می‌شود و به آن افکت ویبراتو می‌دهد.

نکات مهم برای خرید کالیمبا چیست؟

اگر قصد خرید کالیمبا را دارید، چند فاکتور ضروری وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که بهترین ساز را با متناسب پول خود می‌خرید. در کل هنگام خرید آنلاین یا حضوری کالیمبا، باید موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

1.     کیفیت مواد و کیفیت ساخت

می‌دانید مهم‌ترین نکته برای خرید آلات موسیقی چیست؟ کیفیت متریال و ساخت یک محصول جواب این سوال است. متریال مورد استفاده برای ساخت کالیمبا می‌تواند بر دوام و صدای آن تأثیر بسزایی داشته باشد. برای همین باید به دنبال کالیمباهای ساخته شده از مواد محکم مانند فلز یا چوب جامد باشید. همچنین به دنبال خرید کالیمباها با ساختار محکم و اتصالات ایمن به‌ ویژه در بخش پل‌ و پین‌های تنظیم باشید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که کالیمبا را می‌توان از مواد مختلفی از جمله چوب، فلز و اکریلیک تهیه کرد. هر ماده یک صدای منحصر‌به‌فرد تولید می‌کند و انتخاب یک کالیمبا با صدایی که مطابق با ترجیح شما باشد ضروری است.

2.     کیفیت صدا

همان‌طور که در بخش کالیمبا چیست اشاره شد، صدای این ساز روشن و شفاف و در برخی موارد حالت کوبه‌ای به خود می‌گیرد. به دنبال سازهایی باشید که از مواد باکیفیت ساخته شده‌اند و به نمونه‌های صدا یا ویدیوی یک مدل خاص گوش دهید تا از کیفیت صدا مطمئن شوید. صدا باید واضح و به ‌خوبی طنین‌انداز باشد.

نکات مهم برای خرید کالیمبا چیست؟

متریال مورد استفاده برای ساخت کالیمبا می‌تواند بر دوام و صدای آن تأثیر بسزایی داشته باشد

3.     قیمت

یک عامل مهم دیگر از که برای خرید این ساز باید در نظر گرفته شود، قیمت چنین سازی است. باید به دنبال خرید کالیمباهایی باشید که با بودجه مدنظر شما مطابقت داشته باشند و در عین‌ حال کیفیت و صدای خوبی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید:لیست وسایل مورد نیاز استودیو خانگی

چند تکنیک مفید برای نواختن ساز کالیمبا ویژه مبتدیان

حال که می‌دانید کالیمبا چیست، خرید و نواختن این ساز راهی عالی برای یادگیری یک مهارت جدید و ایجاد یک موسیقی زیبا است. در اینجا چند نکته و تکنیک برای مبتدیان وجود دارد تا این ساز را به بهترین شکل یاد بگیرند:

  • با ساز آشنا شوید: وقت بگذارید تا با ساز کالیمبا آشنا شوید، کلیدهای مختلف را شناسایی کرده و به صداهای متفاوتی که تولید می‌کند گوش کنید.
  • از انگشت شست خود استفاده کنید: اکثر کالیمباها با استفاده از انگشتان شست شما ساخته شده‌اند، بنابراین تمرین کنید که کلیدها را با انگشتان شست بنوازید تا صداهای مختلف تولید شود.
  • تکنیک‌های مختلف را امتحان کنید: تکنیک‌های مختلف را آزمایش کنید، مانند استفاده از ناخن‌ها، نوک انگشتان یا حتی یک چکش تنظیم برای نواختن کلیدها.
  • اجرای آهنگ‌ها را تمرین کنید: با ملودی‌های ساده شروع کنید و به تدریج به قطعات پیچیده‌تر برسید. بسیاری از منابع آنلاین آموزش‌ها به شما در این راه کمک خواهد کرد.
  • با سبک‌های مختلف موسیقی بنوازید: کالیمبا یک ساز همه‌کاره است که می‌توان آن را در سبک‌های مختلف از جمله فولکلور، پاپ و کلاسیک نواخت.
چند تکنیک مفید برای نواختن ساز کالیمبا ویژه مبتدیان

وقت بگذارید تا با ساز کالیمبا آشنا شوید، کلیدهای مختلف را شناسایی کرده و به صداهای متفاوتی که تولید می‌کند گوش کنید

سخن پایانی

کالیمبا یک ساز موسیقی دستی عالی است که صداهای زنگ مانندی تولید می‌کند و به دلیل استفاده آسان و هزینه کم، اولین ساز عالی برای مبتدیان و افرادی است که در آغاز راه برای یادگیری موسیقی هستند. امیدواریم این مقاله اطلاعات خوبی در مورد اینکه کالیمبا چیست و چه ساختاری دارد در اختیار شما قرار داده باشد. بهتر است به نکات گفته ‌شده برای خرید کالیمبا هم توجه داشته باشید تا یک ساز جدید فوق‌العاده را برای خود بخرید.

سوالات متداول

  • آیا کالیمبا یک ساز مدرن است؟

خیر، کالیمبا از ابزاری نشات می‌گیرد که حدود 3000 سال پیش در غرب آفریقا اختراع شد و جزو خانواده سازهایی است که با نام مبیرا شناخته می‌شود.

  • برای یادگیری کالیمبا باید کلاس رفت؟

خیر، با ویدیوهای آموزشی که به ‌راحتی در اینترنت در دسترس است، می‌توانید این ساز را خیلی ساده و آسان یاد بگیرید.

  • کدام جنس کالیمبا برای خرید بهتر است؟

بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که سازی از جنس چوب باکیفیت بخرید. با این‌ وجود اگر کالیمبای باکیفیتی از جنس فلز، شیشه و … نیز پیدا کردید، آن را خریداری کنید.

  • کالیمبا چه نوع ساز است؟

کالیمبا یک نام برای نوعی ساز از خانواده لاملافون بوده، این ساز متشکل از یک بدنه و زبانه‌های فلزی نازک برای نواختن است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + یازده =