Banner Image
تلویزیون سونی یا ال جی

مقایسه کامل تلویزیون سونی و ال جی

امتیاز دهید

با پیشرفت تکنولوژی ساخت تلویزیون و معرفی امکانات جدید توسط برندهای مطرح جهان، مقایسه همه محصولات موجود در بازار و انتخاب بهترین مورد کمی دشوار شده است. چه بخواهید تلویزیون فعلی خود را با یک تلویزیون جدیدتر جایگزین کنید یا برای اتاق خوابتان تلویزیون جداگانه‌ای بخرید، اولین سوالی که به ذهنتان می‌رسد این است که کدام برند محصولات بهتر و قیمت‌های مناسب‌تری ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه سونی و ال جی دو تا از معتبرترین و پرطرفدارترین برندهای سازنده تلویزیون به شمار می‌روند، در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که کدام محصول ارزش خرید بیشتری دارد؛ تلویزیون سونی یا ال جی.

بنابراین، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا محصولات این دو برند را از جنبه‌های مختلف (طراحی و ظاهر کلی، صفحه نمایش، سیستم ‌عامل یا رابط کاربری، کیفیت تصویر، کیفیت صدا، امکانات و قیمت) بررسی کنیم و ببینیم تلویزیون سونی بهتر است یا ال جی.

برای بررسی تلویزیون سونی یا ال جی کدام مدل استفاده شده است؟

از آنجا که هم سونی و هم ال جی طیف گسترده‌ای از مدل‌های تلویزیون با تکنولوژی‌ها مختلف را تولید می‌کنند، ابتدا باید یک محصول مشابه از هر دو طرف را انتخاب کنیم تا مورد مقایسه قرار دهیم. برای این مقاله، ما تلویزیون‌های OLED سونی و ال جی را انتخاب کرده‌ایم که یکی از جدیدترین و بروزترین تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت تلویزیون به شمار می‌رود.

سونی و الجی

تلویزیون‌های ال جی در زمینه گیمینگ برتری دارند، در حالی که سونی بر دسته سینمای خانگی تسلط پیدا کرده است

پنل‌های OLED (Organic Light Emitting Diode) از LEDهای بسیار کوچکی استفاده می‌کنند که در صورت دریافت الکتریسیته، از آن‌ها نور ساطع می‌شود. این پنل‌ها برای ایجاد تصویر تنها به نورهای قرمز، سبز و آبی نیاز دارند و از آنجا که با ارسال سیگنال الکتریکی به هر پیکسل جداگانه این نورها را تولید می‌کنند، دیگر نیازی به نور پس‌زمینه ندارند. تکنولوژی OLED عمدتاً توسط دو برند سونی و ال جی تولید شده یا توسعه پیدا می‌کند. هر دوی این تولیدکنندگان، تلویزیون‌های OLED فوق‌العاده‌ای را عرضه می‌کنند که در تمامی زمینه‌ها با هم به رقابت می‌پردازند.

به طور کلی، تلویزیون‌های ال جی در زمینه گیمینگ برتری دارند، در حالی که سونی بر دسته سینمای خانگی تسلط پیدا کرده است. در ادامه بررسی می‌کنیم که محصول کدام برند بهتر است: تلویزیون سونی یا ال جی.

تلویزیون سونی یا ال جی: مقایسه کلی

سونی پیشگام فناوری OLED است؛ اولین تلویزیون OLED، مدل Sony XEL-1 بود که در سال ۲۰۰۷ طراحی شد. از آن زمان سونی مجموعه کاملی از تلویزیون‌های OLED در اندازه‌های مختلف تولید کرده، اما در ساخت همه آن‌ها از پنل‌های OLED تولیدشده توسط LG استفاده کرده است! سونی از نظر عملکرد صوتی عالی است و سطح روشنایی بالایی را ارائه می‌دهد.

تلویزیون سونی

اولین تلویزیون OLED، مدل Sony XEL-1 بود که در سال ۲۰۰۷ طراحی شد

مزایای OLED سونی:

  • تکنولوژی حرکت بهتر و قابلیت ارتقای تصاویر
  • روشنایی و طراوت رنگ بیشتر
  • از سیستم عامل Google TV اندروید استفاده می‌کند که برای اکثر افراد کار با آن راحت‌تر است
  • صدای عالی، بلندگوهای تعبیه شده در صفحه نمایش

معایب OLED سونی:

  • به طور کلی پورت‌های HDMI 2.1 آن در مقایسه با مدل‌های ال جی کمتر است
  • زمان پاسخگویی بالاتر

ال ‌جی در حال حاضر تنها سازنده پنل‌های OLED است. شرکت LG Display دارای حق امتیاز OLED بوده و پنل‌های خود را به بسیاری از برندهای نام‌آشنا مانند هایسنس، پاناسونیک، فیلیپس و سونی عرضه می‌کند. تلویزیون‌های OLED ال ‌جی به خاطر کاهش نور چشمگیر و زوایای دید شگفت‌انگیز خود معروف هستند.

تلویزیون ال جی

تلویزیون‌های OLED ال ‌جی به خاطر کاهش نور چشمگیر و زوایای دید شگفت‌انگیز خود معروف هستند.

مزایای OLED ال جی:

  • قابلیت دیمینگ (dimming) و رنگ مشکی بهتر
  • پورت‌های HDMI 2.1 بیشتری ارائه می‌دهد
  • بسیاری از مدل‌های رده پایین تا متوسط آن قیمت بهتری نسبت به سونی دارند
  • تأخیر ورودی کمتر

معایب OLED ال ‌جی:

  • برخی از مدل‌ها با ارائه روشنایی کافی به ‌خصوص در نور روز مشکل دارند
  • صدای ضعیف‌تر در مقایسه با سونی

اکنون که با مزایا و معایب تلویزیون سونی یا ال جی آشنا شدیم و یک مقایسه کلی از آن‌ها ارائه دادیم، وقت آن رسیده که محصولات این دو برند را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. در ادامه با ویژگی‌ها و قابلیت‌های این دو بیشتر آشنا خواهید شد.

پنل تلویزیون

از آنجایی که سونی پنل‌های OLED خود را از ال جی خریداری می‌کند، عملاً هیچ تفاوتی در عملکرد پنل‌های آن‌ها وجود ندارد.

همانطور که گفته شد، OLED مخفف Organic Light-Emitting Diode است، به این معنی که هر پیکسل به طور مستقل نور ساطع می‌کند. این منجر به سیاهی عمیق‌تر، نسبت کنتراست بالاتر و صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی می‌شود. با این حال، از آنجایی که تلویزیون‌های OLED دارای نور پس‌زمینه LED نیستند، نمی‌توانند با سطوح روشنایی ارائه‌شده در تلویزیون‌های LED یا QLED رقابت کنند، مخصوصاً در اتاق‌هایی با نور زیاد.

  • سونی و ال ‌جی هر دو در آخرین مدل‌های خود که از پنل OLED Evo برخوردارند، به تلاش برای حل این مشکل پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: مقایسه تلویزیون سونی با سامسونگ

پردازشگر تصویر

سونی پردازنده X1™ Extreme خود را در تبلیغات حسابی به رخ مشتریان می‌کشد و دلیل خوبی نیز برای این کار دارد. این یک فناوری نوآورانه است که از الگوریتم‌هایی برای کاهش نویز و ارائه جزئیات بیشتر، کنتراست بالاتر و تنوع رنگ عمیق‌تر استفاده می‌کند.

تلویزیون sony

سونی پردازنده X1™ Extreme خود را در تبلیغات حسابی به رخ مشتریان می‌کشد

از سوی دیگر، ال ‌جی پردازنده‌های هوش مصنوعی α9 Gen4 را در جدیدترین تلویزیون‌های OLED خود مورد استفاده قرار می‌دهد. این پردازنده می‌تواند به طور خودکار ژانر محتوایی که پخش می‌شود و نور محیط شما را تشخیص دهد تا تنظیمات صفحه نمایش را به طور خودکار بهینه کند.

  • هر دو شرکت دقت رنگ و پردازش تصویر فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند، اما با مقایسه تلویزیون سونی یا ال جی باید گفت که پردازشگر تصویر حوزه‌ای است که سونی در آن می‌درخشد و افزایش روشنایی در سطح پیکسل، کیفیت رنگ بهتر و پردازش تصویر مبتنی بر اشیاء را ارائه می‌دهد. عملکرد HDR در تلویزیون‌های OLED سونی نیز اغلب بهتر از مدل‌های OLED ال ‌جی است!

تکنولوژی حرکت: تلویزیون سونی یا ال جی

ال ‌جی در سال ۲۰۲۲ حالت جدیدی را به نام Cinematic Movement در فناوری پردازش حرکت خود معرفی کرده است. این حالت، حرکت محتوای ۲۴ فریم در ثانیه را هموار می‌کند یا به عبارت دیگر، تجربه سینمایی را بهبود می‌بخشد زیرا اکثر فیلم‌ها ۲۴ فریم در ثانیه هستند.

این پیشرفت می‌تواند حداقل تا حدی پاسخگوی عملکرد فوق‌العاده سونی در زمینه سینمای خانگی باشد. جدیدترین تلویزیون‌های سونی، مانند A90J، پردازش حرکتی صاف و واضح را همراه با تصویر واضح و دقیق ارائه می‌دهند.

  • پردازش حرکت در تلویزیون‌های سونی، برنده این مقایسه است و اکثر مدل‌های OLED سونی نسبت به مدل‌های ال ‌جی در این دسته عملکرد بهتری دارند.

کیفیت تصویر

در مورد کیفیت تصویر چیزهای زیادی وجود دارد که باید مورد بحث قرار دهیم، بنابراین بیایید این حوزه را به چند دسته تقسیم کنیم:

نسبت کنتراست

تفاوت در نسبت کنتراست بین تلویزیون‌های OLED سونی و ال جی اغلب با چشم غیرمسلح به سختی قابل مشاهده است. فناوری OLED اوج عملکرد تلویزیون به شمار می‌رود، بنابراین تقریباً همه مدل‌های هر دو سازنده سطوح کنتراست و رنگ مشکی باورنکردنی را ارائه می‌کنند.

کنتراست سونی و ال جی

تفاوت در نسبت کنتراست بین تلویزیون‌های OLED سونی و ال جی اغلب با چشم غیرمسلح به سختی قابل مشاهده است

اگر مدل‌های خاص در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف را بررسی کنید، تنوع بیشتری پیدا خواهید کرد. به طور کلی باید پذیرفت که سونی کنتراست بهتر و رنگ‌های سفید خالص‌تر و واضح‌تری را ارائه می‌دهد.

لوکال دیمینگ

وقتی نوبت به بررسی قابلیت لوکال دیمینگ (local dimming) در تلویزیون سونی یا ال جی می‌رسد، همه چیز به نفع ال ‌جی تغییر می‌کند. با مقایسه دو تلویزیون در یک بخش بازار، معمولاً متوجه خواهید شد که ال ‌جی به دلیل فناوری پیشرفته دیمینگ، تفاوت‌های بیشتری را در محدوده رنگ مشکی ارائه می‌کند. باز هم در مقایسه با تلویزیون‌های LED معمولی، صحنه‌های تاریک در بازی‌ها و فیلم‌ها در تلویزیون‌های OLED سونی و ال جی بی‌نهایت بهتر به نظر می‌رسند. ال ‌جی در این رده از سونی برتری می‌یابد و لوکال دیمینگ چشمگیرتر و رنگ‌های مشکی متفاوت‌تری را ارائه می‌دهد.

حداکثر روشنایی

روشنایی یکی از مشکلات پنل‌های OLED به شمار می‌رود. فقدان نور پس‌زمینه LED به‌طور قابل‌توجهی بر سطوح روشنایی تأثیر می‌گذارد؛ و این موضوع در اتاق‌های روشن که در روز نور بیشتری دارند مشهودتر است.

ال ‌جی و سونی هر دو در این زمینه راه طولانی را پیموده‌اند و موفق شده‌اند مدل‌های چشمگیری را در سال ۲۰۲۲ عرضه کنند که سطوح روشنایی عالی را ارائه می‌دهند. مدل A90J سونی همچنین دارای یک پنل آلومینیومی است که امکان روشنایی حتی بیشتر را فراهم می‌کند و این در حال حاضر بهترین گزینه در بازار تلویزیون‌های OLED محسوب می‌شود. در حال حاضر، سونی سطوح بالاتری از روشنایی را ارائه می‌دهد. اگرچه هر دو شرکت مشکل روشنایی را تا حد زیادی حل کرده‌اند، اما در نهایت کیفیت تصویر برخی از مدل‌های قدیمی ال جی در روشنایی روز اندکی دچار مشکل می‌شود.

دقت رنگ

از نظر دقت و عملکرد رنگ در تلویزیون سونی یا ال جی، به سختی متوجه تفاوت قابل توجهی بین محصولات این دو برند خواهید شد.

کیفیت رنگ سونی

سونی حداکثر روشنایی بالاتر و کنتراست بهتر را در سراسر صفحه ارائه می‌دهد

با این حال، از آنجایی که سونی حداکثر روشنایی بالاتر و کنتراست بهتر را در سراسر صفحه ارائه می‌دهد، اغلب تصاویر آن رنگارنگ‌تر و با طراوت‌تر به نظر می‌رسند. منظره‌ها در مستندهای حیات وحش و فیلم‌های علمی تخیلی با مناظر خیره‌کننده معمولاً در تلویزیون‌های OLED سونی نسبت به ال جی جذاب‌تر هستند. با مقایسه سونی و ال ‌جی در حوزه رنگ متوجه می‌شویم که سونی یک مزیت جزئی دارد، اما تصمیم نهایی بیشتر به مدل‌هایی که شما مد نظر دارید وابسته است.

کیفیت صدا

از آنجایی که تلویزیون‌های OLED معمولاً بسیار باریک و انعطاف‌پذیر هستند، فضای زیادی برای اسپیکر‌های بزرگ و چشمگیر در آن‌ها وجود ندارد. اگر قصد اضافه کردن اسپیکر خارجی به تلویزیون را ندارید، باید به همان اسپیکری که در محصول مورد نظرتان به کار رفته است بسنده کنید.

در مورد ال جی این موضوع به مدل و سری بستگی دارد؛ مانند تلویزیون G1 جدید که در بسیاری از مدل‌ها فناوری صدای Dolby Atmos را ارائه می‌کنند. سونی در این زمینه یک گام فراتر می‌رود و Acoustic Surface Audio را ارائه می‌دهد که صدا را از طریق سطح صفحه نمایش پخش می‌کند. علاوه بر این، تلویزیون‌های سونی دارای قابلیت ردیابی صدا نیز هستند؛ به این معنی که صدا از همان قسمت صفحه که در آن اتفاقی در حال رخ دادن است پخش می‌شود.  به وضوح سونی در رده کیفیت صدا برنده است. حتی می‌توانیم آن را برند پیشروی بازار در این زمینه بدانیم.

پلتفرم تلویزیون هوشمند

پلتفرم تلویزیون هوشمند یکی دیگر از جوانبی است که هنگام مقایسه تلویزیون سونی یا ال جی باید بررسی کرد. سونی از پلتفرم Google TV اندروید استفاده می‌کند که اکثر کاربران اندروید به سرعت به آن عادت می‌کنند. همه تلویزیون‌های OLED محبوب‌ترین برنامه‌ها را به صورت از پیش نصب‌شده دارند و می‌توانید برنامه‌های دیگر را از PlayStore دانلود کنید.

رابط کاربری LG

تلویزیون‌های ال جی از webOS، یک پلتفرم اختصاصی استفاده می‌کنند که رابط کاربری آن نسبتاً آسان است

تلویزیون‌های ال جی از webOS، یک پلتفرم اختصاصی استفاده می‌کنند. رابط کاربری آن نسبتاً آسان است و ویژگی‌ها و برنامه‌های هوشمند زیادی را ارائه می‌دهد. یکی از مواردی که webOS نمی‌تواند در آن با سونی رقابت کند این است که تلویزیون‌های OLED سونی با Chromecast داخلی عرضه می‌شوند. اگرچه ال جی قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه نمایش را ارائه می‌دهد، اما ارسال محتوا از تلفن یا تبلت برای افرادی که با Chromecast آشنا هستند ساده‌تر است.

  • هر دو سیستم ‌عامل ساده و مجهز به محبوب‌ترین برنامه‌ها هستند؛ شاید ما در اینجا به دلیل گنجاندن Chromecast به سونی برتری جزئی بدهیم، اما در نهایت اولویت‌های شما در تصمیم‌گیری بیش از هر چیز اولویت دارد.

قابلیت اتصال

اولین چیزی که در مقایسه تلویزیون سونی یا ال جی در این حوزه باید به آن توجه کرد این است که ال جی پورت‌های HDMI 2.1 بیشتری را در همه اندازه‌ها و مدل‌ها ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، G1 از ال جی چهار سوکت HDMI 2.1 با سرعت ۴۰ گیگابیت در ثانیه دارد، در حالی که در A90J سونی تنها دو سوکت موجود است.

ال جی در حوزه کنترل از راه دور نیز برتری دارد. اکثر تلویزیون‌های OLED ال ‌جی دارای یک کنترل جادویی هستند که مانند کنترلر Wii کار می‌کند. این امر، پیمایش منو را از راه دور بسیار آسان‌تر کرده است. ال جی همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند Amazon Alexa یا Google Assistant داخلی بوده و مستقیماً از راه دور قابل دسترسی است. ال ‌جی گزینه‌های اتصال بهتری را به خصوص برای گیمرها ارائه می‌کند.

تفاوت ال جی و سونی در قابلیت اتصال

ال جی پورت‌های HDMI 2.1 بیشتری را در همه اندازه‌ها و مدل‌ها ارائه می‌دهد

  • تعداد بیشتر پورت‌های HDMI 2.1 به این معنی است که تلویزیون‌های ال جی اغلب همه‌کاره‌تر بوده و بهتر می‌تواند با تلویزیون‌های همرده خود در بازار رقابت کند.

قیمت

همه ما می‌دانیم که قیمت‌ها از مدلی به مدل دیگر متفاوت است و این امر، بیشتر تحت تأثیر اندازه صفحه نمایش، نوع صفحه (LED، LCD و…) و همین‌طور امکانات تلویزیون قرار دارد. با این حال، به صورت کلی باید گفت قیمت‌های ال ‌جی اقتصادی‌تر است، به خصوص در میان‌رده‌ها. برای مثال، اگر CX OLED ال ‌جی و A8H OLED سونی را مقایسه کنیم، می‌بینیم که قیمت CX از حدود ۱۴۹۹ دلار و A8H از ۱۸۹۹ دلار شروع می‌شود.

  • اگرچه قیمت تلویزیون تا حد زیادی به مدل و اندازه آن بستگی دارد، ال ‌جی قیمت‌های اقتصادی‌تر و طیف وسیع‌تری از گزینه‌ها را ارائه می‌دهد.

تلویزیون سونی یا ال جی: نتیجه‌گیری

قبل از اینکه مقایسه تلویزیون سونی یا ال جی را به پایان برسانیم، بگذارید یک نکته را به شما بگوییم: فرقی نمی‌کند برند سازنده چه باشد؛ امکان ندارد با خرید تلویزیون OLED ضرر کنید. OLED اوج فناوری تلویزیون است و اگر از یک تلویزیون LCD یا حتی یک OLED قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، هم از سونی و هم از ال ‌جی راضی خواهید بود. تفاوت بین این دو، بیشتر به ترجیحات شما و کاربرد مورد نظر برمی‌گردد.

اگر اهل سینما هستید و می‌خواهید بهترین تجربه تماشای فیلم یا نمایش تلویزیونی را داشته باشید، سونی تلویزیون‌های OLED بهتری می‌سازد. مدل‌های جدیدتر آن با کیفیت صدای چشمگیر، نسبت‌های کنتراست و رنگ عالی، و حتی سطوح روشنایی چشمگیر عرضه می‌شوند. از سوی دیگر، خرید تلویزیون OLED ال جی به دلیل پاسخگویی بهتر، قابلیت اتصال و حالت گیمینگ اختصاصی، برای گیمرها منطقی‌تر است. حتی اگر علاقه‌مند به تماشای طولانی مدت فیلم‌های سینمایی هستید تلویزیون‌های OLED ال ‌جی همچنان گزینه خوبی برایتان به شمار می‌رود؛ بخصوص اگر از لحاظ بودجه محدودیت داشته باشید.

سوالات متداول

  • کدام تلویزیون برای گیمینگ بهتر است: سونی یا ال جی؟

تلویزیون‌های ال جی به دلیل قابلیت اتصال بهتر و کنترل از راه دور پیشرفته‌تر برای گیمینگ مناسب‌تر هستند.

  • از لحاظ قیمت تلویزیون ال جی بهتر است یا سونی؟

تلویزیون‌های ال جی از لحاظ قیمت مقرون به‌صرفه‌تر هستند، اما تلویزیون‌های سونی کیفیت و قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهند.

  • برای سینمای خانگی تلویزیون سونی بخرم یا ال جی؟

تلویزیون‌های سونی به دلیل حداکثر روشنایی بالاتر و کیفیت صدای بهتر، برای سینمای خانگی مناسب‌ترند. حتی برخی مدل‌های سونی دارای قابلیتی هستند که صدا را به صورت کاملا هوشمند مدیریت می‌کنند و لذت تماشای فیلم‌ها را چند برابر می‌کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =