Banner Image

8 توصیه مهم برای پاك كردن شيشه عينک

امتیاز دهید

بیشتر افراد هر چند سال یک‌بار عینک خود را تعویض می‌کنند، بنابراین به ‌طور طبیعی پیوند خاصی با آن برقرار خواهند کرد. به ‌هر حال، عینک به شما کمک می‌کند تا بهتر ببینید و معمولاً ارزان هم نیست. شما نمی‌توانید هر ماه آن‌ها را تعویض کنید و زحمت رفتن به اپتومتری به تنهایی ارزشش را ندارد. پاك كردن شيشه عينك به روش درست به شما کمک می‌کند تا نیازی به این کارها نباشد.

شما به‌ طور مرتب لباس‌های خود را می‌شویید، پس چرا عینک شما باید از این قاعده مستثنا باشد؟ درست مانند لباس، تمیز کردن عینک شما با قلق‌هایی همراه است. در مورد تمیز کردن عینک بایدها و نبایدهای سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد که نتیجه آن می‌تواند عینک بدون لک یا عینکی باشد که نیاز به تعویض فوری دارد. در ادامه تمام این باید و نبایدها را مطرح کرده‌ایم.

نبایدهای تمیز کردن عینک

آیا با پیراهن، روسری، دستمال یا دستمال‌کاغذی، عینک خود را پاک می‌کنید؟ پس قطعاً نمی‌دانید که عینکتان به خاطر این عادت عذاب می‌کشد. ممکن است که شما روند خاصی برای پاك كردن شيشه عينك داشته باشید، غافل از این‌که هر بار با ابزار اشتباهی به این کار دست می‌زنید. همچنین تمیز نگه‌ داشتن آن با محصولات مناسب بسیار مهم است. در نحوه تمیز کردن عدسی و قاب عینک ترفندها و نکات زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عینک خود را بدون آسیب یا خراش تمیز نگه دارید.

نبایدهای تمیز کردن عینک

آیا با پیراهن، روسری، دستمال یا دستمال‌کاغذی، عینک خود را پاک می‌کنید؟ پس قطعاً نمی‌دانید که عینکتان به خاطر این عادت عذاب می‌کشد

برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  • از پیراهن، بلوز یا لباس‌های دیگر برای تمیز کردن عینک خود استفاده نکنید، به‌خصوص زمانی که شیشه عینک خشک است. این کار می‌تواند شیشه عینک شما را خراش دهد.
  • از آب دهان برای خیس کردن عینک خود استفاده نکنید.
  • برای تمیز کردن عینک خود از شیشه پاک‌کن یا پاک‌کننده سطوح خانگی استفاده نکنید. این محصولات دارای موادی هستند که می‌توانند به عدسی و پوشش شیشه عینک آسیب برسانند.
  • برای تمیز کردن عدسی‌های خود از دستمال‌کاغذی، دستمال نخی یا دستمال توالت استفاده نکنید. این‌ها می‌توانند شیشه عینک شما را خراش دهند، لکه‌دار یا پر از پرز کنند.
  • سعی نکنید خراش روی عدسی‌هایتان را با چیزی پاک کنید، این کار فقط وضعیت خراش را بدتر می‌کند.

بهترین روش‌های پاك كردن شيشه عينك

با محصولات رایجی که به ‌راحتی در خانه و بازار در دسترس هستند، می‌توانید عینک خود را تمیز نگه دارید. همچنین چند راهکار ساده را در ادامه بررسی کرده‌ایم که با کمک آن‌ها می‌توانید عینک را در خانه بدون مراجعه به فروشگاه اپتیکال تمیز کنید.

روش اول: نحوه تمیز کردن عینک در خانه با استفاده از شوینده

استفاده از آب خالی هیچ سودی برای پاك كردن شيشه عينك شما نخواهد داشت. شما باید عینک خود را با صابون مایع یا مایع ظرف‌شویی بشویید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. قبل از تمیز کردن عینک، دستان خود را کاملاً بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.
  2. عینک خود را زیر جریان ملایم آب شیر بشویید. این کار گردوغبار و سایر زباله‌ها را از بین می‌برد که می‌تواند به جلوگیری از خراشیدن شیشه‌ها هنگام تمیز کردن آن‌ها کمک کند. بهتر است که آب داغ نباشد.
  3. یک قطره کوچک مایع ظرف‌شویی یا دستشویی بدون لوسیون روی هر شیشه عینک بمالید. اکثر مایعات ظرف‌شویی بسیار غلیظ هستند، بنابراین فقط از مقدار کمی استفاده کنید.
  4. مایع را به تمام قسمت‌های عینک خود از جمله پدهای بینی و شقیقه‌های فریم بمالید. همچنین، قسمتی که لبه عدسی روی فریم جفت می‌شود را هم تمیز کنید.
  5. دو طرف شیشه‌ها و قاب را کاملاً با آب بشویید. پاک نکردن تمام آثار صابون مایع باعث می‌شود که شیشه‌ها هنگام خشک شدن لکه‌دار شوند.
  6. عینک خود را به آرامی تکان دهید تا آب بیشتری روی شیشه‌ها جاری شود. بعد آن‌ها را به ‌دقت بررسی کنید تا از تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  7. در نهایت برای پاك كردن شيشه عينك و خشک کردن آن از حوله تمیز و بدون پرز یا پارچه مخصوص این کار استفاده کنید.
  8. شیشه‌های عینک را دوباره بررسی کنید. اگر هرگونه رگه یا لک باقی مانده است، آن‌ها را با یک پارچه میکروفیبر تمیز پاک کنید. این پارچه‌های بدون پرز در اکثر فروشگاه‌های اپتیکال یا فروشگاه‌های عکاسی موجود است.

روش دوم: نحوه تمیز کردن عینک با سرکه

استفاده از سرکه یکی دیگر از روش‌های آسان برای تمیز کردن و پاك كردن شيشه عينك به شمار می‌رود. برای پیاده کردن این روش به کمی آب گرم و دو قاشق سرکه نیاز دارید.

تمیز کردن عینک با سرکه

استفاده از سرکه یکی دیگر از روش‌های آسان برای تمیز کردن و پاك كردن شيشه عينك به شمار می‌رود

در ادامه باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. قبل از تمیز کردن عینک، دستان خود را کاملاً بشویید و خشک کنید.
  2. حال به یک کاسه کوچک پر از آب گرم، دو قاشق سرکه سفید اضافه کنید.
  3. بعد یک پارچه نخی بدون پرز را به مخلوط آغشته کرده و عینک را پاک کنید.
  4. پس ‌از آن، عینک خود را با آب سرد تمیز بشویید و با یک پارچه نخی یا میکروفیبر خشک کنید. حتی می‌توانید با این محلول پد بینی و کل قاب و دسته عینک خود را هم تمیز کنید.

روش سوم: تمیز کردن عینک با الکل مالشی

استفاده از الکل بهترین روشی است که می‌توانید بدون استفاده از اسپری مخصوص، عینک را تمیز کنید و مطمئن باشید که اثری از خود باقی نخواهد گذاشت.

تمیز کردن عینک با الکل مالشی

استفاده از الکل بهترین روشی است که می‌توانید بدون استفاده از اسپری مخصوص، عینک را تمیز کنید و مطمئن باشید که اثری از خود باقی نخواهد گذاشت.

برای پاك كردن شيشه عينك با این روش باید مراحل ساده زیر را انجام دهید:

  • یک بطری اسپری خالی را بردارید و سه‌چهارم آن را با الکل همراه با چند قطره مایع ظرف‌شویی ملایم پر کنید. بعد هم روی آن آب بریزید تا پر شود.
  • بطری را به آرامی تکان دهید؛ حالا اسپری مخصوص برای تمیز کردن عینک شما آماده است.
  • مخلوط را روی دو طرف شیشه عینک اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر بدون پرز به آرامی بمالید.
  • بعد از تمام شدن کار چک کنید و بینید که لکه یا کثیفی روی شیشه باقی نمانده باشد.

آیا روشی برای پاک کردن خراش از روی شیشه عینک وجود دارد؟

بسیاری به دنبال پاك كردن شيشه عينك از هرگونه خراش و آسیبی هستند. متأسفانه هیچ روش جادویی برای ترمیم شیشه خراشیده عینک وجود ندارد. برخی از محصولات در بازار وجود دارد که استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا خراش‌ها کمی کمتر دیده شوند. بیشتر این محصولات فقط مواد مومی شکل هستند که به ‌راحتی از بین می‌روند. همچنین، آن‌ها اغلب عدسی‌های ضد انعکاس را خراب می‌کنند.

علاوه بر انعکاس نور و تداخل در دید، خراش‌ها می‌توانند بر مقاومت شیشه عینک شما در برابر ضربه تأثیر بگذارند. برای دید و ایمنی بهینه، در صورت خراشیدگی عینک خود را تعویض کنید. هنگام خرید شیشه‌هایی را انتخاب کنید که دارای پوشش مقاوم در برابر خش بوده و از فروشنده بپرسید که آیا دارای ضمانت ضد خش هستند یا نه؟

راه‌های تمیز نگه ‌داشتن شیشه عینک

کثیف کردن مکرر و نیاز به شستن و پاك كردن شيشه عينك در کاهش عمر آن اثر دارد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر است به نکات زیر برای نگهداری از عینک خود به تمیزترین شکل ممکن توجه داشته باشید:

راه‌های تمیز نگه ‌داشتن شیشه عینک

راه‌های تمیز نگه ‌داشتن شیشه عینک

  • عینک خود را در کیف مخصوص نگهداری کنید تا خراشیده و کثیف نشوند.
  • آن‌ها را هنگام خواب از چشم خود بردارید.
  • هرگز عینک را روی میز یا پیشخوان آشپزخانه با شیشه رو به پایین قرار ندهید.
  • عینک را بالای سر خود و روی موها قرار ندهید. این کار باعث دفرمه شدن دسته عینک و جذب چربی مو و کثیفی آن می‌شود.

کلام آخر

روش‌های فوق که برای پاك كردن شيشه عينك گفته شد همگی ترفندهای خانگی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عینک را بدون صرف هزینه‌های هنگفت تمیز کنید. با این ‌حال، این روش‌های ارزان می‌توانند به پوشش محافظ عینک آسیب بزنند؛ یعنی پوشش‌های ضد تابش نور، پوشش ضد اشعه ماوراءبنفش و ضد نور آبی؛ بنابراین، شما باید محتاط باشید؛ زیرا این روش‌ها 100٪ موثر و ایمن نیستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که در کنار تمیز کردن عینک، هیچ عارضه یا آسیبی برای عینک ایجاد نشود. اگر شیشه عینکتان نوع خاصی است، باید از فروشنده در مورد بهترین روش تمیز کردن آن سوال کنید.

سوالات متداول

  • آیا می‌توان شیشه عینک را با آب شست؟

بله، اما آب خالی برای از بین بردن اثرانگشت و چربی روی شیشه آن کافی نیست و بهتر است از شوینده ملایم و بدون کرم هم استفاده کنید.

  • چرا می‌گویند نباید عینک را بالای سر زد؟

عینک در تماس با موها چربی را جذب می‌کند و زودتر کثیف می‌شود. علاوه بر این احتمال دفرمه شدن آن وجود دارد.

  • می‌توان برای پاك كردن شيشه عينك از گوشه پیراهن یا روسری نخی استفاده کرد؟

خیر، ممکن است بخشی از تزئینات لباس، دکمه و … باعث خراش برداشتن شیشه عینک شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − پنج =