Banner Image
معرفی A15 سامسونگ

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A15؛ بهترین گوشی اقتصادی در سال 2024؟

امتیاز دهید

شرکت سامسونگ در سال 2023، گوشی هوشمند مقرون‌به‌صرفه خود با نام گلکسی A15 را رونمایی کرد. این گوشی با نمایشگر بزرگ 6.5 اینچی، باتری قدرتمند و سیستم دوربین باکیفیت توانست توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. در همین راستا در این مطلب از وب سایت پیندو قصد داریم تا به نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A15 بپردازیم و در مورد ویژگی‌ها و مشخصات فنی این گوشی صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

مشخصات فنی A15 سامسونگ

در راستای نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A15 نیاز است تا شما را با مشخصات فنی این گوشی آشنا کنیم. ویژگی‌های این گوشی به شرح زیر هستند:

گوشی A15 سامسونگ
صفحه نمایش
Super AMOLED نوع
6.5 اینچ اندازه
2340×1080 پیکسل رزولوشن
پردازنده
Mediatek Helio G99 چیپست
8 هسته‌ای پردازنده مرکزی
Mali-G57 MC2 پردازنده گرافیکی
حافظه
4، 6 یا 8 گیگابایت رم
128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی
بله (مشترک با اسلات سیم‌کارت) پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین
50 مگاپیکسل دوربین اصلی
5 مگاپیکسل دوربین فوق عریض
2 مگاپیکسل دوربین ماکرو
13 مگاپیکسل دوربین سلفی
باتری
5000 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت
لیتیوم یونی نوع
بله شارژ سریع
ابعاد و وزن
160.1×76.8×8.4 میلی‌متر ابعاد
200 گرم وزن

در ادامه شما را با هریک از قطعات سخت‌افزاری این گوشی آشنا خواهیم کرد:

صفحه نمایش

صفحه نمایش

سامسونگ در گوشی A15 از نمایشگر 6.5 اینچی Super AMOLED استفاده کرده است

سامسونگ در گوشی A15 از نمایشگر 6.5 اینچی Super AMOLED استفاده کرده است. با وجود این‌که قیمت این گوشی تا 5 میلیون است، اما شاهد استفاده از صفحه نمایش قدرتمندی در این گوشی اقتصادی هستیم. این نمایشگر با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز و روشنایی 800 نیت تولید شده است که تصویری روان و واضح را ارائه می‌دهد. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 1080×2340 پیکسل است و پیکسل‌های مورد استفاده در این ال سی دی می‌توانند تا 16میلیون رنگ را به نمایش بگذارند. نسبت صفحه نمایش به بدنه این گوشی 84.3درصد است و حاشیه‌های آن نسبتا ضخیم هستند.

تنظیمات متنوعی برای صفحه نمایش A15 در نظر گرفته شده است. در این بخش می‌توانید حالت‌های Dark Mode  و Light را برای گوشی خود تنظیم کنید یا حتی زمان‌بندی فعال شدن خودکار را برای گوشی خود در نظر بگیرید. یکی از قابلیت‌های جالب این گوشی، پنل‌های کناری یا edge panels آن است که با فعال کردن این گزینه، منویی در سمت راست صفحه نمایش ظاهر می‌شود که با کشیدن و باز کردن آن می‌توانید به سرعت به برنامه‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. این منو قابل شخصی‌سازی است.

با وجود نکات مثبتی که در صفحه نمایش این گوشی وجود دارد، مهم‌ترین نقطه ضعف این بخش، حاشیه‌های ضخیم آن است. در مجموع نمایشگر A15 با کیفیت و امکانات قابل قبولی ارائه می‌شود که می‌تواند برای استفاده‌های روزمره و تماشای فیلم و عکس رضایت‌بخش باشد.

پردازنده و حافظه

جهت نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A15 در بخش پردازنده و حافظه باید بگوییم که شرکت سامسونگ در این محصول خود از تراشه Mediatek Helio G99 استفاده کرده است. این تراشه برای کارهای روزمره و سبک مناسب است؛ ولی نباید از این گوشی و پردازنده آن برای اجرای بازی‌های سنگین انتظار زیادی داشته باشید. پردازشگر گرافیکی این گوشی نیز از نوعMali-G57 MC2  است که عملکرد متوسطی دارد.

در بخش حافظه در گوشی سامسونگ گلکسی A15 شاهد حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت با رم 4، 6 و 8 گیگابایت هستیم. برای افزایش حافظه نیز می‌توانید کارت حافظه microSDXC را به گوشی خود اضافه کنید. البته اسلات جداگانه‌ای برای کارت حافظه در نظر گرفته نشده است و اسلات کارت حافظه با درگاه سیم‌کارت دوم مشترک است.

به‌طور کلی می‌توان گفت که سامسونگ A15 از نظر سخت‌افزار، گوشی قدرتمندی نیست؛ اما برای کارهای روزمره و سبک مناسب است. اگر به دنبال گوشی برای بازی یا انجام کارهای سنگین هستند، پیشنهاد ما این است که نمونه‌های گوشی تا 25 میلیون را که سخت‌افزار قدرتمندتری دارند، در لیست خرید خود قرار دهید.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ گلکسی A15 از نظر طراحی، شبیه به اکثر گوشی‌های هوشمند سامسونگ است

سامسونگ گلکسی A15 از نظر طراحی، شبیه به اکثر گوشی‌های هوشمند سامسونگ است. این موبایل در نگاه اول بسیار شبیه به گلکسی S23 به نظر می‌رسد. پنل پشتی این گوشی تخت است و شاهد چینش عمودی دوربین‌ها در آن هستیم. جنس فریم و بدنه این دستگاه نیز پلاستیکی است؛ ولی کیفیت مطلوبی دارد.

طراحی قاب پشتی این گوشی به شکلی است که اثر انگشت را به سرعت جذب می‌کند. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی A15 سامسونگ، برای خرید قاب گوشی آن اقدام کنید.

از نظر مشخصات فیزیکی، این گوشی وزن 200 گرمی دارد که این وزن، گلکسی A15 را در رده گوشی‌های نسبتا سنگین قرار داده است. البته وزن این گوشی به نحوی نیست که شما را خیلی اذیت کند.

شرکت سامسونگ برای این محصول خود ابعاد 160.1×76.8×8.4 میلی‌متر را در نظر گرفته است که این ابعاد کمک می‌کند تا گوشی به راحتی در دست قرار گیرد. دکمه‌های پاور و ولوم A15 در سمت راست موبایل قرار گرفته‌اند. اسلات سیم کارت در سمت چپ، پورت شارژ، اسپیکر، جک 3.5 میلی‌متری و میکروفون در لبه پایینی و درنهایت میکروفون ثانویه آن نیز در بخش بالایی دستگاه تعبیه شده‌اند. در بخش پشتی موبایل نیز شاهد دوربین سه‌گانه‌ای هستیم که به‌صورت عمودی طراحی شده‌اند. همچنین فلش LED و لوگوی سامسونگ نیز در بخش پشتی این دستگاه قرار دارند.

اگرچه قیمت گوشی سامسونگ سری a مدل A15 زیاد نیست و این محصول از دستگاه‌های اقتصادی به‌شمار می‌آید، اما سامسونگ A15 از نظر طراحی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ظاهر شکیل و مدرن این گوشی، نظر خیلی از کاربران را به خود جلب کرده است. از طرف دیگر رنگ های مختلف گوشی A15 سامسونگ که شامل مشکی، آبی، آبی روشن و زرد هستند، سلیقه‌های مختلف را پوشش می‌دهند.

باتری و شارژدهی

باتری یکی از فاکتورهای کلیدی است که در زمان خرید موبایل گوشی سامسونگ باید به آن توجه کنید. برای گوشی گلکسی A15 سامسونگ باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی در نظر گرفته شده و شرکت سامسونگ اعلام کرده است که در صورت استفاده سبک از این گوشی، باتری آن می‌تواند تا 4 روز شارژدهی داشته باشد.

این گوشی مجهز به حالت Power Saving است که با فعال کردن آن می‌توانید عمر مفید باتری گوشی خود را بیشتر کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این موبایل، پشتیبانی از فناوری فست‌شارژ برای شارژ سریع آن است. بهترین روش های شارژ گوشی A15 سامسونگ، استفاده از شارژر 25 واتی خواهد بود. البته یکی از مشکلات رایج گوشی A15 سامسونگ، نبود آداپتور شارژ در جعبه گوشی آن است و شما باید شارژ را به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

امنیت

امنیت

شرکت سامسونگ برای افزایش امنیت این محصول خود، در گلکسی A15 سامسونگ از حسگر اثر انگشت استفاده کرده است

شرکت سامسونگ برای افزایش امنیت این محصول خود، در گلکسی A15 سامسونگ از حسگر اثر انگشت استفاده کرده است که این حسگر روی دکمه پاور گوشی قرار دارد. از دیگر فناوری‌های امنیتی این محصول نیز می‌توان به پشتیبانی از فناوری تشخیص چهره اشاره کرد.

نقد و بررسی دوربین A15 سامسونگ

نقد و بررسی دوربین A15 سامسونگ

در این گوشی شاهد مجموعه‌ای شامل دوربین اصلی سه‌گانه در پشت و دوربین سلفی در جلو هستیم

هنگام خرید گوشی A15 سامسونگ باید به این نکته توجه کنید که در این گوشی شاهد مجموعه‌ای شامل دوربین اصلی سه‌گانه در پشت و دوربین سلفی در جلو هستیم. لیست دوربین‌های مورد استفاده در این گوشی به شرح زیر است:

  • دوربین اصلی: 50 مگاپیکسلی با لنز f/1.8 عریض
  • دوربین فوق عریض: 5 مگاپیکسلی با لنزf/2.2
  • دوربین ماکرو: 2 مگاپیکسلی با لنزf/2.4
  • دوربین سلفی: 13 مگاپیکسلی با لنز f/2.0

جهت بررسی تخصصی A15 سامسونگ در بخش دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوربین اصلی

دوربین اصلی مورد استفاده در گوشی گلکسی A15، لنز 50 مگاپیکسلی دارد. کیفیت تصاویر ثبت‌شده با استفاده از این دوربین متوسط است؛ ولی تمامی عکس‌ها جزئیات، رنگ‌بندی و نور مناسبی دارند. البته ممکن است بعضی از جزئیات در تصاویر گرفته‌شده با این دوربین بیش از حد تیز باشند، اما برای گوشی در این رنج قیمتی عملکرد خوبی به حساب می‌آید و مشابه با عملکرد دوربین گوشی تا 10 میلیون است.

دوربین اولتراواید

دوربین دوم مورد استفاده در گوشی گلکسی A15 سامسونگ، سنسور 5 مگاپیکسلی اولتراواید یا فوق عریض دارد. این دوربین به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید تصاویر باکیفیتی را ثبت کنید. دوربین اولتراواید این گوشی از نظر عملکرد، مشابه با دوربین اصلی این دستگاه است.

سلفی

شرکت سامسونگ در بخش دوربین سلفی این گوشی خود از سنسور 13 مگاپیکسلی استفاده کرده است. دوربین سلفی این گوشی می‌تواند تصاویر زیبا با رنگ‌های نزدیک به واقعیت را بگیرد. البته تصاویر ثبت‌شده با دوربین سلفی این گوشی از نظر جزئیات، کیفیت چندان خوبی ندارند.

پرتره

اگر قصد عکاسی پرتره با گوشی خود را دارید، باید بگوییم که گوشی گلکسی a15 سامسونگ به نحوی است که در این حالت می‌تواند سوژه را سریعا تشخیص دهد و سپس اطراف سوژه را مات کند. البته تار کردن اطراف سوژه در این گوشی به‌طور کامل نیست و این گوشی در این زمینه کمی ضعف عمل خواهد کرد. اگر به دنبال عکاسی پرتره حرفه‌ای هستید، نیاز است تا محصولات گران‌قیمت‌تر مثل گوشی تا 20 میلیون را تهیه کنید.

ماکرو

دوربین ماکرو گوشی گلکسی A15 در شرایط نوری مناسب می‌تواند تصاویر قابل قبولی را بگیرد. البته جزئیات تصاویر ثبت‌شده با دوربین ماکرو این گوشی دقیق نیستند و نباید انتظار عکاسی حرفه‌ای را از این دوربین داشته باشید.

عکاسی در شب

در زمان عکاسی در شب، عملکرد دوربین گوشی گلکسی A15 شبیه به عملکرد آن در روز نیست. با این حال برای عکاسی بهتر در شب نیاز است تا حالت Night دوربین را فعال کنید. با فعال کردن این حالت، تصاویر شارپنس و روشنایی بیشتری خواهند داشت.

فیلمبرداری

دوربین اصلی A15 به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید در بهترین حالت ویدئوهایی با کیفیت 1080 و نرخ 30 فریم بر ثانیه را بگیرید. یکی از نقاط ضعف دوربین گلکسی A15 این است که لرزش‌گیر ندارد و به همین دلیل در زمان فیلمبرداری نمی‌تواند به خوبی فیلم‌های بدون لرزش را ثبت کند.

بازی با A15 سامسونگ

بازی با A15 سامسونگ

تست سرعت A15 سامسونگ نشان می‌دهد که این محصول در زمان اجرای بازی‌ها عملکرد خوبی دارد

تست سرعت A15 سامسونگ نشان می‌دهد که این محصول در زمان اجرای بازی‌ها عملکرد خوبی دارد. برای تست قدرت پردازشی گلکسی A15 سه بازی محبوب آلتو ادیسه، کال آف دیوتی موبایل و آسفالت ۹ بر روی این گوشی تست شده‌اند.

آلتو ادیسه در این گوشی به‌عنوان بازی سبک به خوبی اجرا می‌شود و اگر اهل بازی‌های مشابه نیز هستید، می‌توانید بدون هیچ مشکلی این بازی‌ها را بر روی گوشی خود نصب کنید.

در بررسی‌های انجام‌شده، کال آف دیوتی موبایل نیز با تنظیمات گرافیکی بالا و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بر روی گلکسی A15 به‌صورت روان و بدون افت فریم یا داغی اجرا شد. آسفالت ۹ نیز حتی با تنظیمات گرافیکی بالا در این گوشی به راحتی قابل اجراست.

با وجود عملکرد خوب A15 در این تست‌ها، بازی‌های سنگین‌تر مانند گنشین ایمپکت ممکن است به خوبی بر روی این گوشی اجرا نشوند. در صورتی‌که علاقه‌مند به اجرای بازی‌های سنگین هستید، می‌توانید به سراغ بهترین گوشی سامسونگ سری a بروید و با پرداخت هزینه بیشتر، گوشی قدرتمندتری را خریداری کنید.

نقاط قوت و ضعف A15 سامسونگ

پس از نقد و بررسی کامل A15 سامسونگ در بخش‌های مختلف، جهت بررسی نقاط قوت و ضعف A15 سامسونگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقاط قوت A15 سامسونگ

  • صفحه نمایش امولد با کیفیت بالا
  • داشتن جک 3.5 میلی‌متری
  • داشتن سیستم عامل اندروید 14
  • پشتیبانی از فست‌شارژ

نقاط ضعف A15 سامسونگ

  • نداشتن مقاومت در برابر آب
  • اسپیکر ضعیف
  • نبود شارژر در جعبه

مقایسه A15 سامسونگ با رقبا

اگر به دنبال خرید بهترین مدل گوشی در ایران با قیمت پایین هستید، گوشی‌های مختلفی وجود دارند که مانند A15 با قیمت زیر 5 میلیون تومان قابل خریداری هستند. به منظور مقایسه A15 سامسونگ با رقبای هم‌قیمت آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقایسه A15 سامسونگ با شیائومی Redmi Note 10

شیائومی ردمی نوت 10 یکی از رقبای A15 سامسونگ به‌شمار می‌آید. جهت مقایسه A15 سامسونگ با شیائومی Redmi Note 10 باید گفت که در بیشتر موارد گوشی تولیدی شرکت شیائومی از گلکسی A10 سامسونگ جلوتر است.

Redmi Note 10 دارای پردازنده جدیدتر، سریع‌تر و رم بیشتر است که آن را برای کارهای روزمره و چندوظیفه‌ای روان‌تر می‌کند. همچنین Redmi Note 10 دارای دوربین قدرتمندتری است. اما از سوی دیگر در محصول تولیدی شرکت سامسونگ شاهد صفحه نمایش باکیفیت‌تری هستیم.

مقایسه A15 سامسونگ با هواوی P40 Lite E

برای مقایسه A15 سامسونگ با هواوی P40 Lite E باید بگوییم که گلکسی A15 صفحه نمایش 6.5 اینچی Super AMOLED دارد؛ این در حالی است که در P40 Lite E شاهد صفحه نمایش 6.4 اینچی IPS هستیم. نمایشگرهای Super AMOLED نسبت به نمایشگرهای IPS، کنتراست و زاویه دید بهتری دارند.

گلکسی A15 دارای پردازنده Mediatek Helio G99 جدیدتر و رم بالاتر است؛ در حالی‌که گوشی هواوی P40 Lite E پردازنده قدیمی Huawei Kirin 810 و 6 گیگابایت رم دارد.

گلکسی A15 دارای باتری بزرگ‌تر 5000 میلی‌آمپر ساعتی است؛ ولی در P40 Lite E باتری 4200 میلی‌آمپر ساعتی قرار گرفته است. به‌طور کلی اگر به دنبال گوشی جدیدتر با نمایشگر باکیفیت‌تر، عملکرد بهتر، عمر باتری بیشتر و… هستید، می‌توانید برای خرید گلکسی A15 اقدام کنید.

جمع بندی و نظر نهایی

در این مطلب از وب سایت پیندو به نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A15 پرداختیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سامسونگ A15 با پیشرفت‌های قابل توجه نسبت به نسل قبل، خود را به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی در میان گوشی‌های اقتصادی بازار معرفی کرده است. این گوشی نه تنها برای طرفداران سامسونگ، بلکه برای تمام  کسانی که به دنبال گوشی با قیمت پایین هستند، انتخابی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =