Banner Image
شستن پتو با ماشین لباسشویی

نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی

امتیاز دهید

پتو جزو لوازمی ‌است که در تمامی ‌خانه‌ها دیده می‌شود و استفاده بالایی دارد. به همین منظور در بازه‌های زمانی خاص به شستشوی پتو نیاز است. معمولاً افراد برای شستشو، پتوی خود را به خشک‌شویی می‌سپارند که این مسئله می‌تواند معضلات و مشکلاتی با خود به همراه داشته باشد؛ اما امروزه با طراحی و تولید ماشین‌های لباسشویی پرقدرت، امکان شستشوی پتو با ماشین لباسشویی در منزل فراهم شده است، اما برای این کار باید با نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی آشنا بود تا به پتو یا ماشین خود آسیب وارد نکنید.

استفاده از ماشین لباسشویی برای این امر موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شده و حتی نتیجه و تمیزی بهتری را نسبت به شست‌وشو دستی و یا حتی شست‌وشو در خشک‌شویی‌ها به دنبال دارد. در صورتی که با جنس پتو، قابلیت رنگ‌پذیری یا رنگ دهی آن، مواد مناسب برای شستشو، قدرت ماشین لباسشویی و تنظیمات آن آشنایی داشته باشید، به راحتی می‌توانید این کار را در منزل انجام داده و نیازی به شستشوی دستی و صرف انرژی زیاد یا مراجعه به خشک‌شویی یا پرداخت هزینه نخواهید داشت.

  مراحل و نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی به چه صورت است؟

پیش از آن که پتوهای خود را در ماشین لباسشویی قرار داده و آن را برای شستشو تنظیم کنید، باید نکاتی را مورد بررسی قرار دهید. توجه به این نکات بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اشتباه یا عدم توجه به موارد زیر ممکن است موجب خرابی ماشین لباسشویی و یا حتی خرابی پتوی شما شود. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا این مراحل را به طور کاملاً دقیق برایتان بیان کنیم تا به هنگام شستن پتو، با مطالعه این متن به راحتی پتوی خود را در منزل و در ماشین لباسشویی بشویید.

مراحل و نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی

بررسی ویژگی‌های پتو

هر پتو دارای ویژگی‌هایی نظیر نوع بافت پارچه، رنگ، ضخامت، حساسیت نسبت به محصولات خاص یا آب داغ و موارد دیگر است. معمولاً پتوهایی که از بیرون خریداری می‌شوند دارای یک برچسب بر روی خود هستند که در این برچسب اطلاعات شستشو یا نکات خاص پیرامون نگهداری آن پتو نوشته شده است؛ اما اگر پتوی شما فاقد این برچسب بود می‌توانید به طور شخصی به تست آن بپردازید.

اولین تست، تست رنگ دادن پتو است. پیش از آن که پتوی خود را در لباسشویی قرار دهید و یا آن را با دیگر لباس‌ها بگذارید، ابتدا باید تست رنگ دادن از آن بگیرید. در صورتی که پتوی شما رنگ دهد و از این موضوع با خبر نباشید، برای شستشوی سایر لباس‌ها امکان خرابی و رنگ‌پذیری آن‌ها وجود دارد. پس برای جلوگیری از بروز این مشکل حتماً پیش از هر کاری از پتوی خود تست رنگ دادن بگیرید.

 جداسازی

پس از آن که مطمئن شدید پتوی شما در حالت خیس و در هنگام شستشو رنگ نمی‌دهد، آن‌ها را از هم جدا کنید. بدین صورت که پتوهای سایز مختلف یا پتوهای ‌‌ترجیحاً هم رنگ را با هم بگذارید و هرگز پتو را با لباس عادی یا پارچه‌ برای شستشو در دستگاه قرار ندهید. در این مرحله توجه به حجم ماشین لباسشویی و تعداد و وزن پتو حائز اهمیت است.

پتو

این حجم باید متناسب با ظرفیت ماشین لباسشویی انتخاب شود. دقت کنید که پس از شستشو و جذب آب، وزن پتو دو تا سه برابر سنگین‌‌تر می‌شود. در صورتی که تعداد پتوی انتخابی برای شستن زیاد است، حتماً آن را به دو یا چند بخش تقسیم کرده و هر بخش را به طور جداگانه شستشو دهید؛ اما اگر پتوی شما از جنس نازک است و وزن کمی ‌دارد، می‌توانید تعداد بیشتری از آن‌ها را در یک بار شستشو قرار دهید.

پاک کردن از آلودگی خاص

در صورتی که پتوی شما دارای آلودگی خاصی است، توصیه می‌کنیم آن را به طور جداگانه شستشو دهید. همچنین پیش از اقدام به شستشو حتماً آلودگی‌ها و زباله‌های احتمالی موجود در پتو را از لابه‌لای آن خارج کرده و تمیز کنید؛ چرا که هرگونه زباله در نهایت در فیلتر لباسشویی جمع شده و عملکرد ماشین را با اختلال مواجه می‌کند.

 توجه به نوع شست‌وشو

برخی از پتوها به شستشوی ماشینی حساس هستند که منجر به خرابی در بافت پتو یا به طور کلی طرح و رنگ آن می‌شود. برای این منظور می‌توانید از تنظیمات شستشوی دستی ماشین لباسشویی خود استفاده کنید.

  تنظیمات ماشین لباسشویی

در نهایت پس از سپری کردن مراحل فوق و اطمینان نسبت به عدم خرابی پتو در ماشین لباسشویی، به تنظیمات خود ماشین می‌رسیم. این مرحله در نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که تنظیمات آن باید متناسب با نوع پتو انتخاب شود. این تنظیمات شامل انتخاب نوع شستشو که دستی باشد یا حساس و همچنین تنظیم دما و زمان و دیگر دستورالعمل‌ها است.

  تنظیمات ماشین لباسشویی

 محلول شستشوی مناسب

برای شستن پتو و تمیزی بهتر می‌توان از محلول‌های خاص استفاده کرد. استفاده از مایع ماشین لباسشویی یا پودر جزو مواد رایج برای شستشو به شمار می‌آید؛ اما برای پاکیزگی بهتر پتوهای خود می‌توانید از محلول‌های مخصوص استفاده کنید.

 خشک کردن

پس از آن که طبق مراحل فوق پیش رفتید و تنظیمات ماشین لباسشویی خود را تنظیم کردید و شستشو تمام شد، به مرحله خشک کردن می‌رسیم. این مرحله جزو مراحل بسیار مهم در نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی است، چرا که باقی ماندن هرگونه رطوبت در پتو احتمال خرابی و کپک زدگی آن را به همراه می‌آورد.

پتوها معمولاً توانایی تحمل خشک کن اتومات ماشین‌های لباسشویی را ندارند، برای همین منظور بهتر است پس از آن که آب پتو گرفته شد، آن را در محلی ‌‌ترجیحاً با هوای آزاد و روبروی نور خورشید قرار دهید تا تمامی ‌رطوبت آن از بین برود.

مراحل فوق جزو اصلی‌‌ترین و کامل‌‌ترین مراحل در نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی هستند که در صورت رعایت این موارد، بدون نیاز به پرداخت هزینه زیاد یا صرف انرژی می‌توانید تمامی ‌پتوهای خود را در منزل شستشو دهید.

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی از چه محلول‌های شویندهای می‌توان استفاده کرد؟

برای محلول شستشوی پتو انتخاب‌های متفاوت و متنوعی دارید. به عنوان مثال هم می‌توان از شوینده‌های عمومی ‌استفاده کرد و هم می‌توان از شوینده‌های مخصوص پتو یا پارچه بهره برد. در این راستا تمامی ‌شوینده‌هایی که می‌توانید در شستشوی پتو به کار ببرید را برایتان آوردیم:

محلول‌های شوینده

 شوینده‌های عمومی

شوینده‌های عمومی‌ جزو متداول‌‌ترین و در دسترس‌‌ترین موارد برای شستشوی پتو هستند. معمولاً شوینده‌های عمومی شامل انواع مایعات شست و شوی دستی، مایعات شستشوی ماشینی، پودرهای ماشین لباسشویی و غیره هستند. برای اطمینان از تناسب این شوینده‌ها با پتوی خود حتماً برچسب‌های درج شده و اطلاعات روی پتو یا شوینده را مطالعه کنید.

 شوینده‌های اختصاصی

در نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی می‌توان از شوینده‌های اختصاصی برای این امر نیز استفاده کرد. این شوینده‌ها برای پارچه‌های حساس نظیر پتو تعبیه شده‌اند که در کنار پاکیزگی بیشتر، نرمی‌ و لطافت بافت پتو را حفظ می‌کنند. موارد به کار رفته در این نمونه از شوینده‌های اختصاصی برای متریالی نظیر پنبه و پارچه‌های حریر و پتو مناسب هستند.

 نرم کننده

نرم کننده نیز جزو موادی است که برای حفظ کیفیت پتو می‌توان آن را در شستشو به کار برد. با ریختن کمی ‌نرم کننده در مخزن ماشین لباسشویی می‌توان لطافت و نرمی ‌را در پتو حفظ کرد و نتیجه بهتری از آن گرفت.

به طور کلی انتخاب آن که در نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی از کدام شوینده استفاده کنید، به اطلاعات مربوط به خود پتو یا موارد در دسترس شما بستگی دارد.

برنامه شستن پتو برای هر برند ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی دارای مدل‌های مختلف از برندهای متفاوت است که هرکدام برنامه‌ و تنظیمات مخصوص به خود را برای شستشوی پتو دارد. معمولاً تمامی ماشین‌های لباسشویی دارای گزینه‌هایی نظیر Duvet Bulky و Blanket Course برای این تنظیمات هستند.

برنامه شستن پتو

اگر ماشین لباسشویی شما از برند ال جی بوده، بهتر است به سراغ دفترچه راهنمای آن بروید، اما به طور معمول از کلیدهای Duvet و Blanket و Bulky برای شستن پتو استفاده می‌شود. کلید Duvet برای تنظیمات شستشو با آب 40 درجه و دور خشک کن 800 است، در حالی که Blanket برای دمای 60 درجه و Bulky هم برای دمای 30 درجه تنظیم می‌شود.

اگر ماشین لباسشویی شما از برند سامسونگ است، می‌توانید از برنامه‌های Bedding و Duvet Bulky استفاده کنید. برندهای دیگر نظیر پاک شوما نیز دارای دکمه‌های Duve هستند که برای شستشوی پتو و یا موارد مشابه طراحی شده‌اند.

نکات مهم برای شستشوی پتو با ماشین لباسشویی

در بررسی نحوه ‌شستن پتو با ماشین لباسشویی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.

  • در صورتی که حجم و تعداد پتوهایی که برای شستشو در نظر دارید زیاد است و فراتر از ظرفیت ماشین لباسشویی می‌رود، حتماً آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و در چند مرحله شستشو را انجام دهید.
  • حتماً توجه داشته باشید که پتو، آب‌گیری زیادی دارد و وزن آن پس از شستشو دو تا سه برابر وزن حالت خشک می‌شود.
  • استفاده از محلول مناسب در این شستشو حائز اهمیت است. هرگز از محلول‌های بسیار قوی برای شستن پتو استفاده نکنید، چرا که بافت آن را از بین می‌برد و حالت زبر و خشن به پتو می‌دهد.
  • توصیه می‌شود که در این بخش حتماً از نرم کننده استفاده کرده و دمای شستشو را بین 30 الی 60 درجه انتخاب کنید.
  • از آنجایی که برنامه و تنظیمات شستن پتو با ماشین لباسشویی با دیگر لباس‌ها و پارچه‌ها متفاوت است، حتماً آن‌ها را به طور مجزا شسته و لباس را با پتو برای شست‌وشو قرار ندهید.

کلام آخر

یکی از دغدغه‌های اصلی افراد، شستشوی پتو در بازه‌های زمانی مشخص یا پس از آلوده شدن آن است. بسیاری از افراد این کار را به خشک‌شویی می‌سپارند، اما با رعایت چند نکته ساده می‌توان پتو را در منزل خود و با ماشین لباسشویی شست. برای این منظور تصمیم گرفتیم تا نحوه شستن پتو با ماشین لباسشویی را در محتوایی کامل برایتان بیان کنیم تا به راحتی این کار را در منزل انجام دهید.

در شستشو توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی، حجم پتو، نوع آلودگی آن، توضیحات خاص برای شستشو و غیره بسیار حائز اهمیت است. همچنین حتماً باید تنظیمات ماشین لباسشویی بر روی شستن پتو باشد تا موجب خرابی بافت آن نشود.

 سوالات متداول

  • آیا امکان شستشوی پتو در ماشین لباسشویی وجود دارد؟

ماشین‌های لباسشویی امروزی دارای توان بالا و ظرفیت زیادی هستند، به همین منظور قابلیت شستشوی پتو در آن‌ها وجود دارد؛ اما پیش از این امر حتماً باید به اطلاعات درج شده بر روی پتو و یا نکات مهم در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی توجه داشته باشید.

  • دمای شستشوی پتو به چه صورت است؟

معمولاً بر روی برچسب هر پتو دمای شستشوی آن درج شده است و تنظیمات مخصوص هر ماشین لباسشویی به گونه‌ای قرار دارد که  دما را متناسب با شستشوی پتو تنظیم می‌کند.

  • از چه شوینده‌هایی برای شست‌وشوی پتو با ماشین لباسشویی می‌توان استفاده کرد؟

تنوع شوینده‌ها در این زمینه زیاد است که هم می‌توان از شوینده‌های عمومی ‌نظیر پودر شوینده و قرص و غیره استفاده کرد و هم می‌توان شوینده‌های اختصاصی برای شستشوی پتو را به کار برد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =