Banner Image
کمد لباس

چیدمان کمد لباس: چطور کمد لباس را بچینیم؟

5/5 - (3 امتیاز)

قطعاً یکی از اشیا کارآمد در دکوراسیون، کمدها هستند. نظم و سامان‌دهی به لباس‌ها، ملحفه‌ها، رختخواب‌ها و حتی کیف و کفش‌ها نیاز به فضایی مناسب دارد که این فضا را تنها کمدها در اختیار ما قرار می‌دهند. با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی امروز و محدود بودن فضای مناسب برای چیدمان، گاهی برای همه ما پیش می‌آید که حتی با وجود کمد دیواری هم نظم زیادی در نحوه چیدمان لباس‌هایمان وجود ندارد، برای همین ما با این مقاله در کنار شما هستیم تا کمی از نحوه درست چیدمان کمد لباس بگوییم.

همیشه یکی از سخت‌ترین کارهای خانه مرتب کردن و نظم دهی به کمدها بخصوص کمد لباس است. حجم بالای لباس‌ها و به‌هم‌ریختگی و عدم تفکیک سازی لباس‌های درون کمد، باعث می‌شود تا کمتر کسی به نظم و ترتیب کمد اهمیت دهد، اما شما می‌توانید تنها با استفاده از چند تکنیک ساده راهی مناسب برای چیدمان کمد لباس پیدا کنید. استفاده از انواع باکس‌ها، شلف‌ها و حتی پارتیشن‌بندی داخل کمد از جمله راهکارهایی هستند که شما می‌توانید با بهره‌مندی از آن‌ها به ایده‌آل ذهن خود برسید. کافی است در این مقاله با ما همراه باشید تا با معرفی چند روش و ابزار کوچک و بزرگ، به کمد لباسی مرتب برسید.

چطور کمد لباس را دسته‌بندی کنیم؟

حفظ نظم و ترتیب و در عین‌ حال دسترسی راحت به لوازم و لباس‌های کاربردی یکی از اهداف مهم در چیدمان کمد لباس است، اما در کنار این نظم و ترتیب می‌توانید جلوه زیبایی هم به کمدتان بدهید. برای رسیدن به این هدف شما باید از تکنیک‌هایی مثل خارج کردن البسه اضافه از کمد و یا اولویت‌بندی آن‌ها استفاده کنید. در این بخش از مقاله چند شیوه دسته‌بندی برای بهترین روش چیدمان کمد لباس را برایتان ذکر می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: ساخت استند چوبی برای گلدان در خانه

دسته بندی کمد لباس

حفظ نظم و ترتیب و در عین‌ حال دسترسی راحت به لوازم و لباس‌های کاربردی یکی از اهداف مهم در چیدمان کمد لباس است

دسته‌بندی کردن

دسته‌بندی کردن لباس‌ها بر اساس فصل، نوع و کارایی یکی از اصولی‌ترین روش‌های چیدمان کمد لباس است. همه ما برای موقعیت‌های مختلف، لباس‌های مختلفی داریم که این لباس‌ها شامل لباس‌های راحتی خانه، لباس مخصوص کار، مهمانی، ورزش، لباس‌های تابستانی و زمستانی و … می‌شوند. پس بهترین و درست‌ترین کار این است که بعد از تفکیک سازی لباس‌ها، البسه خارج از فصل را هم از باقی موارد جدا کنیم.

اهدا کردن

احتمالاً شما هم در کمدتان لباس‌هایی دارید که مدت‌های زیادی ا‌ست که آن‌ها را نپوشیده‌اید. برای اینکه بتوانید چیدمان کمد لباس زیبا و مرتبی داشته باشید، در درجه اول به فضای مناسب در کمد نیاز دارید. برای این هدف بهترین کار اهدا کردن لباس‌های تمیز و سالم به افراد نیازمند است. با این کار علاوه بر ایجاد حس رضایتمندی ذهنی، بخشی از کمدتان را هم خالی می‌کنید.

اولویت‌بندی کردن

همه ما یکسری لباس‌های روزمره داریم که بیشتر از سایر لباس‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم. بهترین جا برای قرارگیری این دسته، جایی از کمد است که راحت‌ترین دسترسی را دارد. بعد از لباس‌های دم‌دستی نوبت به لباس‌های رسمی‌تر می‌رسد که احتمالاً برای آخر هفته‌ها و یا مراسم خاصی کاربرد دارند و در قسمت آخر و انتهایی کمد هم می‌توانید جایی برای لباس‌های مهمانی و مجلسی در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:لیست جهیزیه عروس ضروری (مختصر و مفید)

چیدمان کمد لباس بر اساس قد

گاهی پیش می‌آید که شما اتاق و کمد کوچکی دارید و باید از حداکثر فضای کمد دیواری برای چیدمان استفاده کنید. برای حل این مشکل چیدمان بر اساس قد لباس، می‌تواند به شما کمک کند، زیرا در بخشی که مربوط به چیدمان لباس‌های کوتاه‌تر است، فضای خالی کافی برای شما باقی می‌ماند.

بهترین روش برای چیدمان کمد

بارها شده که کمد لباستان را باز کرده‌اید و با حجم زیادی از لباس‌های مختلف مواجه شدید، اما نمی‌دانستید چطور باید به این ‌همه آشفتگی، نظم دهید. پس تنها کاری که انجام دادید بستن در کمد و موکول کردن این کار برای زمان دیگر بود. برای اینکه بدانید بهترین روش چیدمان کمد لباس چیست، در ادامه با ما همراه باشید.

  • برای چیدمان کمد لباس اولین کار خالی کردن تمام لباس‌های موجود در کمد است. سپس به کمک جاروبرقی و یک دستمال مرطوب اقدام به نظافت و گردگیری تمام بخش‌ها و قفسه‌های داخلی کمد کنید.
  • محفظه‌ای برای لباس‌های خارج از فصل در نظر بگیرید.
  • حال نوبت به جداسازی لباس‌ها از هم است، البسه‌ای مانند انواع مانتوها، شلوارها، کت‌ها، بلوزها و… را از هم جدا کنید.
  • بعضی از لباس‌ها برای شما کاربرد بیشتری دارند و در طول هفته بیشتر از سایر پوشاکتان از آن‌ها استفاده می‌کنید، این گروه از لباس‌ها را هم جدا کنید.
  • لباس‌هایی که به اتو نیاز دارند و دائم چروک می‌شوند را در آویز جداگانه قرار دهید، اما این کار برای شلوارهای جین خیلی صادق نیست؛ زیرا با توجه به جنس و مقاومت پارچه شما می‌توانید چند شلوار جین را با هم در یک چوب‌لباسی قرار دهید.

با این روش شما چندین گروه لباس‌ دارید که باید هر بخش را با توجه به اولویت کاربردشان در کمد قرار دهید. با استفاده از چوب‌لباسی مناسب و کاور، لباس‌های دسته‌بندی ‌شده را برای آویزان کردن در کمد آماده کنید. به یاد داشته باشید چوب‌لباسی برای لباس‌های پشمی و بافت اصلاً مناسب نیست، زیرا آویز کردن آن‌ها به بافت پارچه آسیب می‌رساند.

اگر شاغل هستید و هر صبح زمان کافی برای انتخاب لباس ندارید، کافی است در هنگام چیدمان کمد لباس، پوشاک خود را به ‌صورت ست در چوب‌لباسی قرار دهید. به ‌عنوان ‌مثال برای آقایان کت ‌و شلوار و بلوز متناسب با رنگ همان کت ‌و شلوار در یک چوب‌لباسی قرار بگیرد و برای خانم‌ها مانتو، شلوار و حتی شال و بلوز و یا تی‌شرت مناسب با لباس را با هم در یک آویز قرار دهید. با این روش دیگر نیازی به ‌صرف وقت برای پیدا کردن لباس مناسب آن روز ندارید.

بیشتر بخوانید:ساخت کتابخانه خانگی با وسایل دور ریختنی و کارتن!

کمد لباس

ابزارهای کمکی برای چیدمان هر چه بهتر کمد

تا این قسمت به انواع چیدمان کمد لباس و دسته‌بندی آن‌ها اشاره شد، اما بعد از دسته‌بندی و آویز کردن، بخشی از لباس‌ها هنوز هم بلاتکلیف هستند و جای خاصی ندارند و یا کلی اکسسوری، کیف، کفش و جوراب هست که نمی‌دانید باید با این‌ها چه کنید. برای چیدمان این گروه از لباس‌ها ابزارهایی مانند بقچه‌های زیپ‌دار، شلف‌های پارچه‌ای و چوبی، انواع چوب‌رختی و آویزهای چندمنظوره و ده‌ها ابزار دیگر ساخته شده که می‌تواند علاوه بر چیدمان دقیق کمد، ظاهری زیبا هم به آن بدهد.

 

چوب‌لباسی‌ها

چوب‌لباسی‌ها یکی از ابزارهای پرکاربرد برای چیدمان کمد لباس هستند که اغلب در طرح‌ها، مدل‌ها و جنس‌های مختلف با هدف و ویژگی خاصی طراحی می‌شوند. استفاده از چوب‌لباسی مناسب به شما کمک می‌کند تا از لباس‌ها به‌ خوبی مراقبت کنید و به ‌علاوه لباستان چروک، پاره و دچار کشیدگی نشود.

انواع چوب‌لباسی شامل چوبی، ساتن، فلزی، مخملی، بامبو، لاستیکی و با طراحی‌های خاصی برای مصارف ویژه طراحی ‌شده‌اند. مثل چوب‌لباسی مخصوص شال و روسری و یا چوب‌لباسی مخصوص کت ‌و شلوار.

کاور لباس

بعضی از لباس‌ها مخصوصاً لباس‌های رسمی و مجلسی به مراقبت بیشتری در کمد نیاز دارند. برای این کار شما می‌توانید از انواع کاور لباس برای پوشش دهی این البسه استفاده کنید. این کاورها در سایز و اندازه‌های مختلف و در دو جنس پارچه‌ای و نایلونی در بازار موجود هستند.

شلف‌های دسته‌بندی

اگر می‌خواهید زیباترین چیدمان کمد لباس را داشته باشید، حتماً از این شلف‌ها استفاده کنید. این شلف‌ها در انواع جنس‌ها و با طراحی و کاربری متفاوت در بازار موجود هستند، مانند شلف مخصوص کیف، شلف مخصوص جوراب‌ها و…

شلف لباس

اگر می‌خواهید زیباترین چیدمان کمد لباس را داشته باشید، حتماً از این شلف‌ها استفاده کنید.

انواع سبد

سبدها و بقچه‌های زیپی یکی از ابزارهای کارآمد در چیدمان کمد لباس هستند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها لباس‌های خارج از فصل خود را در کمد قرار دهید. این سبدها در انواع مختلف مانند چوبی، حصیری، پارچه‌ای، پلاستیکی و … در بازار یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید:7 ایده جذاب برای دکوراسیون آرایشگاه زنانه با کمترین هزینه

کلام آخر

یکی از مواردی که باعث به هم ریختن کمد لباس و عدم نظم و ترتیب آن می‌شود، وجود لباس‌هایی است که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید و یا به دلایلی دیگر علاقه‌ای به پوشیدن آن‌ها ندارید. برای اینکه بهترین چیدمان کمد لباس را داشته باشید، باید در ابتدا تمامی کمد را از لباس و سایر لوازم خالی کرده و بعد از نظافت فضای داخلی کمد اقدام به چیدمان کمدتان کنید. به ‌طور کلی می‌توان گفت بخش بزرگی از لباس‌های داخل کمد ما کمتر استفاده می‌شوند، پس باید لباس‌ها را اولویت‌بندی کنید. اگر لباسی جدید خریده‌اید حتماً یکی از لباس‌های قدیمی‌تر را از کمد خارج کنید.

استفاده از باکس‌های نظم‌دهنده در طرح و مدل‌های مختلف می‌توانند مانند یک دستیار برای شما عمل کنند. اگر لباس‌های خارج از فصل خود را به بخش بالایی کمد منتقل می‌کنید، حتماً یک چهارپایه مناسب برای دسترسی مجدد به آن‌ها برای خود تهیه کنید. لباس‌های پرکاربرد و موردعلاقه‌تان را در دسترس‌تر بچینید و در آخر اگر می‌خواهید همواره منظم‌ترین چیدمان کمد لباس را داشته باشید، بهتر است هر از گاهی به مرتب کردن آن بپردازید.

 سوالات متداول

  • لباس‌های مجلسی و حریر را در کدام قسمت کمد قرار دهیم؟

چون کاربرد این لباس‌ها از لباس‌های روزمره کمتر بوده، بهترین روش چیدمان آن‌ها استفاده از چوب‌رختی پارچه‌ای و قرار دادن آن‌ها در انتهای کمد دیواری است.

  • بهترین کمد برای چیدمان لباس کدام است؟

چون این روزها فضای خانه‌ها و اتاق‌ها کوچک است، برای اینکه چیدمان مرتب و منظمی داشته باشید، توصیه می‌کنیم کمدی را انتخاب کنید که دارای حداکثر فضای مفید باشد.

  • برای چیدمان لباس‌هایی که زود چروک می‌شوند چه کنیم؟

برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌های نخی بهتر است بعد از اتوکشی، آن‌ها را با استفاده از چوب‌رختی در کمد آویزان کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =