Banner Image
تایتل: نقد و بررسی A51 سامسونگ رقیبی سرسخت برای گوشی‌های هم قیمت | پیندو

نقد و بررسی A51 سامسونگ رقیبی سرسخت برای گوشی‌های هم قیمت | پیندو

امتیاز دهید

سامسونگ به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند، همواره تلاش کرده است تا گوشی‌های مختلفی را در بازه‌های قیمتی متفاوت تولید و به بازار عرضه کند. یکی از گوشی‌های میان‌رده و در عین‌حال قدرتمند این شرکت که نمونه بهترین گوشی سامسونگ سری a محسوب می‌شود، موبایل A50 است.

پس از استقبال چشمگیر از گوشی A50، این شرکت تصمیم گرفت تا مدل جدید این سری را با نام A51 در اواسط دسامبر 2019 معرفی کند. در صورتی‌که علاقه‌مند به خرید موبایل گوشی سامسونگ A51 هستید، با ما در این مطلب از وب سایت پیندو همراه باشید تا به نقد و بررسی A51 سامسونگ بپردازیم و در مورد این گوشی اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

مشخصات فنی A51 سامسونگ

گوشی گلکسی A51 به‌عنوان یکی از گزینه‌های بهترین مدل گوشی در ایران با قیمت متوسط و در طبقه‌بندی میان‌رده، با سخت‌افزار قابل توجهی تولید و به بازار عرضه شده است. اگر بخواهیم شما را با مشخصات فنی این گوشی آشنا کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

A51 سامسونگ
صفحه نمایش
Super AMOLED نوع
6.5 اینچ اندازه
1080×2400 پیکسل رزولوشن
پردازنده
Exynos 9611 چیپست
هشت هسته‌ای پردازنده مرکزی
Mali-G72 MP3 پردازنده گرافیکی
حافظه
4، 6 یا 8 گیگابایت رم
64، 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی
بله پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین
48 مگاپیکسل دوربین اصلی
12 مگاپیکسل دوربین فوق عریض
5 مگاپیکسل دوربین عمق
5 مگاپیکسل دوربین ماکرو
32 مگاپیکسل دوربین سلفی
باتری
4000 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت
لیتیوم پلیمری نوع
ابعاد و وزن
158.5×73.6×7.9 میلی‌متر ابعاد
172 گرم وزن

بعد از آنکه شما را با مشخصات فنی گوشی گلکسی A51 شرکت سامسونگ آشنا کردیم، حال نیاز است تا به نقد و بررسی A51 سامسونگ در بخش‌های مختلف بپردازیم.

صفحه نمایش

صفحه نمایش

برای محافظت از صفحه نمایش گوشی گلکسی A51، شاهد استفاده از تکنولوژی Gorilla Glass 3 در آن هستیم

یکی از نقاط قوت گوشی‌های تولیدی شرکت سامسونگ، استفاده از صفحه نمایش باکیفیت در این محصولات است. این موضوع باعث شده است تا حتی در گوشی تا 5 میلیون شرکت سامسونگ نیز شاهد صفحه نمایش قدرتمندی باشیم.

این موضوع در مورد گوشی گلکسی A51 سامسونگ نیز صادق است و در این محصول مثل سایر گوشی‌های میان‌رده، از نمایشگر سوپر امولد استفاده شده است. این صفحه نمایش ابعاد و اندازه 6.5 اینچی دارد و رزولوشن 1080×2400 پیکسل را با نسبت تصویر 20:9 ارائه می‌دهد. فناوری سوپر امولد مصرف باتری را بهینه می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا برای مدت طولانی‌تری از گوشی خود استفاده کنید.

برای محافظت از صفحه نمایش گوشی گلکسی A51، شاهد استفاده از تکنولوژی Gorilla Glass 3 در آن هستیم. اگرچه این محافظ باعث می‌شود تا صفحه نمایش موبایل شما قدرت بالایی داشته باشد، با این حال برای امنیت بیشتر و جلوگیری از آسیب‌های جدی به گوشی خود، حتما برای خرید گلس A51 سامسونگ اقدام کنید.

صفحه نمایش این محصول در بخش روشنایی عملکرد قابل قبولی دارد و شما می‌توانید حتی در نور زیاد نیز به راحتی از این صفحه نمایش استفاده کنید. در مجموع می‌توان گفت که صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A51 به راحتی رقبای در بازه قیمتی خود را پشت‌سر می‌گذارد و بهترین کیفیت و کارایی را به شما ارائه می‌دهد.

همچنین در گوشی گلکسی A51 شاهد دو حالت تنظیم رنگ Natural و Vivid هستیم تا بتوانید مطابق با سلیقه خود، رنگ‌های گوشی را تنظیم کنند. حالت Natural دقت رنگ بالایی دارد و برای کارهای مانند ویرایش عکس و فیلم مناسب است. حالت Vivid نیز رنگ‌ها را شاداب‌تر و اشباع‌تر نمایش می‌دهد و برای تماشای فیلم و عکس ایده‌آل خواهد بود.

البته یکی از نقاط ضعف و مشکلات رایج گوشی A51 سامسونگ، عدم پشتیبانی صفحه نمایش این گوشی از HDR است. به همین خاطر اگر به دنبال نمایشگری هستید که از HDR پشتیبانی کند، می‌توانید برای خرید گوشی تا 25 میلیون اقدام کنید.

با توجه به مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانیم نمایشگر گوشی گلکسی A51 را یکی از نقاط قوت اصلی این موبایل در نظر بگیریم. این نمایشگر برای تماشای فیلم، بازی کردن و انجام سایر امور روزمره، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما رقم خواهد زد.

پردازنده و حافظه

به منظور نقد و بررسی A51 سامسونگ در بخش پردازنده و حافظه باید به این نکته اشاره کنیم که قلب تپنده این گوشی، چیپست اختصاصی سامسونگ اگزینوس 9611 است. این چیپست با معماری 10نانومتری ساخته شده و می‌توانید با کمک آن وظایف روزمره و اجرای برنامه‌ها با سرعت بالا را انجام دهید.

یکی از مزایای پردازنده این گوشی، بهینه‌سازی خوب آن است. این موضوع باعث شده تا در تست سرعت A51 سامسونگ، این محصول عملکرد بهتری نسبت به A50s داشته باشد که از همین چیپست استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که گوشی گلکسی A51 در 5 نسخه مختلف تولید شده و به فروش می‌رسد. در مورد پیکربندی این گوشی نیز می‌توان به قابلیت‌های زیر اشاره کرد:

  • 64 گیگابایت حافظه داخلی با 4 گیگابایت رم
  • 128 گیگابایت حافظه داخلی با 4 گیگابایت رم
  • 128 گیگابایت حافظه داخلی با 6 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی با 6 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی با 8 گیگابایت رم

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، این است که در بازه قیمت گوشی سامسونگ سری a مدل A51، شاهد حضور رقبایی هستیم که از پردازنده‌های Snapdragon استفاده می‌کنند که نسبت به پردازنده‌های اگزینوس، عملکرد پایدارتر و بهینه‌تری دارند.

اگرچه A51 با پردازنده Exynos 9611 عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد، اما برای بازی‌های سنگین و کارهای پردازشی پیچیده ممکن است به اندازه رقبا قدرتمند نباشد. این پردازنده در اکثر برنامه‌ها و بازی‌ها، عملکرد روان و بدون افت فریم دارد؛ با این حال در زمان اجرای بازی‌های سنگین و پردازش‌های پیچیده شاهد عملکرد ضعیف‌تر آن در مقایسه با برخی رقبا هستیم.

در پاسخ به این پرسش که برای چه کسانی A51 سامسونگ مناسب است، باید گفت که اگر به دنبال موبایلی هستید که برای کارهای روزمره، وب‌گردی، تماشای فیلم و بازی‌های متوسط ​​مناسب باشد، گوشی گلکسی A51 گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و کیفیت ساخت

بدنه پلاستیکی این گوشی باعث شده تا وزن آن به 172 گرم برسد

شرکت سامسونگ در ساخت گلکسی A51 از پلاستیک استفاده کرده است. اگرچه گوشی گلکسیA51 در بازه قیمتی گوشی‌های اقتصادی قرار نمی‌گیرد، اما طراحی این موبایل نزدیک به گوشی‌های اقتصادی این شرکت است.

بدنه پلاستیکی این گوشی باعث شده تا وزن آن به 172 گرم برسد که در مقایسه با رقبای خود سبک‌تر است و به همین خاطر در استفاده‌های طولانی‌مدت، خستگی کاربر را به حداقل می‌رساند.

قاب پشتی A51 دارای طرح‌های چاپ‌شده و رنگ‌های متنوع است که باعث می‌شود تا این گوشی ظاهری فانتزی و خاص داشته باشد. در بخش پشتی این گوشی شاهد دوربین‌های چهارگانه به همراه فلش در قاب مستطیلی‌شکل هستیم. به‌طور کلی قاب پشتی این گوشی طراحی ساده و مینیمالیستی دارد.

در لبه پایینی گوشی گلکسی A51 جک 3.5 میلی‌متری هندزفری، درگاه شارژ USB-C، میکروفون و اسپیکر قرار دارند. دکمه پاور و دکمه‌های کنترل‌کننده صدا نیز در لبه سمت راست واقع شده‌اند. لازم به ذکر است که لبه بالایی گوشی کاملا خالی است و هیچ دکمه یا درگاهی در آن وجود ندارد.

در بخش جلویی گوشی گلکسیA51 شاهد صفحه نمایشی هستیم که 88درصد بدنه را تشکیل می‌دهد. این صفحه نمایش بدون تاچ است. عدم وجود ناچ باعث شده تا صفحه این گوشی ظاهری یکدست و بدون نقص داشته باشد.

در انتها نیز باید به این موضوع اشاره کنیم که A51 در رنگ‌های متنوع و مختلفی عرضه می‌شود و به همین دلیل شما می‌توانید مطابق با سلیقه خود برای خرید گوشی A51 سامسونگ در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و صورتی اقدام کنید.

باتری و شارژدهی

یکی از بخش‌های ضعیف گوشی گلکسی A51 به‌عنوان گوشی تا 10 میلیون، باتری این دستگاه است. شرکت سامسونگ در باتری A51 کم‌کاری کرده است؛ زیرا شاهد ظرفیت باتری 4000میلی‌آمپر ساعتی در این گوشی هستیم که در مقایسه با رقبای هم‌قیمت این گوشی، بسیار کمتر است.

باتری گوشی گلکسیA51 سامسونگ در استفاده معمولی تا یک روز دوام می‌آورد؛ اما در صورتی‌که با گوشی خود بازی کنید، بعد از حدود 12 ساعت گوشی شما به شارژ نیاز خواهد داشت. در ارتباط با عملکرد باتری این گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تماس: 22 ساعت
  • وب‌گردی: 13 ساعت
  • تماشا ویدیو: 14 ساعت

مثل اکثر گوشی‌های جدید، در موبایلA51 شاهد درگاه شارژ Type-C و فناوری شارژ سریع هستیم. البته سرعت شارژ این گوشی فقط 15وات است که نسبت به رقبای هم‌قیمتی که دارد، پایین‌تر است. بعد از خرید این محصول می‌توانید به‌عنوان بهترین روش های شارژ گوشی A51 سامسونگ از آداپتور 15واتی داخل جعبه این موبایل استفاده کنید.

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهند که برای شارژ کامل این موبایل به حدود 75 دقیقه زمان نیاز دارید. اگر به دنبال گوشی با باتری قوی هستید و سرعت شارژ بالاتر هستید، می‌توانید به جای A51 به دنبال خرید گوشی تا 20 میلیون باشید.

امنیت

از نظر امنیتی در گوشی گلکسی A51 شاهد تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مختلفی هستیم. در این محصول شرکت سامسونگ از حسگر اثر انگشت استفاده شده که به‌صورت اپتیکال در زیر نمایشگر قرار گرفته است. این حسگر اثر انگشت سرعت بالایی ندارد و حتی ممکن است با نصب گلس روی گوشی با مشکل کندی و کاهش عملکرد آن مواجه شوید. این نوع حسگر به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به حسگرهای اولتراسونیک، کیفیت پایین‌تری دارد.

فناوری امنیتی دیگر مورد استفاده در گوشی گلکسی A51، سیستم تشخیص چهره است. سیستم تشخیص چهره این گوشی دوبعدی در نظر گرفته شده و به همین خاطر از نظر امنیتی چندان قابل اتکا نیست. این سیستم با گرفتن عکس دوبعدی از صورت شما کار می‌کند و به خاطر عکس‌برداری دوبعدی، شاهد کاهش عملکرد این سیستم هستیم.

نقد و بررسی دوربین A51 سامسونگ

نقد و بررسی دوربین A51 سامسونگ

سنسور اصلی این گوشی برای عکس‌های با جزئیات بالا در شرایط نوری مختلف ایده‌آل است

گوشی گلکسیA51 یکی از اولین گوشی‌های سری A سامسونگ است که به دوربین چهارگانه مجهز شده است. سیستم دوربین این گوشی دارای سنسورهای زیر است:

  • سنسور اصلی: 48 مگاپیکسل
  • سنسور فوق عریض: 12 مگاپیکسل
  • سنسور ماکرو: 5 مگاپیکسل
  • سنسور تشخیص عمق: 5 مگاپیکسل

سنسور اصلی این گوشی برای عکس‌های با جزئیات بالا در شرایط نوری مختلف ایده‌آل است. از سوی دیگر سنسور فوق عریض این محصول به شما امکان می‌دهد تا مناظر وسیع‌تری را در عکس‌های خود ثبت کنید.

با استفاده از گوشی A51 برای عکس‌های نزدیک از اشیاء کوچک مانند قطرات آب یا گلبرگ‌های گل می‌توانید از سنسور ماکرو استفاده کنید. برای ایجاد افکت بوکه در عکس‌های پرتره و محو کردن پس‌زمینه نیز این امکان را دارید که دوربین تشخیص عمق این گوشی را به‌کار ببرید. به منظور نقد و بررسی A51 سامسونگ در بخش دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوربین اصلی

دوربین اصلی

سنسور اصلی گوشی گلکسی A51، رزولوشن 48مگاپیکسل دارد

سنسور اصلی گوشی گلکسی A51، رزولوشن 48مگاپیکسل دارد که برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا مناسب است. روشنایی و کنتراست تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی این گوشی بسیار عالی است. همچنین این دوربین می‌تواند جزئیات تصاویر را با دقت بالایی ثبت کند. سنسور اصلی این گوشی نیز در مقایسه با رقبا عملکرد بسیار خوبی دارد.

دوربین اولتراواید

سنسور دیگر مورد استفاده در گوشی گلکسی A51، سنسور اولتراواید آن است. این گوشی به یک سنسور 12مگاپیکسلی در این بخش مجهز شده است که با زاویه دید 123 درجه باعث می‌شود تا بتوانید تصاویر وسیعی را بگیرید.

به‌طور طبیعی عکس‌هایی که با این سنسور ثبت می‌شوند، به لحاظ کیفی نسبت به سنسور اصلی اندکی ضعیف‌تر هستند. البته عکس‌های حاصل از سنسور اولتراواید  A51، روشنایی مناسب، زاویه دید گسترده، کنتراست مطلوب و جزئیات قابل قبولی دارند؛ بدون آن‌که دچار اعوجاج در حاشیه تصاویر شوند.

سلفی

سامسونگ A51 به دلیل داشتن دوربین سلفی قدرتمند به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید در نور مناسب، عکس‌های سلفی باکیفیتی را بگیرید. شرکت سامسونگ در گلکسی A51 از یک سنسور 32 مگاپیکسلی در بخش دوربین سلفی استفاده کرده است که باعث می‌شود تا بتوانید در نور کافی، عکس‌هایی با جزئیات و وضوح قابل قبول را ثبت کنید. البته کیفیت دوربین سلفی این گوشی در نور کم چندان مطلوب نیست.

پرتره

سنسور دیگر مورد استفاده در گوشی گلکسی A51، سنسور تشخیص عمق میدان یا پرتره است. این سنسور 5 مگاپیکسلی به شما امکان خلق پرتره‌های خیره‌کننده را می‌دهد. این سنسور می‌تواند با تشخیص دقیق سوژه از پس‌زمینه، باعث زیبا شدن تصاویر شما شود.

ماکرو

ماکرو

دوربین دیگر گوشی گلکسی A51، دوربین ماکرو آن است

دوربین دیگر گوشی گلکسی A51، دوربین ماکرو آن است. سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو شاید عملکرد چندان شگفت‌انگیزی نداشته باشد؛ زیرا کیفیت عکس‌های ثبت‌شده با این سنسور چندان بالا نیست.

فیلمبرداری

گوشی گلکسی A51 سامسونگ به دلیل مجهز بودن به قابلیت فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، به شما امکان ضبط ویدیو با وضوح بالا و جزئیات دقیق را می‌دهد. علاوه بر کیفیت 4K می‌توانید با این گوشی، فیلمبرداری با کیفیت 1080 با نرخ 120 فریم بر ثانیه را تجربه کنید. فوکوس خودکار A51 در زمان فیلمبرداری و شرایط نوری مناسب، به سرعت سوژه را دنبال می‌کند؛ اما ممکن است در نور کم کندتر عمل کند.

در این گوشی شاهد لرزش‌گیر تصویر با عملکرد متوسط هستیم. لرزش‌گیر تصویر به کاهش لرزش و ارتعاشات ناخواسته در ویدیوها کمک می‌کند؛ اما عملکرد آن در سطح عالی نیست و ممکن است در شرایط نوری کم یا هنگام حرکت زیاد دوربین ناکارآمد باشد.

بازی با A51 سامسونگ

سامسونگ A51 برای تجربه بازی‌های متوسط مناسب است؛ اما برای بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا ممکن است با مشکل مواجه شوید. این گوشی با داشتن پردازنده Exynos 9611، پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP3  و رم بین 4 تا 8 گیگابایت برای اجرای بازی‌های محبوب مانند PUBG Mobile و Call of Duty Mobile  با تنظیمات گرافیکی متوسط ​​ کافی است.

نقاط قوت و ضعفA51 سامسونگ

به منظور نقد و بررسی A51 سامسونگ باید دید کاملی در مورد نقاط ضعف و قوت این گوشی داشته باشید. در ادامه شما را با نقاط ضعف و قوت این محصول آشنا خواهیم کرد:

نقاط قوت A51 سامسونگ

  • طراحی ارگونومی و وزن مناسب
  • نمایشگر باکیفیت با روشنایی خوب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف A51 سامسونگ

  • پردازنده ضعیف‌تر از رقبا
  • باتری ضعیف‌تر نسبت به رقبای هم‌قیمت

مقایسه A51 سامسونگ با رقبا

پس از نقد و بررسی A51 سامسونگ نیاز است تا نگاهی به رقبای این گوشی داشته باشیم و در مورد تفاوت‌های بین گوشی گلکسی A51 سامسونگ و رقبای آن صحبت کنیم. در این راستا به دو مقایسه کاربردی می‌پردازیم که شما را بیشتر با قابلیت‌های این محصول سامسونگ آشنا خواهد کرد:

مقایسه A51 سامسونگ با شیائومی Redmi Note 9 Pro

یکی از رقبای گوشی A51، موبایل شیائومی Redmi Note 9 Pro است. اگر بخواهیم به مقایسه A51 سامسونگ با شیائومی Redmi Note 9 Pro بپردازیم، باید بگوییم که گوشی گلکسی A51 اگرچه صفحه نمایش کوچک‌تری دارد، اما به دلیل داشتن پنل Super AMOLED تصاویری با کنتراست بهتر و سیاهی عمیق‌تر را ارائه می‌دهد.

Redmi Note 9 Pro به خاطر پردازنده قدرتمند خود، عملکرد پردازشی بهتری دارد. همچنین Redmi Note 9 Pro دارای باتری 5020 میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سریع 33 واتی است. این در حالی است که گلکسی A51 باتری کوچک‌تر با شارژ 15واتی دارد.

مقایسه A51 سامسونگ با هواوی P40 Lite

گوشی هواوی P40 Lite به دلیل قیمت مناسب خود یکی از مهم‌ترین رقبای گوشی گلکسی A51 سامسونگ به حساب می‌آید. برای پرداختن به تفاوت‌ها و مقایسه A51 سامسونگ با هواوی P40 Lite، می‌توان به قابلیت‌های مختلفی در این دو محصول اشاره کرد.

مهم‌ترین مزیت گوشی گلکسی A51، صفحه نمایش آن است. همچنین گوشی A51 سامسونگ نسبت به P40 Lite عملکرد پردازشی بهتری را به شما ارائه می‌دهد. گوشی گلکسی A51 یک لنز ماکرو اضافی دارد که می‌توانید با آن فیلمبرداری 4K داشته باشید؛ این در حالی است که دوربین P40 Lite محدود به فیلمبرداری با کیفیت 1080 خواهد بود.

در بخش باتری گوشی P40 Lite عملکرد بهتری دارد. این موبایل مجهز به باتری 4200 میلی‌آمپر ساعت است و شارژر 40 واتی دارد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف P40 Lite عدم ارائه خدمات Google Play در این گوشی است.

جمع بندی و نظر نهایی

در این مطلب از وب سایت پیندو به نقد و بررسی A51 سامسونگ پرداختیم و تلاش کردیم تا شما را با نقاط قوت و ضعف این گوشی آشنا کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در ارتباط با این محصول به شما ارائه دهیم. همان‌طور که مشاهده کردید، این گوشی دارای وزن مناسب، نمایشگر AMOLED باکیفیت، دوربین چهارگانه و باتری نسبت قوی است. با این حال پردازنده آن به قدرت برخی از رقبای هم‌رده خود نیست و ممکن است در زمان اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین با این موبایل با مشکل مواجه شوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 7 =