Banner Image

راهنمای انتخاب بهترین گرافیک لپ تاپ

امتیاز دهید

لپ تاپ جزو ضروری‌ترین تجهیزات الکترونیک برای تحصیل و کار به‌ شمار می‌آید. به ‌همین منظور خرید لپ تاپ برای فعالیت‌های کاری با حساسیت بیشتری مواجه است، چرا که در این خرید باید به پردازنده، سیستم‌ عامل، گرافیک و عوامل دیگر توجه داشت. هر فرد متناسب با نوع کاری که انجام می‌دهد نیاز دارد به این ویژگی‌های لپ تاپ توجه کرده تا مشکلی برایش پیش نیاید. یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه؟

این ‌که گرافیک چند باشد با توجه به نیاز فرد و کارایی که از لپ تاپ انتظار دارد تعیین می‌شود، به‌ همین منظور در این محتوا به ‌طور جزئی‌تر به معرفی و بررسی گرافیک لپ تاپ و گرافیک مناسب با هر نوع کار می‌پردازیم تا هنگام انتخاب و خرید این محصول به بحث گرافیک نیز توجه داشته باشید.

 گرافیک لپ تاپ چیست؟

به ‌طور کلی گرافیک لپ تاپ مجموعه‌ای از تکنولوژی و سخت‌افزارهایی که با نمایش گرافیکی و پردازش تصاویر لپ تاپ در ارتباط هستند، گفته می‌شود؛ اما در اصطلاح فنی گرافیک لپ تاپ دربرگیرنده بخش‌هایی نظیر پردازنده گرافیکی، حافظه گرافیکی، صفحه نمایش، درگاه اتصالاتی که با نمایش گرافیکی در ارتباط هستند و… گفته می‌شود.

پردازنده گرافیکی یا همان GPU مسئول پردازش تصاویر و ایجاد تصویرهای گرافیکی در لپ تاپ است. این قطعه سخت‌افزاری باعث پردازش سریع تصاویر و در کنار آن اجرای بازی‌های سنگین، ویدیو، طراحی  گرافیکی و اجرای برنامه‌های گرافیکی می‌شود. از جمله برندهای معروف در زمینه تولید پردازنده‌های گرافیکی می‌توان NVIDIA و AMD را معرفی کرد.

 گرافیک لپ تاپ چیست؟

گرافیک لپ تاپ مجموعه‌ای از تکنولوژی و سخت‌افزارهایی که با نمایش گرافیکی و پردازش تصاویر لپ تاپ در ارتباط هستند، گفته می‌شود

 حافظه گرافیکی

حافظه گرافیکی یا همان VRAM قسمتی از حافظه لپ تاپ است که به ‌منظور ذخیره تصاویر و داده‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم و سرعت این حافظه بر روی عملکرد و کیفیت تصاویر تأثیر مستقیم دارد.

 صفحه نمایش

از دیگر بخش‌هایی که در ارتباط با سیستم گرافیک لپ تاپ است، صفحه نمایش نام دارد که باید دارای ویژگی‌هایی نظیر اندازه مناسب، رزولوشن بالا، کیفیت رنگ و تکنولوژی نمایش خوب باشد. برخی از تکنولوژی‌های صفحه نمایش شامل تکنولوژی‌های IPS، OLED و TN هستند که در دسته تکنولوژی‌های معروف قرار می‌گیرد.

 درگاه اتصالات

در نهایت لپ تاپ باید درگاه اتصالات مناسب برای ارتباط با دستگاه‌های خارجی داشته باشد که از جمله این پورت‌ها می‌توان به پورت  HDMI، پورتUSB ، وای فای و بلوتوث اشاره داشت که ضروری هستند.

بیشتر بخوانید:از کجا بفهمیم گرافیک کامپیوتر چند است؟

ترکیب این اجزا با هم منجر به پردازش سریع تصاویر و اجرای ایده‌آل برنامه‌های گرافیکی می‌شود. بسته به این ‌که یک فرد چه نیازی به لپ تاپ خود دارد و یا چه‌ کار گرافیکی با آن انجام می‌دهد، پردازنده یا بخش‌های دیگر  لپ تاپ را انتخاب می‌کند. همچنین برخی از لپ تاپ‌ها قابلیت داشتن پردازنده گرافیکی جداگانه با نام Dedicated Graphics را نیز دارند که می‌توان برای کارهای سنگین گرافیکی این پردازنده خارجی را تهیه کرد.

گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه؟

در پاسخ به این سوال که گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه ابتدا باید نوع گرافیک لپ تاپ را متناسب با عوامل مختلفی تعیین کرد.

 نیاز و استفاده فردی

اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب گرافیک لپ تاپ، استفاده فردی است. به ‌عنوان مثال اگر نیاز دارید که بازی‌های سنگین با کیفیت بالا اجرا کنید، باید گرافیک لپ تاپ شما حرفه‌ای باشد. همچنین انجام کارهای طراحی و گرافیکی بر روی ویدیو و تصاویر نیز نیاز به قدرت گرافیک بالا و تهیه پردازنده گرافیکی جداگانه دارد.

بودجه

می‌توان گفت عامل محدود کننده برای تهیه و انتخاب گرافیک لپ تاپ، بودجه‌ در دسترس است. معمولاً گرافیک‌های جداگانه قیمت زیادی دارند و شاید تهیه آن برای هر فرد امکان‌پذیر نباشد، به ‌همین منظور بودجه نیز برای تعیین این عدد مهم است.

گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه؟

اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب گرافیک لپ تاپ، استفاده فردی است

 ترجیحات

ترجیحات فردی و سلیقه شخصی بر روی انتخاب گرافیک تأثیر دارد. برخی از افراد تمایلی ندارند که لپ تاپ آن‌ها دارای قدرت گرافیکی بالا باشد و یا نیازی به کارهای گرافیکی نخواهند داشت، پس ترجیح می‌دهند که هزینه زیادی برای قسمت گرافیک اختصاص ندهند.

با توجه به موارد فوق می‌توان نوع و میزان گرافیک لپ تاپ را انتخاب کرد. برای بازی‌های سنگین استفاده از پردازنده گرافیکی قوی مانند NVIDIA GeForce RTX 3060  گزینه مناسبی به شمار می‌آید. به طور کلی آن‌ که گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه بستگی به نوع کاری که با آن انجام می‌دهید دارد. معمولاً لپ تاپ‌هایی با گرافیک 4 گیگ تمامی نیازهای افراد را برطرف می‌کنند. با توجه به تحقیقات و بررسی‌هایی که تا کنون انجام‌ شده تعداد بالایی از بازی‌های کامپیوتری و یا کارهای گرافیکی، با گرافیک 2 گیگ در لپ ‌تاپ قابل‌ اجرا هستند؛ اما شاید خیلی از افراد به ‌دنبال سرعت بالاتر در کار خود باشند که می‌توان لپ ‌تاپ‌هایی با گرافیک 4 گیگ انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید:بررسی تفاوت هارد لپ تاپ با کامپیوتر

اما این گرافیک 4 گیگ پاسخ‌‌گوی بازی‌های سنگین و کارهای گرافیکی و طراحی سنگین نظیر ادیت ویدیو، برنامه‌نویسی و موارد این ‌چنینی است. برای آن ‌که بدانید گرافیک لپ ‌تاپ شما چند است نیاز دارید که از منوی لپ ‌تاپ روی استارت کلیک کرده و سپس گزینه run را بزنید. پس ‌از آن کادری پیش روی شما قرار می‌گیرد که dxdiag را تایپ کنید و سپس در صفحه‌ای که باز می‌شود OK را بزنید. حال ابزار تشخیص DirectX باز می‌شود که بر روی آن اطلاعات گرافیک شما مانند نام کارت گرافیک، میزان حافظه ویدیویی و موارد دیگر قابل‌ مشاهده است.

مزایا و معایب لپ تاپ‌ با پردازنده گرافیکی جدا

به طور کلی دو نوع لپ تاپ با ویژگی‌های گرافیکی با پردازنده گرافیکی جداگانه و پردازنده گرافیکی یکپارچه داریم که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به بررسی این مزایا و معایب می‌پردازیم:

مزایا و معایب لپ تاپ‌ با پردازنده گرافیکی جدا

به طور کلی دو نوع لپ تاپ با ویژگی‌های گرافیکی با پردازنده گرافیکی جداگانه و پردازنده گرافیکی یکپارچه داریم که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند

مزایا پردازنده گرافیکی جدا

  • عملکرد گرافیکی خوب: پردازنده‌های گرافیکی که به ‌صورت جداگانه هستند دارای منبع حافظه‌ای جدا بوده که این منبع به آن‌ها اجازه می‌دهد برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را با کیفیت بسیار خوبی اجرا کند. به ‌همین منظور این‌ گونه لپ ‌تاپ‌ها برای بازی‌های سنگین، برنامه‌نویسی، طراحی‌های گرافیکی سنگین نظیر ویرایش عکس و ویدیو بسیار مناسب است.
  • قابلیت ارتقا: پردازنده‌های گرافیکی جدا قابلیت ارتقا داشته و می‌توان متناسب با جدیدترین تکنولوژی‌ها آن‌ها را به‌روز کرد.
  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های متعدد: به کمک پردازنده‌های گرافیکی جداگانه می‌توان جدیدترین تکنولوژی‌ها را مورد استفاده قرار داد و از امکانات و قابلیت‌های بیشتری استفاده کرد.

 معایب پردازنده گرافیکی جدا

  • هزینه زیاد: شاید بتوان گفت یکی از معایب پردازنده‌های گرافیکی جداگانه، هزینه‌ بالای آن است که شاید تهیه آن برای تمامی افراد مقدور نباشد.
  • افزودن وزن و حجم: بدون شک با تهیه پردازنده گرافیکی جدا وزن لپ‌ تاپ بیشتر شده و حجم بیشتری را نیز در برمی‌گیرد که شاید این مسئله برای برخی از کاربران ناخوشایند باشد.
  • مصرف باطری بیشتر: از دیگر ایرادات این نوع پردازنده گرافیکی، نیاز به منبع بیشتر باتری است و معمولاً توان مصرفی لپ ‌تاپ را بالا می‌برد. همین مسئله باعث می‌شود که مصرف باتری بیشتر شده و عمر باتری کم شود.

به‌ طور کلی انتخاب بین پردازنده گرافیکی جدا یا یک پارچه به نیازهای فردی و امکانات و شرایط وی بستگی دارد.

معرفی چند لپ تاپ با گرافیک بالا

همان طور که گفتیم برای انتخاب لپ تاپ باید ویژگی‌های مختلف را بررسی کرد، اما ما در این بخش چند نمونه از بهترین لپ تاپ‌ها با گرافیک بالا را به شما معرفی می‌کنیم تا انتخاب راحت‌تری از بین آن‌ها داشته باشید.

معرفی چند لپ تاپ با گرافیک بالا

برای انتخاب لپ تاپ باید ویژگی‌های مختلف را بررسی کرد

 لپ تاپ دل، اینسپایرون 15 7000

لپ تاپ فوق دارای پردازنده Intel Core i7 یا i9 است که در کنار آن از پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3060  یا 3070 نیز برخوردار است. همچنین با داشتن صفحه نمایش 15.6 اینچی با رزولوشن Full HD جزو نمونه‌های بسیار حرفه‌ای به شمار می‌آید. به طور کلی این نمونه برای بازی‌های سنگین و کاربردهای گرافیکی گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus G14

این لپ تاپ بسیار قدرتمند بوده و پردازنده AMD Ryzen 9 دارد. همچنین پردازنده گرافیکی آن NVIDIA GeForce RTX 3060  است. در کنار آن دارای صفحه نمایش 14 اینچی با رزولوشنQHD ، وزن سبک، طراحی باریک و دیگر ویژگی‌های مثبت است که انتخاب خوبی برای گیمرها و کارهای گرافیکی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:باتری ‌لپ تاپ چند سلولی بهتر است؟

لپ تاپ ایسوس TUF Gaming A15

این لپ تاپ از برند ایسوس دارای پردازنده AMD Ryzen 7 یا 9 است و در کنار آن از پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3060 یا 3070 نیز پشتیبانی می‌کند. نمونه فوق با داشتن صفحه نمایش 15.6 اینچی و رزولوشن Full HD یک گزینه مناسب با گرافیک بالا به شمار می‌آید. از دیگر ویژگی‌های مناسب این نمونه می‌توان به داشتن عمر باتری بالا و قیمت مناسب مناسب اشاره داشت که برای افرادی با بودجه کم نمونه مناسبی است.

کلام آخر

گرافیک لپ‌ تاپ برای افرادی که فعالیت‌های سنگین نظیر بازی‌های کامپیوتری، طراحی و ادیت ویدیو و عکس، برنامه‌نویسی و موارد آن‌ چنانی انجام می‌دهند بسیار حائز اهمیت است. به‌ همین منظور پیش ‌از خرید به‌ دنبال آن هستند که بدانند گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه؟

در این ‌راستا توجه به عوامل مختلفی نظیر رزولوشن، صفحه نمایش، درگاه اتصالات، پردازنده‌های گرافیکی و حافظه گرافیکی در این انتخاب حائز اهمیت است. در نتیجه پیش ‌از انتخاب هر لپ ‌تاپ باید عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد تا بهترین نمونه را متناسب با نیازهای فردی و بودجه انتخاب کرد.

 سوالات متداول

  • لپ ‌تاپ‌هایی با پردازنده گرافیکی جدا چه مزایایی دارند؟

از جمله مزایای لپ ‌تاپ‌ها می‌توان به قابلیت و امکان ارتقا و پشتیبانی از تکنولوژی‌های متعدد و سرعت بالای عملکرد اشاره داشت.

  • در انتخاب آن ‌که گرافیک لپ تاپ چند باشه خوبه چه عواملی تأثیرگذار است؟

در بررسی و انتخاب این گرافیک نیاز و استفاده فردی، بودجه در دسترس و دیگر ترجیحات شخص خریدار اهمیت بالایی دارد.

  • چه عدد گرافیک لپ تاپ برای بازی‌های سنگین مناسب است؟

گرافیک 2 پاسخگوی بسیاری از بازی‌ها و کارهای گرافیکی است، اما برای برنامه‌های سنگین بهترین مورد گرافیک 4 خواهد بود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =