Banner Image
آموزش بافت جا صابونی

آموزش بافت جا صابونی

امتیاز دهید

احتمالاً شما نیز لباس‌ها و رومیزی‌های زیبا را که با دست بافته شده‌اند، در منزل خود یا دیگران دیده‌اید. قلاب‌ بافی از شکل‌ها و طرح‌های خاصی برخوردار است و به همین دلیل زیبایی و جذابیت را برای فضای خانه شما به ارمغان می‌آورد. این مهارت به عنوان یک هنر شناخته می‌شود که برای انجام آن به قلاب و نخ‌های مخصوص نیاز است. با آموزش این هنر می‌توانید انواع پوشاک، رومیزی، کیف، روتختی و غیره را برای خود و حتی دیگران تولید کرده و از این راه کسب درآمد کنید. همچنین آموزش بافت جا صابونی یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این هنر است که خیلی از افراد به دنبال آن هستند. از این رو در این مطلب قصد داریم به آموزش بافت جا صابونی پرداخته و شما را در جریان تمامی جزئیات این آموزش قرار دهیم.

از آنجایی که قلاب بافی یک نوع از هنر دستباف به شمار می‌رود، از تاریخچه‌ و ریشه‌ای عمیق برخوردار است. این هنر در میان دختران و زنان ایرانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین علت خیلی از خانم‌های جوان به دنبال یادگیری آن هستند. در صورتی که شما نیز به این هنر اصیل علاقه‌مند هستید، تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درباره تاریخچه قلاب بافی

در سال‌هایی که قحطی زندگی مردم ایرلند را تحت تأثیر قرار داده بود و کارگران این کشور دچار فقر و گرسنگی شده بودند، برای کسب درآمد به تولید تورهای قلاب بافی مشغول شدند. در طول قحطی نیز جمعیت بیشتری از این کشور برای تولید گسترده این محصولات به یک تعاونی پیوستند و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که حتی مدارسی برای آموزش این نوع بافتنی تأسیس شد. در سال‌های بعد این هنر دستی با مهاجرت ایرلندی‌ها به آمریکا راه پیدا کرد.

هنر قلاب بافی به‌ قدری توسعه پیدا کرده است که در حال حاضر امکان پیدا کردن الگوها و طرح‌های متنوع‌تر در اینترنت وجود دارد؛ بنابراین می‌توانید مدل دلخواه خود را به راحتی پیدا کرده و با در اختیار داشتن ابزار لازم شروع به کار کنید.

همه چیز درباره تاریخچه قلاب بافی

هنر قلاب بافی به‌ قدری توسعه پیدا کرده است که در حال حاضر امکان پیدا کردن الگوها و طرح‌های متنوع‌تر در اینترنت وجود دارد

وسایل مورد نیاز برای قلاب بافی

پیش از آموزش بافت جا صابونی باید با وسایل مورد نیاز قلاب بافی آشنا شوید. برای قلاب بافی تنها به چند وسیله ساده نیاز دارید که عبارتند از: قلاب، کاموا، میل بافتنی، سنجاق علامت‌گذار و قیچی.

بیشتر بخوانید:بافت زیر بشقابی با قلاب

قلاب‌ها در جنس‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند و نخ‌ها نیز می‌توانند از جنس نایلون، ابریشم، پشم، پنبه و غیره باشند. در ادامه به صورت دقیق‌تر با این وسایل آشنا خواهید شد.

وسایل مورد نیاز برای قلاب بافی

برای قلاب بافی تنها به چند وسیله ساده نیاز دارید که عبارتند از: قلاب، کاموا، میل بافتنی، سنجاق علامت‌گذار و قیچی

1. قلاب

قلاب به عنوان یک ابزار کاربردی شناخته می‌شود که از آن برای ساخت الگوها و طرح‌های زیبا استفاده می‌کنند. اغلب قلاب‌ها از جنس فلز هستند و یک سر تیز و یک سر دنده‌دار دارند. آن‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند که انتخاب سایز قلاب‌ها باید متناسب با کاموا انجام شود. به عنوان مثال برای کامواهای ضخیم، نمی‌توان از قلاب خیلی ریز استفاده کرد.

سایزبندی انواع قلاب بر اساس میلی‌متر است و هر چقدر که این عدد بزرگ‌تر باشد، سایز قلاب شما نیز بیشتر خواهد بود. پس فراموش نکنید که قلاب را متناسب با کاموا انتخاب کنید. لازم به ذکر است که قلاب‌ها یکی از لوازم ضروری در آموزش بافت جا صابونی هستند.

قلاب

قلاب به عنوان یک ابزار کاربردی شناخته می‌شود که از آن برای ساخت الگوها و طرح‌های زیبا استفاده می‌کنند

2. کاموا

کاموا یکی دیگر از لوازم بافتنی است که از نخ‌های ضخیم تشکیل شده و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، کامواها می‌توانند از جنس ابریشم، پنبه، پشم و غیره باشند. یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید کاموا باید به آن توجه کنید، ضخامت آن است.

3. میل بافتنی

میل بافتنی یکی از ملزومات بافتن پوشاک، کیف، کلاه و لوازم دیگر است که در جنس‌های فلز، پلاستیک، چوب یا بامبو ساخته می‌شود. میل‌های بافتنی با دو سر تیز یا کمان‌دار در سه نوع دو سر، بلند و گرد دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام مناسب نوع خاصی از بافت هستند.

بیشتر بخوانید:آموزش دوخت سفره پارچه ای به روش ساده

در حال حاضر از میل‌های بافتنی آهنی به دلیل فشاری که به مچ دست و انگشتان می‌آورند، کمتر استفاده می‌شود و میل بافتنی استیل به علت وزن سبک خود گزینه مناسب‌تری برای انجام این کار است.

قلاب بافی و بافندگی چه تفاوت‌ ها و شباهت هایی دارند؟

برای یادگیری و آموزش بافت جا صابونی، باید با تفاوت‌ها و شباهت‌های بافندگی و قلاب‌ بافی آشنا شوید تا بدانید برای بافتن جا صابونی از چه تکنیکی استفاده کنید.

قلاب بافی و بافندگی از طریق ماشین و هم به صورت دستی انجام می‌شوند و از سبک‌های متفاوتی برخوردار هستند. با این حال هر دو این مهارت‌ها به هماهنگی میان دست و چشم نیاز دارند و فرد باید بتواند نخ مناسب نوع طرح مورد نظر خود را انتخاب کرده و پروژه را از ابتدا تا انتها به صورت درست مدیریت کند. لازم به ذکر است که در هر دو روش از نخ استفاده می‌شود.

قلاب بافی و بافندگی چه تفاوت‌ ها و شباهت هایی دارند؟

قلاب بافی و بافندگی از طریق ماشین و هم به صورت دستی انجام می‌شوند و از سبک‌های متفاوتی برخوردار هستند

قلاب بافی برای افراد مبتدی

افراد مبتدی برای آموزش قلاب بافی باید از نحوه درست گرفتن قلاب و نخ در دست شروع کنند و هنگامی که به این مرحله مسلط شدند، به سراغ مراحل دیگر آموزش بروند. همچنین نحوه گرفتن قلاب و نخ در آموزش بافت جا صابونی نیز اهمیت بسیاری دارد؛ به همین دلیل در ادامه قصد داریم که به شما آموزش دهیم که به درستی قلاب و نخ را هنگام قلاب بافی در دست بگیرید.

بیشتر بخوانید:آموزش رنگ کردن گلدان سفالی به روش ساده

برای این کار باید قلاب را همانند چاقو در دست گرفته و از دست دیگرتان برای گرفتن نخ استفاده کنید. نخ باید به صورت آزادانه در دست شما قرار بگیرد تا امکان حرکت آن وجود داشته باشد. در ادامه لازم است که به قلاب یک گره زده و دُم نخ را با انگشت شست خود نگه دارید و بعد نخ را با انگشت اشاره هدایت کنید. برای بافت راحت‌تر می‌توانید یک تا دو دور، نخ را دور انگشت خود بپیچید، البته دقت کنید که نخ دور انگشت شما شل یا سفت نباشد. در صورتی که این عمل برای شما دشوار است، می‌توانید برای شروع کار از نخ‌های روشن و همین‌طور قلاب سایز بزرگ استفاده کنید تا امکان دیدن گره‌ها در بافت به راحتی برای شما فراهم شود. در مرحله بعد نوبت به زنجیره زدن می‌رسد که برای جلوگیری از سفت شدن آن، لازم است که این کار را با ملایمت انجام دهید.

قلاب بافی برای افراد مبتدی

افراد مبتدی برای آموزش قلاب بافی باید از نحوه درست گرفتن قلاب و نخ در دست شروع کنند و هنگامی که به این مرحله مسلط شدند، به سراغ مراحل دیگر آموزش بروند

نقشه خوانی در قلاب بافی

یکی دیگر از نکات قلاب بافی، نقشه‌خوانی است. در صورتی که می‌خواهید بافت منظم و شیکی داشته باشید، باید از یک نقشه استفاده کنید. لازم به ذکر است که این نقشه‌ها دارای علائمی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید:آموزش بافت سفره حصیری

  • دایره تو پر نشان‌دهنده بافت نامرئی است.
  • بافت زنجیره‌ای را با دایره تو خالی نشان می‌دهند.
  • بافت پایه کوتاه را با علامت ضربدر و یا علامت به علاوه نشان می‌دهند.
  • پایه ساده نیز نشان‌دهنده علامت T است.
نقشه خوانی در قلاب بافی

در صورتی که می‌خواهید بافت منظم و شیکی داشته باشید، باید از یک نقشه استفاده کنید

فواید قلاب بافی چیست؟

اغلب خانم‌ها علاقه زیادی به هنر قلاب بافی دارند و به همین دلیل آن را آموزش می‌بینند تا بتوانند برای خود و دیگران بافتنی‌های مورد نیازشان را ببافند. همچنین قلاب بافی یکی از راه‌های کسب درآمد است. از سوی دیگر این هنر فواید بسیاری نیز دارد، به ‌طوری که مطالعات نشان می‌دهد عمل ریتمیک بافتنی می‌تواند استرس را مدیریت کرده و به درمان درد و افسردگی کمک کند؛ در نتیجه سیستم ایمنی تقویت می‌شود. از مزایای دیگر قلاب بافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری آن راحت است.
  • امکان اصلاح و ترمیم در حین بافتن وجود دارد.
  • به راحتی قابل حمل بوده و امکان انجام آن در هر مکانی وجود دارد.
  • فرآیند آن لذت‌بخش است.
  • روشی ارزان ‌قیمت برای تولید پوشاک و موارد دیگر محسوب می‌شود.
  • از آلزایمر جلوگیری می‌کند.
فواید قلاب بافی چیست

اغلب خانم‌ها علاقه زیادی به هنر قلاب بافی دارند و به همین دلیل آن را آموزش می‌بینند تا بتوانند برای خود و دیگران بافتنی‌های مورد نیازشان را ببافند

آموزش بافت جا صابونی

در این قسمت قصد داریم که آموزش بافت جا صابونی را به شما ارائه کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید:

  • برای داشتن بافتی ظریف، ابتدا باید به‌ طور صحیح نخ و قلاب خود را در دست بگیرید. برای این کار نخ را از میان انگشت کوچک و همین‌طور انگشت دست چپ به سمت پشت دستتان عبور دهید و انتهای نخ را بین دو انگشت خود ثابت نگه دارید.
  • از روی انگشتان، انتهای نخ را عبور دهید و آن را بین انگشت اشاره و وسط فرو کرده و نخ را از پشت انگشت بیرون آورید.
  • انتهای نخ را توسط انگشت وسطی و شست نگه دارید و از انگشت اشاره خود برای کنترل نخ در زمان بافتن و بیرون کشیدن آن استفاده کنید.
  • برای بافت زنجیره‌ای در آموزش بافت جا صابونی باید بدانید که یک ردیف این بافت مانند پایه عمل می‌کند. پس برای این کار قلاب را پشت نخ قرار دهید و به سمت جلو بکشید.
  • محل اتصال را با انگشت اشاره و شست نگه دارید و نخ را با حرکت دادن قلاب به بیرون بکشید. سپس نخ را از میان حلقه بیرون آورده و انتهای آن را محکم بکشید.
  • برای بافت اولین زنجیره باید با انگشتان خود گره اولیه را نگه دارید و نخ را با قلاب گرفته و از حلقه بیرون بکشید. به زنجیره زدن ادامه دهید تا شکل زنجیره‌ها به صورت یکسان به دست آید.
  • با توجه به مراحل ذکر شده، بافت ردیف‌های دیگر را نیز به همین صورت ادامه دهید. لازم به ذکر است که در مراحل دیگر به پیچاندن نخ دور قلاب نیازی نیست و می‌توانید از بین حلقه‌ها پیش بروید.
آموزش بافت جا صابونی

برای داشتن بافتی ظریف، ابتدا باید به‌ طور صحیح نخ و قلاب خود را در دست بگیرید

کلام آخر

قلاب بافی یکی از روش‌های سرگرم‌کننده و در عین حال مفید برای ساخت پوشاک، کیف، رومیزی و غیره به شمار می‌رود. شما با استفاده از آموزش بافت جا صابونی می‌توانید انواع بافتنی‌های مورد نیازتان را برای خود و دیگران تولید کنید. بافتنی‌ها دنیای گسترده‌ای دارند و با توجه به طرح‌ها و الگوهای مختلف، تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. از این رو شما نیز می‌توانید با توجه به سلیقه و نیازتان، بافتنی‌های مورد نظر خود را ببافید و از استفاده از آن‌ها لذت ببرید.

سوالات متداول

  • کاربرد قلاب بافی چیست؟

برای بافتن انواع پوشاک، روتختی، رومیزی، کیف، شال و در بافت جا صابونی از قلاب بافی استفاده می‌کنند.

  • مهم‌ترین مزیت قلاب بافی چیست؟

مهم‌ترین مزیت این هنر تولید پوشاک و غیره با هزینه کم است.

  • در آموزش بافت جا صابونی به چه لوازمی نیاز است؟

برای بافت جا صابونی به قلاب، کاموا و قیچی نیاز است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =