Banner Image
کتابخانه خانگی

ساخت کتابخانه خانگی با وسایل دور ریختنی و کارتن!

5/5 - (2 امتیاز)

چگونه کتابخانه خانگی بسازیم؟ این سوال را همه عاشقان کتاب حداقل یک‌بار در زندگی از خود پرسیده‌اند. به‌خصوص بعد از اینکه برای پیدا کردن یک کتاب، ساعت‌ها خانه را زیرورو می‌کنند. البته برای کسانی هم که به دنبال یک دکوراسیون داخلی شیک و خاص هستند، داشتن یک کتابخانه منحربه‌فرد بسیار مهم است.

نیازی نیست برای داشتن یک کتابخانه ساعت‌ها در بازار لوازم چوبی بچرخید و با دیدن قیمت‌های سرسام‌آور قفسه‌های کتاب ناامید به خانه برگردید. در ادامه این مطلب از مجله پیندو با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چطور با متریال‌های در دسترس و مقرون‌به‌صرفه برای ساخت یک کتابخانه خانگی شیک اقدام کنید.

ساخت کتابخانه با چوب

چوب یکی از بهترین، مقرون به‌صرفه‌ترین و در دسترس‌ترین متریال برای ساخت کتابخانه است. کافی است تصمیم خود برای ساخت کتابخانه را قطعی کنید، بعد آستین بالا بزنید و در عرض چند ساعت نمای اتاق مطالعه خود را از این رو به آن رو کنید.

ساخت کتابخانه با چوب

اگر برای شما سوال پیش‌آمده که با چوب چگونه کتابخانه خانگی بسازیم، به خواندن این مطلب ادامه دهید:

وسایل مورد نیاز

برای شروع کار ساخت کتابخانه خانگی نیاز به لیست بلندبالایی از ابزار ندارید. جای دقیق کتابخانه را مشخص کنید و بعد وسایل لازم برای این کار را جمع کنید و دم دست بگذارید. وسایل لازم برای شروع کار عبارت‌اند از:

  • ورقه چوب یا ام دی اف با ابعاد دلخواه که بهتر است برش خورده باشد تا زحمت شما کم شود.
  • نگه‌دارنده فلزی
  • چکش، میخ، دریل و هر ابزاری که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید.

روش ساخت

حالا که وسایل را آماده کردید نوبت به اصل داستان می‌رسد؛ یعنی چگونه کتابخانه خانگی بسازیم. ابتدا محلی که می‌خواهید قفسه‌ها نصب شود را از طول و عرض اندازه‌گیری کنید، با یک مداد فاصله قفسه‌ها از هم و ابتدا و انتهای محلی که یک تکه چوب قرار است روی نگه‌دارنده قرار بگیرد را علامت بزنید.

در گام بعدی از دو یا سه نگه‌دارنده برای هر تخته چوب استفاده کنید و آن را روی دیوار با پیچ یا میخ محکم کنید. اگر طول چوب بلند است و کتاب‌های شما سنگین، بهتر است علاوه بر ابتدا و انتهای تخته برای اطمینان، در قسمت وسط هم یک نگه‌دارنده نصب کنید.

حالا نوبت قرار دادن تخته‌های چوبی روی نگه‌دارنده است و به همین راحتی یک کتابخانه خانگی شیک خواهید داشت. اگر در خانه نگه‌دارنده ندارید برای فیکس کردن چوب روی دیوار می‌توانید از میخ‌های فولادی بزرگ کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: 7 ایده بری دکوراسیون آرایشگاه زنانه با کمترین هزینه

چه نوع چوبی برای ساخت کتابخانه مناسب است؟

حالا که در کنار هم یاد گرفتیم چگونه کتابخانه خانگی بسازیم، بد نیست بدانید که نوع چوب انتخابی هم مهم است. اگر به دنبال متریالی محکم و بادوام هستید، چوب گردو بهترین انتخاب است، البته قیمت بالایی دارد و برش آن در خانه سخت است. در مقابل گزینه‌هایی دیگری چون چوب افرا و کاج هم برای این کار مناسب هستند. اگر هم بودجه زیادی برای این کار ندارید، می‌توانید از ورقه‌های ام دی اف نیز استفاده کنید.

ساخت کتابخانه با مقوا و یا باکس

اگر هنوز این سوال را در ذهن دارید که چگونه کتابخانه خانگی بسازیم، کافی است به دوروبر خود نگاهی بیندازید. کارتن‌های مقوایی اسباب‌کشی یا باکس چوبی به‌صورت بالقوه قفسه کتابخانه خانگی شما هستند که با کمی تلاش به شکلی که می‌خواهید درمی‌آیند.

ساخت کتابخانه با مقوا و یا باکس

وسایل موردنیاز

  • تعداد جعبه مقوایی سفت و محکم یا باکس چوبی میوه
  • کمی چسب چوب
  • میخ و چکش
  • کمی رنگ یا کاغذ رنگی به‌ دلخواه

روش ساخت

اگر جعبه مقوایی محکم در خانه دارید می‌توانید به اشکال مختلف آن‌ها را روی‌هم قرار دهید و با چسب بچسبانید. به همین راحتی چند قفسه برای کتاب‌های کودک خود خواهید داشت. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می‌توانید با کاغذ رنگی یا رنگ، آن‌ها را زیباتر هم کنید. فقط ازآنجایی‌که چسباندن مقوا به دیوار و قرار دادن کتاب در آن کمی خطرناک است می‌توانید آن‌ها را روی زمین یا روی میز مطالعه بگذارید.

ساده‌ترین جواب به این سوال که چگونه کتابخانه خانگی بسازیم با همین مقوای ساده و در ظاهر کم‌اهمیت است. علاوه بر روش فوق می‌توانید چند تکه مقوا را به شکل مربع و با ابعاد دلخواه ببرید و با چسب چوب چند تا از آن‌ها را روی‌هم بچسبانید تا شبیه یک تخته محکم شود. بعد برای زیباتر شدن روی آن کاغذ رنگی بچسبانید. بعد یکی از سه‌کنج‌های خانه را انتخاب کنید که معمولا بی‌استفاده و محل جولان عنکبوت است. دو میخ در هر سمت کنج بزنید و مقواها را با فاصله منظم روی آن‌ها قرار دهید. بعد هم کتاب‌های خود را روی آن‌ها بچینید.

باکس‌های چوبی میوه‌ای هم انتخاب خوبی برای ساخت یک کتابخانه خانگی شیک و متفاوت هستند. می‌توانید با سلیقه خود آن‌ها را به رنگ‌های مختلف یا یک طیف رنگی دربیاورید و بعد با چینشی که مدنظر دارید روی دیوار با میخ یا پیچ و مهره نصب کنید. نیازی نیست حتما چینش باکس‌ها منظم باشد و می‌توانید یکی را افقی و دیگری را عمودی قرار دهید. این کار برای دکوراسیون‌های مدرن بهتر است.

ساخت کتابخانه با تخته و طناب

یکی از ساده‌ترین جواب‌ها به این سوال که چگونه کتابخانه خانگی بسازیم، قفسه طنابی است. این نوع کتابخانه برای خانه‌هایی با دکوراسیون مینی‌مال و بوهمی انتخاب خوب و مناسبی است. رنگ قفسه را هم می‌توانید با توجه به نوع چیدمان، رنگ پرده و مبل خود تغییر دهید.

وسایل مورد نیاز

  • مته
  • نخ کنفی محکم یا سیم فلزی
  • تخته برش خورده به‌اندازه دلخواه
  • میخ، پیچ و مهره و چکش
  • رنگ اکریلیک و قلمو

روش ساخت

می‌توان قبل از شروع کار تخته‌های چوبی را به رنگ دلخواه درآورد و زمان داد تا خشک شوند. بعد تخته خود را روی زمین قرار دهید و با استفاده از یک خط‌کش محل سوراخ و فاصله‌ آن‌ها از هم را علامت بزنید. اندازه بین سوراخ‌های دو سمت تخته اهمیت زیادی دارد و در صورت دقیق نبودن باعث تاب‌خوردن قفسه‌ها می‌شود. بهتر است دو سانتی‌متر از لبه‌های تخته را با مته مناسب سوراخ کنید. توجه داشته باشید اندازه سوراخ‌های باید با قطر نخ یا سیم فلزی شما هماهنگی داشته باشد.

در مرحله بعد محدوده‌ای که قرار است قفسه کتاب آویزان شود را مشخص کنید و بعد دو میخ فلزی را در محل بکوبید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. نخ را از سوراخ‌های تخته عبور دهید و انتهای آن را گره بزنید. در نهایت روی میخ آویزان کنید. می‌توانید از قلاب‌های پیچی هم برای این کار استفاده کنید.

ساخت کتابخانه با وسایل دورریختنی

خلاقیت همیشه در محدودیت شکوفا می‌شود. اگر هزینه اضافی برای خرید کتابخانه شخصی ندارید، بهتر است سری به انباری خانه خود بزنید و هر وسیله‌ای دورریختنی و به‌دردنخور را به چشم یک قفسه کتابخانه خانگی نگاه کنید. گاهی جواب چگونه کتابخانه خانگی بسازیم در اینترنت نیست بلکه در انباری خانه شماست.

ساخت کتابخانه با وسایل دورریختنی

استفاده از یک تکه چوب و کمربندهای قدیمی

برای پیاده ‌کردن این ایده جذاب به یک تکه چوب برش خورده و دو کمربند قدیمی یا چرم نیاز دارد. قبل از هر کاری سگک و قفلی کمربند را باز کنید. بعد دو سر آن را با هم جفت کنید و با میخ یا رول‌پلاک به دیوار بکوبید. با کمربند دیگر هم همین کار را بکنید. بعد تخته چوب را بین حلقه ایجاد شده بگذارید و یک قفسه زیبا برای کتاب‌های خود داشته باشید.

استفاده از درهای قدیمی

اگر یک در چوبی قدیمی در انبار دارید، می‌توانید با برش و استفاده از چوب آن یک کتابخانه خانگی بسازید. البته برای این کار به اره، میخ و چکش نیاز دارید و چون یک کار فنی به حساب می‌آید، بهتر است در حین انجام کار تمام جوانب فنی و ایمنی را رعایت کنید. یک تنه درخت هم انتخاب خوبی برای برش و تبدیل‌شدن به قفسه کتابخانه شماست.

جاکفشی قدیمی

اگر یک جاکفشی چوبی یا فلزی در انباری دارید که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، آن را بیرون بیاورید. تمیز کنید و بگذارید کمی در هوای آزاد بماند تا بوی آن از بین برود. اگر دوست دارید آن را رنگ کنید و اگر درب دارد، درب را از بدنه جدا کنید و به‌عنوان یک کتابخانه خانگی از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه راه اندازی رستوران به همراه چک لیست

کشوهای چوبی

چنانچه در حین تعمیر آشپزخانه چند کشوی چوبی را به انباری برده‌اید یا کمد قدیمی دارید که کشوهای آن هنوز به درد می‌خورد، می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان قفسه‌های کتابخانه خانگی خود استفاده کنید. کافی است دستی به سر و رویشان بکشید، در صورت نیاز رنگ کنید و بعد با میخ یا پیچ جوری که فضای باز آن به سمت روبه‌رو و خود شما باشد به دیوار بزنید.

استفاده از لوله‌های قدیمی

در انباری هر خانه‌ای مقدار زیادی لوله فلزی آب پیدا می‌شود. اگر شما هم از این لوله‌ها دارید، بهتر است آن‌ها را بشویید و جلا بدهید. بعد به شکل مارپیچ یا صاف با فاصله 10 سانتی‌متری از دیوار با کمک بست‌ روی دیوار محکم کنید. حالا کتاب‌های خود را روی لوله بچینید و از کتابخانه آوانگارد و متفاوت خود لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مطلب یاد گرفتیم که چگونه کتابخانه خانگی بسازیم، بدون اینکه نیاز به صرف هزینه زیادی باشد. قطعا راه‌های دیگری برای این کار هم وجود دارد. خوشحال‌ می‌شویم اگر تجربه دیگری در این زمینه دارید و یا ایده‌ جذابی برای ساخت کتابخانه، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • از سبد پلاستیکی میوه هم می‌توان برای ساخت کتابخانه استفاده کرد؟

بله می‌توان، اما با توجه به انعطاف‌پذیری بالا و احتمال شکستن، برای ایمنی بیشتر روی دیوار نصب نشود و روی زمین قرار دهید. همچنین با بست پلاستیکی آن‌ها را روی‌هم محکم کنید.

  • تخته سه لا برای ساخت کتابخانه خانگی مناسب است؟

اگر هزینه زیادی برای ساخت قفسه ندارید و دوست دارید قیمت تمام‌شده کتابخانه شما کمتر شود، از تخته سه‌لا هم می‌توانید استفاده کنید.

  • هزینه ساخت کتابخانه خانگی چقدر است؟

این امر به عوامل مختلفی از جمله نوع متریال و چوب مورد استفاده، ابعاد قفسه‌های مدنظر شما و ابزاری که برای این کار استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =