Banner Image
تزیین دفتر

تزیین جلد دفتر مدرسه

امتیاز دهید

با شروع ایام مدرسه، خرید دفتر و جلد گرفتن آن جذابیت‌های خاص خود را دارد. خرید دفترهای خاص می‌تواند هزینه زیادی را به شما متحمل کند، برای همین بسیاری به دنبال تزیین جلد دفتر مدرسه هستند تا با هر آنچه در اختیار دارند، دفتری ساده را به دفتری خاص و سفارشی تبدیل کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بدون هیچ تجربه یا مهارتی می‌توانید جلدهای دفترها را در خانه مانند یک حرفه‌ای تزیین کنید. شاید فکر کنید برای شروع نیاز به چند ایده و نمونه دارید. در ادامه 10 روش و ایده جذاب برای این کار را به شما معرفی خواهیم کرد. پس آستین‌ها را بالا بزنید و کار را شروع کنید.

10 ایده تزیین جلد دفتر مدرسه با ساده‌ترین وسایل

راه‌های بی‌پایانی و ایده‌های زیادی برای تزیین زیبای جلد دفتر تنها با استفاده از خلاقیت و تخیل شما وجود دارد! ذهن خود را برای استفاده از وسایل هنری که در خانه دارید از چسب‌های تزیینی گرفته تا پولک و پارچه محدود نکنید. همچنین می‌توانید یکی از 10 ایده زیر را اجرا کنید:

1.     جلد گرفتن دفتر با پارچه

استفاده از پارچه یکی از راه‌کارهای عالی برای تزیین جلد دفتر مدرسه برای سفارشی‌سازی و زیبا کردن آن است. نیازی به مهارت خاصی در خیاطی هم نیست. بهتر است کمی در بین خرده پارچه‌های خانه یا پیراهن‌هایی که نمی‌پوشید بگردید و یک پارچه برای جلدی زیبا و جذاب پیدا کنید.

  • مرحله 1: ابتدا دفتر خود را روی پارچه بگذارید و پارچه مورد نیاز را اندازه بگیرید. از قسمت بالا و پایین باید پارچه 5 الی 6 سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد.
  • مرحله 2: لبه‌های پارچه خود را حدود یک سانتی‌متر تا زده و بعد آن را چسب بزنید یا بدوزید تا نخ‌کش نشود.
  • مرحله 3: دو طرف پارچه که قرار است جلد دفتر درون آن قرار بگیرد را از بالا و پایین به لبه‌ها بدوزید یا چسب بزنید تا حالت جیب پیدا کند.
  • مرحله 4: جلد دفتر را داخل آن قرار دهید و کار شما در همین مرحله تمام است. حال یک جلد دارید که به ‌راحتی قابل تعویض است.

بیشتر بخوانید:تزیین دفتر مشق با مداد رنگی

جلد گرفتن دفتر با پارچه

دو طرف پارچه که قرار است جلد دفتر درون آن قرار بگیرد را از بالا و پایین به لبه‌ها بدوزید یا چسب بزنید تا حالت جیب پیدا کند.

2.     برای هر درس یک دفتر یونیک بسازید

وقت آن رسیده است که با ساختن این جلدهای زیبا و خاص، تزیین جلد دفتر مدرسه را به بهترین روش ممکن انجام دهید. برای این کار به نمدهای شاین یا مقداری کاغذ رنگی نیاز دارید. روش اجرای آن هم بسیار آسان است:

  1. اول دفتر را با یک کاغذ ساده رنگی جلد بگیرید.
  2. روی نمد یا کاغذ رنگی دیگری الگوهایی چون اعداد، خط‌کش و … را دربیاورید.
  3. در نهایت این الگوها را به شکلی که دوست دارید روی دفتر بچسبانید. با این کار پیدا کردن دفتر هر درس هم برای فرزند شما راحت می‌شود.

اول دفتر را با یک کاغذ ساده رنگی جلد بگیرید.

3.     تزیین جلد دفترچه با تمبر پستی

یکی از راه‌های جذاب و خلاقانه برای تزیین جلد دفتر مدرسه استفاده از وسایلی است که حتی فکرش را هم نمی‌کنید در کنار هم این‌قدر خلاقانه به نظر برسند. به ‌طور مثال برای تزیین دفتر جغرافیا، چسباندن تعداد زیادی تمبر با موضوع طبیعت ایران یا برای دفتر تاریخ تمبرهای شخصیت‌های تاریخی می‌تواند یک ایده جذاب باشد.

دفترچه تمبر پستی

4.      از اثرانگشت برای خلق یک اثر جذاب استفاده کنید

برای این کار به یک دفتر با جلد کاهی یا ساده نیاز دارید که بتوان روی آن را با اثر انگشت رنگ زد. همچنین چند تکه کوچک کاغذ رنگی، رنگ گواش، قیچی و چسب‌رنگی و ماتیکی هم نیاز می‌شود. حال باید قوه خلاقیت خود را رها کنید و ببینید با اثر انگشت چه اشکالی می‌توان خلق کرد. به‌ طور مثال می‌توانید با کاغذ یک قیف بستنی را برش دهید و روی دفتر بچسبانید و بعد انگشت خود را در رنگ زده و بالای قیف بزنید تا مثل اسکوپ بستنی به چشم بیاید. همچنین می‌توانید یک بدنه رنگی مداد را با کاغذهای مختلف یا چسب‌رنگی روی دفتر ایجاد کنید و از اثر انگشت خود برای قسمت پاک‌کن آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:لیست لوازم تحریر فانتزی و جذاب برای دانش آموزان

تزیین با اثر انگشت

برای این کار به یک دفتر با جلد کاهی یا ساده نیاز دارید که بتوان روی آن را با اثر انگشت رنگ زد.

5.     با شلوار جین قدیمی جلد دفتر جذاب بسازید

یکی از راه‌های خلاقانه برای تزیین جلد دفتر مدرسه استفاده از شلوار جین قدیمی است که دیگر نیازی به آن ندارید. حتی می‌توانید با تور، روبان، گل، مروارید و پولک هم این ایده را تکمیل کنید و نمایی جذاب‌تر به آن ببخشید. برای پیاده کردن این ایده مراحل زیر را انجام دهید:

  1. یک شلوار جین بردارید و از قسمت بالای ران که عرض پارچه بیشتر است به اندازه جلد دفتر برش دهید.
  2. یکی از جیب‌های پشتی شلوار جین خود را هم برش دهید.
  3. دفتر را به ‌صورت عادی با پارچه برش داده جلد بگیرید.
  4. حال جیب را روی جلد بچسبانید. اگر در خیاطی سررشته دارید، قبل از چسباندن جلد، جیب را روی آن بدوزید.
  5. این جیب مانند یک جامدادی روی دفتر شما خواهد بود که خودکار و مداد را می‌توانید داخل آن قرار دهید.
تزیین دفتر با شلوار جین

دفتر را به ‌صورت عادی با پارچه برش داده جلد بگیرید.

6.     جلد دفتر را با هنر اوریگامی تزیین کنید

اگر یک دفتر سیاه ساده دارید که نمی‌دانید چطور آن را تزیین کنید که مینیمال و جذاب به نظر برسد، هنر اوریگامی را دست کم نگیرید. برای این کار نیاز به مقداری کاموا، یک سوزن مناسب و الگوی شکل موردپسند خود دارید.

  1. یک الگوی اوریگامی مانند شکل روباه یا پرنده را در اینترنت پیدا کرده و پرینت بگیرید.
  2. الگو را روی جلد دفتر فیکس کنید.
  3. جلد را باز کنید و روی یک سطح محکم قرار دهید.
  4. با استفاده از یک سوزن نقاط مشخص شده روی الگو را سوراخ کنید و بعد الگو را بردارید.
  5. با استفاده از سوزن، کاموا را از سوراخ‌ها عبور دهید تا به شکل دلخواه برسید.
  6. در نهایت نخ را پشت کار فیکس کنید.
جلد دفتر را با هنر اوریگامی

الگو را روی جلد دفتر فیکس کنید.

بیشتر بخوانید:بازار لوازم تحریر تهران کجاست؟

7.     هنر کلاژ را دست کم نگیرید

هنر کلاژ یکی دیگر از راه‌های عالی برای تزیین جلد دفتر مدرسه است. برای این کار نیازی به خرید وسایل خاص نیست و می‌توانید از روزنامه‌ها و مجلات قدیمی استفاده کنید. برای این کار نیاز به یک الگو دارید، الگوی شما می‌تواند لوزی‌های ساده در کنار هم باشد یا نیم‌دایره. خلاقیت خود را محدود نکنید و از امتحان این ایده نترسید. به ‌طور مثال می‌توانید چندین نیم‌دایره از عکس‌هایی به رنگ آبی و سفید مجلات ببرید و با فاصله به ‌صورت منظم روی دفتر بچسبانید. حال یک دفتر جذاب دارید که گویی یک دریا روی آن موج می‌زند.

هنر کلاژ

هنر کلاژ یکی دیگر از راه‌های عالی برای تزیین جلد دفتر مدرسه است.

8.     استفاده از مهر سیب‌زمینی

خیلی راحت با استفاده از یک سیب‌زمینی می‌توانید یک مهر دستی درست کنید. فقط باید آن را نصف کرده و شکل مورد نظر خود را روی آن بکشید. بعد با چاقو دور شکل را خالی کنید تا برجسته شود. حالا به یک استامپ یا کمی رنگ ‌روغنی نیاز دارید. مهر را داخل استامپ زده یا با یک قلم‌مو به رنگ دلخواه آغشته کنید و روی جلد دفتر بزنید. حتی می‌توانید ترکیبی کار کنید، یعنی یک دایره روی سیب‌زمینی برای بدنه آناناس دربیاورید و روی نصف دیگر سیب‌زمینی برگ آناناس. بعد بدنه را به رنگ زرد آغشته کنید و برگ‌ها را سبز و در کنار هم بزنید.

مهر سیب‌زمینی

خیلی راحت با استفاده از یک سیب‌زمینی می‌توانید یک مهر دستی درست کنید. فقط باید آن را نصف کرده و شکل مورد نظر خود را روی آن بکشید.

9.     تزیین جلد دفتر مدرسه با شخصیت‌های کارتونی

یکی دیگر از ایده‌های جذابی که می‌توانید برای تزیین جلد دفتر استفاده کنید، نقاشی شخصیت‌های کارتونی چون یونیکورن، دختر کفشدوزکی، باب اسفنجی و … روی دفتر است. همچنین می‌توانید با کاغذ رنگی این اشکال را دربیاورید و بعد روی جلد بچسبانید تا بعد داشته باشد و زیباتر هم به نظر برسد.

 

10.یک جلد سه‌بعدی درست کنید

یکی دیگر از راه‌های تزیین جلد دفتر مدرسه سه‌بعدی کردن آن است. برای این کار می‌توانید از هر چه در خانه هست، از خرده‌های کاغذ رنگی، خرده پارچه، کاموا و … استفاده کنید. به‌ طور مثال می‌توانید دفتر را با یک کاغذ ساده جلد بگیرید، یک صورت پسرک یا دخترک روی آن نقاشی کنید و بعد به‌ جای مو، کاموا یا کاغذ رنگی به شکل برگ و گل بچسبانید.

بیشتر بخوانید:لوازم تحریر کلاس ششمی ها (لیست کامل)

 

کلام آخر

بهتر است کمی به دوروبر خود نگاه کنید و ببینید از چه وسایلی می‌توان برای تزیین جلد دفتر مدرسه به بهترین شکل استفاده کرد. فراموش نکنید که ذهن و قوه تخیل شما قدرت زیادی در ایده‌پردازی دارد و می‌توانید با اتکا به آن زیباترین جلد دفتر را خلق کنید که منحصربه‌فرد و خاص باشد.

سوالات متداول

  • آیا می‌توانم جلد دفتر مدرسه را به هر شکلی که دوست داشتم تزیین کنم؟

بهتر است قبل تزیین کردن جلد دفتر، در مورد قوانین مدرسه و اینکه آیا محدودیتی در این مورد وجود دارد یا نه سوال کنید.

  • از چه پارچه‌ای می‌توان برای جلد کردن دفتر استفاده کرد؟

بهتر است پارچه ظریف و نازک باشد که وزن دفتر را بالا نبرد، اما در کل محدودیتی برای این کار ندارید و می‌توانید از پارچه جین هم استفاده کنید.

  • هزینه تزیین جلد دفتر مدرسه چقدر می‌شود؟

بیشتر ایده‌های گفته ‌شده با موادی است که در هر خانه‌ای وجود دارد و هزینه آن تقریباً نزدیک به صفر است. نهایتاً شاید به خرید مقداری کاغذ رنگی و چسب ماتیکی نیاز داشته باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یازده =